Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö sinulle määrätyn sairasloman, vaikka voisit ihan hyvin mennä töihin?

Vierailija
23.07.2012 |

Itseltäni otettiin koepala kielestä tänään ja lääkäri määräsi loppuviikon s-lomaa.

Voisin ehkä huomenna olla kotona, kun puhuminen on varmasti vielä vaikeaa, mutta enköhän jo ylihuomenna olisi työkykyinen ... tuntuisi lintsaukselta jäädä kotiin.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävä rajoitus teettää sairaaksi kirjoitetulla työntekijällä työtä liittyy työnantajan työturvallisuusvelvoitteisiin. Työnantajan tulee työturvallisuuslain 2 luvun 8 §:n nojalla varmistaa, että työnteosta ei aiheudu haittaa tai vaaraa työntekijän terveydelle ja että työ ei aiheuta tapaturmariskiä.

Lääketieteellisiä syitä todeta työntekijä työkyvyttömäksi ovat esimerkiksi se, että sairauden hoito vaikeutuisi, sairaus pahenisi tai että työskentelystä aiheutuisi kasvanut tapaturmariski. Myös muille työntekijöille tai esimerkiksi asiakkaille aiheutuva tartuntariski voi olla lääketieteellinen syy todeta työntekijä työkyvyttömäksi. Useimmiten A-todistuksesta ei kuitenkaan selviä diagnoosin lisäksi tarkempia tietoja sairausloman tarpeellisuuden perusteista.

Työnantajan voi siten olla vaikeaa tai mahdotonta arvioida työnteon turvallisuuden edellytyksiä käytössään olevan selvityksen perusteella. Työntekijä voi täydentää selvitystä itse antamillaan tiedoilla voinnistaan ja sairautensa laadusta. Tietosuojamääräykset eivät estä tällaisten tietojen vastaanottamista, kun työntekijä itse antaa tiedot työkykynsä arvioimista varten esimiehelle, jonka tehtäviin kyseisten asioiden käsittely kuuluu. Olisi kuitenkin suositeltavaa, että ellei työntekijä voi käydä uudelleen lääkärin vastaanotolla esimies kuitenkin olisi työntekijän suostumuksella yhteydessä työterveyslääkäriin työnteon edellytyksistä.

Mikäli työterveyttä ja -turvallisuutta ei vaaranneta, ei ole estettä sille, että työnteko sallitaan. Työntekijä keskeyttää tällöin sairauslomansa osittain tai kokonaan. Salliessaan työnteon sairausloman aikana työnantaja kantaa kuitenkin riskin mahdollisesta työturvallisuusvelvoitteidensa laiminlyönnistä aiheutuvien vahinkojen syntymisestä. Työnantaja tuleekin tarkoin harkita tilannetta ja asian ratkaisemiseksi tarpeellisia selvityksiä.

Vierailija
22/24 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei ole vielä tullut vastaan tilannetta, että voisin mennä töihin ennen saikun loppua..

lääkärisi meedioita ja tietävät etukäteen tarkkaan kauanko sun sairautesi tulee kestäämään? Mä en ole vielä sellaista tavannut, joka osaisi sanoa varmaksi meneekö vatsataudissa tai flunssassa päivä, kolme vai viisi. Vai haetko joka päivälle saikun erikseen, jotta et varmasti ehdi paranemaan liian aikaisin ennen saikun loppua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuutus ei ole voimassa työskennellessäsi saikulla.

Ihme kiertävä huhu vaan...

Ja ei, en toki pidä lomaa loppuun jos olen työkykyinen aiemmin.

Näinpä onkin, mutta lekurin todistus työkyvystä tarvitaan.

Eikä siihen tosiaan tarvita mitään lekurin todistusta, kyllä se riittää että asiasta sopii pomon kanssa.

Vierailija
24/24 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei ole vielä tullut vastaan tilannetta, että voisin mennä töihin ennen saikun loppua..

lääkärisi meedioita ja tietävät etukäteen tarkkaan kauanko sun sairautesi tulee kestäämään? Mä en ole vielä sellaista tavannut, joka osaisi sanoa varmaksi meneekö vatsataudissa tai flunssassa päivä, kolme vai viisi. Vai haetko joka päivälle saikun erikseen, jotta et varmasti ehdi paranemaan liian aikaisin ennen saikun loppua?

Joten saikkua en ole niihin koskaan hakenut, koska kuumetta minulla on yleensä vain päivä tai kaksi. Ja vatsatautia en muista sairastaneeni muutamaan vuoteen. Ainoastaan olen saikkua hakenut käsivaivaan, mikä taas on semmonen, että jotain työtä voisin tehdä kipeän käden kanssa, mutta omaani en. Lääkäri on kirjoittanut viikon kerrallaan ja AINA koko viikoksi käsi on laitettu totaalilepoon, joten miksi menisin työpaikalle ennen saikun loppua, jos en voi tehdä yhtään mitään?