Ostettiin sitten opiskelijatytöllemme asunto Helsingistä.
Ylivoimaista näköjään saada vuokra-asuntoa järkevään hintaan, ennemmin kannatti ostaa oma vaikka taloudellisesti kyllä tekee kovan loven meidän elämään. No, ehkä siitä jotain hyötyy joskus.
Kommentit (58)
enää ole mahdollista nostaa kesän ajalle opintotukea. Tyttö vaan sosiaalitoimistoon niin pitäisi saada sen verran rahaa että vuokranmaksun jälkeen jää se yksinasuvan toimeentulotuki, onkohan se noin 400 €.
Mun Helsingissä opiskeleva tyttö mietti juuri, millä saa ensi kuun vuokran maksettua opiskelija-asunnostaan. Kesätöiksi hän sai osa-aikatyötä, joka kyllä vuokran kattaa, mutta elämiseen ei sitten oikein mitään jääkään. Opintotukea hän ei halunnut tältä kesältä nostaa, kun nosti jo viime kesänä. Kyllähän mä sen ymmärrän, ettei se mun tytöltä ole pois, jos joku toinen opiskelija on syntynyt kultalusikka suussa. Mutta säälittää vaan oma tyttö.
enää ole mahdollista nostaa kesän ajalle opintotukea. Tyttö vaan sosiaalitoimistoon niin pitäisi saada sen verran rahaa että vuokranmaksun jälkeen jää se yksinasuvan toimeentulotuki, onkohan se noin 400 €.
Mun Helsingissä opiskeleva tyttö mietti juuri, millä saa ensi kuun vuokran maksettua opiskelija-asunnostaan. Kesätöiksi hän sai osa-aikatyötä, joka kyllä vuokran kattaa, mutta elämiseen ei sitten oikein mitään jääkään. Opintotukea hän ei halunnut tältä kesältä nostaa, kun nosti jo viime kesänä. Kyllähän mä sen ymmärrän, ettei se mun tytöltä ole pois, jos joku toinen opiskelija on syntynyt kultalusikka suussa. Mutta säälittää vaan oma tyttö.
vaikka opiskelija ei sitä ottaisikaan. Opiskelijat ovat ainoa väestöryhmä, joka PAKOTETAAN ottamaan lainaa!
vaikka opiskelija ei sitä ottaisikaan. Opiskelijat ovat ainoa väestöryhmä, joka PAKOTETAAN ottamaan lainaa!
Jos tyttösi ei ole nyt kesällä oikeutettu opintotukeen, niin eihän hänellä ole myöskään oikeutta opintolainaan? Silloinhan sitä ei voida laskea toimeentulotuessa?
Miksi maaltamuuttaneiden yliopisto-opiskelijoiden pitää aina asua just Helsingissä ja mielellään keskustassa???? Selittäisikö joku minulle sen logiikan? Miksei kämppä pääradan varresta kelpaa, vaan pitää olla kallis "keskusta"-asunto? Junalla pääsee sujuvasti Keravalta ja Tikkurilasta keskustaan ja asunnot on halvempia.
Miksi maaltamuuttaneiden yliopisto-opiskelijoiden pitää aina asua just Helsingissä ja mielellään keskustassa???? Selittäisikö joku minulle sen logiikan? Miksei kämppä pääradan varresta kelpaa, vaan pitää olla kallis "keskusta"-asunto? Junalla pääsee sujuvasti Keravalta ja Tikkurilasta keskustaan ja asunnot on halvempia.
jostain Helsingin oppilaitoksesta, niin tuskinpa sitä viitsii muuttaa Turkuun tai Tampereelle asumaan. Kämppä otetaan useimmiten sieltä mistä se saadaan ja nuoret nyt vain ovat sellaisia, että mielellään asuvat citykeskustassa mielumminkuin Keravalla. Kyllä sinne Keravallekin ehtii asumaan sitten kun on opinnot valmiit. :=)
Lääketieteen opiskelijoita varten on asuntosäätiö, jolla on neljä kerrostaloa Ruskeasuolla ja Pikku-Huopalahdessa, molemmat siis lähellä keskustaa ja Meilahtea. Kämpät ovat yksiöitä, eivät soluja. Yleensä kaikki kaukaa muuttavat saavat sellaisen alkusyksystä, ja Etelä-Suomessa asuvat ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Kannattavaa olisi laittaa tuo ostettu kämppä vuokralle markkinahintaan, ja tyttö lääkiksen kämppään KELAn asumistuella
säilyttää hintansa ja ehkä arvo nousee.
Monilla maalaisilla on rahaa, myydään vähän metsää ja ostetaan lapselle asunto. Ehkä ajatellaan sitäkin ettei tule pitkiä matkoja kuljettavaksi, arkielämä on helpompaa.
Riittääkö nämä vastaukseksi.
säilyttää hintansa ja ehkä arvo nousee.
Monilla maalaisilla on rahaa, myydään vähän metsää ja ostetaan lapselle asunto. Ehkä ajatellaan sitäkin ettei tule pitkiä matkoja kuljettavaksi, arkielämä on helpompaa.
