Onko kenenkään mies suostunut antamaan pankkikorttinsa vaimolle ja vaimo antaa "taskurahaa"?
Mä en kohta keksi muuta ratkaisua meidän jatkuviin likviditeettiongelmiin.
Esimerkki: Mies lähti lauantaina pojan kanssa maatalousnäyttelyyn. Huutelin perään, että ei saa sitten tuhlailla, tilillä on laskujen jälkeen kahdeksi viikoksi noin 500e. Mielestäni ihan hyvin ruokiin ja kahden auton bensoihin.
Mitä tapahtuu? Mies ja poika tulevat leikkitraktorin ja trukkipiikkien kanssa kotiin. Hinta jotain satasen luokkaa, josta poika maksanut omista rahoistaan 40e. Maanantaiaamuna katson nettipankkia; viikonlopun käteisnostot 160e ja Alkoon 50e, ei hyvää päivää...
No, samaisena iltapäivänä käyn kaupassa ja ostan ruokatarvikkeet, joilla pärjää perjantaihin pakastimen avulla; 37e. Lisäksi olen tankannut tällä viikolla 40 eurolla.
Mies tulee iloisena kotiin herkkukassin kanssa, vaikka olen sanonut juuri puhelimessa, että kävin kaupassa, mitään ei tarvita. Voi jeesus!
Yllärinä hänellä on 120e hammaslääkärilasku (maksettuna tililtä), koska hammas lohkesi. Meni yksityiselle, koska "hintaero ei ole suuri verrattuna terveyskeskuspäivystykseen".
Tämä on meillä ihan jokaviikkoista. Ja kyllä, viimeksi perjantai-iltana asiasta keskusteltiin ja heitin "läppänä" että sulla on kaksi vaihtoehtoa; joko annat pankkikorttisi mulle ja kerrot millä summalla ruokailet yms töissä tai sitten avioeropaperit tulee postissa. Miehen silmissä häivähti pelonsekainen epäusko ja sanoi, että ehkä pitäisi siirtyä "taskurahoihin".
Mutta kuitenkin tuli taas tuo tuhlailuvimma heti seuraavana päivänä. Ja tänään piti käydä kaverin kanssa kahvilla ja ostaa pojalle jotain hyvää. Jajajaja...
Kommentit (25)
Ei mulla oikein kokemusta vastaavasta ole mutta tuli mieleen että auttaisiko jos kirjaisitte kuukauden tai parin ajan KAIKKI menonne ylös. Silleen eri osioihin esim. ruoka, bensat, viihde jne. niin mieskin näkisi ihan faktana paljonko se summa on mitä hän pistää menemään turhuuksiin. Jos se herättäisi hänet?
Tosin se sitten vaatisi sen että oikeasti ei unohdella tai 'unohdella' kirjata sitä ja tätä ylös kuten tutullani kävi tämän homman kanssa...
siis hoidan meillä kaikki raha-asiat. Miehellä toki on oma pankkikorttinsa mutta koska meillä on eri tilit siirrän rahat turvaan omalle tililleni josta sitten laitan takas "taskurahaa" tarvittaessa. Mies infoaa mua isommista ostoksista etukäteen niin tilillä on tarpeeksi katetta.
Nainen antaa siis miehelleen taskurahaa ja maksaa palkasta laskut, ostaa ruoan, säästää ym. Toimii ilmeisen hyvin, koska japanilaiset ovat tutkimuksen mukaan ahkeria säästäjiä.
En tiedä mikä on perheenne ammatit ja taustat. jos olette maatalousyrittäjiä niin pankkitilin pitää olla sen nimissä joka on se päätoiminen.
Perheissä joissa tulee riitaa rahoista suosittelen joakiselle omat tilit jonne palkka tulee. Sitten kun rahat omn omalta tililtä loppu niin ne on ja raha-asoiista päääättää se jonka tiillä rahaa on.
En tiedä mikä on perheenne ammatit ja taustat. jos olette maatalousyrittäjiä niin pankkitilin pitää olla sen nimissä joka on se päätoiminen.
Perheissä joissa tulee riitaa rahoista suosittelen joakiselle omat tilit jonne palkka tulee. Sitten kun rahat omn omalta tililtä loppu niin ne on ja raha-asoiista päääättää se jonka tiillä rahaa on.
voi hassata ruokarahat vaikka sitten maatalousnäyttelyssä...? Kuulostaa tosi hyvältä...
Meillä on niin, että mun pankkikortti ja avainlukulista on miehellä. Olen niin kauhea törsääjä että tuo oli pakko tehdä. En vain osaa käyttää rahaa säästeliäästi.
Mies sitten antaa rahaa kun sitä tarvitsen. Näin budjetti pysyy kasassa eikä olla pulassa minun tuhlailujeni takia.
Miespuolinen työkaverini on rehellisesti myöntänyt että heillä tuollainen järjestely käytössä. Hän sanonut ettei hallitse raha-asioita ja ei ollut enää muuta mahdollisuutta.
Meillä kans niin että mies siirtää palkkapäivänä rahat mulle ja siirrän hänelle sitten sitämukaa kun tarvitsee. ISOT ongelmat selvinneet näin. Ja onneksi mieskin tajusi että tämä ainoa ratkaisu jos haluamme elämältä jotain muutakin kuin kädestä suuhun elämistä ja lapsellemme turvatun tulevaisuuden.
Nainen antaa siis miehelleen taskurahaa ja maksaa palkasta laskut, ostaa ruoan, säästää ym. Toimii ilmeisen hyvin, koska japanilaiset ovat tutkimuksen mukaan ahkeria säästäjiä.
Tämä järjestely toimii tilanteessa, jossa toinen on täysin vastuussa arjen pyörittämisestä. Eli jos toinen huolehtii kaikki pakolliset kulut (eli siis suorittaa hankinnat), niin tällöin käytännöllisintä on, että tämä henkilö istuu myös rahojen päällä. Hänen pitäisi ymmärtää, mikä osa siitä on yliääräistä, jota voi sitten käyttää muuhun.
Ihan jotain aivottomia idioottejako jotka haluavat äidin itselleen.. huhhuh, mun hermoni menisi tuollaisen lapsen kanssa elämiseen ja holhoamiseen.
voi hassata ruokarahat vaikka sitten maatalousnäyttelyssä...? Kuulostaa tosi hyvältä...
Ei se kyllä mikään kauhee summa ole minun mielestä. Luulin, että toinen laittaa tuhansia menemään viikonloppuna aivan turhuuksiin, mutta oli ostanut lelun lapselle ja tarpeelliset trukkipiikit.
Aika älytöntä tollasesta nipottaa.
[i
Ei se kyllä mikään kauhee summa ole minun mielestä. Luulin, että toinen laittaa tuhansia menemään viikonloppuna aivan turhuuksiin, mutta oli ostanut lelun lapselle ja tarpeelliset trukkipiikit.
[/quote]
On se iso, jos on viimeinen satanen ennen tilipäivää.
Mitä aloittajan omille rahoille tapahtuu?
Yksinkertainen ratkaisu on se, että aloittajalla on ihan ikioma tili, jolle miehellä ei ole käyttöoikeutta. Se voi olla se tilí, jolle laitetaan automaattisesti jokaisena miehen tilipäivänä taloudessa välttämättä tarvittavat rahat. Ei tarvitse suinkaan herätä aikaisin aamulla vaan voi laittaa maksupalveluun.'
Loput rahat mies saisi sitten käyttää ihan mielensä mukaan.
Nytkin olin onneksi jemmannut 220e ylimääräistä, mutta silti, ei tämä kivaa ole.
Pitäisiköhän mun ehdottaa sitä taskurahahommaa viikonlopuiksi, koska yleensä mies on reissutöissä tylsissä paikoissa, joissa rahaa ei kulu turhuuksiin, mutta toisaalta korttia tarvitaan hätätilanteiden varalta. Viikonlopun viihdeshoppailu on se villakoiran ydin, ei minulla kylläkään.
T. Ap
Pankkikortillekin voi laittaa nosto- ja maksurajat. Se estää turhanpäiväisen viihdekäytön.
Korttimaksun raja voi olla eri kuin tilimaksun, jolloin tililtä voi nostaa ja maksaa tarpeen mukaan.
Jos yhtäkkiä budjetista tuhlattaisiin satanen vaikkapa sitten leluun, olisi kyllä todella kusinen paikka.
Juuri tämän takia oma korttini onkin miehellä.
Meillä mennään niin, että menot on jaettu puoliksi. Minä maksan tietyt laskut, mm. yhtiövastikkeen ja mökkilainan. Mies maksaa S-tilille ruokamenot, bensat ja vakuutukset. Jne.
Ei tarvitse kinata, kun kumpikin tietää vastuunsa.
ainakin 210e, enemmänkin. Lisäksi kun tulee ylimääräinen yksityishammaslääkäri ja ylimääräinen herkkukassi yms, lopputulos oli, että tili meni miinukselle, vaikka siellä oli lauantaina n.500e.
Se nyt vielä puuttuisi, että pistäisi tuhansia menemään. Mutta ei kai se paljon lohduta, jos satasien hassaaminenkin riittää.
Täällä on annettu hyvää tarkoittavia neuvoja, mutta ne edellyttäisivät sitä, että mies pitäisi lupauksensa. Hän on kuitenkin sellainen, että nostaa kortilla rahaa niin kauan kuin seinästä lähtee. Hän ei tarkista saldoa, ei etukäteen, eikä jälkikäteen. Minä hoidan rahaliikenteen laskuineen päivineen, koska vastaan arjen pyörityksestä. Ei ole kivaa, kun toinen vetää maton jalkojen alta kerta toisensa jälkeen. Eli minä venytän senttiä viikosta toiseen, ja toinen ostelee kalliita leluja ja vaatteita.
Ei se miehen oma tili mitään auttaisi, koska hän ei seuraa tilannetta. Ainoa keino on varmaan lyödä viikon käteiset kouraan, tai parin päivän.
T. Ap
Ja nostat aina palkan tultua parisataa käteistä sun haltuun.
Minulla on kortti yhteiselle tilillemme ja hoidan kaikki ruokaostokset sekä laskujen maksut. Annan miehelle satasen viikossa taskurahaa.
Mieheni tuhlasi huomaamatta isoja summia eikä tajunnut, että kotona odottaa kolmensadan euron laskupinkka. Hän katsoi vain, että onpa tilillä katetta, voinkin ostaa tuosta muutaman levyn ja kalliit merkkifarkut ja sitä rataa.
Taloutemme oli joka kuukausi miinuksella ennen tilipäivää, joten tämä oli ainoa ratkaisu. Molemmat olemme tyytyväisiä: mieheni tietää, kuinka paljon voi tuhlailla omiin juttuihinsa, laskut tulee maksettua eikä enää tarvitse nähdä nälkää ennen tilipäivää. Me sentään olemme keskituloisia aikuisia, sehän tässä eniten ihmetyttää, minä kun olen tosi säästäväinen luonne. Mieheni taas on tottunut siihen, että kaiken voi tuhlata, mikä tilille tupsahtaa, kun tuleehan sitten aina uudestaan tili...
Entä pakolliset menot? Ihana kuulla, että noin hyvin toimii. Oliko vaikeaa saada mies suostumaan systeemiin?
T. Ap
Mun tilliltä ruoka, lainat, kaikki laskut
Toimii, tilinylitys Visa Electronilla ei onnistu
Nytkin olin onneksi jemmannut 220e ylimääräistä, mutta silti, ei tämä kivaa ole.
Pitäisiköhän mun ehdottaa sitä taskurahahommaa viikonlopuiksi, koska yleensä mies on reissutöissä tylsissä paikoissa, joissa rahaa ei kulu turhuuksiin, mutta toisaalta korttia tarvitaan hätätilanteiden varalta. Viikonlopun viihdeshoppailu on se villakoiran ydin, ei minulla kylläkään.
T. Ap