Sanoinko aiheesta (kokkaamaan joutuminen illallisvieraana)?
Meidät kutsuttiin viikonloppuna erään hyvän tuttavaperheen luokse syömään. Ruoasta kerrottiin jo viikko etukäteen ja kutsut vaikuttivat oikein kivalta huomionosoitukselta meitä kohtaan. Kun pääsimme kyläpaikkaan, emäntä komensi minut paistamaan lihaa ja sanoi, että siellä on myös kastike, jota voisin valmistella.
Minulle tuli tästä loukkaantunut olo, koska aina kun olemme kutsuneet heidät meille syömään, niin olen valmistanut ruuan alusta saakka ihan itse. Vierasta pitäisi minusta kunnioittaa sen verran, ettei heti komenna tätä keittiöön kuin palvelusväkeä.
Sanoin sitten emännälle piikikkäästi, että jaahas täällä joutuu töihin ja että olisi kertonut aikaisemmin niin olisin ottanut essun mukaan. Ruoka nautittiin hieman jäätävässä tunnelmassa ja minä miehen kanssa odotin lähinnä, että pääsemme kotiin mahdollisimman pian.
Onko tuollainen teistä hyvää käytöstä?
Kommentit (64)
on kyllä ihan lämpimät välit, saunotaankin kaikki yhtäaikaa, miehet ja naiset sekaisin. Ja palkkatiedoista puhutaan avoimesti, eikä siinä ole kenenkään mielestä mitään outoa.
Otin tuon palkka-asian esille vain siksi, kun joku mietti, että nyyttärityyli johtuisi siitä, ettei olisi muuhun varaa ("kun kaikki ovat jo työelämässä" tms.).
Yleensä ollaan sellaisen perheen luona, joilla on pieni lapsi, koska se on heille helpointa. Olisi ehkä typerää olettaa, että tämä ainoa lapsellinen perhe tarjoaa aina kaikki ruuat, koska ihmiset tulevat heille.
Kylläpäs tämä aihe nyt joitakin tuntuu risovan :D
Yrität tuoda omaa tapaanne esille niin, että se olisi ainoa oikea tapa toimia. Korostat lämpimiä välejä, että ihan saunotaankin yhdessä, tutustutaan uusiin ruokalajeihin, kertoilet ystäväpiirisi tulot. yms. Ihan kuin tuollaista ei harrastettaisi muualla kuin teidän kaltaisten piireissä.
Olet nolo.
on kyllä ihan lämpimät välit, saunotaankin kaikki yhtäaikaa, miehet ja naiset sekaisin. Ja palkkatiedoista puhutaan avoimesti, eikä siinä ole kenenkään mielestä mitään outoa.
Otin tuon palkka-asian esille vain siksi, kun joku mietti, että nyyttärityyli johtuisi siitä, ettei olisi muuhun varaa ("kun kaikki ovat jo työelämässä" tms.).
Yleensä ollaan sellaisen perheen luona, joilla on pieni lapsi, koska se on heille helpointa. Olisi ehkä typerää olettaa, että tämä ainoa lapsellinen perhe tarjoaa aina kaikki ruuat, koska ihmiset tulevat heille.
Yrität tuoda omaa tapaanne esille niin, että se olisi ainoa oikea tapa toimia. Korostat lämpimiä välejä, että ihan saunotaankin yhdessä, tutustutaan uusiin ruokalajeihin, kertoilet ystäväpiirisi tulot. yms. Ihan kuin tuollaista ei harrastettaisi muualla kuin teidän kaltaisten piireissä.
Olet nolo.
on nähtävästi aina päivystämässä sopivaa ketjua, johon satuilla tuloistaan.
Olet nolo.
Johan heti ensimmäisessä viestissäni arvelin, että kenties kyseessä on sukupolvikysymys, enkä mitenkään ajatellut, että tämä on ainoa oikea tapa toimia. Kerroin vain, että näin toimitaan minun tuttavapiirissäni, ja ilmeisesti aika monen muun tuttavapiirissä toimitaan toisin.
Ehkä olen nolo, mutta ainakin pirun tyytyväinen elämääni :) Ilmeisesti kaikki eivät taida olla..
"Tungen oman palkkani ja vielä ystäväpiirini palkkanikin jokaiseen ketjuun" -jankkaaja on nähtävästi aina päivystämässä sopivaa ketjua, johon satuilla tuloistaan.
Itse tienaan alle 2000 mutta en koskaan suutu, kun luen täältä kommenttia, että "ystäväpiirini on koulutettu ja ansaitsemme kaikki vähintään 3000 töissä". Olisko eräillä peiliin katsomisen paikka?
Johan heti ensimmäisessä viestissäni arvelin, että kenties kyseessä on sukupolvikysymys, enkä mitenkään ajatellut, että tämä on ainoa oikea tapa toimia. Kerroin vain, että näin toimitaan minun tuttavapiirissäni, ja ilmeisesti aika monen muun tuttavapiirissä toimitaan toisin.Ehkä olen nolo, mutta ainakin pirun tyytyväinen elämääni :) Ilmeisesti kaikki eivät taida olla..
Ehkä et ole ainoa, joka olet tyytyväinen omaan elämäänsä.
Itse tienaan alle 2000 mutta en koskaan suutu, kun luen täältä kommenttia, että "ystäväpiirini on koulutettu ja ansaitsemme kaikki vähintään 3000 töissä". Olisko eräillä peiliin katsomisen paikka?
vaan pidän sitä äärimmäisen huvittavana. Tuollainen leveily viittaa siihen, että mitä korkeampi palkka, sitä oikeammat mielipiteet.
Mutta hei, satuiluahan tuo on. Aika harvassa kaveripiirissä kaikkien tulot ovat viisi tonnia. Ellei se kaveripiiri satu sitten koostumaan noin kolmesta henkilöstä.
1) Tulkaa meille syömään, laitamme ruokaa
2) Tulkaa meille viettämään iltaa, kokataan yhdessä
Jos minä kutsun meille vieraita, niin minä ja mieheni hoidamme ruuat ja tiskit. Mikäli vieras haluaa vaikka kattaa pöydän, niin tokihan se käy.
Voisihan sitä vaikka pyytää kavereita saunomaan ja sitten sanoisi, että peskää ensin sauna ja laittakaa sitten kiuas kuumenemaan.
Onko tuollainen teistä hyvää käytöstä?
En tiedä, millä tavalla tämä "komentaminen keittiöön" tapahtui, mutta itse lähden siitä, että jos isäntäväki odottaa minun tulevan keittiöön tekemään jotain leivän voitelemista vaativampaa, niin vastaa itse seurauksista.
Meillä kun ruoan laittaa mies...
Itse tienaan alle 2000 mutta en koskaan suutu, kun luen täältä kommenttia, että "ystäväpiirini on koulutettu ja ansaitsemme kaikki vähintään 3000 töissä". Olisko eräillä peiliin katsomisen paikka?vaan pidän sitä äärimmäisen huvittavana. Tuollainen leveily viittaa siihen, että mitä korkeampi palkka, sitä oikeammat mielipiteet.
Mutta hei, satuiluahan tuo on. Aika harvassa kaveripiirissä kaikkien tulot ovat viisi tonnia. Ellei se kaveripiiri satu sitten koostumaan noin kolmesta henkilöstä.
Ensin vastaa johonkin viestiin, mihin joku toinen vastaa _olettamalla_ jotakin toisen elämäntilanteesta (esim. omaan viestiini vastattiin olettamalla, etten ole työelämässä). Kun korjaa jonkun oletuksen ja perustelee sen (olen töissä, tienaan sen ja sen verran, ei ole siis rahasta kiinni), niin sitten joko suututaan tai väitetään valehtelijaksi.
Ihan sama! Nauttikaa valmiiseen pöytään menemisestä, me nautimme yhdessä kokkaamisesta :)
on nähtävästi aina päivystämässä sopivaa ketjua, johon satuilla tuloistaan.
Tämäkin on niin tuttua. Monet kerran olen lukenut tämän hyvätuloisen jankkaajan elämästä, missä pilvin pimein on ystäviä ja saunotaan yhdessä ja kukaan ei siellä tuijota pimperoa ja piliä vaan ollaan lämpimiä kavereita. Nyt päästiin jo maistelemaan nyyttikesteissä exoottisia ruokia :D
Ensin vastaa johonkin viestiin, mihin joku toinen vastaa _olettamalla_ jotakin toisen elämäntilanteesta (esim. omaan viestiini vastattiin olettamalla, etten ole työelämässä). Kun korjaa jonkun oletuksen ja perustelee sen (olen töissä, tienaan sen ja sen verran, ei ole siis rahasta kiinni), niin sitten joko suututaan tai väitetään valehtelijaksi.Ihan sama! Nauttikaa valmiiseen pöytään menemisestä, me nautimme yhdessä kokkaamisesta :)
Minä kirjoitin, että meillä tuollainen nyyttäritapa loppui, kun valmistuttiin ja siirryttiin työelämään. Sitten sinulle tuli vastustamaton tarve esitellä palkkakuittisi.
Joo, tervemenoa sinne kaverin keittiöön...
ja pöytäkin on katettu valmiiksi. Saunomme myös jokainen kotonamme. Meillä ei ole tapana mennä saunomaan ystäviemme luo.
Mutta meidän ystäväpiirin kuukausitulot on n. 7000 euroa kuukaudessa.
Ja olemme tyytyväisiä elämäämme.
mutta jos vieraana on asiasta eri mieltä ja emäntä on omasta ajatuksestaan niin tohkeissaan, ettei hoksaa tiedustella asiaa vieraalta varovaisemmin niin kyllähän siinä on konflikti valmis. Ehkä voi yrittää uudestaan. Varmaan kylään kutsujallekin tuli vaivaantunut olo. Jos hän on hölmö niin hän möksähtää mutta jos hän on fiksu niin yrittää uudestaan ja aloittaa vähän hitaammin ja tunnustellen yhteistä maaperää.
että kaikkein suurin etikettivirhe tässä oli se, että ap nolasi isäntäpariskunnan ja itsensä, sekä pilasi illan tunnelman. Hyviä käytöstapoja ilmentää se, että osaa toimia tilanteessa kuin tilanteessa luontevasti ja muita loukkaamatta.
jos meidät on kutsuttu syömään.
Äijät istuu terassilla juttelemassa ja minä naisena ja kutsuttuna vieraana passaisin heille ruokaa.
Olisin voinut itsekin olla naama norsunvitulla. Aivan sama, mitä joku tapakouluttaja sanoo.
Kohta ollaan siinä, että vieraat kutsutaan ja ilmoitetaan, että tuokaa ruoka tullessanne, me olemme karppeja ja laktoosittomia keliaatikkoja ja emme pidä paprikasta ja selleristä. Tuokaa siis joku kiva ateria tullessanne. Ja haarukat ja veitset on oikeanpuoleisessa laatikossa. Me isäntä ja emäntä menemme siksi aikaa kylpylään ja tullaan syömään klo 18,00. Ps. vaihtakaa sillä aikaa vauvalle vaippa. Jätämme lapsetkin teille hoitoon.
että jos meidät kutsutaan syömään, se tarkoittaa syömistä, ei ruuan valmistamista. Samoin jos kutsun meille syömään, vieraat pääsevät valmiiseen pöytään. Apua voin toki tarjota ja jopa itse tarvittaessa pyytää. Mutta katson tuon auttamisen tuossa tapauksessa olevan korkeintaan astioiden tai ruokien kantamista pöytään, ei ruuan valmistamiseen osallistumista.
Jos taas kutsutaan istumaan iltaa ja tehdään illan mittaan jotain syötävää, niin silloin yhdessä tekeminen on loogisempaa.
että kaikkein suurin etikettivirhe tässä oli se, että ap nolasi isäntäpariskunnan ja itsensä, sekä pilasi illan tunnelman. Hyviä käytöstapoja ilmentää se, että osaa toimia tilanteessa kuin tilanteessa luontevasti ja muita loukkaamatta.
... antaa muiden loukata itseään jotta ei vain ikinä loukkaisi muita?
... antaa muiden loukata itseään jotta ei vain ikinä loukkaisi muita?