Elatusmaksujen perintä?
Isä maksaa kyllä joka kk elatusavun, mutta ei suinkaan lastenvalvojalla sovittua summaa, vaan sen mikä häntä nyt sillähetkellä sattuu huvittamaan. Ja silloin kun sattuu huvittamaan.
Lapsi lähtee nyt opiskelemaan ja kävin lastenvalvojan luona kyselemässä tilanteesta, eli mitä voin tehdä, kun opiskeluun tarvitaan rahaa ja aina on epävarmaa mitä maksaa ja milloin.
Kertoi, etten voi hakea kelan kautta maksettavaksi (että kela perisi isältä ja kela maksaisi minulle), koska isä kuitenkin maksaa. Eli ainoa keino olisi perintätoimiston/ulosoton kautta saada näitä saamattomia rahoja.
Miten toimin?
Kommentit (6)
soitat ja varaat ajan oikeusapu toimistoon.Sieltä käsin asia hoidetaan.
Suosittelen et lapsi vaikka itse puhuisi isänsä kans ensin koska oikeuden kautta asia voi kestää jopa vuoden.
Suostuisiko isi siihen et jatkossa elatusapu maksetaan suoraan lapselle kun hän kerta opiskelee.Eihän se raha sinua varten ole.
teinin kaikki vaatteet, ruoat, sähkön, kaiken, opiskeluun kirjat, maksan matkat jne joten ihan elatusmaksuna sen rahan tarvitsen.
ja isä ei halua olla missään tekemisissä lapsen kanssa, ei ole halunnut 16 vuoteen, joten lapsi ei todellakaan halua hänelle soittaa.
Näin minä tein ja homma toimii.
Vie elatussopimus sinne, ottavat kopion.
siitä maksaa? Siis ulosottoon jotain? Vai peritäänkö kulut elatusvelvolliselta?
Näin minä tein ja homma toimii.
Vie elatussopimus sinne, ottavat kopion.
Jos mies maksaa Aapeelle joka kuussa vaihtelevan summan ulosotto ei ota asiakkaaksi koska miehellä voi olla, omasta mielestään ainakin,hyvä syy miksi summa vaihtelee.Esim.työttömyyttä,sairastelua,yrittäjän ongelmia yms.
Oikeusaputoimistoa suosittelen kuitenkin koska sinne soittamalla AP saa fakta tietoa miten menetellä.
Ymmärsin väärin aloituksen,luulin et nuori muuttaa pois kotoa eri paikkakunnalle ja siksi suosittelin et elari maksettaisiin hänelle.
Soita huomenna ulosottoon ja kysy.