Tiedän että ei saisi valittaa (vauva-asiaa)
mutta ärsyttää kun lapsemme herää niin mahottoman aikaisin aina aamuisin!
En ole ikinä ollut aamuihminen, eikä miehenikään...
Mies on koti-isänä, minä vuorotöissä, ja koitamme sitten vuorotella että kumpi herää pojun kanssa ja kumpi saa nukkua...
Ollaan yritetty siirtää pojun nukkumamenoaikaa myöhempään, mutta ei auta.
Hän nukahtaa 19.30-20.00, ja nukkuu kyllä periaatteessa koko yön, saattaa kerran pari herätä mutta riittää kun vähän silittää niin nukahtaa taas, mutta viideltä hän on hereillä...
Aiemmin hän nukahti kun otettiin sänkyyn että sai rintaa, mutta nykyään jää vain leikkimään, pakko herätä ja tehdä aamupesu ja antaa aamupuuron, sitten pääsee takaisin nukkumaan vielä pariksi tunniksi.
Tiedän että meillä on asiat hyvin kun poju ei heräile kovin usein, ja nukkuu yöt hyvin, mutta nuo aikaiset aamut, huoh.....
No, jos tänään onnistuisi itse nukahtamaan aikaisin että saisi nukkua vähän enemmän.
Kommentit (14)
Voimia, kyllä se siitä aikanaan, joskus ne nukkuvat sitten aamupäivän vaikka kokonaan jos niitä ei herättele:)
"Meillä nukahtaa vielä joksikin aikaa jos antaa maitopullon. Ei mekään oikein riemuissaan olla aamuheräilyistä."
Poju ei ole ikinä juonut pullosta, täyttää kohta vuoden ja juo jo mukista.
Rintaa saa vielä, ja en oikein usko että pullo olisi parempi kuin rinta =)
Tosiaan ennen nukahtanut kun pääsee viereen ja rinnalle, nyt juo kyllä mutta nousee sitten pystyyn pirteänä ja kävelee sängyn päätyä pitkin, kiipeilee mieheni ja minun päälle jne, eikä ole yhtään unelias.
Mutta kiitos kuitenkin vinkistä =)
mutta ärsyttää kun lapsemme herää niin mahottoman aikaisin aina aamuisin!
En ole ikinä ollut aamuihminen, eikä miehenikään...
Mies on koti-isänä, minä vuorotöissä, ja koitamme sitten vuorotella että kumpi herää pojun kanssa ja kumpi saa nukkua...
Ollaan yritetty siirtää pojun nukkumamenoaikaa myöhempään, mutta ei auta.
Hän nukahtaa 19.30-20.00, ja nukkuu kyllä periaatteessa koko yön, saattaa kerran pari herätä mutta riittää kun vähän silittää niin nukahtaa taas, mutta viideltä hän on hereillä...Aiemmin hän nukahti kun otettiin sänkyyn että sai rintaa, mutta nykyään jää vain leikkimään, pakko herätä ja tehdä aamupesu ja antaa aamupuuron, sitten pääsee takaisin nukkumaan vielä pariksi tunniksi.
Tiedän että meillä on asiat hyvin kun poju ei heräile kovin usein, ja nukkuu yöt hyvin, mutta nuo aikaiset aamut, huoh.....
No, jos tänään onnistuisi itse nukahtamaan aikaisin että saisi nukkua vähän enemmän.
`sitten pääsee takaisin nukkumaan pariksi tunniksi `
Jääkö lapsi yksin pyörimään kun sinä aikuinen ihminen menet takasin nukkumaan?
"Jääkö lapsi yksin pyörimään kun sinä aikuinen ihminen menet takasin nukkumaan?"
Joo, syötän, pistän leikkikehään ja teletapit pyrimään ja meen ite nukkumaan, kyllä se huutaa sitten kun ohjelma loppuu.
ANteeksi, unohdin että täällä pitää vääntää rautalangasta, muotoilen lausetta uudelleen, siis
"Aiemmin hän nukahti kun otettiin sänkyyn että sai rintaa, mutta nykyään jää vain leikkimään, pakko herätä ja tehdä aamupesu ja antaa aamupuuron, sitten pääsee takaisin nukkumaan vielä pariksi tunniksi."
Tarkoitti
"Aiemmin hän nukahti kun otettiin sänkyyn että sai rintaa, mutta nykyään jää vain leikkimään, pakko herätä ja tehdä aamupesu ja antaa aamupuuron, sitten poikaa jo väsyttää taas kun on maha täynnä ja mennään yhdessä sänkyyn, poika nukkuu tämän jälkeen vielä pari tuntia jolloin itsekin voi nukkua vielä."
Mä päätin ettei meillä nousta ennen kuutta vaikka mikä olis ja puoli seiska on aikaisin järkevä. Kukin on siis vuorollaan yrittänyt tuota, taitaa just ollut eka taaperokesä. Mä olen tehnyt niin, että makuuhuone on ensinnäkin ihan pulkkopimeä, hommaatte kunnon pimennysverhon.
Kun mukula herää, niin otat kainaloon, hyssytät ja pidät kiinni. Et avaa silmiäsi etkä puhu. Lapsi voi valvoa vaikka tunnin, te teeskentelette nukkuvanne. Hengitättr syvään ja tuhisette. Tätä teet niin kauan kunnes rytmi muuttuu ja lapsi nukkuu sen viiden ohi. Voi viedä useamman viikon.
Nyt sä opetat lapselle, että on ok herätä viideltä ja silloin alkaa palvelut, laulu ja leikki.
Jos haluat, että hän herää myöhemmin, niin se pitää opettaa. Pimennysverho on ihan ehdoton sekä se, että itse teeskentele nukkuvansa. Katsekontakti herättää lapsen välittömästi, se pitää välttää.
Jos ette ole jo yksissä päikkäreissä, niin kannattaa siirtyä.
poju vähän aamu unisemmaksi :) Eihän tuo nyt ole vielä ihmisten aika herätä.
Pimennysverhoja on jo, muuten en saisi ollenkaan unta kesäisin =)
Ollaan yritetty tuota kainaloon ja hyssyttelyä, mutta käy sääliksi naapureita kun viideltä aamulla joutuvat pojan huutoa kuuntelmeaan, ja taitaa olla puoltuntii pisin aika mitä ollaan yritetty juuri sen takia....
Lapsen nukkuma-ajat menee sitten niin että jos ollaan herätty viideltä ja noustu n. puoli kuuelta tekemään aamupesun ja syömän puuron, ja nukahdettu uudestaan seitsemältä, niin nukkuu n. ykdeksään.
Saa aamuvälipalan, käydään ulkona jne, lounas n11.30. Tämän jälkeen yleensä nukahtaa, nukkuu vaihtelevasti 30-90min.
Jos nukkunut lyhyet unet nukahtaa yleensä toisille lyhyille unille välipalan (eli kahden) jälkeen, jos nukkunut pitkän pysyy loppupäivän hereillä.
Tänään aamulla itseasiassa kyllä onnistui aika hvin kun lapsi eräsi jo neljältä, että mies antoi hänelle vettä, minä pidin hetken sylissä kun itki niin kamalasti, sen verran että rauhoittui, je menin sitten sohvalle nukkumaan että saisin hetken vielä nukkua, je poju ei heräisi kun herätyskelloni soi 5.15.
Ei kestänyt kauan niin molemmat nukkui, olivat nukkuneet puoli kahdeksaan ja aloittaneet aamun silloin.
Välillä tuntuu että pelkästään läsnäoloni häriitsee poikaa, ja että hän nukahtaa paremmin isän kanssa, ja heillä toimii asiat paremmin kuin minulla ja pojalla =/
Meillä oli samanlainen. Nyt teininä nukkuu "vain" kymmeneen, kun muut samanikäiset saattaa vetää iltapäivään asti. On siis aamuvirkku. Turha yrittä laittaa myöhemmin nukkumaan, meillä tämä johti vielä taaperoikäisenä siihen että heräsi vieläkin aikaisemmin. Silloin tosin nukkui jo seitsemään, joskus jopa puoli kahdeksaan. Ainoa neuvo on että rytmitätte omankin elämänne aikaisemmaksi ja vuorottelette viikonloppuaamut kuten olette jo tehneetkin
Aikainen lintu madon nappaa...mutta kyllä muakin sylettäis herätä viideltä.
Toisaalta lasten kanssa pätee, juuri kun olet tottunut johonkin, asia muuttuu. Kyllä moni aikainen lintu on oppinut hitusen myöhemmäksi, kun ikää tulee lisää.
Meillä vähän päinvastainen ongelma. Lapset ei menen nukkumaan ennen yhtätoista, joskus valvovat kahteentoista, puoliyhteen. Siinä voi miettiä, kuinka paljon jää omaa aikaa, aikaa parisuhteelle jne.
Luojan kiitos, ovat molemmat samasta puusta. Mieti jos jollain olisi kaksi, toinen menisi yhdeltätoista nukkumaan ja toinen heräisi viideltä...huh.
Auttoi kyllä kun sai vähän vertaistukea, tänä aamuna kun poju heräs viideltä, annettiin vähän vettä ja koitettiin nukuttaa.
No, kyllähän se siinä sitten taas itki, mutta sylissä rauhoittui, minä menin sitten sohvalle nukkumaan ja mieheni jäi nukuttamaan.
Poika nukahtikin sitten hienosti ja nukkui melkein kahdeksaan =)
Jos sitte toivottavasti jossian kohtaa oppisi että tuo heräily on ihan turha, vaikka ymmärtäähän sen että herää jos on jano.
Mutta eipä ainakaan ole kauutti nälkä siihen vielä =)
Siskon tyttö heräsi vielä taaperonakin toisinaan juomaan velliä keskellä yötä :D ja oli silti hoikka lapsi. Ilmeisesti jotkut kasvavat lapset vaan kuluttavat niin että tuntevat nälkää yölläkin?
Auttoi kyllä kun sai vähän vertaistukea, tänä aamuna kun poju heräs viideltä, annettiin vähän vettä ja koitettiin nukuttaa.
No, kyllähän se siinä sitten taas itki, mutta sylissä rauhoittui, minä menin sitten sohvalle nukkumaan ja mieheni jäi nukuttamaan.
Poika nukahtikin sitten hienosti ja nukkui melkein kahdeksaan =)
Jos sitte toivottavasti jossian kohtaa oppisi että tuo heräily on ihan turha, vaikka ymmärtäähän sen että herää jos on jano.
Mutta eipä ainakaan ole kauutti nälkä siihen vielä =)
Eli eipä ainakaan ole akuutti nälkä silloin vielä =D
Siskon tyttö heräsi vielä taaperonakin toisinaan juomaan velliä keskellä yötä :D ja oli silti hoikka lapsi. Ilmeisesti jotkut kasvavat lapset vaan kuluttavat niin että tuntevat nälkää yölläkin?
on kyllä aikamoinen ikiliikkuja, oli jo vatsassa =D
Että kuluttaa kyllä paljon...
Mutta luulisi ettei yöllä ehtisi kovin paljon kuluttaa, kun syö seitsemältä ison annoksen puuroa (3/4dl hiutaleita ja 1prk pilttiä sekaan), ja viimeistään tunnin kuluttua nukahtaa.
Eikä se nyt yöllä kovin paljon liiku, vaikka toisinaan kääntyykin sängyssä ympäri niin että makaakin jalkopäädyssä =)
Meillä nukahtaa vielä joksikin aikaa jos antaa maitopullon. Ei mekään oikein riemuissaan olla aamuheräilyistä.