Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäistä voi korrektisti tytötellä?

Vierailija
17.07.2012 |

Tuli tuosta tädittelystä mieleen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, mut ite oon 19 v ja tytöttelen ainakin ite itteeni.:) Harvemmin mua on tainnu kukaan naiseks vielä kutsua.

Vierailija
2/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain piireissä tytöttely ei kerta kaikkiaan ole korrektia. Esimerkiksi feministit tulkitsevat sen hyvin helposti jonkinlaiseksi alistamiseksi. Vältä siis tytöttelyä paikoissa, joissa on yliopiston käyneitä. Jotkut naiset ärtyvät tytöttelystä erittäin helpolla ihan ikäerosta riippumatta.

Samoin on ihan kohtuullista olla tytöttelemättä ketään juhlatilaisuuksissa, työpaikkahaastattelussa jne.

Varoisin myös ylenpalttista korrektiutta. Minusta oli erittäin typerää, kun kuulin 12-vuotiaita tyttöjä kutsuttavan nuoriksi naisiksi. Teinitytöt ovat nuoria naisia vain kun yritetään vedota heidän haluunsa käyttäytyä keskimääräistä ikäistään kypsemmin. Ja 12-vuotiashan ei välttämättä mene edes teinistä vielä. "Tyttö" ei sentään ole kirosana. Kyllä sillä saa ihan reilusti tarkoittaa naissukupuoleen kuuluvaa lasta.

Mikäli tilannearvioni mukaan tytöttely passaa ylipäätään, kutsun tytöiksi suunnilleen alle 25-vuotiaita naispuolisia ihmisiä, jos he eivät ole äitejä. Äidit eivät mielestäni ole tyttöjä, paitsi mahdolliset teiniäidit alle 18-vuotiaina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten on tilannekohtaista. Itseäni saa tytötellä(olen 26v.) mutta tiedän, että joitain ikäisiäni ärsyttää...

Vierailija
4/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt asiakaspalvelutyötä 16-vuotiaasta asti ja aina ollut töissä mieluummin täti kuin tyttö. Ehdottomasti. Sukulaisten kanssa kun ollaan tekemisissä, mua ja kolmenkympin molemmin puolin olevia serkkuja puhutellaan yleensä tytöiksi (esim. "meneekö tytöt ensin saunaan"). Vastaavasti mummoni puhuu omista pojistaan edelleen poikina, vaikka muutamalla on jo lastenlapsiakin.

Vierailija
5/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut sen että tytöksi kutsutaan silloin kun halutaan korostaa omaa "kypsyyttään" ja joissain tapauksissa jopa paremmuuttaan. Sen takia tytöttely ei ole aikuista naista kohtaan korrektia tai sopivaa.

Otan tytöttelyn siis vähättelynä minua kohtaan. En minäkään mummottele tai vaarittele minua vahempia ihmisiä.

Vierailija
6/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minua kyllä hieman ärsyttää jos työyhteisöni 50:t naiset tytöttelee minua.

Työskentelen vanhusten kanssa ja koen, että nämä lähempänä 80:ä olevat saavat minua rieppaasti tytötellä.

Eli paljon riippuu tilanteestakin. Mutta pitää osata myös ikä suhteuttaa.

Vierailija
7/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä semmoinen "hei tyttö, keitäpä kahvia" niin se on typerää aina. Oli kohteena sitten 15-vuotias tai 25-vuotias.

Vierailija
8/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi omaa rakastaan.

Se on niitä ilmiöitä mistä moni ottaa itseensä ja kokee sen vähättelynä. Mieluummin puhuttelee ihan neutraalisti.

Vierailija
9/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotta täyttäneet ovat täysi-ikäisiä.

Vierailija
10/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaiken maailman miesaktivistit kokevat sen jotenkin "pojitteluna", heidän mielestään kun miehiä syrjitään.

Vältä siis pojittelua paikoissa, joissa on yliopiston käyneitä. Jotkut miehet ärtyvät pojittelusta erittäin helpolla ihan ikäerosta riippumatta.

Vierailija
11/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysi-ikäistä kuulu enää tytötellä tai pojitella. Silloin siinä samalla puhuja asettaa tämän toisen alempiarvoiseksi ja myös vittuilee tälle. Itse en menis enää rippikouluikäisia tytöttelemään koska eivät enää lapsia.

Vierailija
12/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten sen tekee, onko ok vai ei.

Vierailija
13/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaista tämä tytöttely oikein on. Sellaistako, että kassajonossa äiti selittää lapselleen, että annetaan tuon tytön mennä ensin, kun sillä on niin vähän ostoksia (vaikka kyseessä olisi keski-ikäinen ihminen)? Vai mikä tää juttu on.

Ei kai kukaan lasta tai teini-ikäistä naiseksikaan sano.

Vierailija
14/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut sen että tytöksi kutsutaan silloin kun halutaan korostaa omaa "kypsyyttään" ja joissain tapauksissa jopa paremmuuttaan. Sen takia tytöttely ei ole aikuista naista kohtaan korrektia tai sopivaa.

Otan tytöttelyn siis vähättelynä minua kohtaan. En minäkään mummottele tai vaarittele minua vahempia ihmisiä.

On eri asia huudella, että tuohan tyttö tullessasi ja vie mennessäsi, kuin kutsua tytöksi huomattavasti itseään nuorempaa naista. Jokin raja korrektiudellakin pitäisi olla. Jos joku on naista vaikka parikymmentä vuotta vanhempi ja käyttää tyttö-sanaa asiallisesti tai lämpimästi, niin typerä siitä on huonommuutta tuntea. Jotakin itsetuntoa pitäisi feministeilläkin sentään olla...

Vierailija
15/15 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhus tytöttelee minua vaikka pysäkillä säästä jutellessaan, tilanne on ok (olen 26-vuotias). Työympäristössä tytöttely taas ei ole korrektia. En tytöttelisi edes 14-vuotiasta kesätyöntekijää. Mieleen tulee ehkä sellainen poikkeus, että täytyy kuvailla henkilöä "Mari on se tummahiuksinen aika nuori tyttö."

Itse havahduin pohtimaan samaa kysymystä kylppäriremonttini aikana. Paikalla oli kaksi päälle 50-vuotiasta remonttimiestä ja minä, kun toinen puhui että nyt päästiin kysymään miten tyttö jonkun asian tahtoi. Etenkin kun seisoin vieressä ja olin palkannut molemmat tekemään tuota remonttia, niin sanavalinta tuntui kömpelöltä ja aika kiusalliselta myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan