Ihan hirveästi menee rahaa vieraiden kestitsemiseen kesäisin, tuntuu että kaikki änkeävät kylään.
Asutaan siis kivassa ja isossa okt:ssa, järven rannalla ja vielä lapsiperheiden suosiman kesäkohteen lähellä. Laskin että meillä on tänä kesänä käynyt kahdeksan perhettä/pariskuntaa kylässä, suurin osa oli yötä ja loputkin liki koko päivän..kolme perhettä on vielä tulossa. Ketään heistä emme ole kutsuneet vaasn itse ovat ehdottaneet että tulisivat yöksi tai haluaisivat tulla meille grillaamaan. Minä olen jopa torpannut pari tulijaa, mies ei osaa vastata kieltävästi kellekään.
Kaikilla tulijoilla on aina mielessä tuo grillaaminen ja itse sitten tuovat lähikaupasta tullessaan jonkun eskimopaketin kun me ostamme kaiken muun.
Itse siis kutsuvat itsensä "kun teillä on niin sitä tilaa ja ihana paikka" mutta vastavuoroisesti ei meitä kestitä koskaan..mur.
Ensikesänä pistän stopin tälle majatalon pyörittämiselle. Kiitos kun sain avautua.
Kommentit (57)
tai sitten sopimaan mitä vieraat tuovat mukanaan. Ja sanot vielä että ottavat omat petivaatteet mukaan.
Iso perhe itselläkin ja kun muidenkin perheille ostaa jatkuvasti pihvit, perunat, salaatit, kalat sun muut, niin kyllähän se lompakossa tuntuu. Ja monesti sitä vois laittaa omalle perheelle ihan jotain halpaa, erittäin tavisruokaa, mutta kun ne vieraat haluavat aina grillata.
Tietyille perheille mieluusti tarjoaa ruuat jälkkäreitä myöten, mutta sitten on niitä jotka eivät ikinä anna mitään takaisin.
uijat ostatte niille sitä ruokaa. Kyl suomalaiset on tyhmiä
ja odottaa, että isäntäperhe tarjoaa ruuat. Todella erikoisia vieraita teillä.
kutsutte vaan itse itsenne kuten vieraannekin tekevät.
olen todennut, että myös meidän perhe kestitsee enemmän muita kuin itse saamme, mutta ei se harmita. lapsia niin monta, että helpompi kutsua ihmiset meille kuin tunkea 6 henkeä vieraaksi muualle. Ja kyllä meille vieraat aina tuo tuliaisia!
Ensi kerralla kun joku soittaa ja ehdottaa grillausta sano teidän grillausbudjetti tälle kesälle on jo mennyt kun kaikki tulevat kahta kättä heiluttaen. Olette tervetulleita jos kustannatte koko porukan grillaukset. Te tarjoatte majoituksen, kaurapuuroaamiaisen ja petivaatteet.
Jos silti tulevat pienin eväin sanot suoraan nämä riittävät vain meidän perheelle, mitä te aiotte syödä.
Jos kerran asia sinua ärsyttää, tee jotain. Ja ota selvää lähihuoltamoiden aukioloajat ja minkälaiset makkaravslikoimat siellä on, tiedät minne ohjata jos sanat eivät mene jakeluun.
niin miksette grillaa makkaraa ja syö uusia perunoita ja salaattia sen kanssa, ei tule kalliiksi. Yksi marjapiirakka siihen päälle, niin ei paljoa maksa.
Sama meillä. Porukkaa tulis yökylään, mutta mä en jaksa ilmaiseksi kestittää. Mitään ei tuoda ja vieraiden mukaan pitäis saunat lämmittää yms. Meillä on asunnossamme hyvä sijainti ja se houkuttelee.
Olen kauttarantaan sanonut, että en jaksa enää. Sitten ollaan nenä nyrpyllään, että oletko sä suuttunut meille.
Nykyajan ihmiset ovat niin toisia hyväksikäyttäjiä valitettavasti. Itselle tuollainen ei tulisi kuuloonkaan... minut on kasvatettu ihan eri tavalla.
Yleensä ainakin lapsille tuodaan tuliaisia.
Yleensä ainakin lapsille tuodaan tuliaisia.
tervetuloa vaan: Mä teen salaatit ja ostan patongit, tuokaa te tullessanne grillattavat ja juotavat. Ei ole kukaan jättänyt tuomatta grillattavia!
Niitä on jotka ei tuo mitään mukanaan tai lapsille lauantaipussin. Itse en pystyisi niin edes kylään menemään. Olen samaa miettinyt että onko kasvatuksesta kiinni vai paikkakunnasta missä asuu. Aika junttia ängetä grillaamaan ilman tuomisia!
tuo on ihan jokakesäistä!! Nykyisin olen oppinut sanomaan, että nyt meille ei kyllä käy, mutta edelleen ihmiset haluaisivat tulla meille lomalle, mikä tarkoittaa sitä, että ei tuoda mitään, mutta me laitamme heille ruuat lisukkeineen, illalla lämmitämme puusaunan (siis kannamme myös vedet ja puut ennen lämmitystä), tarjoamme saunajuomat tietenkin ja seurustelemme. Seuraavana aamuna aamiainen (ei pelkkää voileipää..) ja huonolla tuurilla vielä lounas.
Sitten vieraat harmittelevat, kun asuvat niin kaukana, ettei nähdä usein. Jos me olemme joskus menossa etelä-Suomeen, niin monesti heillä on niin kiirettä, etteivät meitä kerkiä nähdä. Tai jos kerkiävät, niin he ehdottavat tapaamispaikaksi jotain kahvilaa, jossa tietenkin itse maksamme kahvimme.
Siksi en pyydä ihmisiä kylään. Olen niin täynnä tätä.
Grillatkaa tarjousmakkaraa. Eiköhän ne vieraat sitten opi tuomaan omat grillattavat jatkossa.
meillä käy yhdet vieraat kesällä ja ovat 3 yötä.
Enempään meillä ei ole varaa, eikä haluja.
Opetelkaa sanomaan ei.
Meidän on pakko sanoa ei, koska on omassa perheessä tarpeeksi elätettävää.
tarjoiluissa voi olla selkeä ero siinä, oletteko itse kutsuneet vieraat teille vai kutsuvatko vieraat itse itsensä kylään.
Jos sinä esität kutsuun, niin tarjoilut voisi silloin olla paremmat. Jos taas vieras kutsuu itsensä kylään, niin silloin pienemmät tarjoilut.
Kuten joku jo ehdottikin, niin uusia perunoita, makkaraa ja pieni salaatti, eikai sitä kummempaa tarvita.
Ja mielestäni voit sanoa, että voisivat tuoda ainakin omat lihat mukanaan..
tuo on ihan jokakesäistä!! Nykyisin olen oppinut sanomaan, että nyt meille ei kyllä käy, mutta edelleen ihmiset haluaisivat tulla meille lomalle, mikä tarkoittaa sitä, että ei tuoda mitään, mutta me laitamme heille ruuat lisukkeineen, illalla lämmitämme puusaunan (siis kannamme myös vedet ja puut ennen lämmitystä), tarjoamme saunajuomat tietenkin ja seurustelemme. Seuraavana aamuna aamiainen (ei pelkkää voileipää..) ja huonolla tuurilla vielä lounas.
Sitten vieraat harmittelevat, kun asuvat niin kaukana, ettei nähdä usein. Jos me olemme joskus menossa etelä-Suomeen, niin monesti heillä on niin kiirettä, etteivät meitä kerkiä nähdä. Tai jos kerkiävät, niin he ehdottavat tapaamispaikaksi jotain kahvilaa, jossa tietenkin itse maksamme kahvimme.
Siksi en pyydä ihmisiä kylään. Olen niin täynnä tätä.
Siis USKOMATONTA porukkaa! Minut on ainakin kasvatettu niin että kun mennään yökylään ja/tai grillaamaan viedään mukanamme syötävää,siis muutakin kuin yhden nakkipaketin. Kuinka kukaan voi olla niin moukka että kokonainen perhe menee tyhjin käsin vieraisille.
me asutaan okt:ssa pääkaupunkiseudulla ja ollaan itse kutsuttu tänä kesänä grillailemaan ja viettämään päiväksi aikaa kanssamme tuon 8 perheen verran ihmisiä (osa siis ollut miehen miespuolisia kavereita, jotka voisin laskea yhdeksi perheeksi). Jos lasketaan toukokuu mukaan, niin määrä nousee. Yökyläläisiä ei tosin ole ollut. Ollaan nautitti ja maksettu aina ruoka. Kerran yksi miehistä toi sipsipussin tullessaan mukanaan.
Mä nautin siitä, sä et. Joten sano niille, että ei.