Kaupan kassamyyjä, avaudu tänne
Voi juma! Jos kone ei lue viivakoodia ja alan näpytellä koodia numero kerrallaan tai jos tuotteesta on koodi vaikka revennyt, se ei auta asiaa jos asiakas sanoo "se oli 1,99" kun se hinta ei RIITÄ! Mä tarvitsen sen koodin perkele. Ei sinne koneelle voi vain näpytellä sitä hintaa. Toki joissain tuotteissa on pikakoodit, mutta harvempi tuote ainakaan ruokakaupassa näpytellään vain johonkin tuoteryhmään ja hinta perään.
Huh. Kiitos.
Muita avautumisia?
Onneks mulla on viikonloppu vapaa.
Kommentit (101)
se että kysytään "Tarvitsä kuittia?" "Otatko kuitin?" tms
No totta helvetissä tarvitsen ja otan kuitin! Muuten jää näkemättä ne teidän päivittäiset mokat siellä kassalla,ei "huomata" alelappua,ei ole mennyt plussakortti läpi jne jne.
Mulla ei todellakaan mitään ongelmia kaupan kassojen kanssa! Aina saan kohteliasta palvelua ja yritän itsekin olla hyvä asiakas. En tinkaa, en kysele idioottimaisuuksia, ymmärrän, jos edellisen mummoasiakkaan kanssa menee vähän enemmmän aikaa, tajuan, että jos edellinen asiakas on vanha tai vaivainen, se ei ole myyjän vika.
Olkaa kohteliaita ja sivistyneitä, ihmiset! Tervehtikää, hymyilkää, kiittäkää, katsokaa silmiin. Ei maksa mitään ja koko tapahtuma on kaikille mukavampi.
Miten teiltä pitäisi kysyä?
En ole tuo edellinen, mutta mun mielestä paljon fiksumpaa on vaan kysyä se, mitä ikinä haluaakaan tietää. Kyllä se tettiläinen / kuka tahansa kaupassa töissä oleva joutaa sen verran auttaa aiaasi, että etsii henkilön, joka osaa vastata.
Mulle tuo "ootsä myyjä" aiheuttaa sellaset puistatukset, että asiakkankin maine mun silmissä on sen jälkeen mennyt, sori vaan. Kaikesta huolimatta rakastan työtäni.
on uo teinit. Olen itse vielä alta 30, mutta en siltikään kykene ymmärtämään, miten huonosti nykyteinit käyttäytyvät.
Ei tule tervehdystä, ei kiitosta, ei vastausta, jos kysyn tarvitseekko pussia/kuittia/mitä vaan. Asiointi hoidetaan murjottaen ja sanaakaan sanomatta, lopuksi lentää rutattu kuitti johonkin myyjän/tiskin/lattian suuntaan. Ihan oikeasti, mikä tämä ilmiö on?
hei anteeks ootsä myyjä, ootsä myyjä, ootsä täällä töissä.
no mitä sä päättelet näistä mun kuteista olenko täällä myyjänä töissä?!
henkilöltä, jolla on kaupan työasu päällä. Tällaisia vastauksia olen saanut:
- eiku mä oon tettiläinen, en mä tiedä
- minun vuoroni päättyi juuri
- minä en ole tällä osastolla töissä, kysytkö osaston myyjältä.Miten teiltä pitäisi kysyä?
voin sanoa että aika huonoa asiakaspalvelua on nuo vastaukset, ellei ne jatku niin että "pieni hetki etsin sinulle jonkun joka voi auttaa" tms.
Saako kassa puuttua asiakkaan ostoksiin alkamalla kommentoida niitä ym.? Meidän kaupungin CM:ssa on tällainen kassa. Puuttuu aina asiakkaan ostamiin tuotteisiin ja hölöttää omia juttujaan jatkuvalla syötöllä; josta ei edes ota pirukaan selvää,kun puhuu todella epäselvästi. Kaikki,jotka tämän kassan tietävät,kiertävät hänet kaukaa. Mitä helvataa asiakkaiden asiat kassalle kuuluvat?
Itse on tullut heti monta vuotta lasiin kassalla oloa ja sen voin sanoa, että tuollaiset asiat meikäläisen mielenrauhaa sekoita, sitten etitään se oikea/ korvaava koodi ja sillä sillä sipuli! Eikä ole ollut koskaan ongelmana "se on sitte ilmainen" -kommentit, sun muut kuluneet heitot, antaa tulla vaan, ei haittaa. Joskus on tullut lokaa niskaan, mielikin on painunut vähän alapaineelle, mutta aikaa myöten on unohtunut. Rauhallinen ja ystävällinen käytös on kaiken a ja o, monesti sen kiihtyneen asiakkaan saa ihan mukavaksi, kun vain jaksaa keskittyä hänen tilanteeseensa ja olla aidosti kiinnostunut ratkaisemaan sen. PEACE, KOLLEEGAT!
No totta helvetissä tarvitsen ja otan kuitin! Muuten jää näkemättä ne teidän päivittäiset mokat siellä kassalla,ei "huomata" alelappua,ei ole mennyt plussakortti läpi jne jne.
Yllättävän moni kun ei sitä kuittia halua, oman arvioni mukaan noin seitsemän kymmmenestä sitä ei tarvitse. Ja helpompi se on kysyä tarvitseeko sitä kuin että antaa ja sitten saa kymmeniä kuitteja keräillä pitkin lattioita, kun vaikka se roskis siinä vieressä on, niin eihän sitä lappua sinne osata laittaa.
Ja se alelappu voi oikeasti jäädä huomaamatta. Ihminen se kassamyyjäkin on ja sanopa yksikin ihminen, jolle ei ikinä ole tapahtunut pienintäkään mokaa. Et tiedä sellaista? Niin, sitä vähän arvelinkin. Mutta onneksi se asia on aika helposti korjattavissa, jos se nyt jääkin huomaamatta, ei vielä kaada koko maailmaa, eihän. ;)
et me tehdään jokainen tuote siel kaupassa jossain varastossa leivotaan fazerin ja perheleipureiden leivätkin.
" Tiedätkö mitä öljyä tähän leipään on käytetty?"
" No en tiedä mutta luetaampa mitä siinä paketissa lukee, no tässä lukee että kasviöljy"
" Niin mutta tiiätkö onko se rypsi- vai aurngonkukkaöjyä?"
" En valitettavasti osaa nyt sanoa muuta kuin mitä tässä paketissa lukee, kun nämähän tulee meille tänne tuolta perheleipureilta, jossa ne valmistetaan... "
Tai vastaavasti ne ku kysytään että onko tämä appelsiini/omena tai ihan mikä vaan, hyvää? No en voi tietää onko se sun mielestä hyvää vaiks ite tykkäisinki siitä. Eikä me olla jokaista tuotetta syöty.
Sehän teillä monilla näyttää olevan asenteena.
Ihan oikeasti, ellei niitä tuotteita saada hyllyyn aukioloaikojen ulkopuolella (niin kuin ennen suuressa määrin saatiin), niin älkää nyt kuitenkaan kohdelko asiakkaita kuin he olisivat tulleet ihan väärään aikaan ja ihan väärään paikkaan! Kyllä se on asiakaspalvelija (vaikka sitten kuormalavoineenkin), joka väistää asiakasta, eikä päinvastoin.
Eikä kyllä ole asiakkaan vika, että tarjouslappunne usein ovat väärän tuotteen kohdalla tai esillä on mainoksia jo päättyneistä tarjouksista. Jos myymälätiloissa isolla lukee, että omppuja eurolla (ja petiitillä että "eiliseen asti"), niin sittenhän myytte omppuja eurolla ja otatte opiksenne.
Olen erikoisliikkeessä töissä ja kaikenlaista kulkijaa sielläkin käy.
Eniten ehkä risoo se että asiakas kuvittelee että olen ajatustenlukija.
Tilanteet mitkä alkaa keittämään:
-Tullaan etsimään tuotetta mutta ei olla varmoja edes mitä haetaan ja mihin
-Etsitään toiselle tuotetta mutta ei tiedetä mitä ja edes niitä mitä vaaditaan että löydettäisiin OIKEA tuote.
-Asiakas seisoo askeleen päässä odottamassa palvelua tuimana kun palvelen toista asiakasta.
-2 min ennen liikkeen sulkemista tullaan "nopeasti" etsimään tuotetta,parhaimmillaan jopa silloin kun ovea olen laittamassa lukkooon.Liike on auki 10h/pv ja joka päivä joten miksi ei tulla seuraavana päivänä? Meilläkin on perhe odottamassa kotona äitiä.
-Asiakas kuvittelee että kuulen liikkeen toiseen päähän kun puhuu hyllylle asiansa.Ei,en kuule. Olen ihminen ja odotan että jos sinulla minulle asiaa niin tulet reilusti lähelleni ja kerrot kasvotusten asiasi,varsinkin silloin jos olen jo kysynyt aikasemmin palvelutarpeesi ja et sitä aikasemmin halunnut. Älä varsinkaan heiluttele tai tee mitään muuta typerää,en ole koira.
-Jos kannan sylissäni suurta ja painavaa pahvilaatikkoa ja asiakas viillettää ohitseni kertoen asiaansa niin en välttämättä voi sekunnissa sännätä palvelemaan.Minun täytyy se laatikko viedää pois ja sitten palata asiaan.
-Meillä ei ole kaikista tavaroistamme mallikappaleita/testereitä ja en voi asialle juuri sillä hetkellä yhtään mitään.Lähes kaikista on mutta joskus pitkäkynnet vie niitä reippaammin.Se ei auta yhtään että asiakas alkaa kiukkuamaan minulle siitä enkä voi sillä sekunnilla muuttua testeriksi.
-Voisitte joskus käyttää järkeänne kaupassa asioidessa.Minä en tiedä kaikkia tarpeitanne ja käyttökohteitanne tuotteillemme.Älä jää vatvomaan 10e tuotetta kanssani 10 minuutiksi,mulla olisi oikeasti muitakin hommia kuin se että mietin kanssasi miltä näyttää juuri tämä lyhty parvekkeellanne.
Sehän teillä monilla näyttää olevan asenteena.
Ihan oikeasti, ellei niitä tuotteita saada hyllyyn aukioloaikojen ulkopuolella (niin kuin ennen suuressa määrin saatiin), niin älkää nyt kuitenkaan kohdelko asiakkaita kuin he olisivat tulleet ihan väärään aikaan ja ihan väärään paikkaan! Kyllä se on asiakaspalvelija (vaikka sitten kuormalavoineenkin), joka väistää asiakasta, eikä päinvastoin.
Eikä kyllä ole asiakkaan vika, että tarjouslappunne usein ovat väärän tuotteen kohdalla tai esillä on mainoksia jo päättyneistä tarjouksista. Jos myymälätiloissa isolla lukee, että omppuja eurolla (ja petiitillä että "eiliseen asti"), niin sittenhän myytte omppuja eurolla ja otatte opiksenne.
Ei se ole asenteena. Mutta ihan normaaliahan se on valittaa niistä työasioistakin, enpä ole montaa ihmistä tavannut, jolla ei koskaan työjutuista ole mitään valittamista.
Ja tuo tuotteet hyllyyn aukioloaikojen ulkopuolella...no ehkä se sitten joskus on onnistunut, kun henkilökunnalla on ollut työaikaa aukioloaikojen ulkopuolella. Nyt ei ole, tai siis on, meillä esim. aamun ensimmäisellä vuorolaisella puoli tuntia ja illan viimeisellä 15min. Ja ei kai kukaan nyt omalla ajallaan jää tai tule töihin, kun ei siitä edes makseta. Jäisitkö sinä tuntikausiksi vapaaehtoisesti hoitamaan työasioita työpaikallesi ihan ilmaiseksi. No minä en ainakaan, enkä usko että moni muukaan.
Eikä millään pahalla, tähän mennessä omalla kohdallani tarjousten kanssa on eniten ongelmana ollut ihan vain se lukutaidottomuus. Jos lappu on Atrian tuotteiden kohdalla ja koskee niitä, niin en vaan pysty käsittämään, että miten sitten tullaan kassalle niiden metrin päässä olevien Saarioisten tuotteiden kanssa ja vingutaan maksun jälkeen, että NIIIIIIIN NÄÄ OLI TARJOUKSESSA!!1 Mutta kun eivät olleet, eli sinun sanojasi lainatakseni "sittenhän ostat väärät tuotteet normaalihinnalla ja otat opiksesi." Mutta erehdyksiä toki sattuu, mutta joillakin tuntuu olevan kerrasta toiseen se käsittämätön ominaisuus, että ostoksille lähtiessä järki jää huitelemaan pihalle.
Ensimmäisenä sanon että pidän työstäni kuitenkin aika paljon ja on paljon ihania asiakkaita! Mutta tässä näitä ärsyttäviä asioita, mitä löytyy varmana jokaisesta ammatista!
-Pöllitään muovipusseja. Haetaan niitä mitään sanomatta lisää kassan edestä. Tai samalla sekunnilla kun lyön kuitin ulos nii oho unohtu muovipussi.
-Kyylätään sitä näyttöä ja ei tajuta että osa hinnoista tulee vasta sinne loppuun, siis ne tarjoukset..ja juu huomaan kyllä ne -30% laput 99 tapauksessa sadasta vähintään...
-Viimehetken asiakkaat saa veren kiehumaan. Jos kassalle löntystellään 10 yli sulkemisajan vaikkei oo jonoa ollut niin.....
-Käytöstavat, tervehtiminen, kiitos, jne kuuluvat mielestäni jokaiselle aikuiselle ja ehkä teineillekkin...
-Vetkutellaan se käsi sinne vaihtorahojen väliin ja vetästään vaan rahat ja kuittia väistellään. Juue ei voi sanoa että sitä ei tarvitse. (vanhemmat miehet)
-Komentelu ja ilkeily. Ystävällinen asiakas saa parempaa palvelua ku sellainen jolla naama norsun tavaralla. Siis hinnanoikaisujutuissa jne. Mutrusuut ei vahingossakaan.
-Tönötetään ku vetelen 100e ostokset eikä tehdä elettäkään ostoksen pakkauksen suuntaan.
-Lukutaidottomuus "No ku se oli samassa HYLLYSSÄ!"
-Jätetään kylmätuotteita/pakasteita/tiskiruokia jonnekin hyllyihin pilaantumaan.
-Jos ostoksilla usea ihminen, kaikki odottelee kun minä pussittelen jukurtit pakasteet lihat kun ne voisi tehdä ne itsekin samalla aikaa ku pällistelevät hihnan päädyssä. Jono seisoo.
-Pakataan ihan hemmetin kauan. Jotain kaks ostosta meneehän siinä älyttömösti aikaa ku munitaan siellä päädyssä jotai reppua kaivelemassa ja uudet ostokset ois oottamassa..
Heh huvitti yhden kommentointi siitä kuinka haistaa hometaloissa asujat..Joo mä haistan aina että jaha nyt taitaa tulla yks tietty perhe :D
Tarkoitin lähinnä tilannetta, kun on kapea käytãvä ja pahimmassa tapauksesssa saattaa sen lavan kanssa seisoa siin vaikka kymmenen minuuttia kun jotku ei tajua väistää. Samalla se kuormalava on sit muiden tuotteiden edessã haittamaassa toisia asiakkaita, jotk haluaa tavaraa siitä lavan takaa.
Ja ei se tarjouslappu on ihan oikealla kohdalla. Jos ylähylyllã on ingman kermaa ja alahyllyllä valio kermaa ja niiden viedes viel laktoosittomat ja vahalaktoosiset ja muut kermat nii se lappu ingmanin purkin kohdal jos se on tarjous. Joku ottaa kuitenkin sen valion siit alta tai laktoosittoman vieresta.
Ja monessa kaupassa on mainokset lehdessä, joissa on esimerkiksi kuukauden tarjoukset sekã tuleevan vklopun tarjoukset. Vaikka omena on merkattu to-la niin sitä tullaan kysymäãn sunnuntaina. Eriazia jos myymãssä on mainos vaan et omena kaks senttiä niin silloin se myydããn.
Ja mã kyl tykkään kaikest huolimatt mun työstä.
Joka ei sit ollu voinu myymäläs yhtää laskee kamoja ja tuli sit kassalle, ja rupes sit puoles välis et en ota tota ja tota, oli vaan tietty summa rahaa. Jätti kauheen kasan ruokia siihen mulle sivupöydälle pilaantumaan. No näitãhän tulee aina välil, mut tää oli kiva kerta, kun perãssã tuleva asiakas sano sille et voitko sit viedä nuo kamat hhllyyn ku kai näet et on ruuhka-aika ja nuo pilaantuu. Tää oli et joo joo, eikä tehny elettäkään et ois vieny. Siirty sit pakkaa ostoksensa ja lähti. Sit ku oli menny niin se peräs tuleva sano mulle et kato sil jäi tuo silmympärysvoide tuohon, huomasin kyl mut en sanonu sil ku se oli niin typerä käytökseltän. Et toivottavasti saat tyydystä siitä, ku täã oli itse saanut ainakin.
Illalla sit soitti ihan raivona sen voiteen peräãn .
Voiko turhempaa ja tylsempää ammattia edes olla? No, täytyy sitä olla jotain hommaa laiskoille ja tyhmillekin, kaikki kun eivät voi olla pankkiireita kuten minä.
Mutta ei teidän kassojen harmit meitä muita paljon hetkauta. Mitättömien ihmisten mitättömiä ongelmia.
Poistu kammiostasi, et kyllä tiedä elämästä mitään.
Te oottekin jo ehtinyt avautua oikeastaan kaikesta. Minä avaudun sitten tästä:
Miksi sinne kauppaan pitää tulla vielä 22.58, kun kerran kello 23.00 suljemme? Ja vieläpä ottaa kärryt ja kuvitella tekevänsä ostokset rauhassa. No ei onnistu, minä laitan 23.00 kylmähyllyjen verhot kiinni ja ohjaan ystävällisesti kassalle. Katsokaan, meidän työaika päättyy 23.15 ja kaupan ovien sulkemisen jälkeen on vielä monta hommaa tehtävänä. Ja meidän kassan kellon mukaan mennään, ei teidän kellojenne, joten turha tulla valittamaan että kauppa oli suljettu jo minuuttia taikka kahta vaille :)
Joten älkää tuhahdelko, kun ohjaan teitä sinne kassalle, tulkaa huomenna aiemmin.
Mä kyllä pidän työstäni ja meidän lähikaupassa suuri osa asiakkaista on ihania ihmisiä. Minulta saat aina iloisen hymyn ja tervehdyksen, olet sitten itse kuinka naama norsunveellä vain, joskus saan jopa sinutkin hymyilemään!
Ja alkoholiasiaan, meillä kassa antaa myydä vielä puoloi tuntia kello 21.00 jälkeenkin, ei tarkoita että myytäisiin, mutta jos joku siinä jonossa on oluset kädessä ennen ysiä niin kyllä myyn. Mutta jos kauppaan tullaan sisään minuutin yli niin en myy.
tulipahan kirjoitusvirheitä. Noh, lukutaitoiset ei niistä piittaa. ;)
-edellinen-
Huomasin olevani ainoa kassa tuossa kaupassa, joka päivittäin pyyhki kassan liukuhihnan ja tasot, sille etenkin vanhemmat työkaverit jaksoivat naureskella. Ilokseni huomasin toisessa kaupassa vähän aikaa sitten aasialaissyntyisen naisen, joka teki näin myös- en siis ollut ainoa!
meillä tämä tehdään joka ilta/ aamu.
luuletko että mä siitä jotenkin hyödyn jos jätän alennuksen antamatta? tuskinpa kukaan myyjä on niin "taloon päin kallellaan" että jättää alennukset antamatta siinä toivossa että firma saa enemmän rahaa, ja kuuntelee huvikseen asiakkaiden huutamista kun alea ei ole annettu. hohhoijaa.
Mikä nyt on kun tuo yksi ei tajua, että joissain kaupoissa vaan ei se kone anna myydä kaljaa ysin jälkeen vaikka hän ja laki mitä sanoisivat? Ja se ei tosiaankaan ole rivimyyjän syy.
Itse en ole myyjä, mutta olen asiakkaana vierestä seurannut pari kertaa tällaista tapahtumaa.