Riittääkö nämä vastaukseksi.
asunto on lähdimme opiskelemaan. Isä myi metsää, kun tuli rahantarvetta ja niillä summilla sai kyllä vielä 1990-luvun puolivälissä asunnot Helsingin ja Tampereen keskusta-alueelta. Nyt tuskin enää onnistuisi.
Vuosi sitten muutti itäiseen helsinkiin. Sieltä onnistuttiin saamaan vuokra-asunto ja vuokrakin on kohtuullinen. Kiva pikku yksiö myllypurossa.
Nyt ei enää voi nostaa opintolainaa, joten kesällä on tavallaan tuloton. Joutuu kyllä selvittämään sossussa että miksi ei nostanut opintolainaa kesän ajalle jo keväällä. Siihen voi selostaa että uskoi saavansa vakituisen työn, mutta saikin vain osa-aikaisen yms. Kesällä opiskelijakin on siis oikeutettu toimeentulotukeen jos ei muita tuloja/tulot liian pienet ole eikä sitä lainaa ole nostettuna keväällä.
Vanhemmat tulivat vain takaajiksi, kun asunto ei yksinään riittänyt lainan vakuudeksi.
Olen remontoinut asunnon kokonaan ja yleinen hintatasokin on noussut siinä määrin, että asunnon arvo on nyt noin kaksinkertaistunut. Olisi sääli, jos se olisi vanhempieni omistuksessa ja maksaisin siitä aikanaan perintöverot. Nyt kun olen muuttanut yhteen miesystäväni kanssa, laitan asunnon vuokralle ja maksan lainaa vuokratuloilla.
No, onhan se opiskelijaelämä toki leveämpää, jos ei tarvitse maksaa lähes markkinavuokran suuruista lainanlyhennystä (+ yhtiövastike) joka kuukausi.
säilyttää hintansa ja ehkä arvo nousee. Monilla maalaisilla on rahaa, myydään vähän metsää ja ostetaan lapselle asunto. Ehkä ajatellaan sitäkin ettei tule pitkiä matkoja kuljettavaksi, arkielämä on helpompaa. Riittääkö nämä vastaukseksi.
Joten kyllä ne on ne kaupunkilaiset, jotka myyvät sellaiset 19 hehtaaria aukkoa metsäänsä, että saavat yksiön Helsingin keskustasta. Pienemmällä puumäärällä ei sitä asuntoa enää ostella.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2012 klo 13:30"]
ei niissä hoassin kämpissä juuri saa ihania verkostoja,, ellei ole oikein ylisosiaalinen ja tykkää ottaa kontaktia pesutuvalla mamuihin...tai osallistua rapun metelipippaloihin,, paremmin pärjää kun pääsee piireihin joissa menee vähän paremmin ja voi kutsua omaan kämppään kavereita ja heiloja ;-) ja on opiskelu ja lukurauha! ei se soluasuminen mitään ruusuista ole ja kokemusta on,,,ja monesta kaupungista ja erikokoisista soluista,,,
[/quote]
Aamen!!
ihan hyvä sijoitus, pk-seudun vuokrat on niin huipussa ettei tukienkaan takia ole mitään järkeä niitä pitkään maksella. Omistusasuntoon kannattaa sijoittaa heti kun suinkin vain mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2012 klo 13:27"]
Ole todella terävä ja fiksu.
Realistinen oletus on, et jää enemmän rahaa bailaamiseen ja unohtuu aivan se koulun käynti.
Tai sit jää jumittamaan siihen asuntoon vielä 5v valmistumisen jälkeen, kun "asunnot niin kalliita".
Onhan ne kalliita, jos kotona ei opeteta, että kaikki maksaa, myös asuminen.
[/quote]
ei ne kaikki opsikelijat dokaa ja juhli vaikka omistusasunto on alla.
Onko ylisosiaalisuutta se että ottaa yhteyttä maahanmuuttajiin? Hoasilla asuessa olen aina puhunut kaikkien kanssa jotka puheisiin suostuvat - siis yhteisissä tiloissa. Tutustuin moniin kiintoisiin ihmisiin ympäri maailmaa. Toinen ihminen on ihminen tulipa hän mistä hyvänsä. Pikemminkin ärsyttävät bermareillaan ja kamoillaan leveilejät, jotka yleensä ovat laiskoja opiskelemaan ja haluavat tulla vanhempiensa omaisuudella juttuun. Yleensäkin minua kiinnostaa enemmän tieto, kulttuuri ja humaanisuus kuin kama.
Heh, kyllä täällä taas katellisia mammoja riittää. Vatuttaa niin paljon, kun toisen tytär aloittaa opinnot lääkiksessä ja vanhemmat ostavat asunnon. Voi voi. Toiset osaavat järjestää elämässään prioriteetit ja asiat kohdilleen. Säästäminen tuottaa hedelmää. Sitä voi toisten olla vaikea tajuta, kun on totuttu hassaamaan kaikki mitä tienataan.
Ei mitenkään keskustaa. Pasilakaan ei ole, ja se on paljon lähempänä.