aurallinen migreeni?
Olen teinistä saakka kärsinyt silloin tällöin aurattomssta migreenistä. Nyt eilen tapahtui jotain hämmentävää...olin tosi väsynyt hieman heikko olo. Sitten näkökentässä, keskellä alkoi näkyä ensin pieni alue joka välkehti kauniisti. Alue kasvoi kaaren muodossa pikkuhiljaa ja välkehti kovasti sateenkaaren väreissä, lopulta alue peitti lähes puolet näkökentästä ja sitten se vetäytyi pois. Olo oli tosi väsynyt..onko muilla vastaavaa kokemusta tai tietoa kyseisestä ilmiöstä?
Kommentit (14)
Vastauksesta :) inhottavalta kuulostaa nuo oireet...jostain luin että olis aivoverenkiertohäiriö, mutta ei varmaan siitä voi olla kyse kun ei muita oireita ollut kuin väsymys ja heikko olo..
Mulla pari kertaa ollut vastaavantyyppinen kohtaus. Siihen ei liity päänsärkyä, vaan ainoastaan tuo näköhäiriö ja hätääntymisen tunne. Sen jälkeen seuraava päiväkin vielä ihan uupelona, väsyttää ja on sumea olo.
Lääkärin mukaan aurallinen särytön migreenikohtaus. Jouduin lopettamaan e-pilleritkin, nyyh :(
Itsellä pääsääntöisesti käy niin, että näen tekstistä vain joka toisen kirjaimen. Kerran oli myös sellainen olo, että taju lähtee, siis koko ajan luulin pyörtyväni ja toisesta kädestä lähti tunto, luokittelivat sairaalassa migreenikohtaukseksi. Kyllä on ufoa mihin aivot pystyy...
on aina aurallinen migreeni ilman päänsärkyä. Peittää pahimmillaan koko näkökentän kummastakin silmästä, vie puhekyvyn ja puuduttaa puolet kasvoista. Kohtauksesta toipuminen vie 2-4 päivää, koska vaikka näkökenttä palautuu, en käy ihan täysillä ja esim käsi ei välttämättä toimi ollenkaan tai en kykene tuottamaan puhetta.
Päätä ei aina särje, mutta jos särkee, niin kipu ei ole kova. Minulla näköhäiriöitä on toispuoleisesti ja saattaa vaihdella päivän aikana silmästä toiseen. Särkylääke autaa usein näihin. Olo on koko päivän tosi uupunut ja huono. Minulla näitä on ollut satunnaisesti noin viiden vuoden ajan.
Pahalta kuulostaa nuo oireet. Kaikke se migreenikin näköjään voi tehä. Ap
Migreenioireet voivat olla samanlaisia kuin aivoinfarktissa tai -verenvuodossa. Itselläni on myös puhe lähtenyt / toinen puoli kropasta halvaantunut ja hahmottamiskyky mennyt. Syön migreeniin estolääkitystä, joka onkin pitänyt kohtaukset hyvin kurissa ja vähentänyt oireita. Samoin kuin joillakin muilla kirjoittajilla, pahasta migreenikohtauksesta toipuminen vie useamman päivän -> älyttömän väsynyt olo / hömelö olo muutenkin, ei ole silloin penaalin terävin kynä ;)
myös ilman näköhäiriöitä. Lisäksi mulla on usein niin, etten saa sanoja muodostettua oikein. Ne tulee siis suusta ulos ihan siansaksana, vaikka tiedän mitä haluan sanoa.
myös ilman näköhäiriöitä. Lisäksi mulla on usein niin, etten saa sanoja muodostettua oikein. Ne tulee siis suusta ulos ihan siansaksana, vaikka tiedän mitä haluan sanoa.
ja aurallinen on ollut yhden ainoan kerran.
Aura oli mielenkiintoinen kokemus. Ensin oikeanpuoleisesta näkökentästä katosi pala niin, etten nähnyt peiliin katsoessani toista silmääni. Tämän jälkeen samalla puolella alkoi välkkyä sahalaitakuvio sateenkaaren väreissä. Sen jälkeen menivät senat sakaisin - kun yritin puhua, niin tavut menivät väärään järjestykseen ja sanojen taivutukset miten sattuu.
Tästä tunnin päästä alkoi päänsärky.
aurallinen vaivannut jo vuosia, välillä on poissa pitkään, parhaimmillaan ollu 5vuotta.
Vauva aikana ja lasten ollessa pieniä on pahimmillaan, raskausaikana kokonaan poissa.
Siitä syystä epäilen, että on hormonaalista ja valvominen varmaan myös vaikuttaa.
Mulla on ollut monenlaista oiretta, nuo sateenkaari kuviot tyypillisimmät. Tuttuja myös nuo senat sakasin, seuraa melkein aina näköhäröjen perässä.
Näkökentässä alkaa tapahtua kummia n.15minuuttia ennen auroja,sitten seuraa aurat,sitten puhe ongelmat ja joskus harvoin lievä tai kohtalainen särky. Aurat kestää yleensä n.20 minuuttia ja koko kohtaus on ohi muutamissa tunneissa.
Paska vaiva ja yllättää monesti autoa ajaessa, että jos näätte mut istumassa takki naaman eessä, lapset kyydissä autossa, niin siitä on kyse :D
näköhäiriöineen, joten kyseinen ilmiö sopii hyvin siihen. Itselläni on ollut monenlaisia näköhäiriötä, voivat vaihdella migreenikohtauksesta toiseen. Aikaisemmin aina en pystynyt lukemaan, kun näkökenttä kapeni ja en voinut kohdistaa katsetta tekstiin. On ollut sahalaitaa, pilkkuja, toisen silmän näönmenetystä. Näiden lisäksi halvausoireita pienestä suurempiin.