Miksi niin monet ottavat valokuvia niin, että
yläpuolelle jää hirveästi tyhjää tilaa ja alareunassa näkyy kuvan henkilöt hartialinjasta ylöspäin? Tällaisen huomion olen tehnyt, kun olen ihmisten lomakuvia katsellut.
Toinen juttu on se, että käytetään sitkeästi salamaa kuvausolosuhteista riippumatta.
Kommentit (10)
ja asettaa päät/kasvot kuvan keskelle, niin yläpuolelle jää paljon tilaa.
Ei ymmärretä, että niitä valokuvia voi vähän sommitella eikä vaan räiskiä menemään.
Ne ovat juuri tuollaisia! Kerran oli iso kuva, joka suurimmaksi osaksi tyhjää ja kuvan alalaidassa Matti Vanhasen pää kaulasta ylöspäin. Samoin on ollut kuvia, josta kuvattava näkyy vain raosta. Tietysti ne ovat hienoja kuvia, kun ammattilainen on ollut asialla, mutta jos minä otan vastaavia, ne haukutaan lyttyyn.
JOS ne säännöt hallitsee. Jos on visuaalista silmää nähdä, milloin tuollainen sommittelu toimii, niin go for it. Useimmilla ei valitettavasti ole ;) ap
Ne ovat juuri tuollaisia! Kerran oli iso kuva, joka suurimmaksi osaksi tyhjää ja kuvan alalaidassa Matti Vanhasen pää kaulasta ylöspäin. Samoin on ollut kuvia, josta kuvattava näkyy vain raosta. Tietysti ne ovat hienoja kuvia, kun ammattilainen on ollut asialla, mutta jos minä otan vastaavia, ne haukutaan lyttyyn.
olen miettinyt ihan samaa! Suorastaan ärsyttää katsella kuvia, mitkä on rajattu ihan pyllylleen, ja salamalla pilataan sitten loputkin.
etteivät osaa ottaa salamaa pois päältä. Ja automatiikkahan sen yleensä sinne lykkää.
joissa ihmisiltä puuttui pää. Kuville ei saanut nauraa, kun isä suuttui.
Ainakin minun mielestä on hankala ottaa kunnollisia kuvia, jos kuvatessa ei ole niitä viivoja (mitä lie), joiden avulla näkee, mitä kuvaan tulee. Entisessä kamerassa oli, joten sillä minäkin sain suht hyviä kuvia vaikka surkea kuvaaja olenkin.