Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomalaisten työssäkäyvien ostovoima palannut vuoden 2021 tasolle

Vierailija
16.02.2026 |

Suomalaisten ostovoiman paranemista on odotettu jo niin pitkään, että moni ei jaksa siihen enää uskoa. Tilastot kertovat kuitenkin toista.

Niiden mukaan työssä käyvien suomalaisten tilanne on nyt käytännössä lähestulkoon palannut aikaan ennen pitkää kurjistumiskierrettä. Aikaan, jolloin kaikki oli hyvin, rahaa riitti ja asuntokauppa kävi kuumana.

Sellaista aikaa elettiin keväällä 2021. Silloin suomalaisten ostovoima oli huipussaan.

Nyt ollaan taas melkein siellä. Naisten ostovoima on jopa ylittänyt tuon tason.

Tilastot kertovat: Suomalaisten lompakot ovat nyt lähes ennätyksellisen pulskia | HS.fi

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä huomannut omassa lompakossani. Kiitos hallitus. 

Vierailija
2/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin vastasit itsellesi AP. 👍 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin ja siksi rahani päätyvät 90 % toisten valtioiden hyväksi. Tämä tarkoittaa enemmän sukellusta suomen osalta 😂

Vierailija
4/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin ja siksi rahani päätyvät 90 % toisten valtioiden hyväksi. Tämä tarkoittaa enemmän sukellusta suomen osalta 😂

Minä suunnittelen pientä remonttia kotonani. Työllistää suomalaista remppamiestä. 

Vierailija
5/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee vaan julkista sektoria missä palkkoja on nostettu yrityksiä enemmän. Onko meillä tähän varaa?

Vierailija
6/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa.

Suomalaisten kuvitelma siitä, että asiat olisivat huonosti on Venäjän informaatiovaikuttamista, jota vasemmisto-oppositio käyttää myös hyväkseen.

Oikeasti suomalaisten ostovoima on nyt samalla tasolla kuin ennen koronaa.

Vierailija
7/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskee vaan julkista sektoria missä palkkoja on nostettu yrityksiä enemmän. Onko meillä tähän varaa?

Naiset loisivat julkisella ja ovat siksi kuroneet eron kiinni. Miesten palkat raahaa perässä koska suurin osa on yksityisellä toissä.

Vierailija
8/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasto ei ota huomioon piiloverotusta jota kunnat harrastaa esim. tonttivuokrien osalta. Vähemmän jää euroissa käteen vaikka palkka on noussut.

Vierailija
9/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko 2021 sitten jotenkin hyvää aikaa, muistaakseni silloin oli joku pikkuinen ongelma.

Vierailija
10/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaan säästövoima.  Mitään ostovoimaa on turha enää edes tilastoida.

Vierailija
11/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myös alv, kiinteistöverot, verovähennysoikeudet ja muut maksut sekä laskut vuoden 2021 tasolla?

12/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko 2021 sitten jotenkin hyvää aikaa, muistaakseni silloin oli joku pikkuinen ongelma.

Kulutuksen suhteen oli. Itseasiassa alkoi jo pandemian alkupuolella. Koska ravintolat, harrastuspaikat tms olivat kiinni, ihmiset alkoivat remontoida ja sisustaa kotejaan. Monet ostivat myös kesämökin tai isomman asunnon, kun etätyö yleistyi eikä haluttu enää tehdä töitä olohuoneen sohvalla tai keittiössä ruokapöydän ääressä. Muistan, miten mediassakin kerrottiin, kuinka rautakaupoilla ja remonttitarvikkeita myyvillä liikkeillä sekä huonekaluliikkeillä meni hyvin. On mielestäni aika selvää, ettei huusholliaan tarvitse remontoida eikä sisustaa parin vuoden välein uusiksi. 

Vierailija
13/13 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleen sika vahinkoa tekee kun kaukalonsa kaataa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi