Autoilijat! Älkää roikkuko motoristin perässä.
Ajakaa ohi jos kiire on, mutta älkää jääkö perään roikkumaan. Moottoripyörän jarrutusmatka on todella lyhyt ja jos joutuu äkisti jarruttamaan, te ette autoanne saa pysähtymään ajoissa.
t. HD-kuski
Kommentit (40)
karsein perässäroikkumiskokemus oli mulla Virossa, jossa perässäni roikkui REKKA. Ajoin siis nopeusrajoituksen mukaan (lisäksi oli niin kylmä, etten olisi voinutkaan ajaa kovempaa). Se oli tuskaa se.
Et millään voinut antaa sen mennä ohi vaikka jo oman turvallisuuteesi takia???
Muuten, tähän sen verran, että nopeusrajoitus on korkein sallittu nopeus, joten hitaammin saa ajaa. Sen sijaan ylinopeutta ajava rikkoo lakia.
#17annathan tietä niille, joilla voi olla oikeasti kiire? Jos ajat muita hitaammin, sinun pitäisi antaa tietä muille, että pääsisivät ohi. Ei ole sinun tehtäväsi olla poliisina ja valvoa nopeuksia.
Ja jos ajaa 80:n alueella 83 km/h, ei vielä riko lakia. Siis siinä on ainakin tuo 3 km/h:n virhemarginaali.
Ei ole tapana ajella hitaammin, kirjoitin vain, että teillä on kyllä sallittua ajaa hitaammin. Tietä ei tarvitse antaa, koska tosiaan hitaammin ajava ei riko lakia.
Aika monet ajavat vähintään sitä plus kymppiä, se ei taida ihan mennä virhemarginaalin piikkiin.
Norjassa muuten nopeusrajoitus on hyvin tiukka, jos menee yhdenkin pykälän yli, voi saada sakot.
Aika pääsääntöisesti siinä ajetaan 75 km/h.
Sitten jonkin ajan päästä tullaan taajama-alueelle jossa saa ajaa 50 km/h, sitten nää samaiset köröttelijät ajaa siellä sitä samaa 75 km/h.
Ei voi käsittää!
karsein perässäroikkumiskokemus oli mulla Virossa, jossa perässäni roikkui REKKA. Ajoin siis nopeusrajoituksen mukaan (lisäksi oli niin kylmä, etten olisi voinutkaan ajaa kovempaa). Se oli tuskaa se.
Olitko paikalla? Jos olit, sulla ja mulla on hyvin erilaiset käsitykset asiasta.
Käännyin lopuksi yhden ravintolan pihaan, pelkäsin kyllä helvetisti, kun rekka oli niin lähellä ja kohmeisuuden takia oli hankala ohjata.
Muuten, tähän sen verran, että nopeusrajoitus on korkein sallittu nopeus, joten hitaammin saa ajaa. Sen sijaan ylinopeutta ajava rikkoo lakia.
#17Jos ajat muita hitaammin, sinun pitäisi antaa tietä muille, että pääsisivät ohi. Ei ole sinun tehtäväsi olla poliisina ja valvoa nopeuksia.
Ja jos ajaa 80:n alueella 83 km/h, ei vielä riko lakia. Siis siinä on ainakin tuo 3 km/h:n virhemarginaali.
Ap:han kertoi ajavansa lähellä tien reunaa, jotta muut pääsevät ohi. Toisekseen, jos 80km/h nopeusrajoitus tarkoittaa sitä, että se on suurin sallittu nopeus, ei 83km/h tai jotain muuta. Eihän se ole poliisina olemista jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan!
Olitko paikalla? Jos olit, sulla ja mulla on hyvin erilaiset käsitykset asiasta.
Käännyin lopuksi yhden ravintolan pihaan, pelkäsin kyllä helvetisti, kun rekka oli niin lähellä ja kohmeisuuden takia oli hankala ohjata.
En tietenkään tiennyt asiasta muuta, kuin mitä itse kerroit, siis "...oli mulla Virossa, jossa perässäni roikkui REKKA. Ajoin siis nopeusrajoituksen mukaan...". Vain tuon.
Parempi kuitenkin heti antaa tietä, jos on tientukkona. Sitähän sinä käytännössä olit, valitettavasti.
Jos tuo on toistuvasti ongelmana taidat ajaa reipasta alinopeutta.
Aika harvoin (onneksi) joutuu ohittamaan moottoripyörää. Yhdeksän kymmenestä prätkäkuskista ajaa muun liikenteen tahdissa tai ylinopeutta.
Jos toistuvasti kertyy jonoa taakse, kannattaa miettiä, onko itsessä vikaa. Ei takana tukijakaan tietysti saa perässä roikkua, riippumatta siitä, onko se edessä hidastelija mp tai tavallinen auto.
ole sen kummempaa selitystä kuin se, että suurin osa tielläliikkujista ajaa yleensä vähintään plus kymppiä. Mä ajan suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan, ja aina väillä tulee näitä perässälaahaajia.
Mun pyörän mittarissa on klappia viitisen yksikköä, joten otan sen huomioon - tämä on mittaradalla saatu tulos.
Jos siis haluat pitää kiinni jääräpäisesti omasta, liikennevirrasta poikkeavasta ajonopeudestasi. Edelleen väitän, että tasan sallittua nopeusrajoitusta noudattamalla perässäroikkujia ei olisi jatkuvaksi ongelmaksi. Jos haluaa ajaa hitaammin, täytyy varautua takana ohitustilaisuutta kärkkyviin, joista osa valitettavasti ei ymmärrä turvaväleistä mitään.
Jotenkin voin ymmärtää ihmisten ärsyyntymisenkin. Kuorma-autot, traktorit, peräkärryä kuljettavat ym ymmärrettävästi joutuvat ajamaan muita hiljempaa ja hidastavat liikennettä. Mutta ne ovat kuitenkin työajossa ja siten ikään kuin hyödyllistä tehtävää suorittamassa. Moottoripyörää sen sijaan ajatellaan käytettävän lähinnä huviajeluihin ja kaiken lisäksi sillä pääsee halutessaan ajamaan kovaa. Eli saattaahaan se ihmisiä ärsyttää, jos joku köröttää mopollaan huviajelulla selvästi alle sallitun nopeuden jonoa muodostamassa.
16
En tietenkään tiennyt asiasta muuta, kuin mitä itse kerroit, siis "...oli mulla Virossa, jossa perässäni roikkui REKKA. Ajoin siis nopeusrajoituksen mukaan...". Vain tuon.
Parempi kuitenkin heti antaa tietä, jos on tientukkona. Sitähän sinä käytännössä olit, valitettavasti.
Ajoin nopeusrajoituksen mukaan (satasta) = olin tientukkona?
Jos sä haluat satasen vauhdissa mennä kaistan reunaan ajelemaan ja ottaa rekan samalle kaistalle kanssasi, niin toki tee niin, minä en. Vai mitä ihmettä tarkoitat "tien antamisella"?
Miten ihmeessä sun on helpompi ymmärtää takalaukussa kiinni kaahaavaa rekkaa kuin liikennesääntöä noudattavaa motoristia? Taidat olla oikein kunnon stereotyyppinen av-mamma ;)
Tästä ohjetta kuorma-auton tai rekan edessä ajaneelle motoristille:
http://www.iltalehti.fi/autot/2010021211067048_ae.shtml
Kyllä siis pitää ja kannattaa antaa tietä ja jopa omaa vauhtia pitää pystyä sitä varten hidastamaan (kyllä ylpeys antaa myöten).
koska ainahan sillä voi vaikka kaatua enkä halua ajaa kenenkään yli.
Mutta tosi monesti ainaki pk-seudulla moottoripyörät ajaa autojen persiissä kiinni vaikka autolla olisi ihan oikea tai jopa sallittua reippaampi nopeus. Oletteko huomanneet?
Aika harvoin (onneksi) joutuu ohittamaan moottoripyörää. Yhdeksän kymmenestä prätkäkuskista ajaa muun liikenteen tahdissa tai ylinopeutta.
Jos toistuvasti kertyy jonoa taakse, kannattaa miettiä, onko itsessä vikaa. Ei takana tukijakaan tietysti saa perässä roikkua, riippumatta siitä, onko se edessä hidastelija mp tai tavallinen auto.
ole sen kummempaa selitystä kuin se, että suurin osa tielläliikkujista ajaa yleensä vähintään plus kymppiä. Mä ajan suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan, ja aina väillä tulee näitä perässälaahaajia.
Mun pyörän mittarissa on klappia viitisen yksikköä, joten otan sen huomioon - tämä on mittaradalla saatu tulos.
Jos siis haluat pitää kiinni jääräpäisesti omasta, liikennevirrasta poikkeavasta ajonopeudestasi. Edelleen väitän, että tasan sallittua nopeusrajoitusta noudattamalla perässäroikkujia ei olisi jatkuvaksi ongelmaksi. Jos haluaa ajaa hitaammin, täytyy varautua takana ohitustilaisuutta kärkkyviin, joista osa valitettavasti ei ymmärrä turvaväleistä mitään.Jotenkin voin ymmärtää ihmisten ärsyyntymisenkin. Kuorma-autot, traktorit, peräkärryä kuljettavat ym ymmärrettävästi joutuvat ajamaan muita hiljempaa ja hidastavat liikennettä. Mutta ne ovat kuitenkin työajossa ja siten ikään kuin hyödyllistä tehtävää suorittamassa. Moottoripyörää sen sijaan ajatellaan käytettävän lähinnä huviajeluihin ja kaiken lisäksi sillä pääsee halutessaan ajamaan kovaa. Eli saattaahaan se ihmisiä ärsyttää, jos joku köröttää mopollaan huviajelulla selvästi alle sallitun nopeuden jonoa muodostamassa.
16
totuus on toinen. Ajan sekä autolla että moottoripyörällä (sillä voi muuten tiedoksesi ajaa muutakin kuin "huviajoa") aika paljon, ja varaan aikaa matkaani sen verran, ettei tarvitse kaahata. Kaikenlaista liikenneturvallisuuden vaarantajaa tien päällä löytyy, itse en halua osallistua siihen hulluuteen, että tiellä on "pakko" ajaa enemmän kuin nopeusrajoitus sallii.
Itse asun tien reunassa, jossa on 60 rajoitus, ja aika harvat tässä viitsivät niin hitaasti ajella. 80 mennään, myös tuossa koulun kohdassa, jossa on 40 rajoitus. Tosi turvallista pysäkillä bussia odottaville lapsille!
Jos haluan ajaa moottoripyörällä kovaa, menen radalla, jossa mun ei tarvitse vaarantaa muita tienkäyttäjiä omien mielihalujeni takia.
Tästä ohjetta kuorma-auton tai rekan edessä ajaneelle motoristille: <a href="http://www.iltalehti.fi/autot/2010021211067048_ae.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/autot/2010021211067048_ae.shtml">http://www.iltalehti.fi/autot/2010021211067048_ae.shtml</a> Kyllä siis pitää ja kannattaa antaa tietä ja jopa omaa vauhtia pitää pystyä sitä varten hidastamaan (kyllä ylpeys antaa myöten).
Vaan joku saatanan jäärä vanha ukko kenen ohi ei kukan mene:D
Tästä ohjetta kuorma-auton tai rekan edessä ajaneelle motoristille:
<a href="http://www.iltalehti.fi/autot/2010021211067048_ae.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/autot/2010021211067048_ae.shtml">http://www.iltalehti.fi/autot/2010021211067048_ae.shtml</a>
Kyllä siis pitää ja kannattaa antaa tietä ja jopa omaa vauhtia pitää pystyä sitä varten hidastamaan (kyllä ylpeys antaa myöten).
rekka olis mun puolestani voinut mennä ohi, mutta kun rekka ei pääse satasen vauhdissa ohi, se pääsee just hikiseen sitä satasta, kun pyörät on rajoittimen asennuksen jälkeen vaihdettu isompiin. Ei se ollut menossa ohi, se vaan halusi todistaa jonkun pointin. Mä kyllä hidastin, mutta kun se ei hidastanut, vaan tuli lähemmäksi. En uskaltanut kokeilla, ajaako se mut lyttyyn. Oli päiväsaika arkena, vastaantulevien kaistalla melko paljon liikennettä.
Oikeasti, yrittäkää olla pätemättä, jos ette olleet paikalla. Mä käännyin sitten pois, kun en halunnut enää hengelläni leikkiä.
Jos sä haluat satasen vauhdissa mennä kaistan reunaan ajelemaan ja ottaa rekan samalle kaistalle kanssasi, niin toki tee niin, minä en. Vai mitä ihmettä tarkoitat "tien antamisella"?
Miten ihmeessä sun on helpompi ymmärtää takalaukussa kiinni kaahaavaa rekkaa kuin liikennesääntöä noudattavaa motoristia? Taidat olla oikein kunnon stereotyyppinen av-mamma ;)
No halloo, olet tosiaan tientukkona jos taaksesi muodostuu jonoa. Annat vaan sen toisen mennä ohi vai onko parempi, että se ajaa takapusku... lokasuojassasi kiinni? NO, kumpi vaan on miellyttävämpää...
Poliisi valvoo nopeuksia, et sinä! Ja joillakin voi olla ihan oikeasti tärkeä syy päästä nopeasti jonnekin.
Kävi minulla muuten kerran niin, että kun päästin jonkun ohi, niin se oli poliisin pysäyttämänä muutaman kilometrin päässä. :-)
Harvemmin sitä nimittäin tien päällä törmää näihin järkeviin motoristeihin jotka ajavat sallittua nopeutta pitäen itse runsaan turvavälin.
Monta kertaa ajavat niin lähellä takapuskuria ettei meinaa motoristin etuvaloa nähdä. Ohikaan ei kuitenkaan mennä.
Tai jos ohitetaan niin ihan surutta vaikka tulee vastaantulijoita! Aina ruikutetaan että se moottoripyörä tarvitsee tilaa auton verran liikenteessä mutta sitten ne on ne moottoripyöräilijät jotka vetävät kolme rinnakkain kun ajatellaan että kyllä minä tästä mahdun... Mä oon aikoja sitten toivottanut kaikelle motoristeille erittäin nopeaa kuolemaa ja lopettanut liikenteessä heidän kunnioittamisensa kun siellä ei moni meitä autoilijoitakaan kunnioita.
Ethän aja kiinni autoilijan takapuskurissa. Se on vaan helvetin ärsyttävää. Minulle saattaa tulla vaikka yllättävä tarve pestä juuri tuulilasini. Haluatko todella että pissapojan nestettä lentää päällesi?
T. Autoilija
Jos siis haluat pitää kiinni jääräpäisesti omasta, liikennevirrasta poikkeavasta ajonopeudestasi. Edelleen väitän, että tasan sallittua nopeusrajoitusta noudattamalla perässäroikkujia ei olisi jatkuvaksi ongelmaksi. Jos haluaa ajaa hitaammin, täytyy varautua takana ohitustilaisuutta kärkkyviin, joista osa valitettavasti ei ymmärrä turvaväleistä mitään.Jotenkin voin ymmärtää ihmisten ärsyyntymisenkin. Kuorma-autot, traktorit, peräkärryä kuljettavat ym ymmärrettävästi joutuvat ajamaan muita hiljempaa ja hidastavat liikennettä. Mutta ne ovat kuitenkin työajossa ja siten ikään kuin hyödyllistä tehtävää suorittamassa. Moottoripyörää sen sijaan ajatellaan käytettävän lähinnä huviajeluihin ja kaiken lisäksi sillä pääsee halutessaan ajamaan kovaa. Eli saattaahaan se ihmisiä ärsyttää, jos joku köröttää mopollaan huviajelulla selvästi alle sallitun nopeuden jonoa muodostamassa.
16
totuus on toinen. Ajan sekä autolla että moottoripyörällä (sillä voi muuten tiedoksesi ajaa muutakin kuin "huviajoa") aika paljon, ja varaan aikaa matkaani sen verran, ettei tarvitse kaahata. Kaikenlaista liikenneturvallisuuden vaarantajaa tien päällä löytyy, itse en halua osallistua siihen hulluuteen, että tiellä on "pakko" ajaa enemmän kuin nopeusrajoitus sallii.
Itse asun tien reunassa, jossa on 60 rajoitus, ja aika harvat tässä viitsivät niin hitaasti ajella. 80 mennään, myös tuossa koulun kohdassa, jossa on 40 rajoitus. Tosi turvallista pysäkillä bussia odottaville lapsille!
Jos haluan ajaa moottoripyörällä kovaa, menen radalla, jossa mun ei tarvitse vaarantaa muita tienkäyttäjiä omien mielihalujeni takia.
Kantsii lukea viesti (tarvittaessa vaikka useampaan otteeseen), jotta on varmasti ymmärtänyt lukemansa ennen kuin ryhtyy närkästyneesti kommentoimaan siihen.
-tiedän, että mp:lla voi ajaa muutakin kuin huviajoa. Kirjoitin, että yleisen mielipiteen mukaan moottoripyörää ajatellaan käytettävän monesti huviajeluun ja siksi niihin tien tukkoina ei suhtauduta välttämättä kovin ymmärtäväisesti. (vrt karavaanarit)
-en missään kohtaa ole kehottanut ylinopeuteen. Kehotin vain varautumaan siihen, että perässä ajajia varmasti ilmaantuu, jos ajaa alle sallitun nopeusrajoituksen.
-en myöskään väittänyt, että alle sallitun nopeusrajoituksen ajaminen ei olisi sallittua. Mutta kuten sanottua, perässä roikkuviin kannattaa tuolloin varautua.
- ylinopeutta ajavat ja muut liikenneturvallisuutta vaarantavat ovat oma lukunsa. Mutta ne eivät taida liittyä tähän keskusteluun? Itse en niitä mitenkään puolustele enkä huomannut aiemmissa viesteissäni olevan mitään siihen viittaavaakaan.
Minä ainakin itse voin ajaa liikennesääntöjä noudattaen, sallittua nopeutta ja silti liikennevirrasta pysyen. Toki minut säännöllisesti ohitetaan ( monesti moottoripyörällä...), mutta perässä roikkujat eivät ole jatkuva ongelma. En myöskään tapaa kerätä jonoa perääni. Jos jatkuvasti keräisin, varmasti käyttäisin ajastani muutaman hetken miettiekseni, onko ajotavassani jotain muutettavaa. Varsinkin mp:llä liikkuvan luulisi tämän tekevän jo ihan oman turvallisuutensa vuoksi.
16
Tarkoitan kyllä juuri näitä HD-kuskeja, mutta siltikin, enemmän mulla on ajourani aikana Audeja perässä kiinni roikkunut kuin kaksipyöräisiä. En myöskään ole ikinä nähnyt motoristeja rinnakkain ajelemassa, kyllä ne on ne pikkuiset mopopojat jotka sen homman isolla egollaan hoitavat.
Harvemmin sitä nimittäin tien päällä törmää näihin järkeviin motoristeihin jotka ajavat sallittua nopeutta pitäen itse runsaan turvavälin.
Monta kertaa ajavat niin lähellä takapuskuria ettei meinaa motoristin etuvaloa nähdä. Ohikaan ei kuitenkaan mennä.
Tai jos ohitetaan niin ihan surutta vaikka tulee vastaantulijoita! Aina ruikutetaan että se moottoripyörä tarvitsee tilaa auton verran liikenteessä mutta sitten ne on ne moottoripyöräilijät jotka vetävät kolme rinnakkain kun ajatellaan että kyllä minä tästä mahdun... Mä oon aikoja sitten toivottanut kaikelle motoristeille erittäin nopeaa kuolemaa ja lopettanut liikenteessä heidän kunnioittamisensa kun siellä ei moni meitä autoilijoitakaan kunnioita.
No halloo, olet tosiaan tientukkona jos taaksesi muodostuu jonoa. Annat vaan sen toisen mennä ohi vai onko parempi, että se ajaa takapusku... lokasuojassasi kiinni? NO, kumpi vaan on miellyttävämpää...
Poliisi valvoo nopeuksia, et sinä! Ja joillakin voi olla ihan oikeasti tärkeä syy päästä nopeasti jonnekin.
Kävi minulla muuten kerran niin, että kun päästin jonkun ohi, niin se oli poliisin pysäyttämänä muutaman kilometrin päässä. :-)
miten sää kuvittelet rekan painavan ohitte jos edelläajava ajaa satasta??
Onko siinä rekassa kenties joku turbobuusti tjtn?
Jos ajat muita hitaammin, sinun pitäisi antaa tietä muille, että pääsisivät ohi. Ei ole sinun tehtäväsi olla poliisina ja valvoa nopeuksia.