Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"maksuton" S-pankki johti asiakkaita tietoisesti harhaan

Vierailija
11.11.2014 |

http://www.hs.fi/talous/a1415673969431

"S-Pankki on houkutellut asiakkaita palvelujen maksuttomuudella, mutta ilmoitti maanantaina joidenkin palvelujen kuten automaatilta nostojen muuttumisesta maksulliseksi.

"Olen häkeltynyt, kuinka kaikki suuret firmat aliarvioivat kuluttajia. Aivan kuin meitä pidettäisiin ääliöinä. Tämä on märkä rätti päin näköä", Sario sanoo.

S-Pankki perusteli maksujen käyttöönottoa kustannustason nousulla. Sarion mielestä kustannukset eivät ole voineet tulla yritykselle yllätyksenä.

"He eivät ole niin tyhmiä, etteivät olisi tienneet, mitä pankkipalvelut maksavat", Sario sanoo.

Hänen mielestään on ymmärrettävää, jos joistain palveluista peritään maksuja.

"Mutta jos ensin yritetään saada asiakas koukkuun maksuttomuudella ja vähän sen jälkeen ilmoitetaan maksuista tyyliin hähhää, siinäpä kiemurtelet köyhä. Se on tietoista epärehellisyyttä."

Sario kertoo aluksi ilahtuneensa S-Pankin maksuttomista palveluista. "Ajattelin, että onpa hieno käänne yrityskulttuurissa. Jonkinlainen vastuullisuus alkoi kantaa hedelmää osuusliikkeessä, mutta toisin kävi."

Asiakkaiden palvelu ei tunnu olevan Sarion mielestä muutenkaan pankeille kovin tärkeää.

"Ensin on ajettu ihmiset palvelemaan itseään ulos räntäsateeseen pankkiautomaateille, eikä aikaakaan, kun siitäkin aletaan periä palvelumaksuja. Asianhan pitäisi olla toisin päin: asiakkaalle pitäisi maksaa siitä, että hän palvelee itse itseään."

Ensi maaliskuusta alkaen S-Pankin käteisnostot Otto-pisteistä ovat maksullisia viidestä kuukausittaisesta nostokerrasta eteenpäin. Viisi ensimmäistä nostokertaa ovat maksuttomia. Sen jälkeen nostot maksavat euron kerralta.

Lisäksi S-pankin Visa-luottokorttiin tulee kahden euron kuukausittainen laskutuspalkkio. Kortti maksaa, jos sitä käytetään. Kortin käytöstä seuraa korkeimmillaan 24 euron vuosimaksu. Myös muutamiin jo olemassa oleviin maksuihin tulee korotuksia.

S-Pankki aloitti toimintansa vuonna 2007. Pankilla on 2,7 miljoonaa asiakasta.

Puolet pankista omistaa Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK. Jäljelle jäävän osuuden omistaa kaksikymmentä alueellista osuuskauppaa ja yksi paikallinen paikallisosuuskauppa.

S-Pankit toimivat alueellisten osuuskauppojen tiloissa kuten Prismoissa ja S-marketeissa. Toimipisteitä on noin tuhat.

Keväällä 2013 S-Pankki osti sijoituspalveluyhtiö FIM:n. Kaupan myötä S-Pankki alkoi tarjota asiakkailleen rahastopalveluita.

Viime toukokuussa se yhdistyi LähiTapiolaan ja alkoi tarjota asiakkailleen myös asuntolainoja. Fuusioitumista ja päällekkäisyyksiä ennakoiden S-Pankissa käytiin yt-neuvottelut, joiden tuloksena vähennettiin 38 työntekijää."

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi epäselväksi, että saldon katsominen automaatilla maksaa paitsi jos on alaikäinen kyseessä. No niin  alaikäisellä on käyttöoikeus ja debitkortti minun (yläikäisen) tiliini. Jos hän katsoo saldon omalla alaikäisen kortillaan onko se silloin alaikäisen tekemä vai otetaanko siitä maksu koska tili on yläikäisen? 

Vierailija
42/51 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:46"]

Olen pankissa töissä. Katselimme ihmeissämme kilpailijan eli S-Pankin valtavaa mainontaa maksuttomuudesta. Sanoimme, että tuo muistetaan ja tuolta on vaikea peruuttaa. Niin sitten kävi. Yleensä, kun kaupallinen yritys alkaa tarjota jotakin ilmaiseksi, on syytä olla varuillaan.

