Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mankeli tarpeellinen kodinkone - kannattaako mankeloida?

Vierailija
12.07.2012 |

Saimme sukulaisilta mankelin, vaikka en ole tottunut mankeloimaan petivaatteita. Onko mankeli tarpeellinen, kannattaako se säilyttää, vaikka tilaa sille ei oikein olisikaan. Vai annanko pois?

Eikö lakanat haurastu siitä taitoskohdasta ja kulu nopeammin rikki?

Mitä mieltä olet mankeloinnista?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mankeloimisella suljetaan kankaan kuidut pesun jäljiltä. Kankaan pinta siliää ja hylkii likaa eikä pölyä käytössä.

Pellavaan mankeloinnilla saadaan tyypillinen kaunis kiilto.

Meillä on mankeloitu 20 vuotta ja vanhimmat oikein hyvänä säilyneet lakanat ovat 40-luvulta.

Ei mankeloiminen hyvälaatuista kangasta kuluta minusta. Huonolaatuinen puuvilla haurastuu/hajoaa käytössä nopeasti, mankeloi tai ei.

Kokeile kerran nukkua mankeloiduilla lakanoilla, kyllä eron huomaa. Mankelia voi säilyttää kaapissa ja ottaa esille sitten, kun mankeloitavaa on kertynyt useampi kappale.

Vierailija
2/19 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myisin sen varmaan pois, koska ei ole järkevää haalia itselleen lisää kotitöitä. Niitä on työelämän päälle jo muutenkin liikaa. Saahan sillä sileät lakanat, mutta onko se vaivan arvoista? Minusta ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa sitä voi käyttää heti vaan se pitää erikseen ottaa esille ja laittaa pois, niin kyllä se muutaman kerran jälkeen jäänee käyttämättä.

Mankelointi kyllä vähentää liinavaatteiden pölyämistä ja lakanoista tulee ihanan sileitä. Meilläkään ei mankeli sovi minnekään, joten ostan vain hyvälaatuisia puuvillasatiinista tehtyjä liinavaatteita. Ne ei pölise niin kuin pelkät puuvillaiset.

Mun äiti on käyttänyt mankelia kymmeniä vuosia eikä hän ole kertaakaan maininnut taitekohtien kulumisesta.

Vierailija
4/19 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 omassa taloudessa ja hyvin olen pärjännyt ilman mankelia. En ostaisi, jos saisin lahjoittaisin pois.

Vierailija
5/19 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole ihanampaa kun väsyneenä mennä nukkumaan puhtaisiin mankeloituihin lakanoihin. Nyt joudun silittämään lakanat, eikä niistä tule yhtä ihanat silittämällä

Vierailija
6/19 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne kerran pölyää?

Mankeli kuulostaa ihan turhalta kapistukselta, lisää vaan kotitöitä ja vie tilaa. Lisäks käytän muotoon ommeltuja lakanoita, joita ei edes voisi mankeloida.

Vierailija
7/19 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kun minä (siis isä) hoidan huushollin ei ola mnkelia kaivattu. Enkä ole kuullut että kukaan 1960-luvun jälkeen syntynyt käyttäisi niitä aktiivisesti.

Lakanat saa suoriksi vetämällä ja pöytäliinat silitysraudalla.

Vierailija
8/19 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myisin sen varmaan pois, koska ei ole järkevää haalia itselleen lisää kotitöitä. Niitä on työelämän päälle jo muutenkin liikaa. Saahan sillä sileät lakanat, mutta onko se vaivan arvoista? Minusta ei.

Vierailija
9/19 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos perheessä on eläimiä jotka nukkuvat sängyssä:) Meillä kissa tulee öisin sänkyyn nukkumaan, karvaa ei tartu lakanoihin läheskään niin paljon kuin ennen mankelointia:)

Vierailija
10/19 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnetään, olen outo. Rakastan ulkona kuivattuja (tai no näillä keleillä ulkona roikutettuja) valkoisia lakanoita, jotka saan mankeloida. Suihkauttelen niihin vileä hieman laventelivettä. Sitten ihailen tuoksuvaa lakanapinoani!

Rakastan myös silittämistä ja käsintiskaamista :D

Vierailija
11/19 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain isoäitini jäämistöstä 60-luvun mankelin. Ihanaa! Muistelen mummoa joka kerta mankeloidessani. Tätä ennen vein kaikki lakanat ja pyyhkeet jomman kumman isoäitini tai äitini luo pesun jälkeen ja mankeloimme ne yhdessä.

En voisi kuvitella säilöväni kaapissa mankeloimattomia, ruttuisia lakanoita ja pyyhkeitä. Nehän vie mankeloimattomina moninkertaisen tilankin!

Lakanat ja pyyhkeet säilyvät hygieenisempinä, kun ne mankeloi, kuten tuossa edellä kirjoitettiin. Ja ennenkaikkea sileissä lakanoissa on ihana nukkua! Pyyhkeistäkin tulee siloisempia.

Eipä se yhden koneellisen mankelointi varttia enempää vie.

Vierailija
12/19 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskeluaikoina asuntolan pyykkituvassa oli mankeli ja mankelointi oli se homma josta en luistanut. Mä en silitä siis mitään, mutta silloin aina mankeloin lakanat. Ja mankeloidut lakanat on ihanat.

Vierailija
13/19 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana mennä nukkumaan mankeloituihin lakanoihin. Mietikkääpäs hotellin sänkyjä, eikös ookkin ihan pujahtaa sinne mankeloituihin lakanoihin? Aivan ehdoton kodin kone. ja sitäpaitsi mankelointi on hauskaa omaa aikaa..

Vierailija
14/19 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo mankelointi töissä ja kun itte hoitaa ni ei tartte maksaakaan mitään :) märät vaan töihin mukaan ja mankeloidut ja viikatut illalla mukaan, helppoa ja ei tarvi miettiä et onnistuisko tähän minikämppään vielä mankelinkin tunkemaan. pesulassa siis töissä.

Vierailija
15/19 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on taloyhtiössä mankeli, mutta ohjeet on todella surkeat. En ole koskaan oppinut siis käyttämään tuota maagista konetta.. :(

Vierailija
16/19 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2012 klo 22:25"]

Myönnetään, olen outo. Rakastan ulkona kuivattuja (tai no näillä keleillä ulkona roikutettuja) valkoisia lakanoita, jotka saan mankeloida. Suihkauttelen niihin vileä hieman laventelivettä. Sitten ihailen tuoksuvaa lakanapinoani!

[/quote]

Vierailija
17/19 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2012 klo 22:25"]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
18/19 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suuren perheen äiti ja makelointi on helppo, vaivaton ja vähän sähköä kuluttava keino pitää vaatteet ja kaapit siisteinä ja järjestyksessä. Eihän mankelin vieressä tarvitse seistä. Sinne syötetään vain esim. mankeloitava lakana, pysäytetään kone ja tehdään jotain muuta välillä. En luopuisi mistään hinnasta mankelista. Astianpesukoneen vein kellariin. Varmistan sillä, että ei koskaan ole likaisia astioita. Vähemmällä astiamäärälläkin selviää.

Eläköön mankeli!

Vierailija
19/19 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin pidä ulkona kuivatuista lakanoista sekä muista ulkona kuivatuista pyykeistä sekä mankeloinista.Itse tykkään  pyykinpesusta vanhalla pulsaattoripesukoneella. Olen  tässä suhteessa kai outo tapaus. Olen jo lapsesta saakka tykkännyt pestä pyykkiä pulsattoripesukoneella.Lapesna tykkäsin kun pääsin äidin kanssa pesemään pyykkiä pulsaattoripesukooneella.Pidin kun sain kiertää pyykit koneesta huuhteluveteen ja virutella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi