Syntinen lapsi?
Miksi kirkon opetuksen mukaan vastasyntynyt, viaton lapsi on syntinen? Mitä pahaa vastasyntynyt, viaton lapsi on kenellekkään tehnyt, jotta kirkko leimaa lapsen syntiseksi?
Kommentit (65)
Siis nimenomaan lestadiolaiset saavat lisääntyä. Raamatussahan lukee "lisääntykää ja täyttäkää maa." Ilmeisesti lestavauvat ovat syntyneet ilman synnillistä puuhastelua. Muiden vauvat ovat saaneet alkunsa syntisistä touhuista. Pohdimme juuri tätä sukulaisten kanssa, koska tällä nuorella papilla on useampi lapsi ja vaimo raskaana. (vaimo ja lapset olivat käyneet leirillä)
Ei sinulla ole mitään tietoa papin yksityiselämästä vaan heitit lestadiolaisen koska heidän haukkuminen on hyväksytty muoti-ilmiö.Täytyyhän sen joka SUN lasta loukkaa olla siitä pedofiili lahkosta,eiks niin ; )
Miksi kirkon opetuksen mukaan vastasyntynyt, viaton lapsi on syntinen? Mitä pahaa vastasyntynyt, viaton lapsi on kenellekkään tehnyt, jotta kirkko leimaa lapsen syntiseksi?
väliä jonkun ajastaan jälkeen jääneen naurettavan instituution mielipiteillä?
Pyyhin perseeni moisilla.
Luulisi uskovilla olevan parempaakin tekemistä kun solvata toisten lapsia syntisiksi.
Vaan todetaan vaan se entäs e sinunkin kullanmuru on ihminen ja ihminen on aina pohjimmiltaan itsekäs.
Ja kyllä se kirkko tekee hyvää. Siis diakoniavaroista ammutaan avustuksia, meidänkin seurakunnassa maksetaan ihmisten vuokria, ostetaan lapsille vaatteita, lahjoitetaan ruokakortteja. Kaupungin sosiaalitoimi soittaa meille seurakuntaan aj pyytää auttamaan kun kunnalla ei ole varaa.
Seurakunnat lahjoittivat myös lähetysjärjestöille, jotka tekevät työtään köyhien parissa, ostavat lääkkeitä.
Kirkoissa järjestettään myös ei-kirkkoon kuuluvien hautajaisia, avioliiton siunauksia jne. Myös heidän alpsens pääsevät kerhoon. Eli toimintaan osallistuu paljon vapaamatkustajia. Missään muussa järjestössä tai yhdistyksessä se ei onnistuisi.
Loppujen lopuksi mulle on aivan sama uskotko sinä vai et, minulle tai kenellekään toiselle ihmiselle sinun ei tarvitse siitä tiliä tehdä. Kumpikaan meistä ei voi tietenkään olla sata varma mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, minä uskon toisella tapaa kuin sinä, mutta sittenhän se nähdään tai sitten ei nähdä mitään. Mutta tässä fiilistä minä en voi hävitä:)
Jos joku lähtökohtaisesti määrittelee kaikki ihmiset sylivauvoja myöden syntisiksi, niin kyllä se nyt vaan täyttää solvauksen tunnusmerkit eikä siinä auta mihinkään uskonnonvapauteen vetoaminen.
Papin lestaadiolaisuus on kyllä ihan yleissä tiedossa eikä mikään "heitto". Eikä tässä mitenkään juuri MUN lasta ole loukattu. Papin mukaan kaikki ihmiset myös vauvat ovat syntisiä. Pointti oli se, että tämä kyseinen pappi harjoittaa itsekin syntiä saattaessaan vaimonsa jatkuvasti raskaaksi. Mutta jostain syystä lestadiolaislapset ovatkin Jumalan lahja eikä mitään synninpesiä.
Lainaus ei jostain syystä onnistunut.
En nyt tajua miten tästäkin aletaan vouhottaan kuinka kauheita kirkko ja kristinusko on. Mä käsitän asian "perisynti" niin että kaikki ihmiset, vauvatkin, ovat syntyneet synnin alaisiksi, eivätkä koskaan pysty elämään synnitöntä elämää. Mun mielestä sana "synti" on jo sinänsä hölmösti käytetty koska se mielletään yleensä listaksi asioita jotka ovat syntiä, tyyliin onko x ja x syntiä ja miks on/ei ole. Oikeasti mikä tahansa mitä teemme voi olla syntiä jos se erottaa Jumalasta. Synti ei ole lista jotain asioita vaan sydämen asenne. Mä voin tehdä syntiä pelkästään rukoilemalla jos teen sen väärällä sydämen asenteella, jos nyt ymmärrätte mitä haen takaa.
En nyt tajua miten tästäkin aletaan vouhottaan kuinka kauheita kirkko ja kristinusko on. Mä käsitän asian "perisynti" niin että kaikki ihmiset, vauvatkin, ovat syntyneet synnin alaisiksi, eivätkä koskaan pysty elämään synnitöntä elämää. Mun mielestä sana "synti" on jo sinänsä hölmösti käytetty koska se mielletään yleensä listaksi asioita jotka ovat syntiä, tyyliin onko x ja x syntiä ja miks on/ei ole. Oikeasti mikä tahansa mitä teemme voi olla syntiä jos se erottaa Jumalasta. Synti ei ole lista jotain asioita vaan sydämen asenne. Mä voin tehdä syntiä pelkästään rukoilemalla jos teen sen väärällä sydämen asenteella, jos nyt ymmärrätte mitä haen takaa.
Synti on uskonnollinen käsite, jolla ei ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa.
Multa on tommonen oppi menny kokonaan ohi. Ei liiemmin uskonnon tunnilla tai edes riparilla tommosesta puhuttu sanallakaan. Enpä kyllä ole asioihin niin hyvin perehtynyt, että voisin tähän keskusteluun sanoa juuta tai jaata. Kunhan toin ihmetykseni ilmi.
vaikken olekaan kristitty.
Ajattelen, että se viittaa siihen ihmisen luontaiseen taipumukseen olla toisin kuin eläimet, vaistojen kontrolleista (ainakin jonkun verran) vapaa olento, joka kuitenkin osin on vaistojen vietävissä ja omaa monia tarpeita, mikä aina väistämättä johtaa jonkinlaiseen "syntisyyteen". Eli että jokainen ihminen, kun se kasvaa, alkaa ilmentää jollain tapaa myös pahuutta ja julmuutta, koska se kuuluu ihmisluontoon. Samoin kuin hyvyys ja välittäminenkin.
Ei-kristittynä en tosin ajattele että syntisyyttä täytyy kenenkään antaa anteeksi. Ajattelen pikemminkni että se on luonnollinen kehitysaskel ihmisyydessä. Väistämätön osa tietoisuuden kehittymistä. Ehkä välivaihe, josta ihminen joskus voi päästä yli, mutta tällä hetkellä ihan täyttä realiteettia vielä ainakin.
Lapsen syntymän on vanhempien parasta aikaa. Kuinka kirkko voi olla niin julma, että alkaa heti saarnaamaan lapsen syntisyydestä? Taitaa olla taas niin, että kirkon oma etu menee taas lapsen edun edelle.
joo kyllä tuli yllätyksenä. Itsekin aikanaan riparin käyneenä ei kyllä mitään tuollaista syntisistä vauvoista puhuttu. Tytär on perheemme kolmas riparin käynyt nuori, mutta aina näköjään oppii uutta...
Pappi on kuulemma lestadiolainen ja ollut riparilla muutenkin todella tiukka. Tyttärelle koko rippileiri oli ikävä kokemus.
Ennen karkotettiin sylivauvoista Perkelettä. Nykyään kirkko on sentään tajunnut luopua näin "elävästä uskosta" :D
perusjuttuja! En voi ymmärtää, miten joku on näin tietämätön uskonnosta, jota itse ilm. edustaa. Minä ainakin opin tuon jo ala-asteella ja olen uskonnoton ja uskonnottomasta kodista, mutta uskontotunnit kävin normaalisti.
Ei kirkko (papit, piispat) enää itsekään näihin höpö-höpö-juttuihin usko, mutta ei voi kumotakaan niitä, koska silloin koko korttitalo sortuisi.
Perisynti. Ihminen vaan on syntinen alusta asti, myös vauva vaikkei ole mitään ehtinyt tehdäkkään. Kyse on juuri tuosta taipumuksesta. Kasvaessa ei voi välttyä synniltä, sitä tekee kaikki eikä se tule ympäristöstä vaan ihmisestä itestään. Se on se ajatus.
Tytär oli tänä kesänä rippileirillä ja siellä oli opetettu, että myös vauvat ovat syntisiä. Tytär oli tätä ihmetelly ja pappi oli vastannut, että ovat saaneet syntisestä teosta alkunsa. Aikaa ikävä ajatus mielestäni.
vaikken olekaan kristitty.
Ajattelen, että se viittaa siihen ihmisen luontaiseen taipumukseen olla toisin kuin eläimet, vaistojen kontrolleista (ainakin jonkun verran) vapaa olento, joka kuitenkin osin on vaistojen vietävissä ja omaa monia tarpeita, mikä aina väistämättä johtaa jonkinlaiseen "syntisyyteen". Eli että jokainen ihminen, kun se kasvaa, alkaa ilmentää jollain tapaa myös pahuutta ja julmuutta, koska se kuuluu ihmisluontoon. Samoin kuin hyvyys ja välittäminenkin.
Ei-kristittynä en tosin ajattele että syntisyyttä täytyy kenenkään antaa anteeksi. Ajattelen pikemminkni että se on luonnollinen kehitysaskel ihmisyydessä. Väistämätön osa tietoisuuden kehittymistä. Ehkä välivaihe, josta ihminen joskus voi päästä yli, mutta tällä hetkellä ihan täyttä realiteettia vielä ainakin.
Vai uskooko?