[/quote]

No ei kai tämä tullut jollekkin yllätyksenä että maksuttomuus ei tule olemaan ikuista?!? Minä ainakin olen pitänyt sitä ihan itsestään selvyytenä että maksuja alkaa tulla kunhan s-pankki saa vakiinnutettua paikaansa.

Edelleen se on kuitenkin ylivoimaiseti halvin pankki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:50"]

No mitäs ajattelit tehdä? Kostoksi siirryt pankkiin jossa kaikki maksaa ja enemmän kuin s-pankissa?

[/quote]

Olen toisen pankin asiakas, eikä minulta peritä mitään palvelumaksuja.

[/quote]

No mitäs sitten tyhjää kitiset?

Vierailija
44/51 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:05"]

No mitäs ajattelit tehdä? Kostoksi siirryt pankkiin jossa kaikki maksaa ja enemmän kuin s-pankissa?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kiitos pankkineidille vastauksesta, mutta itse en uskaltaisi olla asiakkaana sellaisessa pankissa, joka ei edes tiedä onko asiakkaalla pankissa tili vai ei.

Vierailija
45/51 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:00"]

Minulla jäi epäselväksi, että saldon katsominen automaatilla maksaa paitsi jos on alaikäinen kyseessä. No niin  alaikäisellä on käyttöoikeus ja debitkortti minun (yläikäisen) tiliini. Jos hän katsoo saldon omalla alaikäisen kortillaan onko se silloin alaikäisen tekemä vai otetaanko siitä maksu koska tili on yläikäisen? 

[/quote]

Puhelimeen saa appsin, jolla voi seurata s-pankin tapahtumia ja saldoja, sekä bonusostaja. Tälläkin osa-alueella s-pankki on permpi kuin toinen pankkini, joka on Säästöpankki.

Vierailija
46/51 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kiitos pankkineidille vastauksesta, mutta itse en uskaltaisi olla asiakkaana sellaisessa pankissa, joka ei edes tiedä onko asiakkaalla pankissa tili vai ei.

[/quote]

No se on ihan sun ongelmasi, mutta on ollu s-pankissa tili niin kauon kuin se pankki on ollu olemassa, eikä ole valittamista.

Ei tietenkään ne kerro puhelimessa että onko sulla tiliä kyseisessä pankissa vai ei, pankit on tarkkoja salassapidosta. Typerys. Ei mikään pankki kerro jos sinne joku soittaa ja utelee tilejä.

Vierailija
47/51 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin S-pankissa on peruspalvelut maksuttomia, minä olen tyytyväinen. Koskaan ei ole tarvinnut käteistä nostaa viittä kertaa (?!) päivässä, sen sijaan tuntui typerältä maksaa Nordealle joka kuukausi siitä, että ihan itse maksan laskuni verkossa.

Vierailija
48/51 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 16:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No se on ihan sun ongelmasi, mutta on ollu s-pankissa tili niin kauon kuin se pankki on ollu olemassa, eikä ole valittamista.

Ei tietenkään ne kerro puhelimessa että onko sulla tiliä kyseisessä pankissa vai ei, pankit on tarkkoja salassapidosta. Typerys. Ei mikään pankki kerro jos sinne joku soittaa ja utelee tilejä.

[/quote]

Vastauksesi alkaa vaikuttaa ihan S-pankin palvelulta, mielenkiintoista että pankki alkaa näin kommunikoida. Ja jos luet koko ketjun, niin ymmärrät (ehkä), miten tietoa on yritetty hankkia.

Vierailija
49/51 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri huijaus, jolla kalasteltiin asiakkaita. 

Vierailija
50/51 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon vedättäjien murjuun en koske tikullakaan!

Vierailija
51/51 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ränkytyksestä on nyt 9 vuotta ja koko tämän ajan ovat samat palvelut pysyneet maksuttomia. Luottokortin ehdot ovat jopa hieman parantuneet, koska nykyään sitä 2 e maksua ei peritä vaikka lasku muodostuisi, kunhan sen maksaa kokonaisuudessaan viimeistään eräpäivänä. Eli 15 pv aiempaa enemmän ilmaista maksuaikaa. Makselkoon muut palvelumaksuja pankeilleen ja ennustelkoon toisetkin 10 vuotta että jonakin päivänä "houkuttelutarjous" loppuu ja maksut tulevat S-pankkiin, jos moisesta vainoharhaisesta haaveilusta tulee parempi mieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän