Seppälän ALEHUIJAUS
ei tarvii liikkeen myydä hinnalla mikä hyllyssä lukee. Esim. seppälässä oli valtava korukasa 60 % lapun alla, hyllyssä hinta 3.95 joka vedetty yli eli piti olla alehinnlla, tuotteet oli juuri oikeassa kohdassa ja tuotteessa sama hinta. Noin puoli tuntia selvitin korusotkua että lapsi saa haluamansa korun. Kassalla ottivat normihinnan eikä auttanut valitus että pitää myydä hyllyn hinnalla. Tuote oli myös vähän rikki. Palauttaa ois saanut mutt tyttö oli sitä jo tunnin miettinyt niin ostettiin sitten. paska fiilis jäi Seppälästä. Myyjän mukaan oli tuotu nuo kymmenet korut jostain muualta... Näin voi näköjään myyjäliike aina sanoa eikä tarvi koskaan myydä alehinnalla. Olis kannattanut myydä se koru sillä alella, nyt olen kertonut tästä jo kymmenille ihmisille ja seppälä saanut huonoa mainosta. saivat rahaa pari euroa enemmän kun eivät antaneet alea. Huonoa mainosta saivat ehkä tuhansien eurojen tappion edestä.
Kommentit (94)
edellinenkin esimerkki kertoo taas siitä että suomalinen ei saa suutaan auki. Olisit ottanut kuvan hyllystä ja lähettänyt SOKOKSELLE kysymyksen kera. ja vaatinut vastausta
Tai edes kertonut täällä MIKÄ SOKOS kyseessä
Mutta ei, suomalaiset antavat kaupan huijata kaikessa
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 12:06"]
edellinenkin esimerkki kertoo taas siitä että suomalinen ei saa suutaan auki. Olisit ottanut kuvan hyllystä ja lähettänyt SOKOKSELLE kysymyksen kera. ja vaatinut vastausta
[/quote]Sainhan mä suuni auki, kun kerroin myyjille väärästä hinnasta hyllynreunassa. En jaksanut jäädä paikalle enempää ihmettelemään (shoppailureissu jo lopuillaan) vaan ostin sitten sen 2 pullon pakkauksen. Selvittäkööt keskenään mitä oli tapahtunut, ei kiinnostanut mua enempää kun kaiketi se edullisin tuote (2,90 maksava) oli päässyt loppumaan ja joku myyjä dumpannut sen kohdalle sitä kallista 6,90 tuotetta. #84
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 12:06"]
[/quote]Sainhan mä suuni auki, kun kerroin myyjille väärästä hinnasta hyllynreunassa. En jaksanut jäädä paikalle enempää ihmettelemään (shoppailureissu jo lopuillaan) vaan ostin sitten sen 2 pullon pakkauksen. Selvittäkööt keskenään mitä oli tapahtunut, ei kiinnostanut mua enempää kun kaiketi se edullisin tuote (2,90 maksava) oli päässyt loppumaan ja joku myyjä dumpannut sen kohdalle sitä kallista 6,90 tuotetta. #84
[/quote]Siis #83 mä olin.
on muuten totta että juuri seppälässä, Lindexillä ja KappAhlilla on aina rekki täynnä paitoja ja lappu 2 paitaa x euroa. Sitten vaan osa kuuluukin tarjoukseen
Se että tällaista tapahtuu jatkuvasti, kertoo vaan siitä että huijaaminen on maan tapa. Ja koska asiasta ei koskaan nosteta kunnolla meteliä, kaupat jatkavat kyseenalaista mainontansa
Itselläni on kuluttajansuojalainsäädönnöstä tietoa ja alaa vastaavaa koulutus, tuoteeet on merkittävä selkeästi ja jos käytössä on koodeja, ne pitää olla niin selkeät, että niistä ei voi erehtyä, tämä on liikkeen asia huolehtia, ei asiakkaan. Jos hyllynreunus hinta on alempi kuin kassan hinta, tuote on oikeus saada siihen hintaan , mitä hyllyssä lukee, Asiakas ei vastaa liikkeen omista virheistä. Ainoastaan jos hinta on sellainen että kohtuudella voidaan olettaan , että kyseessä on virheellinen hinta, on liikkeellä oikeus korjata virhe kassalla. Näistä lukee selkeät ohjeet kuluttajaviraston linjauksissa ja hintamerkintäsetuksessa: ks. linkissä hinnats elkeästie esille: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/markkinointi/hinta/
:
Jos hintatiedot merkitään hyllynreunaan, niiden pitää olla oikean tavaran kohdalla. Myynti- ja yksikköhintojen pitää erottua toisistaan. Jos hintatietojen yhteyteen laitetaan koodi- tai muita merkintöjä, hintatietojen pitää erottua niistä selvästi.
Irtotavarat ovat tuotteita, jotka myydään pakkaamattomina ja mitataan asiakkaan läsnäollessa. Irtotavaroiden yksikköhinnat ilmoitetaan niin, että asiakas tietää ne ennen mittausta. Myyntihinta merkitään tuotteeseen mittauksen jälkeen. Asiakkaalla on oikeus tietää valitsemansa erän hinta ennen kassalle menoa ja maksamista.
Markkinoinnissa hintatiedot merkitään pääsääntöisesti tuotteen kuvaan tai sen välittömään läheisyyteen.
Hintatiedot pitää esittää niin, ettei kuluttajien tarvitse arvailla mikä hinta koskee mitäkin tuotetta eikä heille synny väärää käsitystä. Hintatietojen pitää olla niin selkeät, että ne ymmärtää jo pintapuolisella lukemisella ja kuulemisella.
Liike toimii väärin tilanteessa, jossa tuote on merkitty aleen tai muuten eri hinta kuin kassalla, jos kassalla ilmoitetaan, että ei olekaan. Näissä pitää vain olla vaativa, ja vaikka esittää tämä lainsäädäntö ja ratkaisukäytäntö asiasta,
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 12:16"]
Itselläni on kuluttajansuojalainsäädönnöstä tietoa ja alaa vastaavaa koulutus, tuoteeet on merkittävä selkeästi ja jos käytössä on koodeja, ne pitää olla niin selkeät, että niistä ei voi erehtyä, tämä on liikkeen asia huolehtia, ei asiakkaan. Jos hyllynreunus hinta on alempi kuin kassan hinta, tuote on oikeus saada siihen hintaan , mitä hyllyssä lukee, Asiakas ei vastaa liikkeen omista virheistä. Ainoastaan jos hinta on sellainen että kohtuudella voidaan olettaan , että kyseessä on virheellinen hinta, on liikkeellä oikeus korjata virhe kassalla. Näistä lukee selkeät ohjeet kuluttajaviraston linjauksissa ja hintamerkintäsetuksessa: ks. linkissä hinnats elkeästie esille: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/markkinointi/hinta/
:
Jos hintatiedot merkitään hyllynreunaan, niiden pitää olla oikean tavaran kohdalla. Myynti- ja yksikköhintojen pitää erottua toisistaan. Jos hintatietojen yhteyteen laitetaan koodi- tai muita merkintöjä, hintatietojen pitää erottua niistä selvästi.
Irtotavarat ovat tuotteita, jotka myydään pakkaamattomina ja mitataan asiakkaan läsnäollessa. Irtotavaroiden yksikköhinnat ilmoitetaan niin, että asiakas tietää ne ennen mittausta. Myyntihinta merkitään tuotteeseen mittauksen jälkeen. Asiakkaalla on oikeus tietää valitsemansa erän hinta ennen kassalle menoa ja maksamista.
Markkinoinnissa hintatiedot merkitään pääsääntöisesti tuotteen kuvaan tai sen välittömään läheisyyteen.
Hintatiedot pitää esittää niin, ettei kuluttajien tarvitse arvailla mikä hinta koskee mitäkin tuotetta eikä heille synny väärää käsitystä. Hintatietojen pitää olla niin selkeät, että ne ymmärtää jo pintapuolisella lukemisella ja kuulemisella.
Liike toimii väärin tilanteessa, jossa tuote on merkitty aleen tai muuten eri hinta kuin kassalla, jos kassalla ilmoitetaan, että ei olekaan. Näissä pitää vain olla vaativa, ja vaikka esittää tämä lainsäädäntö ja ratkaisukäytäntö asiasta,
[/quote]
Katso, ei suomalaiset uskalla/välitä/kehtaa vaatia. Sitähän olen tuossa jo viiden viestin avulla yrittänyt rautalangasta vääntää
En tajua, miksi suomalaiset eivät tunne oikuksiaan !!!!!!!!!!!!
Lisäys vielä tuohon edelliseen, että jos kauppa päättää merkitä ale tuotteet ainostaan siten , että kuka tahansa voi vetää samalla värillä viivan lappuun, kauppa ottaa kyllä siinä itse riskin tappiostaan. Eihän tällaisellä markinnällä olisi käytännössä mitään merkitystä, jos myyjästä riippuen voidaaan sanoa, että tämän tuotteen viivan on nyt vetänyt toinen asiakas kun taas jossain toisessa liikkeessä se myydään ale-hinnalla. Tuotteet pitäisi merkitä esim. jotenki selventävästi mitä tuotetta alennus koskee, esim .kyltti siniraidalliset paidat -50 %, niin näin ollen jos joku tuo pinoon keltaisen paidan, jossa ale kyltti on, kaikki näkevät selkeästi, että alennus koskaa vain noita siniraidallisia. Itse ainakin ajateltuna, ei olisi kovin suuri työ? Jos merkintää ei tehdä jokaiseen paitaan tai koruun.
Kuluttajan on pidettävä oikeuksistaan kiinni. Itse ainakaan suosi enää liikkeitä, joissa alan lainsäädäntöä ei tunneta.
Seppälä ei vastaa helle annettuu negattiviseen palauteeseeen, mitä se kertoo liikkeen moraalista kaupankäynnissä?
T: ei koskaa enää seppälästä mitään ostoksia
Huoh. Juuri tämän vuoksi vihaan päivä päivältä enemmän asiakaspalvelutyötäni. Mikä siinä on ettei tajuta myyjien joustomahdollisuuksien olevan todella rajallisia isoissa yrityksissä ja ennen kaikkea sitä että miksi myyjä ilkeyttään tekisi mitään tuollaista? Se tuotteen hinta ei näy mitenkään myyjän palkkapussissa. Minullekin on annettu ylemmältä taholta ihan täysin järjettömiä määräyksiä, joiden vuoksi asiakaspalvelu kärsii. En vain valitettavasti voi toimia omin päin jos haluan pitää työni.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 13:29"]
Huoh. Juuri tämän vuoksi vihaan päivä päivältä enemmän asiakaspalvelutyötäni. Mikä siinä on ettei tajuta myyjien joustomahdollisuuksien olevan todella rajallisia isoissa yrityksissä ja ennen kaikkea sitä että miksi myyjä ilkeyttään tekisi mitään tuollaista? Se tuotteen hinta ei näy mitenkään myyjän palkkapussissa. Minullekin on annettu ylemmältä taholta ihan täysin järjettömiä määräyksiä, joiden vuoksi asiakaspalvelu kärsii. En vain valitettavasti voi toimia omin päin jos haluan pitää työni.
[/quote]
sitten on tuotava ne ongelmat johdon tietoon
Lapset nyt haluaa sitä sun tätä ja sun lapsesi halusi rikkinäisen korun.
Pakko Seppälän entisenä työntekijänä kommentoida tähän. Tuossa tilanteessa minkä ap mainitsi, olisin itse heti myynyt tuotteen luvatulla alennuksella. Meillä on tähän kyllä kaupan lupa. Itsellekin monesti tullut kohdalle tuotteita, joiden alemerkinnöistä on tullut epäselvyyksiä, jos kyse on pienestä summasta, annan sen alennuksella. Eri asia on ne asiakkaat, jotka selkeästi kantaa kolmet farkut alerekistä kassalle, ja suuttuvat kun huomautan, että vain yhdessä on alea merkitsevä viiva. Muut ovat väärällä paikalla.
Jos myyjä vetää viivan väärään tuotteeseen, voi alenuksen antaa. Jos epäillää vilppiä, sitä ei anneta. Ja muutenkin heti kun virhe huomataan, se kyllä pitää korjata. Myöskin virhealennuksia annan, ja mikäli on kyseessä hintalaputon ja ainut samaa lajia oleva tuote, on hinta neuvoteltavissa. ( esim kesällä löytyy vanhan malliston huppari, josta hinta puuttuu. Muita samoja ei ole ja muistan sen olevan yli 6kk sitten ilmestynyt malli. Silloin myydään tod. näk. sen aikaisen alen mukaisilla tasarahahinnoilla). Seppälässä kassakone antaa lähes poikkeuksetta normaalien aletuotteiden alennukset. Joskus se antaa vanhan alen, mutta tuolloin muutamme hinnan sen hetken ohjeiden mukaisesti( ohjeet kassalla). Siten niitä viivoja vetelemällä ei pidemmän päälle saa aletuotteina uusia ostettua, koska ainakin itse muistin jo ulkoa mitkä ovat vanhoja ja mitkä uusia tuotteita. Lisäksi käyn aina tarkistamassa muut vastaavat tuotteet, jos epäilen ettei kyseinen tuote ole oikeasti alessa.
Poikkeuksia aina lötyy ja mikäli asiakas on oikein hankala, moni myyjä antaa periksi. Ikävä kyllä on aina pieni mahdollisuus siihen, että liike tulee huijatuksi. Toisaalta mielestäni Seppälän hintataso on muutenkin niin alhainen, etten jaksaisi muutamasta eurosta valittaa. Kuitenkin itse olen sen verran asiakaspalveluhenkinen, että usein ajattelen tyyliin "asiakas on aina oikeassa", kunhan asiakas vain on itsekin asiallinen, eikä hauku, huuda tai käyttäydy täysin sopimattomasti.
Edelliseen vielä semmoinen lisäys, että luulen tietäväni tilanteen joka ap:llä johti tähän. Meillä merkitään alkavan alen tuotteet jo ajoissa, vähintään siirretään ne samaan rekkiin/ aletuotteiden kanssa yhteen edellisenä iltana. Voi olla, että korut olivat juuri menossa aleen ja myymälä oli jo ennakkoon siirtänyt niitä. Jos tuotteissa oli ohjeen mukainen viiva, ne olisi pitänyt myydä jo alennuksella, vaikka aleen olisi vielä vuorokausi. Kuitenkin jos ne olivat ilman ale-viivoja, vaikkakin alealueella, alea ei ole pakko antaa. Itse olisin tosiaan silti antanut.
Pointti on se, että myyjä olisi voinut tässä tilanteessa vähintään selittää, että alea laajennetaan ja siitä tuotteiden sijainti johtuu.( jos tilanne meni siis kuten veikkaan) Voi tietysti olla myös niin, että asiakkaat ovat tuotteita siirrelleet, jolloin myymälä ei ole vastuussa.
Just eilen etsin Sokokselta matkapakkausta shampoille, hoitoaineille jne. Löysinkin hyllystä edullisen, kun hyllynreunassa oli hinta 2,90 ja sen kohdalla pino pussukoita, joissa oli neljä pulloa ja pari purkkiakin. Vieressä oli 2 pullon pakkausta 3,90 hintaan. Ihmettelin eroa, mutta en löytänyt mitään tuotetta mikä olisi ollut tuon 2,90 joten otin sen pakkauksen joita hintalapun kohdalla oli, ja kävin kassalla kysymässä hintaa - se olikin 6,90. Palasin uudestaan matkapakkaushyllylle mutta edelleenkään en keksinyt mikä tuote olisi ollut sen 2,90 joten ostin sen 3,90 maksavan kahden pullon pakkauksen ja kassalla kommentoin väärää hintalappua, että en keksi mikä tuote voisi olla se edullisempi.
Jos olisin ostanut monia tuotteita, en olisi mahdollisesti huomannut tuota eroa 2,90 -> 6,90 mutta kun oli vain yhdestä tuotteesta kyse, oli helppo huomata että nyt ei ihan täsmää.