Miten kauan vesi säilyy esim 10litran vesikanisterissa?
Eihän se säily paljon viikkoa kauempaa juomakelpoisena huoneenlämmössä???
Kommentit (84)
Siivosin pari päivää sitten autoni ja sieltä löytyi pari vesipullon jämää jotka olin tammikuussa sinne unohtanut työmaalla. Pestyyn muoviseen mehupulloon laitoin silloin kraanavettä omasta kaivosta. Toiseen pulloon oli jäänyt lasillinen.
Tutkin sen äsken, pullon sisältö näytti pullossa aivan samalta kuin pullottaessakin. Avattu pullo tuoksui sisältään ... ei juuri miltään. Kaadoin veden vesilasiin ja tarkastelin, kirkasta, ei mitään eroa siihen mitä tulee kraanasta. Maku ... maistuu vedeltä. Ihan samalta kuin tammikuussakin.
Nyt join koko lasillisen. Kuolen varmaan ihan kohta mutta ajattelin raportoida tämän pseudotieteellisen kokeen tänne ihmiskunnan hyväksi.
M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos säilyttää viileässä ja pimeässä niin vesi säilyy 3-5 vuorokautta. Sen jälkeen kannattaa keittää ennen juomista.
Perustelusi tähän on mikä? Terveisin: kaupan kanisteri- ja pullovettä mökillä juova, ja aivan varmasti vesi on vanhempaa kuin 5 vrk.
Kauppaveteen on lisätty poloniumia mikä tappaa bakteerit.
Vierailija kirjoitti:
Nyt join koko lasillisen. Kuolen varmaan ihan kohta mutta ajattelin raportoida tämän pseudotieteellisen kokeen tänne ihmiskunnan hyväksi.
M
Hienoa, ei siis se että mahdollisesti kuolet vaan se että tutkit! Tulethan kertomaan tänne lopputuloksen, mahdollisuuksien mukaan myös jos kuolet (jos voit jotenkin esoteerisesti viestiä laudalle).
Vierailija kirjoitti:
Tulethan kertomaan tänne lopputuloksen, mahdollisuuksien mukaan myös jos kuolet (jos voit jotenkin esoteerisesti viestiä laudalle).
Voin yrittää. AV-leidien kannattaa pelata kuolemani jälkeen Ouija-laudalla ja jos sanaksi muodostuu "tissit" niin se olen minä. Jatkan sitten kertomalla kuolinkorinoistani juotuani juomakelpoista vettä.
Suurin osa vedestä on muuten miljardeja vuosia vanhaa, mutta sitä ei kannattaisi varmaan kertoa täällä koska ainakin osa AV-leideistä alkaisi vaatia että kaikki vesi on heitettävä pilaantuneena pois ja valmistettava uutta.
M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanisterin veteen ei voi kehittyä enempää pöpöjä kuin mitä vedessä oli pöpöjä valmiiksi sekä orgaanisia ainesosia. Puhdas vesi säilyy puhtaana jos ei siihen lisätä mitään ulkopuolista.
Eikös maailmassa ole sellaisiakin bakteereja otka syö kivennäisiä?
Joo sorry käytin "orgaanisia" väärin, tarkoitin yleisesti eliöiden kasvamiseen tarvittavia tekijöitä; typpeä, fosforia, kalia, rikkiä, magnesiumia, klooria, mangaania jne.
Yhteyttävät eliöt voivat käyttää näitä rakennusaineiksi ilman että ne ovat orgaanisessa muodossa, muut ötökät tarvitsevat ravintonsa orgaanisina yhdisteinä.
Pointti on edelleen että noita on puhtaassa juomavedessä niin pieni määrä ettei se mikroeliöstö siinä pysty kasvamaan. Jos pystyy, ei se vesi ole puhdasta.
