Miksi useimmat kaksosten äidit ajattelevat olevansa jotenkin
muita "parempia"? meidän lähipuistoista tuttuja äitejä 7kpl ja kaikki jotenkin nostavat itseään jalustalle, varsinkin verrattuna niihin joilla on "vain" yksi lapsi. Aina kaikki on jotenkin vaikeampaa tai hienompaa ja parempaa näillä äideillä. jaiks.
Kommentit (55)
Heillä on totta tosiaan aika paljon haasteellisempi vauvavuosi kuin keskimäärin yhden äidillä, jos tämä yksi on terve.
Minä sen sijaan en ymmärrä pienellä ikäerolla syntyneiden lasten äitien sädekehän kiillotusta. He ovat itse valinneet osansa, päättäneet hankkia lapset pienellä ikäerolla eli toisin sanoen ovat varmasti tajunneet, miten rankkaa se on. Ei omista valinnoista voi saada mitään ylimääräistä sädekehää, en anna mitään ylimääräistä arvostusta neljän lapsenkaan äidille. Valinnastahan on kyse.
Kaksosia ei kuitenkaan voi valita, eikä oikein varautuakaan etukäteen, koska voimavarat mietitään aina yhden vauvan mukaan. Siksi kaksosten ja muidenkin monikkolasten äidit ansaitsevat arvostusta ja tukea.
joka sai kaksoset, ilmoitti heti synnytyksen jälkeen että hänelle pitää soittaa. Hänellä ei ole aikaa kellekään soittaa. Mulla oli myös tuolloin vauva hoidettavana. No arvaa vaan soitinko.
että kaksosten äidit kuvittelevat sen tosiaan olevan jotenkin hienoa, että on kaksoset. Lapsista puhutaan aina kaksosina jne. Ihan kuin se olisi jotenkin äidin omaa ansiota, että kaksi sieltä samaan aikaan pyörähti. Mutta mielikuva vain, joten ei tarvitse kenenkään pyöritellä jalkapalloa nenään.
ja kerroin tästä työkavereille, joiden kanssa olen tehnyt töitä 12 vuotta. Sanoin, että "meidän X ja Y täyttivät tänään 18v" ja kysymys olikin heti, että "onko sulla kaksoset". On, en ole vain koskaan käyttänyt heistä sitä termiä.
"kaksosiapa ei kaikille suoda."
Itse asiassa asiaa voi lähestyä myös siltä kantilta, että taipumus kaksosten saamiseen on tietynlainen virhe geeneissä. Ihmistä kun ei ole tarkoitettu synnyttämään kuin yksi lapsi kerrallaan. Jos olisi jotenkin ihanteellista ja geneettisesti ja evoluution kannalta tarkoituksenmukaista ihmisen synnyttää useampi kuin yksi lapsi kerrallaan, kaikkihan saisivat kaksosia ja kolmosia. Luonto vain toimii niin, että epätoivottavista asioista tulee harvinaisempia.
Ihmisten kyseessäollessa ei ole tarkoituksenmukaista saada enempää kuin yksi lapsi kerrallaan, sillä lapselle täytyy antaa mahdollisimman hyvä alku elämälle.
Mitkään isommat eläimet eivät yleensä saa kuin yhden jälkeläisen kerrallaan, koska luonto ei ole tarkoittanut ihmisen ja isompien eläimien kohtua ja fysiologiaa useamman kuin yhden jälkeläisen kantamiseen.
kahden lapsen kanssa on vaikeaa! Siitä se johtuu, yhden kanssa on helppoa, kolmen kanssa on taas helppoa, neljän kanssa vielä helpompaa...
Meillä on lapsia pienellä ikäerolla ja kyllä sen huomasi jo kakkosesta joka taapersi ekan perässä että tahtoi laittaa mitä isommalla oli päällä. Eikö sinulla ole lapsia?
Tuntuu että paivastoin se on joku "must" että äiti sanoo ettei hänen tytölle pueta pinkkiä tai kaksosilla tai sisarilla on mahdillisimman erilaiset vaatteet. ;)
Minä en ole jaksanut neljän lapsen hoitamista jaksaa jalustalle. Onhan tuossa hommaa mutta on myös ne ihanat hetket niin ihania meillä että!
Mua vitutti suorastaan yhden lapsen äidit, jotka valitti, että on niin rankkaa ja ei mitään kerkeä kotona tekemään. Ihmettelin, miksei tee silloin kun vauva nukkuu. Jos on vaan yksi vauva, se on aivan eri asia kuin kaksi vauvaa, jotka eivät ole samassa rytmissä.
Vähän sama mulla, mutta vältin sanomasta sitä ääneen. Lähinnä huvittuneena jälkeen päin hihittelin, että tietäisivätpä vaan... Mulla 3 lasta ikäeroilla 1,5 vuotta ja 15 min, joten uskoisin tietäväni mitä rankka pikkulapsiaika on. En silti väheksy muiden kokemuksia, mutta en kyllä leikkipuistossa juuri lähtenyt peesailemaan näitä yhden lapsen arjesta valittajia.
Ja kaikille tiedoksi: kirjoitusasu on KAKSOSsisko/veli ( ei kaksoissisko).
"kaksosiapa ei kaikille suoda." Itse asiassa asiaa voi lähestyä myös siltä kantilta, että taipumus kaksosten saamiseen on tietynlainen virhe geeneissä. Ihmistä kun ei ole tarkoitettu synnyttämään kuin yksi lapsi kerrallaan. Jos olisi jotenkin ihanteellista ja geneettisesti ja evoluution kannalta tarkoituksenmukaista ihmisen synnyttää useampi kuin yksi lapsi kerrallaan, kaikkihan saisivat kaksosia ja kolmosia. Luonto vain toimii niin, että epätoivottavista asioista tulee harvinaisempia. Ihmisten kyseessäollessa ei ole tarkoituksenmukaista saada enempää kuin yksi lapsi kerrallaan, sillä lapselle täytyy antaa mahdollisimman hyvä alku elämälle. Mitkään isommat eläimet eivät yleensä saa kuin yhden jälkeläisen kerrallaan, koska luonto ei ole tarkoittanut ihmisen ja isompien eläimien kohtua ja fysiologiaa useamman kuin yhden jälkeläisen kantamiseen.
silloin, kun geeniperimä on sellainen, että luonto katsoo tarpeelliseksi sen mahdollisimman varman säilyttämisen. Siksi parhaille tulee kaksi lasta kerralla, koska luonto on tarkoittanut parhaat viemään tätä maailmaa eteenpäin.
vanhemmilla on rankempaa kuin keskiverto vauvaperheessä. Tämä siis jos se yksi lapsi on terve.
Sitten kun otetaan huomioon vielä sekin että useimmiten kaksoset syntyvät ennenaikaisina ja jos ei synny ennenaikaisina on toinen kaksosista useimmiten reilusti heikompi kuin toinen. Mitä olen sivusta seurannut muutamia monikkoperheitä, on heillä paljon enemmän noita kehitykseen ja sairauksiin liittyviä huolia kuin muilla (tunnen 6 monikkoperhettä).
Uusimmassa tuntemassani perheessä syntyi pari kuukautta sitten tytöt joista toinen oli "normaalin" kokoinen, noin 48cm ja miltei nelikiloinen ja toinen 34cm ja 2400g. Pienempi on ollut tehohoidoissa miltei koko ajan..
Joten jos niitä kruunuja jaetaan, niin monikkoperheiden vanhemmat ne saakoon. Vaikka oma esikoinen onkin suht haastava, hänellä on dysfasia ja saa päivittäin rajujakin raivokohtauksia, koen siltikin päässeeni todella helpolla..
tuntemani tapauksien perusteella valitettavasti en näin usko olevan! Eräälläkin naisella kaksi lasta entuudestaan, joista molemmilla keskittymisvaikeuksia ja oppimisvaikeuksia, puheenkehitysongelmia ja ties mitä kummallakin! Eli ei taida ihan mennä sillä tavalla että niillä, joilla taipumus saada kaksosia, olis jotenkin parhaimmat geenit jaettavana :). Olishan se tietysti kiva, jos olisi niin.
Lisäksi nämä kaksi tapausta, jotka tiedän, on sellaisia, että toinen vaihtaa miestä kuin sukkaa ja kaikkien kanssa täytyy tehdä lapsia, ja tämä hänen sukulaisensa tuntuu olevan juuri samasta puusta veistetty...Hänenkin piti uuden miehen kanssa heti ruveta tekemään lapsia! Toivon tosiaan, ettei tällainen käyttäytymismalli periydy geeneissä...
yhdessä puistossa on 7 kpl kaksosten äitejä...missä päin suomenmaata tällainen puisto sijaitsee? Asun alueella, jossa on Suomen suurin lapsitiheys, ja täältäkään hädin tuskin löytää yhden leikkipuiston läheltä noin monia kaksosperheitä (joiden lapset siis leikkipuisto-iässä).
Ja kaikille tiedoksi: kirjoitusasu on KAKSOSsisko/veli ( ei kaksoissisko).
Kaksois- vai kaksos
Lukusanasta muodostetuissa nen-loppuisissa sanoissa on sekä
i:llisiä että i:ttömiä. Edelliset ilmaisevat yleensä moninkertaisuutta
(kaksoisvoitto ’kaksinkertainen voitto’), jälkimmäiset määrää tai järjestystä (kaksoset ’kaksi samasta raskaudesta syntynyttä lasta’). Tämä jako ei kuitenkaan ole aivan selvä, vaan esimerkiksi sanojen kaksosveli ja kaksossisar rinnalle ovat vakiintuneet
myös i:lliset muodot kaksoisveli ja kaksoissisar.
se oli omalla kohdallani niin että sen yksös-esikoisen kanssa oli kaikkein rankinta (henkisesti), vaikkei mikään koliikkitapaus ollutkaan ja yönsäkin nukkui heti alusta asti. Kaksoset kun syntyivät, ei sitä ehtinyt edes miettiä, onko tämä nyt rankkaa vai ei, kun piti vaan selvitä hetkestä toiseen.
kaksi samassa rytmissä olevaa perustyytyväistä kaksosta on työläämmät kuin yksi vastaava, mutta mitä olen sivusta seurannut yhden lapsen perhettä jossa se ainokainen on hyvin vaativa ja mm vietti ekan 6kk kantoliinassa kun muualla huuti, niin kyllä meidän kaksoset on helpommat.
Pienten kaksosten äitinä on pakko ottaa kantaa tähän keskusteluun! Mä en ymmärrä miks tarvii aina vertailla muihin, kuka on paras äiti, kene lapset ovat fiksuimpia, kenellä on rankinta... Kaksosten kanssa varmasti on keskimäärin raskaampaa, kun yhden lapsen kanssa, sehän on luonnollista. Mutta me ollaan jokainen omia yksilöitä, kuten muös vauvat. Joku voi kokea yhden vauvan hoidon rankempana kuin joku toinen kaksosten. Kaksoset on meidän esikoiset, joten minulla ei ole kokemusta yhdestä lapsesta tai koliikista.
Itse oletin vauva-ajan rankemmaksi. Raskausaikana peloteltiin, miten ikinä enää ei saa nukkua j arki on vain vauvanhoitoa. Pelkästään yhden vauvan vanhempia kuunnellessani mietin, miten voin ikinä selvitä kahden vauvan hoidosta? Kuitenkin mielestäni kaksosten vanhemmat valittavat vähemmän vauva-ajan rankkuudesta, kuin yhden lapsen vanhemmat. Taloudellinen paine on kuitenkin tuplasti raskaampi kun muilla, mitään kun ei voi kierrättää.
Me koitetaan välttää tyttöjen kuullen sanaa "kaksoset". Mun mielestä heille ei tarvitse liikaa korostaa kaksosuutta vaan kunnioittaa ja tukea heitä mian yksilöinään. Ketjussa kommentoidaan, miten monet kaksosten äidit pitävät itseään etuoikeutettuna. Mun mielestä kaikki joilla on terveitä lapsia on etuoikeutettuja yhtälailla. Tosiasiassa pidän meiän tyttöjä etuoikeutettuna. Toivottavasti he myös osaa arvostaa sitä.
Tähän on sanottava, että tuo ei pidä täysin paikkansa. Isätkin vertailevat, mutta naiset useammin pyörivät omassa porukassaan eivätkä kuule miesten vertailua.
Kelan lehdessä esim. oli kaksosten isä, joka sanoi että se, jolla on sellainen lapsi kuin heidän A-vauva (helpompi), "ei tiedä lastenhoidosta mitään".
Vai niin, että kaksosia saavilla olisi muka jotenkin paremmat geenit! Sehän menee oikeasti niin, että heillä ei hormonitoiminta toimi aivan normaalilla tavalla. Usein ei irtoa munasolua ollenkaan, jota luonto sitten toisinaan kompensoi.
Suurin osa kaksosista/heidän äitinsä menehtyi viimeistään synnytykseen ennen vanhaan, ikävä kyllä. Siksi luonto ei ole katsonut tarkoituksenmukaiseksi, että ihmiselle syntyy enemmän kuin yksi lasta kerralla.
on siunaus, joka suodaan harvoille :) Odotan tällä hetkellä kaksosia ja olen aivan innoissani! Tunnen (ikävä kyllä) olevani etuoikeutettu, kun minä saan kaksi lasta kerralla. Identtiset kaksoset tulossa, tätä tunnetta on vaikea kuvailla :) Olen niin iloinen, että voisin huutaa sen koko maailmalle!
Pakko kyllä myöntää, hiukan pelottaa. Meillä on uhmaikä kauheimmillaan pojalla, eikä varmasti lopu ennen kuin kaksoset syntyvät. Jään kotiin yksin kahden pienen ja yhden isomman kanssa, miten arki lähtee rullaamaan, onkin sitten ihan eri juttu :P
Tunnen kaksosten äitejä muutaman, eivätkä he minusta vaikuta mitenkään siltä, että luulevat olevansa parempia kuin toiset. He vain ajattelevat olevansa etuoikeutettuja :)
minulla on kahdet kaksoset, en ole koskaan kutsunut lapsiani kaksosiksi. Asia tulee ilmi vain jos lasteni ikää kysytään. Vanhimmat kaksoset on nyt koulussa. Itse asiassa minä saan kuunnelle juttuja siitä kuinka helpolla olen päässyt. Muilla on kuulemma niin paljon vaikeampaa kun on lapset tehty eri aikoihin. Aina löytyy äitejä, jotka haluavat väheksyä ja nollata minun lapsiani ja äitiyttäni. Anteeksi vaan kaikki kun sain nämä kahdet kaksoset teidän riesaksi. Ja meillä pojat itse haluaa pitää samanlaisia ulkovaatteita ja kenkiä, on paljon helpompi ostaa samanlaiset kuin riidellä jokaisesta vaatekappaleesta.
että kaksosten äidit kuvittelevat sen tosiaan olevan jotenkin hienoa, että on kaksoset. Lapsista puhutaan aina kaksosina jne. Ihan kuin se olisi jotenkin äidin omaa ansiota, että kaksi sieltä samaan aikaan pyörähti.
Mutta mielikuva vain, joten ei tarvitse kenenkään pyöritellä jalkapalloa nenään.