Voiko 12-vuotiaalle ostaa tupakkaa
jos se kuitenkin polttaa? Ettei sen tarvii kerjätä jotan ostamaan?
Kommentit (25)
Mun äiti sanoi aina mulle että jos olen niin tyhmä että alan polttaa tupakkaa, niin voin kertoa hänelle ja hän ostaa mulle ne tupakat. Ei halunnut että varastan niitä tai pyydän joitain epämääräisiä ihmisiä hakemaan. Tiesi kyllä että yläasteikäinenkin saa sitä tupakkaa jos vain haluaa.
En sitten koskaan alkanut tupakoida, varmaankaan kun se ei ollut jännittävää ja kiellettyä, mikä yleensä on se syy miksi teinit alkavat tupakoida.
Niin ja meitä on viisi sisarusta eikä meistä kukaan ole tupakoitsija. Ei ollut edes teininä.
jos oma lapsi juo alkoholia, ja tiedän että hän hankkii ne tuntemattomilta niin minä voin ostaa hänelle vaikka siideriä, ettei tarvitse kenenkään mehukattipullosta juoda.
tupakkaa en ostaisi koska teet vaan palveluksen. jos lapsi itse haluaa polttaa niin hankkikoot tupakat itse, ei sinun tarvitse
Tämä on, jos olen aina ostan tupakan tullitonta http://www.directtobacco.com/?aid=10620791 En ole koskaan ollut mitään ongelmia niiden kanssa ja niiden hinnat ovat hyviä.
Vaan yrität saada lapsen lopettamaan tupakanpolton.
Tätä toivoo äitinsä kuolemaa keuhkosyöpään kuukausi sitten läheltä seuraamaan joutunut, niitä tuskia en halua kenellekään, enkä sitä tuskaa, kun joutuu sitä viereltä katsomaan.
kuitenki polttaa enkä voi seurata sitä kaikkialle. Kuolee täällä kuitenki joskus johonkin.
ja toivon että oletkin sitä. Kukaan ei voi suhtautua noin välinpitämättömästi. Ostat varmaan viinaakin jos se lapsi pyytää? Kun kerran saa muualtakin.
Tää ei voi olla totta, haluan uskoa niin. Mutta jos oot kuitenkin tosissas, niin voisitko edes yrittää näytellä että et hyväksy polttamista?? Ja sen voit tehdä esim. sillä että et itse anna rahaa siihen. Ja aina voi kuitenkin yrittää vaikuttaa vaikka sit polttaiskin. Kun ikää tulee saattaa tulla viisauttakin ja ainakin on taustalla se että mun polttamista ei kotona hyväksytty.
Näinhän niitä viinan juojiakin varmaan tulee.
Nussitko myös lapsesi kanssa, jokuhan sitä kuitenkin nussiin...
Vittu mitä ääliöitä. Ikäraja on 18 ja sillä sipuli.
Joo, kannattaa ostaa viinaa ja huumeitakin, se saattaa haluta niitäkin ettei ala vihaamaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2012 klo 13:16"]
jos oma lapsi juo alkoholia, ja tiedän että hän hankkii ne tuntemattomilta niin minä voin ostaa hänelle vaikka siideriä, ettei tarvitse kenenkään mehukattipullosta juoda.
tupakkaa en ostaisi koska teet vaan palveluksen. jos lapsi itse haluaa polttaa niin hankkikoot tupakat itse, ei sinun tarvitse
[/quote]Voi vittu mikä vätys. Juopottelua ehtii harjoitella sittenkin kun täyttää 18. Vanhempien tehtävä on opettaa rajoja ja yksi raja on se että tupakkia ja alkomaholia käytetään vasta kun ollaan 18 vuotiaita. Tietysti ne lapset tekee itse omat kokeilunsa ja anihava säästyy alaikäisenä alkoholikokeilulta, mutta kun siitä jäädään kiinni, niin siitä seuraa puhuttelu. Sellaisilta vanhemmilta pitäisi ottaa välittömsti lapset huostaan jos antaa alaikäiselle päihteitä.
Vaikuttaa siltä että sua ei jaksa kiinnostaa kasvattaa tätä viimeistä.
enkä millää jaksa vatvoo samoja asioita aina. Tää o ainoo joka polttaa. Meillä on tiukka kuri ollut aina mutta ei näköjään tarpeeksi tiukka.
Rahaa on pakko antaa ku on luvattu. 100e/kk kaikille tenaville. Tämä 12- vuotias on kuopus.
Minulla on niin paljon harrastuksia ja työtehtäviä että valtettavasti aikaa lapsille ei juurikaan ole. Mutta onneksi ovat jo isoja.
Jos lapsi rikkoo sääntöjä - eli polttaa tupakkaa noon siitä seuraa rangaistus - ei rahaa.
minua enkä halua että lapseni vihaa omaa äitiään.
Mulle on tärkeämpää että pysyn väleissä lasteni kanssa.
Rahalla et voi väistellä vastuuta kasvattajana ja aikuisena. Nyt muutat sopimustanne rahan antamisesta ja ilmoitat, että koska täällä rikotaan lakia ja on alettu polttamaan alaikäisenä kaikilta loppuu tämä "helppo raha". Eli tästä lähtien ostat itse lasten tarvikkeet etkä anna rahaa omaan käyttöön. Jos lapsella on vaikka meno leffaan, ostat itse lipun verkkokaupasta ja annat karkkirahaa just sen verran, ettei sillä tupakka-askia saa. Tupakoimattomille lapsille voit toki antaa hiukan enemmän, koska ovat osoittautuneet luottamuksen arvoisiksi.
Just sun kaltaisia vanhempia näkee vierailemassa mun työpaikalla, jossa hoidamme päihderiippuvuuksista kärsiviä nuoria aikuisia. Vanhemmat on antaneet lapsille liikaa vastuuta päättää omasta rahankäytöstään liian nuorina (kompensoidakseen sitä, etteivät itse työn takia kykene tai ylipäätään jaksa kantaa vastuuta lapsista).
Jos oikeasti piittaat siitä onko lapsesi tulevaisuuden narkomaani, muutat omaa toimintaasi NYT HETI. Toki, jos olet sitä mieltä, että "onneks lapset on jo isoja, ettei tartte huolehtia" vaikka ikää on vasta 12, niin älä sitten itke, kun 20vee on takana jo pitkä käyttäjähistoria ja monenlaisia eri riippuvuuksia on jo ehditty kehittää..
Ja rahaa EI OLE PAKKO antaa. Ne ovat teidän aikuisten rahoja ja voitte AINA muuttaa sopimuksia, jos lasten terveys tai turvallisuus sitä vaatii.
ja rahan antaminenkin on lopetettava.