Ainahan hanavedessä on jonkinverran ravinteita ja epäpuhtauksia, mutta kysymys on tiettysti siitä että onko näitä niin paljon että veteen voisi muodostua juomaveden pilaava määrä kasvustoa. Itsellä ei ole tietotaitoa tämän asian arvioimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se säily paljon viikkoa kauempaa juomakelpoisena huoneenlämmössä???
Itse tehty hillokin säilyy vuoden kellarillassa, vaikka on loistava kasvualusta bakteereille ja homeille. Miksi vesi ei säilysi, kun siinä on kovin vähän ravinteita?
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty hillokin säilyy vuoden kellarillassa, vaikka on loistava kasvualusta bakteereille ja homeille.
Se säilyy siksi koska nimenomaan ei ole loistava kasvualusta bakteereille ja homeille.
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/miksi_hillo_sailyy_
Meillä on sähkökatkojen varalta pari kanisteria kellarissa. Vesi vaihdetaan vuoden välein lähinnä huvin vuoksi. Juomakelpoista se on, mutta tuoreempaa tulee mieluummin juotua jos sitä vain on saatavilla.
Jossain mehupullossa veteen tulee parissa päivässä "muovin maku", hyvässä elintarvikemuovissa ei tapahdu edes sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä elossa.
M
Mutta kuinka pitkään. Sinuna laittaisin lapun näkyvälle paikalle, "nautin epäilyttävää vettä" ja päivämäärä, löytää sitten housen porukat sen heti. Ja näyte olis hyvä kans, et kai juonut kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
Ja näyte olis hyvä kans, et kai juonut kaikkea?
Hyvä kun muistutit. Pulloon jäi muutama ruokalusikallinen pohjalle. Suljin uudestaan huolellisesti ja teippaan pullon itseeni että on mukana minne sijoille sitten uuvahdankin. Kyllä Gregory ymmärtää merkityksen.
M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty hillokin säilyy vuoden kellarillassa, vaikka on loistava kasvualusta bakteereille ja homeille.
Se säilyy siksi koska nimenomaan ei ole loistava kasvualusta bakteereille ja homeille.
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/miksi_hillo_sailyy_
Huonosti suljetuhillopurkki homehtuu.
Eli kriisin varalle säilötty juomavesikin olisi syytä sokeroida, samalla siihen saisi jemmattua energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä elossa.
M
Hyvä. Mietinkin jo että mitenköhän menee, onko tullut akuuttia vanhan veden myrkytystä tms. Raportoithan vielä tilanteen etenemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä elossa.
M
Hyvä. Mietinkin jo että mitenköhän menee, onko tullut akuuttia vanhan veden myrkytystä tms. Raportoithan vielä tilanteen etenemisestä.
Ei tuo mitään todista. Yksittäistapaus voi olla sattumaa ja lisäksi pitkäaikausvaikutuksia ei ole tutkittu lainkaan. Varmasti on seisahtaneen veden juonti hengen vaarallista ja aihettaa ties mitä.
t.foliohattu
No tehkää te mitä teette. Itse noudatan tuota 3-5 päivän ohjetta. Minkähän takia pikkuvauvoille keitetään juomavesi??
Vierailija kirjoitti:
No tehkää te mitä teette. Itse noudatan tuota 3-5 päivän ohjetta. Minkähän takia pikkuvauvoille keitetään juomavesi??
Keittäminen tappaa ne vauvalle vaaralliset metallit vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mitään todista. Yksittäistapaus voi olla sattumaa ja lisäksi pitkäaikausvaikutuksia ei ole tutkittu lainkaan. Varmasti on seisahtaneen veden juonti hengen vaarallista ja aihettaa ties mitä.
t.foliohattu
Hmm, onko mahdollista että kuolen vain väliaikaisesti juotuani vanhaa vettä? Toivonkipinä heräsi!
Timmi AV-punapää tulee ja herättää minut henkiin ihan kuin Jonin.
M
Miten kohdussa voi olla lapsivettä 9kk ilman että se kasvaa täyteen levää?! :-O
Av-bimbolla ei säily yön yli, maalaisjärkisellä vuosia ;-)