Silkkivaatteessa lukee "vain kuivapesu". Mitä tapahtu, jos pesen sen käsin haaleassa vedessä?
Kommentit (23)
jos silkkivaatteen saumat ei ole silkkilangalla ommeltu, alkaa saumat kiertämään jos silkki kutistuu -lanka ei. Sama tietenkin jos vaatteessa on vuori joka ei ole silkkiä, kankaat kutistuvat eritavalla. Mutta kylmällä vedellä kun nopeasti pesee, tuskin ongelmaa.
Värit saattavat lähteä helpostikkin, tai sitten ei.
Tarpeeksi viileässä pestessä ei todennäköisesti tapahdu mitään kutistumista tai rypistymistö tai vääyntyilyä ja muodon menetystä, oli saumat millä langalla tahansa. Silkkiä tuntematon ihminen ei ehkä huomaa m itää muuta eroa vaatteessa kuin sen, että se on menettänyt jotain ostotärkköyksestään.
Oikeasti silkki kuitenkin menettää vesipesussa kuituun luonnollisesti kuuluvan serisiinin, eli rasvan tapaisen suoja-aineen. Sen myötä silkki menettää osan ominaisuuksistaan, esimerkiksi osan ihoa suojelevasta pehmeydestä ja ihon kuivumista estävästä rasvatsta, osan kiillostaan ja osan kestävyydstääm. Kuitu muutuu hauraammaksi ja vaate kuluu nopeammin.
Siksi se kuivapesu kyllä kannattaa.
suorat housut ja jakku
en piitannut "dry clean only" lapuista ja vesipesun jälkeen se oli kutistunut noin 30 cm lastenvaatteiksi
Sen pituinen se
Sen jälkeen olen noudattanut ohjeita...oli sen verran tyyris asukokonaisuus
Miten vaatteen saa puhtaaksi ilman vettä, eikö se jää hikiseksi ja pesuaineiseksi? Löysin kerran kaupasta ihanan puuvilla/silkkimekon, jossa pesuohjeena oli kuivapesu, sen takia jätin sen ostamatta.
Vaan huuhdotaan jollain muulla aineella (pesuohjeen mukaan)ja kuivataan jo pesukoneessa.
suorat housut ja jakku en piitannut "dry clean only" lapuista ja vesipesun jälkeen se oli kutistunut noin 30 cm lastenvaatteiksi Sen pituinen se Sen jälkeen olen noudattanut ohjeita...oli sen verran tyyris asukokonaisuus
minä jätän ostamatta vaatteet, jotka eivät kestä pesua. Esim villakangastakki olisi kiva, mutta kun sitä ei voi pestä itse, niin jääkööt kauppaan.
Tarpeeksi viileässä pestessä ei todennäköisesti tapahdu mitään kutistumista tai rypistymistö tai vääyntyilyä ja muodon menetystä, oli saumat millä langalla tahansa. Silkkiä tuntematon ihminen ei ehkä huomaa m itää muuta eroa vaatteessa kuin sen, että se on menettänyt jotain ostotärkköyksestään. Oikeasti silkki kuitenkin menettää vesipesussa kuituun luonnollisesti kuuluvan serisiinin, eli rasvan tapaisen suoja-aineen. Sen myötä silkki menettää osan ominaisuuksistaan, esimerkiksi osan ihoa suojelevasta pehmeydestä ja ihon kuivumista estävästä rasvatsta, osan kiillostaan ja osan kestävyydstääm. Kuitu muutuu hauraammaksi ja vaate kuluu nopeammin. Siksi se kuivapesu kyllä kannattaa.
tuollainen kosmeettinen lievä haitta ei häiritse minua.
ap
Tarpeeksi viileässä pestessä ei todennäköisesti tapahdu mitään kutistumista tai rypistymistö tai vääyntyilyä ja muodon menetystä, oli saumat millä langalla tahansa. Silkkiä tuntematon ihminen ei ehkä huomaa m itää muuta eroa vaatteessa kuin sen, että se on menettänyt jotain ostotärkköyksestään. Oikeasti silkki kuitenkin menettää vesipesussa kuituun luonnollisesti kuuluvan serisiinin, eli rasvan tapaisen suoja-aineen. Sen myötä silkki menettää osan ominaisuuksistaan, esimerkiksi osan ihoa suojelevasta pehmeydestä ja ihon kuivumista estävästä rasvatsta, osan kiillostaan ja osan kestävyydstääm. Kuitu muutuu hauraammaksi ja vaate kuluu nopeammin. Siksi se kuivapesu kyllä kannattaa.
tuollainen kosmeettinen lievä haitta ei häiritse minua.
ap
Kangas ei siis kytännössä ole enää silkkiä, kun sen pesee...
Serisiini on perhosten toukkien erittämää, liimamaista ainetta, joka pestään pois saippualla, joko langasta tai valmiista vaatteesta.
Aikaisemmin tämä silkin poispesty luontainen suoja-aine korvattiin kemikaaleilla, mutta nykyään ei enää.
Niinpä silkkivaatettaan ei kannata säilytellä vaan käyttää, sillä jossain vaiheessa se haurastuu puhki.
Syy, miksi silkille suositellaan kemiallista pesua on se, että yleensä, toisin kuin Suomessa, vesi on kovaa, eli kalkkipitoista ja se jättää rumat jäljet silkkiin.
Hanki silkkisaippuaa tai marseille-saippuaa. Pese vaate viileässä, tai kylmässä vedessä ja tasokuivaa oikeassa muodossa.
Vinkki on siis entsyymitön saippua ja kalkiton vesi.
tuollainen kosmeettinen lievä haitta ei häiritse minua. ap
Kangas ei siis kytännössä ole enää silkkiä, kun sen pesee...
ap
Menettää sen silkinpehmeyden. Eli kamaluus riippuu ihan vaatteesta. Yöpaidan kutistuminen oli inhottavaa mutta huivi muuttui vain vähän nahkeaksi. Mieleatänä värit pysyi. Pesin peruspesuaineella 40c.
Niissä on enstyymejä, ja ne tuhoaa silkkiä.
Sehän KEITETÄÄN pesuvedessä jo valmistettaessa. Ei silkki ole vesiallergista.
Käytännössä sellainen että on vaahtoa,jolla pyykin pesee. Antaa vaahdon kuivua jauhoksi ja sitten pyyhitää pois. Vaahdon saa siis pistämällä pieneen tillaan vettä saippuaa ja sekoittamalla vaahdoksi.
Mä en ole ikinä yhtään vaatetta kuivapessyt vaikka monessakin työvaattessani lukee vain kuivapesu eikä mikään ole pilalle mennyt.
Voi mennä ihan ok (todennäköisesti) tai kulahtaa.
Voi mennä ihan ok (todennäköisesti) tai kulahtaa.
ap
Olen pessyt paljonkin silkkivaatteita ja -verhoja, kaikki "dry clean only" -kamaa.
Parhaiten homma sujuu pesukoneessa, jossa on silkkiohjelma. Jos ei ole, niin pese haaleassa vedessä ja mieluiten Ecoverilla tai pienellä määrällä Fairya. (Monet pyykinpesuaineet eivät sovellu silkille, niissä no wool/no silk -merkki.)
Huuhtele heti (älä siis liota) varovasti puristellen, ja kuivata esim. pyyhkeen päällä.
Yhden yöpaidan olen pilannut, vesi oli hieman liian kuumaa :(
Eikä mitään muutakaan käsitiskiainetta, joka tuhoaa koneen. Käsinpesuun se kyllä käy.
Myös hiusshampoo sopii hyvin sekä villalle että silkille - anopin konsti.
Vesipesussa huonolaatuinen silkki voi todellakin muuttaa muotoaan monella tavalla, varsinkin värit voivat levitä. Hyvälaatuinen silkki kestää jopa keittämisen, esimerkiksi värjäyksessä.