työmarkkinatuki 31,36 e/pv ilman korotuksia, minimiäitiyspäiväraha 22,96e/pv
onko reilua? jos ei olisikaan äitiyspäivärahalla vaan ottaisikin lapsen synnyttyä työmarkkinatukea, saisi jopa siitä lapsesta siihen korotuksen eli
yhdestä lapsesta 5,06 e/pv,
kahdesta lapsesta yhteensä 7,43 e/pv ja
kolmesta tai sitä useammasta lapsesta yhteensä 9,58 e/pv.
onko järkeä?
Kommentit (41)
ansaita ennen ku tekee lapsia! mulla hetkellä vanhempainvapaa 88,61e/pvä, riittää hyvin.
Menkää töihin, lapsi hoitoon
justhan mä vasta jäin töistä pois, äitiyslomalle, sossun luukulle! :) ihan vaan siks että palkka oli niin pieni etten sillä tienannut isompaa äitiyspäivärahaa, nyt sitten kitkuttelen sillä sossunrahalla ainakin vuoden pari, katotaan heittäydynkö sitten kortistoon, josta näköjään saankin saman rahan kuin siitä että menisin töihin. paitsi että töihin ei tietenkään tarttis mennä, kun vois jatkaa kotona olemista. ja jos oikein laiskottaa niin lapsetkin voin pitää päiväkodissa, työttömällä kun pitää hoitopaikka olla lapsille :) on tää maa kuule sellainen kultakaivos etten oo aiemmin tajunnutkaan!
ap
Työmarkkinatuki kuten muutkin työttömyyskorvaukset maksetaan 5 arkipäivältä viikossa, muut kelan päivärahat myös lauantailta.
tiiä sit onko siinäkin joku tuloraja, minkä yli tienaavat saa lauantaistakin äitiyspäivärahat ;)
ap
Työmarkkinatuki kuten muutkin työttömyyskorvaukset maksetaan 5 arkipäivältä viikossa, muut kelan päivärahat myös lauantailta.
tiiä sit onko siinäkin joku tuloraja, minkä yli tienaavat saa lauantaistakin äitiyspäivärahat ;)
ap
Sairauspäivärahan ainakin sai lauantailta, ja minulla on ollut se käsitys, että sama pätee äitiys- ym. päivärahoihin. Vai onko se muuttunut?
ap
Sairauspäivärahan ainakin sai lauantailta, ja minulla on ollut se käsitys, että sama pätee äitiys- ym. päivärahoihin. Vai onko se muuttunut?
mutta ainakin vanhempainrahapäätöksessä seisoo että maksetaan arkipäiviltä.
ja ihan samahan oikeasti on, mistä maksetaan ja mitä, mätä yhteiskunta tää on joka tapauksessa. vääriä asioita aina jonkun mielestä tuetaan joka tapauksessa, tää vain oli mun mielestä väärin, että tuoreet äidit saa vähemmän kuin työttömät.
ap
myös lauantailta, sunnuntaisin saa tienata niin paljon kuin haluaa sen äitiyspäivärahan lisäksi.
Ensimmäinen maksettava erä on 30 päivää. Sen jälkeen 25 päivän jaksoissa.
On hyvä että äitiysraha ei ole iso, koska muuten moni luuseri alkaisi "pentutehtailemaan".
Jos saa enemmän rahaa äityslomalla mitä työkkärin listoilla =aina vaan uutta lasta tulemaan, kela maksaa asumistuen ja lapsilisät ja sossu muut menot, ja kappas jossain vaiheessa nuo ankeissa oloissa kasvaneet "rahan takia" hankitut lapset olisivat ongelma-aikuisia.
Lisäksi liittoon kuuluva saa enemmän rahaa mitä tuon n. 23€/päivä, se on tuloihin sidottu, ja jokainen fiksu ihminen kuuluu liittoon tai työttömyyskassaan.
että rutkutirutkuti vaan. Ei sitä työmarkkinatukea makseta jossei ole pienintäkään aikomusta tehdä töitä plus jossei ole lapselle heti hoitopaikkaa jäät työmarkkinoiden ulkopuolelle etkä edes saa mitään tukea.
tätä en tiennytkään, ja olinhan näemmä väärässä äitiyspäivärahankin suhteen.
mulle liitto ei anna muuta kuin maksuvapaata äitiysvapaiden ajaksi! en tiennyt että se korottaa äitiyspäivärahankin määrää!
ap
meuhkaavat työttömyyden ihanuudesta - siis he, jotka eivät ole olleet työttöminä. Mitä valitatte, sen kun irtisanotte itsenne ja nautitte siitä. Moni työtön ottaa mieluusti ne teidän työpaikkanne itsellenne.
Mene vaan irtisanomaan ittes vakityöstä niin karenssia pukkaa. Ihan sama vaikka olisit valmis menemään niille päivän tai kahden kursseille. Onko pieneen mielees edes tullut, että niihinkin on tietty määrä kun otetaan henkilöitä. Ja kyllä ne on pitkäaikaistyöttömät ja muut yhteiskunnan lusmut, jotka yritetään edes hetkeksi saada pois työkkärin listoilta. Tervemenoa!
Järki on siinä et äitiysraha on tulosidonnainen.Kukaan järkevä eihankkiudu raskaaksi ilman työpaikkaa.
Mun äitiysraha oli verojen jälkeen 2488€ eikä vanhempainraha siitä paljoa jäänyt.
meuhkaavat työttömyyden ihanuudesta - siis he, jotka eivät ole olleet työttöminä. Mitä valitatte, sen kun irtisanotte itsenne ja nautitte siitä. Moni työtön ottaa mieluusti ne teidän työpaikkanne itsellenne.
ja karenssi on 1kk, sossusta saa senkin ajan rahaa, paitsi minun perusosasta (470e) vähennetään 20% eli häviän irtisanomisella vajaa 100e.
kyllä mä oon aikani halpatyötä tehnytkin, on tuo irtisanominen nimittäin ihan vaihtoehtokin jopa.
ap
Järki on siinä et äitiysraha on tulosidonnainen.Kukaan järkevä eihankkiudu raskaaksi ilman työpaikkaa.
Mun äitiysraha oli verojen jälkeen 2488€ eikä vanhempainraha siitä paljoa jäänyt.
äitiysrahaa kuten olin alkuun laskenut saavani, laskuri vaan antoi vähän eri tuloksen kuin kelan päätös oli, vaikka oikein ne tiedot sinne tuli syötettyä.
no, mun tulosidonnainen äitiyspäiväraha jäi pieneksi mun pienen palkan takia.
ap
miehellä on palkkaa niin ei saa työmarkkinatukea. Ihan hyvä että saa edes äityispäivärahaa.
siinä paskapalkkaisessa työssä äitiyspäivärahakautena. Tai jos tekee muuta työtä tai opiskelee. Työtön ei voi tehdä työmarkkinatuella automaattisesti mitään. Ja jos on palkkatuloja saava puoliso, työmarkkinatuki todennäköisesti pienenee. Minimiäitiysraha ei pienene. Ja isompi päiväraha vaikuttaa asumistukeen (ja toimeentulotukeen) pienentävänä.
Itse en pysty ottamaan aborttia, en pysty enkä voi. Ei voida ajatella että jokaisen naisen pitäisi voida murhata syntymätön lapsensa tullakseen toimeen maassa, joka on tunnettu sosiaalisista tuistaan! Verratkaapa ruotsiin tai Norjaan, Suomeen ei haluta suomalaisia lapsia.
kuinka pienet tulot sulla on? Voiko kokopäivätöissä olla niin pieni palkka ettei muka mitään saa tuon minimipäivärahan päälle...?
Itse olin opiskeluaikana kaupassa osa-aikaisena ja kun sitten tulin raskaaksi, niin kyllähän sieltä nyt muistaakseni sitten se muutama satanen tuli minimirahan päälle.