Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittajat: mikä on työssänne ärsyttävintä?

Vierailija
23.07.2012 |

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kiire

- kamala kilpailu työpaikoista

- yhdellä sanalla vastaavat haastateltavat

- koulutukseen nähden huono palkka

Vierailija
2/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kiire

- kamala kilpailu työpaikoista

- yhdellä sanalla vastaavat haastateltavat

- koulutukseen nähden huono palkka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole tuo aiempi vastaaja, mutta itse ole filosofian maisteri, lisäksi käynyt täydennyskoulutusta opistotasolla ja työkokemusta 8 vuotta. Palkka 2800 euroa kuussa.

Vierailija
4/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne työpaikkojen suhteen. Haluaisin vaihtaa paikkaa, mutta uutta ei niin vain saakaan. Toinen ärsyttävä asia on kiire. Tuntuu, ettei pysty tekemään työtään kunnolla, kun koko ajan tehostetaan eli niitä työpaikkoja vähennetään entisestään.

Vierailija
5/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole tuo aiempi vastaaja, mutta itse ole filosofian maisteri, lisäksi käynyt täydennyskoulutusta opistotasolla ja työkokemusta 8 vuotta. Palkka 2800 euroa kuussa.

minulla on ylempi kk-tutkinto ja palkka joitain satasia yli 2 000.

Vierailija
6/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida kun olen luullut teillä olevan aika hyvät työsuhde-edut. Ainakin isoimmilla lehdillä. ja mahdollisuus noihin ulkomaanpesteihin mikä kuulostaa mukavalta kun olen ymmärtänyt että niissäkin hyvät edut. Asunto, muutto, lomat suomeen yms.

Vierailija
7/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärkkymässä ja pöllimässä ideoita ja vastailemassa samalla tähän ketjuun :D

Opetelkaahan laittamaan lähdetiedot, kun lainaatte av:n tietäjiä. Lähteiden mainitseminen kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Vierailija
8/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten tiedotusvälineiden lähettäminä on ulkomailla varmasti alle 10 toimittajaa. He ovat yleensä erikoistuneita ulkomaantoimittajia (tai sitten politiikkaan tai talouteen erikoistuneita) joten ei sitä mahdollisuutta nyt ihan kenelle tahansa tarjoudu.

Aikakauslehtien toimittaja saattaa päästä ulkomaankeikoille, jos on erikoistunut sopiviin aiheisiin, kuten matkailu tai autot. Urheilutoimittajat pääsevät seuraamaan kisoja. Nämä ovat mukavia etuja, mutta vain harvoin rivitoimittajien saatavilla.

Tärkeimpiä työsuhde-etuja ovat ilmaiset lehtien vuosikerrat ja usein mahdollisuus ostaa oman konsernin kirjoja tai muita tuotteita alennuksella.

Mutta ap:n kysymykseen: ammatti on niin kiva ja sen sisällä on niin monenlaisia mahdollisuuksia erikoistua ja löytää juuri oma paikkansa, että kokeneen toimittajan ei tarvitse tehdä juuri mitään ärsyttävää, jos vähänkin osaa neuvotella esimiestesä kanssa.

Ehkä ärsyttävintä ovat ihan fiksujenkin tuttujen kuvitelmat, että toimittajan ammatti on glamoröösi ja tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia vaikkapa juuri matkustella ja tavata kuuluisia ihmisiä. Ei se ihan niin mene.

Oikeasti töitä tehdään niin kovassa aikataulupaineessa, ettei haastateltavia ehdi enää edes mennä tapaamaan, vaan lähes kaikki haastattelut hoidetaan puhelimitse. Sekin tunti, joka kuluisi matkoihin, pitää käyttää kirjoittamiseen tai seuraavan haastateltavan metsästämiseen.

Vierailija
9/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on muutaman kerran toimittaja lähes suuttunut, kun en ole lähtenyt esittelemään kotiani sisustuslehdessä tai parisuhdettani naistenlehdessä. Yhdeltä sain hirveän avautumisnalkutuksen siitä, kuinka en varmasti voi edes kuvitella miten kauan aikaa menee sopivan haastateltavan löytämiseen. Teki mieli huomauttaa, että aikaa menee minullakin haastattelun antamiseen, tarkistamiseen, kuvia varten laittautumiseen jne., ja minulle siitä ei edes makseta palkkaa toisin kuin teille toimittajille! Vapaa-aikani on jo muutenkin todella, todella kortilla, joten valitsen tarkoin miten sen haluan käyttää.

Äärimmäisen ystävällisesti siis aina kieltäydyn, mutta silti saan näitä aggreiluja vastineeksi. Mikä neuvoksi?

Haastateltavia löytyy yleensä ihan hyvin. Joskus saa vähän etsiä, mikä turhauttaa. Jos joku ei suostu, en nyt siitä suutu. Yleensä ihmiset tuntuvat olevan kuitenkin imarreltuja, jos heitä haluaa haastatella.

Kuten edellä mainittiin, ärsyttävimpiä haastateltavia ovat koko haastattelun - yleensä huonolla suomella - uudelleen kirjoittavat. Ärsyttää myös, etteivät ihmiset aina tajua palstatilan rajallisuutta. Jos haastattelen sinua golfin pelaamisesta ja olen varannut jutulle 3 000 merkkiä, en voi kertoa koko elämäntarinaasi.

