Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvojen jatkuva punoitus

Vierailija
29.12.2025 |

Lääkäriinkö tässä pitää pyrkiä, kun kasvot lehottavat punaisina jo kolmatta kuukautta. Alan jo unohtaa ihoni normaalin sävyn, kun joka päivä peilistä näkyy kasvot, jotka ovat kuin auringon polttamat. Ei vaikuta normaalilta "talvi-iholta" tällainen krooninen punoitus, vai olenko väärässä?

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Selvisikö asia lääkärissä, löytyikö siihen hoito?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihosi on ohut. Hoidat sitä ehkä väärin? Tai sitten ihovaurio.

Vierailija
2/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aloittanut jonkin uuden lääkityksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvojen punoitus voi olla yksi systeemisen lupus erythematosuksen (SLE) tyypillisistä oireista. Tauti on monimuotoinen autoimmuunisairaus, jonka oireet vaihtelevat suuresti yksilöittäin. 

^näin sanoo tekoäly.

Eikös monilla hyvinvointialueilla ole nykyään käytössä sellainen digipalvelu? Itse ottaisin kuvan nassustani ja lähettäisin sen sinne asiantuntijoille arvioitavaksi. Sittenhän tiedät, pitääkö mennä sairaalaan lisätutkimuksia vai apteekkiin etsimään voidetta couperrosa-iholle

Vierailija
4/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko aloittanut jonkin uuden lääkityksen?

Ei ole lääkitystä. En käytä mitään ihmeellisiä lisäravinteitakaan, lähinnä D-vitamiinia ja K2-vitamiinia.

Vierailija
5/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostitko temusta tyynyliinoja?

Vierailija
6/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös diabetes aiheuttaa punoitusta jos käytät alkoholia. eikä ole lääkitystä siihen.  Ruusufinni on yksi vaihtoehto myöskin.

Vierailija
7/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän ole vaihtanut jotain pesuainetta tms. kemikaalia, joka on kosketuksissa ihosi kanssa? Myös allergia voi reagoida noin, onko ruokavaliosi pysynyt samana?

Vierailija
8/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että olen aiemmin hoitanut ihoani vääränlaisilla tuotteilla ja ihoni on herkistynyt, mutta luulisi, että sellainen vaurio paranee ajan kanssa. Nyt olen tosiaan kuukausia käyttänyt huolellisesti pelkästään herkän ihon voiteita ja vaahtoamatonta puhdistusvoidetta, eikä tilanne näytä olevan paranemaan päin.

Vierailija
9/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nussi vähemmän.

Vierailija
10/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai couperosakaan ala noin? Mulla ainakin naama punoittanut koko aikuisiän. Ja ei, en käytä alkoholia juuri lainkaan. 

Vierailija
11/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei iho parane nopeasti. Kokeile kortisonia johonkin kohtaan.

Vierailija
12/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopeta ainakin hajustettujen tuotteiden käyttö. pyydä lääkäriltä lähete allergiatesteihin.

Vierailija
13/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusufinni jos on kyseessä niin alkoholi pois, saunan ja kuuman suihkun välttäminen ja vatsan hyvän mikrobitoiminnan ylläpitäminen tulehdusta vähentävällä ruokavaliolla. Alkoholin välttäminen on kaksinkertaisen tärkeää koska se pahentaa suoraan ruusufinnioireita ja huonontaa vatsan tasapainoa mikä sekin pahentaa ruusufinnioireita epäsuorasti. 

Vierailija
14/14 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että olen aiemmin hoitanut ihoani vääränlaisilla tuotteilla ja ihoni on herkistynyt, mutta luulisi, että sellainen vaurio paranee ajan kanssa. Nyt olen tosiaan kuukausia käyttänyt huolellisesti pelkästään herkän ihon voiteita ja vaahtoamatonta puhdistusvoidetta, eikä tilanne näytä olevan paranemaan päin.

Monet apteekkituotteet sisältää huonoja ainesosia, erityisesti phenoxyethanol voi aiheuttaa kasvojen punoitusta. Siirry kokonaan luonnonkosmetiikkaan kuten Mossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi