Pankkiasiaa!
Eli yritin saada lapselle (12-v) käyttötilin. Eipä onnistunut, pitää hankkia ensin lapsen virkatodistus todistamaan että olen ainoa "edunsaaja".
Siis hä???
Isovanhemmat ovat avanneet 2 v vanhemmalle sisarukselle tilin, ei siihen ole minun allekirjoituksia tm tarvinnut. Nyt tähän tarvitaan.
Miksi?
Entä jos en olisi ainoa "edunsaaja" vaan jossain kummittelisi vaikka alkoholisoitunut idiootti yhteishuoltaja (siis tämä on kuvitteellinen tilanne). Pitäisikö häneltä saada allekirjoitukset, jotta tietää lapsella olevan tilin, jonka hän voi sitten tyhjentää?
Mistä saan tuollaisen lapsen virkatodistuksen?
Kommentit (19)
tarvitaan yleensä molempien huoltajien suostumus, niin myös pankkiasioissa. Ja joskus tosiaan tulee aika hankalia tilanteita.
Kymmenen vuotta sitten säädökset ja ohjeistukset olivat vielä väljemmät, niin lainsäätäjät kuin pankit ym itse tiukentavat toimintatapoja koko ajan.
tuossa lapsen virkatodistuksessako lukee että olen ainoa huoltaja?
Ihmeellistä tällainen, tosiaan toiselle on vajaa vuosi sitten otettu samasta pankista tili, eikä minun allekirjoitusta/lupaa/yhtään mitään kysytty.
Pankkeja koskevat lait liittyen henkilöiden tunnistukseen jne ovat tiukentuneet ihan tässä muutaman vuoden aikana. Ei ole siis sen yksittäisen virkailijan syy, että hänen täytyy todistuksia vaatia, muuten voi pahimmassa tapauksessa mennä työpaikka alta. Onhan myös sinun etusi, että asiasta saadaan mustaa valkoisella, ja voidaan kirjata ylös että olet ainoa edunvalvoja (tämä siis on se termi, fi edunsaaja).
Ja jos teillä olisi yhtrishuoltajuus niin kyllä, se alkkisrenttuisä pitäisi saada esim. allekirjoittamaan valtakirja. Ei nämä yhteis- ja yksinhuoltajuusasiat ole pelkkää sanahelinää.
todentamiseen, pitää todistaa vanhemmatkin? Aikas metkaa...
Eli yritin saada lapselle (12-v) käyttötilin. Eipä onnistunut, pitää hankkia ensin lapsen virkatodistus todistamaan että olen ainoa "edunsaaja".
Siis hä???Isovanhemmat ovat avanneet 2 v vanhemmalle sisarukselle tilin, ei siihen ole minun allekirjoituksia tm tarvinnut. Nyt tähän tarvitaan.
Miksi?Entä jos en olisi ainoa "edunsaaja" vaan jossain kummittelisi vaikka alkoholisoitunut idiootti yhteishuoltaja (siis tämä on kuvitteellinen tilanne). Pitäisikö häneltä saada allekirjoitukset, jotta tietää lapsella olevan tilin, jonka hän voi sitten tyhjentää?
Mistä saan tuollaisen lapsen virkatodistuksen?
Eli ilmoita, että siirryt toisen pankin asiakkaaksi.
Passi riittää LAPSEN henkilöllisyyden todentamiseen, mutta myös edunvalvojien henkilöllisyys pitää todentaa henkkarilla. Jos ilmoitat olevasi ainoa edunvalvoja, sinun pitää todistaa se. Käsittääkseni ennen on käynyt tapauksia, jossa toinen vanhempi (joka ei ole yhteishuoltaja eli edunvalvoja) on tullut vaatimaan lapsen rahoja itselleen (lapsi mukanaan). Eikö ole sinunkin etusi , että pankilla on mustaa valkoista asiasta että ei onnistu? Sinun ja lapsesi rahoja tässä varjellaan, joten hassua närkästyä asiasta.
Passi riittää LAPSEN henkilöllisyyden todentamiseen, mutta myös edunvalvojien henkilöllisyys pitää todentaa henkkarilla. Jos ilmoitat olevasi ainoa edunvalvoja, sinun pitää todistaa se. Käsittääkseni ennen on käynyt tapauksia, jossa toinen vanhempi (joka ei ole yhteishuoltaja eli edunvalvoja) on tullut vaatimaan lapsen rahoja itselleen (lapsi mukanaan). Eikö ole sinunkin etusi , että pankilla on mustaa valkoista asiasta että ei onnistu? Sinun ja lapsesi rahoja tässä varjellaan, joten hassua närkästyä asiasta.
huoltajista mainita. Joten ihan turha pankin on vinkua mitään virkatodistusta. Tästäkin saa sitten varmaan vääntää kättä pankin kanssa, kun mitään virkatodistuksia suostu turhaan lähteä noutamaan.
Jos ette usko että maistraatista saa todistuksen yksinhuoltajuudesta ni sit ette usko :D Jessus mitä porukkaa! :D onnea ja menestystä sitte vaan...;)
närkästy, ihmettelen.
Miksi näin tehdään? Koska tosiaan vajaa vuosi sitten on isovanhemmat ottaneet toiselle lapsista tilin, kysymättäkään minulta.
Eikö virkatodistus ole maksullinen?
Eikö tilinkäyttöoikeus määrittele kuka saa tiliä käyttää? Tarkoitus on tosiaan käyttötilin hankinta ja siihen visa electron kortti. Jos määrittelee, että lapsi itse saa tiliä käyttää, ihan ilman kenenkään edunvalvontaa, niin.. en käsitä.
