Ruoka-aine allergiset. Todettiinko allergiat lapsena? Mille olette allerginen?
Itselläni on ollut lapsesta asti kuiva/atooppinen iho, joka paheni mm. sitrushedelmiä ja tomaatteja syömällä.
Eihän kahdeksankymmentä luvulla näistä asioista tiedetty varmaan hirveän paljon eikä vanhemmatkaan mitään tienneet.
Samoin koululaisena tuli sitten vatsavaivat, vatsa oli usein sekaisin ja pari kertaa oikeasti tuli housuunkin pierullinen.
Ja nämäkin johtuivat jostain ruoka-aineesta. En sitä silloin tajunnut. Mutta nyt aikuisena, kun oppi välttämään tietyt ruoka-aineet, vatsavaivat on poissa, iho on tietty edelleen kuiva, mutta sen kanssa pärjää, kun välttää tiettyjä ruokia jne.
Mulla todettiin siitepölyallergiat (koivu, heinä, leppä, paju ja pujo) muistaakseni seiskalla ja samalla todettiin myös astma.
Teininä sitten todettiin ruoka-aine allergiat, joita onkin todella pitkä lista. Muutama on todella paha, osasta tulee myös hengenahdistusta (paprikasta tulee hengenahdistus).
Hedelmistä kiellettyjen listalla on mm.
Omena (ei missään muodossa, ei edes siiderissä), päärynä, sitrushedelmät, ananas, persikka (voin syödä purkkipersikkaa, mutta en ns. tuoretta), luumu (hillo käy, tuoreet ei), kiivi ym.
Vihanneksista ja kasviksista listalla on tomaatti (ei missään muodossa), paprika (ehdottomasti ei missään muodossa), selleri (ehdottomasti ei missään muodossa), porkkana (sopii keitettynä, ei tuoreena), peruna (sopii keitettynä, mutta ei raakana, palsternakka.
Marjoista ei sovi mansikat (ei missään muodossa), viinimarjat (varsinkin punainen on suht paha), kirsikat ja viikunat (viikunat kyllä taitaa olla hedelmiä?).
Myöskään muutama mauste ei käy (mm. kaneli) eikä äyriäiset.
Lisäksi olen allerginen nikkelille ja kumille :(
Kommentit (2)
lääkäri on nuo todennut.
Meillä nämä kai kulkee suvussa (enolla oli vauvana ja taaperona todella paha atooppinen iho. Poika oli kuulemma koko ajan valkoisena, kun piti rasvata koko ajan. Tämä siis joskus ennen sotia, tämä eno kuoli 6 vuotiaana verenmyrkytykseen eli en tiedä millainen hän olisi ollut aikuisena) ja äidilläni on luultavasti ollut jo lapsena astma (todettiin vasta aikuisena), vaikka hänellä epäiltiin silloin sydänvikaa (äitini on syntynyt -46).
Äitini on jo oppinut, että en voi syödä kaikkea, kuten ei myöskään taapero. Ja jos taapero on hänellä hoidossa, niin kyllä hän saattaa esim. soittaa, että saikos "Matille" antaa mansikkajugurttia tai saako hänelle antaa tätä broileria, missä on X maustetta tms.
Mutta siskoni on sitten asia erikseen. Hänellä itsellään on allergioita, samoin hänen lapsillaan on ollut. Mutta siitä huolimatta tuputtaa sellaista ruokaa, josta saan pahat oireet.
Ja kun en syö, niin sitten vedetään herneet nenään.
Mutta mielelläni olen syömättä, kun istun seuraavat kolme tuntia vessassa ripuloimassa tai lähden ambulanssilla sairaalaan.
ap
Lapsena välttelin monia ruoka-aineita joista en tykännyt olin siis nirso. Ei varsinaisia allergioita. Tosin aina olen ollut tosi huono juoksemaan jne koska ei henki riitä.
Kerran teininä kasvot turpos ja meni pienille "haavoille" kun söin kokonaisen greipin mutta senkin jälkeen pystyin syömään puolikkaan ongelmitta.
Noin 20 v iässä todettiin astma.
Aikuisena huomasin että monien ruoka-aineiden jälkeen tuli tosi väsynyt ja kurja olo (paprika, kahvi, mausteita, selleri jne). Allergisten lasten imettämisen takia olin pari kertaa rankalla imetysdietillä. Sen jälkeen tippui maito ja peruna pois. Perunasta kohtuullisen rajut oireet.
Aikuisena allergioita ei ole kyllä mitenkään tutkittu vaan oman vältä ja altista systeemillä löytyneet. Onneksi nykyään perunasta ei tule enää mitään niin vakavaa että tohdin syödä pieniä määriä ilman hengenahdistusta. Oireena lähinnä hengenahdistus ja voimakas heikotus. Ja maidosta huomaan ihon kuivuvan mutta pieniä määriä tulee kyllä käytettyä.