Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teistä lapsettomat häät oikeasti outo juttu?

Vierailija
12.07.2012 |

Itse ainakin olisin sillä kannalla jos naimisiin menen, että järjestäisin lapsettomat häät.

Syystä että, jos sinne tulee alle kouluikäisiä, eli vauvoja ja taaperoikäisiä ja tollasia pienempiä lapsia niin sen tietää et alle 7-vuotiaat ei kyllä jaksa ainakaan istua siinä pöydässä ja kuunnella kun aikuiset keskustelee... Sit siellä vauvat huutaa ja itkee, taaperot ja lapset melskaa ja kiljuu, kenties juoksentelee ja jahtaa toisiaan... Se ympäristö ois jotenkin sit niin rauhaton. Siks lapsettomat häät, että aikuiset saa rauhassa keskustella pöydässä useita tunteja mielenkiintosista aiheista (itse ainakin rakastan pitkiä keskusteluja, etenkin jos ne ovat erittäin rakentavia), myöskin saa nauttia rauhassa hyvästä ruuasta ja juomasta ilman ylimääräistä melua ja ainiin ettei lapset oo keskeyttämässä keskusteluja että huutaa siinä vanhemman korvaan vaikka " äiti,äiti,äiti! " menee ihan pilalle sit aikuisten jutut ym...

Sitten jos antais luvan lähteä vaikka pöydästä jos on lapsi niin rauhaton ja levoton. Häät ois järjestetty vaikka jossain hienossa vuokratussa rannalla olevassa kartanossa, ois kesähäät, niin sit jos vaikka ulkona olisi katoksen alla ruokailu, niin sitten jos ne lapset kun on annettu lupa lähtee pöydästä pois häiritsemästä, nii menis tutkii sitä kartanoo sisältä ja vaikka riehuis siellä ja hajottais jotain nii ei se ois niin kiva jatkuvasti myöskään kyylätä ja kytätä et mitä ne lapset tekee.....

Älkää luulko et oon lastenvihaaja tyyppiä, en todellakaan, mä rakastan lapsia ylikaiken! mut mun häihin ne ei ainakaan noista syistä kuuluis, ei ees omat. Tiiän et häät on myös perhejuhla ja lasten ois mielenkiintosta nähdä et millaset juhlat ne häät on, mutta uskon että kutsuja tulee niin useita ja joidenkin ihmisten hää teemaan kuuluu myös sitten ne lapset. Ja näkeehän nykyään myös telkkaristakin kun ihmiset menee naimisiin, mitäs näitä hääohjelmia on.. no satuhäät ja neljät häät tuli ainakin nyt ekana mieleen :) oliko sitten vielä olemassa joku sellainenkin sarja kuin meidän häät? Eihän se tietysti korvaa sitä, että jos lapsi ei saa nähdä paikan päällä kun jotkut aikuiset tai omat vanhemmat menee naimisiin, mut jos noita ohjelmiakin saa katsoa niin varmasti näkee niistäkin ihan hyvin et millaset ne häät on, eikä silleen pahemmin ainakaan jää mistään paitsi

Mä en ymmärrä kyllä sitä ihmisten itsekkyyttä, et jos jonkun kutsutun periaate nyt on, että hän haluaa että lapset kuuluu häihin - niin ok, ne kuuluu sitten hänen häihin. Mutta nyt on kyse kuitenkin ystävän häistä ja jos ystävä ei halua omiin häihinsä lapsia, niin etkö sinä voisi ymmärtää ja sen verran joustaa periaatteistasi ja mennä sinne iloisin mielin? Tää homma tarviis ainoastaan vähän semmoista avarakatseisuutta, meitä ihmisiä on moneen lähtöön ja pitäis sit sen pohjalta oppii ymmärtämään :))

Tarkoitus on siis herättää aiheesta keskustelua minun näkökulman kautta tällä kertaa. Musta tuntuis hirveän pahalta jos te jättäisitte tulematta mun häihin sen takia ettei sinne näihin häihin nyt ole niitä lapsia kutsuttu kun kaikki muuten kuitenkin laitettu valmiiks :(( eikö voi kokeilla aina jotain erillaista vaiheeks, vai mitä? eikä heti tuomita suoralta kädeltä..

Se on tekosyy ettei lastenhoitajaa muka mistään sais. Aina on joku ystävä, isovanhemmat, joku sukulainen, naapuri tai sit soittaa mll lastenhoitajan jos ei muuta vaikka keksi...

kiitos.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluatko laittaa kutsuun ettei lapsia, ja sitten katsoa oikeasti hääpäivänä sitä vajaata juhlasalia.. lapset ovat tärkeitä. minä haluan tulavisuudessa häät missä KAIKKIEn on hyvä olla, ja tulla :)

Vierailija
42/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan yhtä läheisiä kuin aikuisetkin :D enkä etäisten tuttavien häihin haluaisi edes osallistua en lasten kanssa enkä ilman! Enkä etäisiä ihmisiä haluaisi omiin häihini kutsua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt paljon häissä, eikä kyllä häiden onnistumiseen, tunnelmaan tms. ole ikinä vaikuttanut se, onko häissä lapsia vai ei. Enemmän se on omaan juhlintaan vaikuttava juttu, saako olla rauhassa oman puolison kanssa, vai onko koko ajan vähän vahdittavaa. Tosin enää sekään ei ole ongelma, kun lapset on jo vähän isompia.

Parhaat häät on mun mielestäni sellaiset, joihin lapset voivat tulla, mutta jotka jatkuvat aikuisten juhlina vaikka klo 21 jälkeen.

Pönötyshäät on hirveät, siis sellaiset joissa morsian on niin helvetin olevinaan, rennot häät taas on kivat, vaikka niissä juoksentelisi 20 "räkänokkaa" huutaen.

Vierailija
44/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli juuri sellaiset joissa ei tarvi pingottaa eikä morsian ole naaman norsun veellä jos ilakoiva lapsi vie häneltä huomiota.

Vierailija
45/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minusta häiden tunnelmaan kuuluu pienet lapsivieraat kauniissa mekoissaan ja puvuissaan nauramassa tanssilattialla! Joo mielummin sellaiset kuin mitkään lapsettomat tärkeilevät juhlat joissa vaan kännätään ja ihaillaan hääparia koko illan ajan!

Vierailija
46/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistäs tässä nyt sitten alottaisi kun tähän mennessä tulleita vastauksia selailin...

No aloitetaan vaikka siitä, että kuten tuossa luettelin useita vaihtoehtoja että kenet voi palkata lastenhoitajaksi (varmasti oikeasti jokaisella on joku) ja yksi vaihtoehdoista oli sitten mll lastenhoitaja. Hehän ovat teille täysin tuntemattomia, ellei ole aikaisemmin käynyt sama hoitaja ja sovitusti, mutta ammattitaitoista väkeä kyllä siellä on töissä joten syytä ei olisi varmastikkaan pelätä sellaisia lastenhoitajia..

Kuten myös sanoin etten hakenut tällä sitä että juhlani olisivat kauheat biletyskekkerit. Mutta sen kuvan sitä varmaan antaa, kun huomaa että nuori ja ei vielä lapsia. Siis tarkoitin että ihan sivistyneesti, eli olisi shamppanjaa, viinejä, no sitten vaikka myöskin siideriä ja olutta tarjolla alkoholi puolesta.. mutta en minäkään haluaisi että häissäni vedetään hirveät perskännit. Vaan ihan kohtuudella nautittaisiin, että asiallisuuksissa pysyttäisiin!

Jep, sitähän mä koitan tässä just hakea - että kun meitä ihmisiä on niin moneen lähtöön ja toiset haluaa taas lapsettomat häät ja jotkut häät joissa on lapsia. Varmasti enemmistö on tälläisiä häitä että saa lapset myös tulla. Ihan totta. Mutta, silti me vähemmistö, jotka ei lapsia haluttaisi välttämättä sinne häihin.. niin täällä edelleenkin vaikka koitin ystävällisesti näkökantaani ilmaista ja että miksi näin, EI MILLÄÄN ILKEYDELLÄ OIKEASTI - MUTTA KUN SE ON MEIDÄN SUURI PÄIVÄ JA AJATELLUSTI KERRAN ELÄMÄSSÄ, NIIN KAI ME SAADAAN SIITÄ TEHDÄ SELLAINEN KUN HALUTAAN - niin jännä sitten ettei ihmisillä riitä sen verran kunnioitusta jos on aito ystäväkin että ymmärtäisi sitten meitä ja luopuisi siitä kiivaastaan periaatteesta edes täski yhdeksi päiväksi että jättäisi ne lapset kotiin ja tulisivat aikuiset sitten pariskuntana paikanpäälle tai edes toinen aikuisista jos toinen jää vahtimaan lapsia kotiin..

En minäkään halua mielelläni lapsia kersoiksi, pennuiksi, räkänokiksi ja tälläisiksi nimitellä. Mutta vähän sellaisen kuvan he tuovat häihin tietyin tavoin riehumisellaan ja rälläämisellään. Haluan että häät ovat sivistyneet, rauhalliset ja asialliset juhlat - ainakin meidän kohdallamme.

Joten vielä mä painotan. Meidän juhlissa ei rällättäis siiderillä ja oluella perskännejä. Vaan kilistettäisiin hienostuneesti shamppanja laseja, viini laseja, nautittaisiin vaikka hyvästä härän sisäfilee pihvistä ja pottumuussista ja käytäisiin hyviä keskusteluja aikuisten kesken :)

Ymmärtääkös kukaan tätä?

Vierailija
47/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lapsia ei olisi kutsuttu, ei minun häät ainakaan olisi mitkään pönötys häät - vaan kyllä haluaisin että niissä ihan rento tunnelma olisi kaikilla ja mukavaa, että hymyjä valkoisineen kiiltävineen hampaineen näkisi mahdollisimman paljon. :)

ja onko se väärin myöskin sanoa jos morsian haluaa että häntä ihaillaan se ilta, kerranhan sitä vaan morsiamena ollaan tai siihen ainakin pyritään, joten se on enemmän oikeus kuin vääryys ;) prinsessa päivä jokaiselle prinsessalle, olkoon silloin prinsessa!

Vierailija
48/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei oikeastaan mitään poikkeavaa muista aikuisten juhlista.

Minä en yksinkertaisesti viitsi mennä näihin lapsettomiin häihin, koska ne eivät tunnu häiltä. Ne ovat kaverijuhlia, joissa aika usein yritetään olla parempia kuin mitä edellisissä vastaavissa häissä oli. On kalliimpaa, enemmän jne. ja kutsussa tilinumero, jotta osallistujat tajuavat maksaa pääsymaksun.

MInusta häissä luodaan pohjaa perheelle eli kaksi sukua tutustuu, on mummit ja kummit, vanhukset ja vauvat. Vanhemmat katsovat lastensa perään, koska sukujuhlat ovat hyvä paikka opetella olemaan juhlissa.

Vastaan näihin lapsettomien häiden kutsuihin rehellisesti, että kesässä on niin vähän yhteisiä perheviikonloppuja, että en uhraa yhtäkään pönöttääkseni jonkun morsiamen prinsessapäivän takia. Onneksi ystäväni ovat vanhanaikaisia ja ymmärtävät, että perheellisillä on niitä lapsia ja vaikka juhlan teemana ei ole lapset, niin he ovat tervetulleita.

Muistan toki onnitella tulevaa paria lauseella "Toivon teille oikein monia hyviä lapsettomia vuosia".

Vierailija
49/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistäs tässä nyt sitten alottaisi kun tähän mennessä tulleita vastauksia selailin...

No aloitetaan vaikka siitä, että kuten tuossa luettelin useita vaihtoehtoja että kenet voi palkata lastenhoitajaksi (varmasti oikeasti jokaisella on joku) ja yksi vaihtoehdoista oli sitten mll lastenhoitaja. Hehän ovat teille täysin tuntemattomia, ellei ole aikaisemmin käynyt sama hoitaja ja sovitusti, mutta ammattitaitoista väkeä kyllä siellä on töissä joten syytä ei olisi varmastikkaan pelätä sellaisia lastenhoitajia..

Kuten myös sanoin etten hakenut tällä sitä että juhlani olisivat kauheat biletyskekkerit. Mutta sen kuvan sitä varmaan antaa, kun huomaa että nuori ja ei vielä lapsia. Siis tarkoitin että ihan sivistyneesti, eli olisi shamppanjaa, viinejä, no sitten vaikka myöskin siideriä ja olutta tarjolla alkoholi puolesta.. mutta en minäkään haluaisi että häissäni vedetään hirveät perskännit. Vaan ihan kohtuudella nautittaisiin, että asiallisuuksissa pysyttäisiin!

Jep, sitähän mä koitan tässä just hakea - että kun meitä ihmisiä on niin moneen lähtöön ja toiset haluaa taas lapsettomat häät ja jotkut häät joissa on lapsia. Varmasti enemmistö on tälläisiä häitä että saa lapset myös tulla. Ihan totta. Mutta, silti me vähemmistö, jotka ei lapsia haluttaisi välttämättä sinne häihin.. niin täällä edelleenkin vaikka koitin ystävällisesti näkökantaani ilmaista ja että miksi näin, EI MILLÄÄN ILKEYDELLÄ OIKEASTI - MUTTA KUN SE ON MEIDÄN SUURI PÄIVÄ JA AJATELLUSTI KERRAN ELÄMÄSSÄ, NIIN KAI ME SAADAAN SIITÄ TEHDÄ SELLAINEN KUN HALUTAAN - niin jännä sitten ettei ihmisillä riitä sen verran kunnioitusta jos on aito ystäväkin että ymmärtäisi sitten meitä ja luopuisi siitä kiivaastaan periaatteesta edes täski yhdeksi päiväksi että jättäisi ne lapset kotiin ja tulisivat aikuiset sitten pariskuntana paikanpäälle tai edes toinen aikuisista jos toinen jää vahtimaan lapsia kotiin..

En minäkään halua mielelläni lapsia kersoiksi, pennuiksi, räkänokiksi ja tälläisiksi nimitellä. Mutta vähän sellaisen kuvan he tuovat häihin tietyin tavoin riehumisellaan ja rälläämisellään. Haluan että häät ovat sivistyneet, rauhalliset ja asialliset juhlat - ainakin meidän kohdallamme.

Joten vielä mä painotan. Meidän juhlissa ei rällättäis siiderillä ja oluella perskännejä. Vaan kilistettäisiin hienostuneesti shamppanja laseja, viini laseja, nautittaisiin vaikka hyvästä härän sisäfilee pihvistä ja pottumuussista ja käytäisiin hyviä keskusteluja aikuisten kesken :)

Ymmärtääkös kukaan tätä?

opettelisit kirjoittamaan? On hirveän vaikea uskoa tota sun kovin fiiniä sepostusta, kun ei edes yksinkertaisimmat yhdyssanat ja sanojen kirjoitusasut onnistu. Ne on viinilaseja. Ja shampanjalaseja. Ja syödään sisäfilepihviä.

Enkä mä ymmärrä tota sun jänkkäystä muutenkaan. Tämä on keskustelupalsta, jossa ihmiset tuovat mielipiteitään esiin. Jos sä olisit mun tuttuni, kyllä mä tulisin sun häihisi ihan hyvillä mielin ilman lapsia. En mä silti jaksaisi sua pällistellä ja ihastella, ja voi olla että hääsi olisivat mielestäni paskantärkeät pönötyshäät. Tai sitten ne voisivat olla ihan kivatkin häät. Silti olisin edelleen sitä mieltä, että häät lapsilla on kivemmat kuin ilman lapsia.

Vierailija
50/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistäs tässä nyt sitten alottaisi kun tähän mennessä tulleita vastauksia selailin... No aloitetaan vaikka siitä, että kuten tuossa luettelin useita vaihtoehtoja että kenet voi palkata lastenhoitajaksi (varmasti oikeasti jokaisella on joku) ja yksi vaihtoehdoista oli sitten mll lastenhoitaja. Hehän ovat teille täysin tuntemattomia, ellei ole aikaisemmin käynyt sama hoitaja ja sovitusti, mutta ammattitaitoista väkeä kyllä siellä on töissä joten syytä ei olisi varmastikkaan pelätä sellaisia lastenhoitajia.. Kuten myös sanoin etten hakenut tällä sitä että juhlani olisivat kauheat biletyskekkerit. Mutta sen kuvan sitä varmaan antaa, kun huomaa että nuori ja ei vielä lapsia. Siis tarkoitin että ihan sivistyneesti, eli olisi shamppanjaa, viinejä, no sitten vaikka myöskin siideriä ja olutta tarjolla alkoholi puolesta.. mutta en minäkään haluaisi että häissäni vedetään hirveät perskännit. Vaan ihan kohtuudella nautittaisiin, että asiallisuuksissa pysyttäisiin! Jep, sitähän mä koitan tässä just hakea - että kun meitä ihmisiä on niin moneen lähtöön ja toiset haluaa taas lapsettomat häät ja jotkut häät joissa on lapsia. Varmasti enemmistö on tälläisiä häitä että saa lapset myös tulla. Ihan totta. Mutta, silti me vähemmistö, jotka ei lapsia haluttaisi välttämättä sinne häihin.. niin täällä edelleenkin vaikka koitin ystävällisesti näkökantaani ilmaista ja että miksi näin, EI MILLÄÄN ILKEYDELLÄ OIKEASTI - MUTTA KUN SE ON MEIDÄN SUURI PÄIVÄ JA AJATELLUSTI KERRAN ELÄMÄSSÄ, NIIN KAI ME SAADAAN SIITÄ TEHDÄ SELLAINEN KUN HALUTAAN - niin jännä sitten ettei ihmisillä riitä sen verran kunnioitusta jos on aito ystäväkin että ymmärtäisi sitten meitä ja luopuisi siitä kiivaastaan periaatteesta edes täski yhdeksi päiväksi että jättäisi ne lapset kotiin ja tulisivat aikuiset sitten pariskuntana paikanpäälle tai edes toinen aikuisista jos toinen jää vahtimaan lapsia kotiin.. En minäkään halua mielelläni lapsia kersoiksi, pennuiksi, räkänokiksi ja tälläisiksi nimitellä. Mutta vähän sellaisen kuvan he tuovat häihin tietyin tavoin riehumisellaan ja rälläämisellään. Haluan että häät ovat sivistyneet, rauhalliset ja asialliset juhlat - ainakin meidän kohdallamme. Joten vielä mä painotan. Meidän juhlissa ei rällättäis siiderillä ja oluella perskännejä. Vaan kilistettäisiin hienostuneesti shamppanja laseja, viini laseja, nautittaisiin vaikka hyvästä härän sisäfilee pihvistä ja pottumuussista ja käytäisiin hyviä keskusteluja aikuisten kesken :) Ymmärtääkös kukaan tätä?

joten keskustele sinä siellä aikuisten kesken, minä menen vaikka anopin kanssa pesemään mattoja.

Ymmärrätkö: me kutsutut tiedämme olevamme häissäsi vain osa näytelmää, jonka käsikirjoitit. Et hyväksy meitä kokonaisina ihmisinä, miehinä, naisina, isinä, äiteinä, joidenkin lapsina jne. vaan haluat stereotypisoida meidät juhlavieraiksesi, joilla ei saa olla huolia, ei ongelmia, ei muuta ajatuksissa kuin sinä.

Kiitos ei, en halua olla juhlissasi kulissina ja puolikkaana ihmisenä. Minua ei haittaa se, että et halua lapsia häihisi vaan se, että et halua sinne oikeita ihmisiä lainkaan. Suosittelen, että palkkaat näytelmäseurueen, silloin saat juuri sitä mitä haluat.

Vierailija
51/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti tuli

Vierailija
52/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla paikkakunnilla ole MLL:n vahteja, ja jos on , vain pari ja heilläkin menoa.Kyllä se maailma sinutkin vielä nöyrtää=)!

t.äitimamma 39

Vierailija
53/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli täällä ainakin yksi ihminen joka vaivautui muuttamaan periaatettaan toisen eteen edes yhdeksi päiväksi. Sanoi että häät voivat olla joko paskat pönötyshäät tai sitten ihan kivat häät. Mutta hän tulisi häihini , mutta olisi edelleen sitä mieltä että häät ovat kivemmat lapsilla kuin ilman..

Just tätä vastausta mä hain!! ja tälläsiä ihmisiä sais olla enemmän!!

Et ne ymmärtää myös toisten tarpeet ja jos on toisen juhlasta kyse, osaa silloin kunnioittaa sitä juhlan sankaria/sankareita ja laittaa heidän onnensa etusijalle. Sitten kun sinulla olisi häät tai joku muu juhla ja saat tietysti toivoa ja tehdä niistä sellaiset kun haluat, kyllä minä myöskin kunnioittaisin sitä

Joten kunnioitusta puolin että toisin. Eikä itsekkyyttä.

Mun häät ei todellakaan ois mikään käsikirjotettu juttu, enkä halua niistä mitään kangistuneita, jäykköjä häitä...

Vaan aikuisten keskeiset. OIKEASTI MUKAVAT. Häät!

Kyllä ne mun mielestä sitä paitsi eroaa muista illan istujaisista. Tuskin jokaisissa illanistujaisissa istutaan niin hienossa kartanossa tai että muutkin puitteet ovat normaalia hienompaa ruuasta lähtien mitä olisi esim. kotona muutaman ystävän kanssa olutta otellen, olisi ohjelmaa häissä jnejnejne. koristelu ja kaikki. Sekä morsiammen hääpuku! kyllä niistä ihan selvästi erottaisi et nyt on korkeampi tasoinen juhla kyseessä kuin mikään perjantain olut ilta jonkun ystävän luona!

Ja anteeksi yhdyssana virheeni, en ole kovin hyvä ehkä sitten kirjakielessä mutta yritän kuitenkin kirjoittaa mahd. sujuvaa tekstiä jotta kaikkien olisi kuitenkin helppo lukea ja ymmärtää sitä!:)

Vierailija
54/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsettomat häät ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että tilaa oli hyvin rajallisesti (meillä ei ollut varaa mihinkään isoihin juhlatiloihin). Oltiin sen valinnan edessä, että karsitaanko hyvistä kavereista tai jopa ystävistä vai sitten lapsista (joita sivumennen sanoen olisi ollut 27 alle 10v.!!!). No eiköhän se kaikille täyspäisille ole selvää kumpi on meille tärkeämpää vieraskuntaa. Me kuitenkin koimme nämä kaverit ja ystävät enemmän sellaisiksi vieraiksi, joiden kanssa halusimme ehdottomasti juhlia suurta päiväämme. Lapsista osan olisimmekin ihan mielellämme kutsuneet, siis ne joiden kanssa ollaan säännöllisesti tekemisissä. Emme kuitenkaan halunneet ryhtyä siihen, että osa kutsutaan ja osaa ei, joten piti tehdä selvä rajanveto että joko kaikki tai ei ketään.

Suurin osa lapsista oli sukulaislapsia, lähinnä serkkujen lapsia. Toinen vaihtoehto olisi sitten ollut jättää serkut perheineen kokonaan kutsumatta. Olemme kuitenkin aika paljon tekemisissä, joten sekään vaihtoehto ei tuntunut järkevältä. Siksi kutsut lähti vain aikuisille sukulaisille ja ystäville.

Pari perhettä nikotteli ja ei meinannut millään ymmärtää, että miksi heidän viisihenkisiä perheitä ei oltu kutsuttu kokonaisuudessaan. Oli tosi noloa vääntää rautalangasta (kun selkokielisestä kutsusta ja hienovaraisesta sanomisestakaan tapaamisen yhteydessä ei tosiaan tajuttu!), että meille kuitenkin läheiset ystävät, opiskelukaveripiiri jne. ovat tässä elämäntilanteessa läheisempiä ja tärkeämpiä kuin nämä lapset, joita näemme ehkä pari kertaa vuodessa ja jotka eivät edes muista meitä tai vietä aikaa silloinkaan kanssamme. Ei mennyt jakeluun. Sinne ne tunkivat, mutta kun ihan oikeasti juhlasalissa ei sitä tilaa kerran ollut vaikka miten pöytiä väänneltiin ja soviteltiin, niin pakko oli sijoittaa nänä pariskunnat kuokkavieraineen sivuhuoneeseen. Joidenkin sinne oli joka tapauksessa mentävä tilanpuutteen vuoksi, joten menkööt sitten ne, jotka ongelman aiheuttivat. Sieltä ei kyllä mitään näkö- ja kuulomahdollisuutta juhlatilaan ollut, mutta aivan sama. Ongelma oli tiedossa ja moneen kertaan selkokielellä kerrottu, mutta jos ei tajua niin ei tajua. Sielläpähän istuivat sitten naamat norsunvitulla.

Oli huippuhauskat pirskeet ja monet vanhemmat tulivat oikein eriskeen kiittelemään, että hienoa kun uskallettiin tehdä tämmöinen ratkaisu. Monet olivat viihteellä kahdestaan pitkän tauon jälkeen ja kertoivat, että eivät ole aikoihin voineet ottaa juhlissa rennosti ja nauttia aikuisten seurasta ilman keskeytyksiä. Itsellekin jäi hyvä fiilis kun kaikki vieraat (näitä paria perhettä lukuunottamatta) tanssivat, juhlivat, rupattelivat ja olivat iloisellaa ja rennolla tuulella. Alkoholiakin kului, mutta kellään ei mennyt yli. Kännäily ei siis todellakaan ollut syy jättää lapsia kutsumatta! Lapsenvihaajiakaan ei olla, olen lastentarhanopettaja ja mies opettaja.

Vierailija
55/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksaa ottaa pulttia toisten juhlista, ja miten kukaan äiti on niin kamalan takertunut lapsiinsa, ettei kestä viettää yhtä juhlaa erossa niistä?

Ja kun puhutaan perinteistä, nykyään rikotaan aika monia vanhoja perinteitä ihan surutta. Hääpari asuu usein avoliitossa ennen häitä, lapsiakin on jo monilla, morsian pukeutuu valkoisiin, vaikka ei ole neitsyt jne, eikä kukaan paheksu näitä. Miksi juuri lapsien mukaan otto on niin hieno perinne?

Ja kaiken lisäksi, eihän niitä lapsia ennenvanhaan oikeasti mukaan otettu. Aikuiset juhlivat salissa, lapset söivät erillään keittiössä, eivät lapset ennen saaneet aikuisten juhlia häiritä.

Vierailija
56/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea vastata, miten suhtautuisin lapsettomiin häihin tulleeseen kutsuun. Suhtautuminen riippuisi varmasti aika paljon siitä, kenen häihin kutsu tulisi. Kaukaisemman tuttavan/työkaverin/sukulaisen häihin jäisi varmaan menemättä. Osaamme miehen kanssa lähteä lasten luota ihan muuten vaan ottamaan sitä kuuluisaa omaa aikaa, mutta silloin teemme sellaista, mikä on mukavaa, rentouttavaa ja meidän yhteistä aikaa. Jotkut keskusteluhäät eivät kuulu mielestäni tällaiseen luokkaan.

Lasten kanssa on kiva käydä häissä. Pääsee mukavasti pois keskusteluista tai puheiden kuuntelemisesta tai tylsän muka-hauskan ohjelmankin voi jättää kesken, kun lähtee lasten kanssa vaikka pihalle. Mikään istumajärjestys ei ole tutustuttanut minua uuteen sukuun tai ylipäätään uusiin ihmisiin yhtä paljon kuin lapset häissä. Siinä leikkejä vahtiessa tulee juteltua sen toisen äidin kanssa. Vanhemmat ihmisetkin tulee mielellään jututtamaan, kun on lapsia. Puheenaiheita ei tarvitse keksiä.

Lapsille opetetaan häiden alla käytöstapoja, pukeutumista ja perinteitä. Yli 20 häät takana joista puolet lasten kanssa ja ei missään häissä lapset ole olleet häiriöksi. Tai onhan ne lapsia, välillä se ihana syvällinen keskustelu nyt vain katkeaa, ei voi mitään.

Vierailija
57/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pientä lasta en jättäisi hoitajalle. Alle vuoden ikäistä en pitkäksi aikaa edes omille vanhemmille. Vauvassa olin itse tosi kiinni ja mielestäni niin saa ollakin. Muutamia tunteja vain olin kerrallaan poissa ja sellaisen pyrähdyksen voisin sitten lapsettomiin häihin tehdä alle vuoden ikäisen kanssa.

Kunnioitan hääkutsuja aina niin paljon että pyrin menemään paikalle olisi juhlat minkälaiset vaan. Nyt kun lapseni on jo vähän isompi hän menisi hoitoon ja voisi olla yöhoidossakin. Pienemmän lapsen (omalla kohdallani varmaan noin 2 v. asti en yksin yöhoitoon jättäisi) ollessa kyseessä voisimme tehdä niin, että miehen kanssa voisimme vuorotella juhlissa niin että toinen olisi välillä juhlissa ja toinen lapsen kanssa.

Vierailija
58/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsettomat häät ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että tilaa oli hyvin rajallisesti (meillä ei ollut varaa mihinkään isoihin juhlatiloihin). Oltiin sen valinnan edessä, että karsitaanko hyvistä kavereista tai jopa ystävistä vai sitten lapsista (joita sivumennen sanoen olisi ollut 27 alle 10v.!!!). No eiköhän se kaikille täyspäisille ole selvää kumpi on meille tärkeämpää vieraskuntaa. Me kuitenkin koimme nämä kaverit ja ystävät enemmän sellaisiksi vieraiksi, joiden kanssa halusimme ehdottomasti juhlia suurta päiväämme. Lapsista osan olisimmekin ihan mielellämme kutsuneet, siis ne joiden kanssa ollaan säännöllisesti tekemisissä. Emme kuitenkaan halunneet ryhtyä siihen, että osa kutsutaan ja osaa ei, joten piti tehdä selvä rajanveto että joko kaikki tai ei ketään. Suurin osa lapsista oli sukulaislapsia, lähinnä serkkujen lapsia. Toinen vaihtoehto olisi sitten ollut jättää serkut perheineen kokonaan kutsumatta. Olemme kuitenkin aika paljon tekemisissä, joten sekään vaihtoehto ei tuntunut järkevältä. Siksi kutsut lähti vain aikuisille sukulaisille ja ystäville. Pari perhettä nikotteli ja ei meinannut millään ymmärtää, että miksi heidän viisihenkisiä perheitä ei oltu kutsuttu kokonaisuudessaan. Oli tosi noloa vääntää rautalangasta (kun selkokielisestä kutsusta ja hienovaraisesta sanomisestakaan tapaamisen yhteydessä ei tosiaan tajuttu!), että meille kuitenkin läheiset ystävät, opiskelukaveripiiri jne. ovat tässä elämäntilanteessa läheisempiä ja tärkeämpiä kuin nämä lapset, joita näemme ehkä pari kertaa vuodessa ja jotka eivät edes muista meitä tai vietä aikaa silloinkaan kanssamme. Ei mennyt jakeluun. Sinne ne tunkivat, mutta kun ihan oikeasti juhlasalissa ei sitä tilaa kerran ollut vaikka miten pöytiä väänneltiin ja soviteltiin, niin pakko oli sijoittaa nänä pariskunnat kuokkavieraineen sivuhuoneeseen. Joidenkin sinne oli joka tapauksessa mentävä tilanpuutteen vuoksi, joten menkööt sitten ne, jotka ongelman aiheuttivat. Sieltä ei kyllä mitään näkö- ja kuulomahdollisuutta juhlatilaan ollut, mutta aivan sama. Ongelma oli tiedossa ja moneen kertaan selkokielellä kerrottu, mutta jos ei tajua niin ei tajua. Sielläpähän istuivat sitten naamat norsunvitulla. Oli huippuhauskat pirskeet ja monet vanhemmat tulivat oikein eriskeen kiittelemään, että hienoa kun uskallettiin tehdä tämmöinen ratkaisu. Monet olivat viihteellä kahdestaan pitkän tauon jälkeen ja kertoivat, että eivät ole aikoihin voineet ottaa juhlissa rennosti ja nauttia aikuisten seurasta ilman keskeytyksiä. Itsellekin jäi hyvä fiilis kun kaikki vieraat (näitä paria perhettä lukuunottamatta) tanssivat, juhlivat, rupattelivat ja olivat iloisellaa ja rennolla tuulella. Alkoholiakin kului, mutta kellään ei mennyt yli. Kännäily ei siis todellakaan ollut syy jättää lapsia kutsumatta! Lapsenvihaajiakaan ei olla, olen lastentarhanopettaja ja mies opettaja.

kertaakaan ole tarvinnut lasten mukaanottoa kieltää.

Kumma juttu, mutta meillä kaverit ja suku pystyvät olemaan rentoja ja iloisia silloinkin, kun lapset ovat mukana. Eikä meillä kukaan lähde muiden juhliin parisuhdetta hoitamaan.

Ratkaisussanne ei ollut mitään uskaltamista vaan enemmänkin päinvastoin. Et uskalla kohdata todellisuutta eli ihmisiä, jotka ovat saaneet lapsia toisin kuin sinä. Jotkut kätkevät lapsettomuuden surunsa juuri noin, sivuuttamalla lapset.

Vierailija
59/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita häihisi toivot? Viinaa täytyy olla, että on kivaa ja sitten keskustellaan niin hirveän innolla hienoissa vaatteissa sisä file pihvin äärellä.

Anteeksi nyt, mutta avarakatseisuutesi on aika kapeaa. ET halua häihisi lapsia, ihan OK. Mutta muista, että kaikki eivät halua sinun häihisi, ja sen pitäisi olla sinulle OK.

Enkä oikein edes usko, että olet oikeita kartanohäitä suunnittelemassa. Pitokartanoon saatat mennä, mutta niillä ei ole mitään tekemistä oikean kartanoelämän kanssa.

Vierailija
60/61 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsettomat haat on ihan jees. eri asia jos ihmiset joilla on lapsia tulevat niihin, mutta se on sitten heidan valintansa.