paljon 130 cm pitkän lapsen olis hyvä painaa?
Kommentit (21)
ehkä 24-26kg.
t. 130-senttisen äiti
Hoikahko. Minusta saisi olla se 30kg
kouluuntulotarkastuksessa todettiin hoikaksi, paino on -1 käyrällä.
nuoremman vähän vähemmän vaikka pituus olisikin sama. 24-29kg?
Vai -10%?
ehkä 24-26kg.
t. 130-senttisen äiti
mun tyttö 134 cm on 30kg ja ja ihan normi painoinen on lääkärin mieletä.
eli kyllä 24kg on laiheliini, ja ilman lihaksia
mun tyttö 134 cm on 30kg ja ja ihan normi painoinen on lääkärin mieletä.
eli kyllä 24kg on laiheliini, ja ilman lihaksia
Oma tyttäreni on 140cm ja painaa vähän vajaa 28kg. Ei ole laiheliini, hoikka toki, mutta lihaksikas (kilpailee taistelulajissa) vaikka pehmeyttäkin löytyy.
Poika taas on 130cm ja 25kg, leveäharteinen ja lyhytjalkainen, joten paino on jakautunut eri lailla kuin pitkäraajaisella sisarellaan. Lihaksikas on hänkin (harrastaa telinevoimistelua ja jalkapalloa).
Jos olisi 600g vähemmän painoa, tyttösi olisi alipainoinen. Ei voi olla noin laihalla lihaksi, ne ovat jänteet mitkä näkyvät.
Poikasi on hoikka, jos olisi 1,7kg laihempi, olisi alipainoinen.
Jännä et näet lastesi painon noin vääristyneenä. Poikasi ok mutta tytöstä pitäisi jo alkaa kantaa huolta ja saada muutamia kiloja lisäpainoa. Telinevoimistelu on yksi lajeista missä nuorille voi kehittyä anoreksiaa. Siksi olisin asiasta vieläkin varovaisempi.
Oma tyttöni on myös ollut alipainoinen ja harrasti samaa lajia. Onneksi anoreksiaa ei kehittynyt. Me kävimme ravintoterapeutilla.
Poika harrastaa sitä. Tyttö harrastaa taistelulajia eikä aivan varmasti ole anorektinen. Hänen on pitkäraajainen ja kuten sanottua hoikka, laiha hän ei ole missään tapauksessa. Treenikaverinsa on laiha ja luiseva, hänellä näkyy jänteet, minun tyttärelläni on sopivasti pehmeyttä myös. Syö hyvin, on täysin kaikkiruokainen, perso herkuille. En todellakaan ole huolissani kummankaan lapseni painosta.
t.14
ehkä 24-26kg. t. 130-senttisen äiti
Mulla on käyrien mukaan ihannepainossa oleva, 127-senttinen 25-kiloinen langanlaiha koulutulokas.
24 kg 130 cm on mun mielestä jo alipainoinen!
Huomaat että tosiaan vain 600g ja olisi alipainoinen.
Toivotaan että tyttösi tuosta hieman lihoisi. Nyt olen jopa enemmän huolissani sinun asenteestasi tyttösi painoa kohtaan. Et näe asiaa realistisesti. Toivottavasti koluterkkari tulee puuttumaan asiaan.
yhä enemmän on näitä äitejä, joilla on itsellään täysin vääristynyt käsitys ihannepainoista ym. Itsekin tunnen hyvin tällaisen naisen ja olen aidosti huolissani hänen lapsistaan. Sairaalloisen laiha on hänen mielestään "kaunis ja hoikka" ja normaalipainoinen (ennemmin hoikka kuin pullea) on hänen mielestään "pullukka". Todella, todella sairasta!
Itse aloittajan kysymykseen; meillä 130cm pitkä poika painaa 31,2kg. On normaalipainoinen käyrillä katsottuna, mutta ruumiinrakenteeltaan sellainen, että paino kertyy mahaan ja on vielä lyhytraajainen. Eli mielestäni olisi hyvä, jos nyt painoa ei tulisi lisää vähään aikaan, niin pituuskasvu korjaisi asian.
Tuon voi katsoa kasvukäyristä.
http://www.kasvukayrat.fi/kayra.html
Jos on esim. 8-vuotias (joilla tuo 130 cm olisi keskipituus), niin sille keskimääräinen paino olisi 27 kg. Sillon olisi pituus-paino% 0.
Mutta tuo on siis vain keskiverto. Tuosta pieni heitto suuntaan toiseen on ihan normaalia.
95% lapsista on -2 ja +2 -käyrien välissä. Pituutta ja painoa ei tässä käyrällä yhdistetä vaan kumpaakin seurataan omalla käyrällä. Lapsen pituus voi olla esimerkiksi +1-käyrällä ja paino 0-käyrällä jne.
%-käyrä taas kuvaa sitä kuinka monta prosenttia lapsen paino on jäljessä/edellä samanpituisen lapsen keskiarvopainoa (käyrällä arvo 0).
Vai -10%?
Huomaat että tosiaan vain 600g ja olisi alipainoinen.
Toivotaan että tyttösi tuosta hieman lihoisi. Nyt olen jopa enemmän huolissani sinun asenteestasi tyttösi painoa kohtaan. Et näe asiaa realistisesti. Toivottavasti koluterkkari tulee puuttumaan asiaan.
Olisiko oman lapsesi tapaus vaikuttanut asiaan?
Kasvukäyrällähän minun lapseni on pikkusen alle keskikäyrän, kuten on koko ikänsä ollut. Muttei edes lähellä tuota -1 -käyrää.
Toistan vielä, että lapsi on kaikkiruokainen ja syö hyvin. Saa myös herkkuja, karkkipäivää tms ei ole, mutta esim. koulu-/harrastuseväät ovat terveelliset, eivätkä pullasuklaahöttöä kuten monilla muilla.
Kouluterkkari on kaikin puolin tyytyväinen, ei ole ollut mitään huomautettavaa (viimeksi kävi siellä toukokuussa).
Päätän keskustelun tästä aiheesta tähän, koska lienee turhaa puida asiaa sinun näkemättä häntä.
t.14
Mun 133cm poika painaa 32kg, eikä ole edes normipainon ylärajoilla. Mutta hänellä on ollut joskus ylipainoa, ei puututtu, koska neuvolassa todettiin et on vaan harteikas jne, ei ikinä ole ollut pömppömahaa tms.
Että..hmm, 25-30 kg.