Entä tän toisen lapsen tili? Koska olen hänellekin ainoa edunsaaja (huoltaja), voinko mennä ja tyhjentää koko tilin? En kai? Eli ihan sama kuka edunvalvoja on, sillä ei kai noin voi tehdä?
Siis: laki on ihan hiljattain MUUTTUNUT, siksi vuosi sitten on toimittu eri tavalla. Ja niin kauan kuin lapsi on alaikäinen, olet lapsen laillinen edunvalvoja(halusit tai et), ja voit vaikka tyhjentää lapsen koko tilin, et tarvitse alaikäiseltä lapselta lupaa, koska hän ei ole oikeustoimikelpoinen. Ainoa poikkeus on kesätyörahat, jos lapsi on 16v täyttänyt hän saa avata itselleen oman tilin yksin ilman vanhempia kesätyöpalkkaa varten ja näihin rahoihin ei vanhemmilla ole oikeutta.
ellei tiliä avattaessa ole erikseen sovittu, että myös hänellä on käyttöoikeus.
Toisessa pankissa on toimittu vastoin ohjeita, jos isovanhemmat ovat voineet tilin avata. Meillä mies avasi lapselle tilin (mies ei ole huoltaja, vain minä olen) ja sen jälkeen kävin pankissa heidän lakimiehensä kanssa keskustelemassa, miten asia saattoi olla mahdollinen. Myönsivät virheensä, lopetin tilin ilman kuluja.
Et tarvitse virkatodistusta vaan maistraatista saatavan todistuksen siitä, ketkä tai kuka on lapsen huoltaja. Näin silloin, jos olet yh.
Siis: laki on ihan hiljattain MUUTTUNUT, siksi vuosi sitten on toimittu eri tavalla. Ja niin kauan kuin lapsi on alaikäinen, olet lapsen laillinen edunvalvoja(halusit tai et), ja voit vaikka tyhjentää lapsen koko tilin, et tarvitse alaikäiseltä lapselta lupaa, koska hän ei ole oikeustoimikelpoinen. Ainoa poikkeus on kesätyörahat, jos lapsi on 16v täyttänyt hän saa avata itselleen oman tilin yksin ilman vanhempia kesätyöpalkkaa varten ja näihin rahoihin ei vanhemmilla ole oikeutta.
lapsen tililtä rahaa edes silloin, kun on itse sen rahan sinne laittanut. Se on lapsen omaisuutta eikä edunvalvojalla ole oikeutta siihen koskea.
Jos on toisin, kerrot varmasti, mikä laki, pykälä ja momentti on hiljattain muuttunut sellaiseksi, että vanhempi saa käyttää lapsen omaisuutta ilman tämän lupaa.
Jos siis on edunvalvoja eli on huoltajuus. Outoja olette! Samalla tavalla jos joku aikuinen on esim. vajaaälyinen ja hänelle määrätään edunvalvoja, niin tämä edunvalvoja tekee tilille mitä haluaa, joutuu tosin maistraatille tekemään vuosittaisen selvityksen tilin käytöstä.
Jos on toisin, kerrot varmasti, mikä laki, pykälä ja momentti on hiljattain muuttunut sellaiseksi, että vanhempi saa käyttää lapsen omaisuutta ilman tämän lupaa.
[/quote]
Esim. 2-vuotiaalta lapselta kysytään lupaa? Oletko tosissasi? :D
Tätä tarkoitin!
Eli jos tilissä edunvalvojaksi kirjoitetaan minut (äiti) ja minulle ei kuitenkaan laiteta tilinkäyttöoikeutta, niin mihin tarvitaan virkatodistusta?
Tai jos edunvalvojaksi siis laitetaan minut ja pankkiin menee lapsen kanssa tai yksin joku muu (vaikka mystinen alkoholisoitunut isä), niin eihän pankki missään tapauksessa saa antaa isälle rahoja, sillä kai ne näkee kenellä on tilinkäyttöoikeus?? Joten miksi virkatodistus??
Tilin avaamiseen lapselle tarvitaan huoltajien suostumus. Mistä pankki voi tietää montako huoltajaa lapsella on jos sitä ei todisteta jotenkin?
Se, kenellä on oikeus käyttää tiliä on sitten eri asia kokonaan.
Koska jos on yhteishuoltajuus lasten kaikkia asioita hallinnoidaan yhdessä.
Voi olla sellainen ns. lahjatili, mihin ei ole käyttöoikeutta kenelläkään. Itse avasin sellaisen kummilapselleni. Hän saa varat käyttöön täytettyään 18 ja sitä ennen tiliin ei ole käyttöoikeutta kenelläkään.
Pankkitilin avaamiseen tarvitaan molempien huoltajien suostumus. Jos sinä olet ainoa huoltaja, on sinun pystyttävä todistamaan, että näin on. Lisäksi alaikäisen lapsen tiliin annetaan kait yleensä käyttöoikeudet molemmille huoltajille. Käyttöoikeudet poistuvat, kun lapsi täyttää 18.
kirkkoherranvirastosta jos laps kuuluu kirkkoon, jos ei niin kai maistraaista.
jos lapsella on toinen huoltaja tarvitaan hänen suostumus tilin avaamiseen. meillä hän sai myös käyttöoikeudet tiliin. Virkatodistusta ei pyydetty, mutta lapselle ei kyllä toisaalta tullut vielä käyttöoikeuksia.