Haastateltavat myös joskus suhtauvat hyvin epäilevästi, kun kerro olevani toimittaja. En tee töitä millekään juorulehdelle enkä ole kiinnostunut valehtelemaan kenenkään elämästä mitään. Minua ei tarvitse suotta jännittää.

Vierailija
10/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten tiedotusvälineiden lähettäminä on ulkomailla varmasti alle 10 toimittajaa. He ovat yleensä erikoistuneita ulkomaantoimittajia (tai sitten politiikkaan tai talouteen erikoistuneita) joten ei sitä mahdollisuutta nyt ihan kenelle tahansa tarjoudu.

Aikakauslehtien toimittaja saattaa päästä ulkomaankeikoille, jos on erikoistunut sopiviin aiheisiin, kuten matkailu tai autot. Urheilutoimittajat pääsevät seuraamaan kisoja. Nämä ovat mukavia etuja, mutta vain harvoin rivitoimittajien saatavilla.

Tärkeimpiä työsuhde-etuja ovat ilmaiset lehtien vuosikerrat ja usein mahdollisuus ostaa oman konsernin kirjoja tai muita tuotteita alennuksella.

Mutta ap:n kysymykseen: ammatti on niin kiva ja sen sisällä on niin monenlaisia mahdollisuuksia erikoistua ja löytää juuri oma paikkansa, että kokeneen toimittajan ei tarvitse tehdä juuri mitään ärsyttävää, jos vähänkin osaa neuvotella esimiestesä kanssa.

Ehkä ärsyttävintä ovat ihan fiksujenkin tuttujen kuvitelmat, että toimittajan ammatti on glamoröösi ja tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia vaikkapa juuri matkustella ja tavata kuuluisia ihmisiä. Ei se ihan niin mene.

Oikeasti töitä tehdään niin kovassa aikataulupaineessa, ettei haastateltavia ehdi enää edes mennä tapaamaan, vaan lähes kaikki haastattelut hoidetaan puhelimitse. Sekin tunti, joka kuluisi matkoihin, pitää käyttää kirjoittamiseen tai seuraavan haastateltavan metsästämiseen.

Vierailija
11/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta senkin sietää, kun tykkää työstään. Tosin sietäminen on koko ajan hankalampaa ja hankalampaa.

t. toimittaja

Vierailija
12/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tajua jälkimmäisten ruikutusta alhaisesta palkkatasosta ollenkaan. Alan keskipalkka on lehtipuolella nimittäin 3600 e/kk ja sähköisellä puolella vielä tuotakin enemmän. Tieto löytyy alan ammattiliiton verkkosivuilta, josta kuka tahansa voi sen tarkistaa, www.journalistiliitto.fi.

Kaiken lisäksi mitään erityisiä koulutusvaatimuksia toimittajan työlle ei ole joten siihen nähden on kyllä ihan kelpo liksa.

Vierailija
13/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina menee miljardit ja triljoonat ziljoonat sekaisin ja päätoimittaja sekoo.

Vierailija
14/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne mene pelkästään kentän laidalle keikkumaan ja seuraamaan kisoja jonain kivana etuna vaan kyllä se munkin ukko tekee siellä töitä lähes 24/7 kun verkkoonkin pitää koko ajan tehdä jotain. Uskomattomia käsityksiä ihmisillä täällä toimittajien työstä.

Vierailija
15/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen juttu pitäisi kirjoittaa.

Suurin osa haastateltavista on fiksuja ja antavat minun tehdä työni. Sitten on näitä, jotka kommentointivaiheessa kirjoittavat jutun (huonolla suomella) uusiksi ja lisäävät siihen ummet ja lammet ja ottavat kaiken mielenkiintoisen pois.

Mä olen aikakauslehdessä, mulla on keskitasoa parempi palkka ja mä rakastan mun työtä.

Vierailija
16/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joutuu lähtee julkkisten kanssa etelän reissuille:). Tai ehkä mä oon kateellinen, haluauisin päästä seuraa julkkisparin lemmenlomaa vähintään Karibilalle (tai edes Hurghadaan).

Vierailija
17/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen juttu pitäisi kirjoittaa.

Suurin osa haastateltavista on fiksuja ja antavat minun tehdä työni. Sitten on näitä, jotka kommentointivaiheessa kirjoittavat jutun (huonolla suomella) uusiksi ja lisäävät siihen ummet ja lammet ja ottavat kaiken mielenkiintoisen pois.

Vierailija
18/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono johtaminen, pätkätyöt. Onhan noita puutteita. Palkkakin usein huono.

Vierailija
19/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen media jne ovat mullistaneet koko mediamaailman niin, että perinteistä toimittajan ammattia ei enää tulevaisuudessa tarvita. Ihmiset tekevät ja välittävät uutiset itse ilman välikäsiä. Se on tiedossa jo nyt joten alan yritykset yrittävät maksimoida viimeiset mahdolliset voitot kaikin mahdollisin tavoin eli palkkataso pysyy alhaisena kun työvoiman tarjontaa on kysyntään nähden aivan liikaa.

Vierailija
20/25 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette itse löytäneet nykyisen työpaikkanne? Itse olen äitiysvapaan jälkeen töitä hakemassa, mutta tuntuu tosi vaikealta päästä mihinkään tällä alalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan