Kuinka paljon enemmän saa sossusta rahaa, jos "eroaa", vaikka asuisikin yhdessä?
Siis jos vanhemmista toinen siirtää kirjat muualle. Onko joku joutunut rahan takia tekemään näin? Kuinka paljon siinä saa kuukausittain enemmän rahaa?
Kommentit (85)
ja aika moni itse asiassa käräyttääkin tällaiset huijarit. Ihan tiedoksesi ap, että ne väärin perustein maksetut tuet peritään takaisin tulevista tuista. Jonkin aikaa saatatte saada ns isompaa tukea, mutta jossain vaiheessa noista jää aina kiinni.
Lisäksi saatte olla todella hyviä valehtelijoita, nimittäin sossuntädit eivät ole kovin sinisilmäisiä (ainakaan kaikki). Arvaat varmaan, että jos sinulle tulee mieleen yrittää tuollaista "sanotaan että ollaan erottu vaikkei ollakaan" -huijausta, niin moni fiksumpi on keksinyt yrittää aika paljon monimutkaisempia ja mielikuvituksellisempia kuvioita.
"mies ei tietenkään ottaisi itselleen mitään omaa vuokra-asuntoa. Vaan siirtäisi ainoastaan kirjat muualle. Ei siis asumiskuluja hänelle."
Vähän ihmettelen... Sitten perheeseenne kuuluisi yksi henkilö vähemmän, joten toimeentulotukeakin maksettaisiin vähemmän. Mies toki voisi hakea itse toimeentulotukea. Sossu varmasti selvittäisi, miksi miehellä ei ole asumismenoja. Kenen luona mies asuisi?
En usko, että tuo olisi ratkaisu rahapulmiin. Miksi olette toimeentulotuella? Olisiko jokin keino päästä omilleen taloudellisesti (muukin kuin tukien huijaaminen asumisjärjestelyin tms.)?
"mies ei tietenkään ottaisi itselleen mitään omaa vuokra-asuntoa. Vaan siirtäisi ainoastaan kirjat muualle. Ei siis asumiskuluja hänelle."
Ja miten juttu sitten käytännössä menisi? Minne mies siirtäisi kirjansa? Miestä ei sitten laskettaisi perheen menoihin toimeentulotuessa. Millä tavalla tämä mitään auttaisi?
mies olisi tietenkin sossun asiakkaana erikseen, ap lastensa kanssa. mies mahdollisesti "asuisi" vanhempiensa luona omana ruokakuntanaan siten, ettei hänelle tulisi vuokra-, sähkö ym kuluja, mutta saisi normaalin yhden hengen normien mukaisen tt-tuen.
kun nykyinen miehesi ei kykene perhettään elättämään.
Että mä vihaan tollasia sosiaalipummeja ja toisten siivellä eläviä. Käyttäisit tuonkin energian TÖIDEN etsimiseen, ei tukien väärinkäytön miettimiseen.
Ei tarttis sitten niitä tukia miettiä ja sossulan huijata kun ois ihan palkkatulot ja omat rahat...
Siis te teette tietoisen päätöksen tehdä petos. Mutta entäs se jonka luokse miehesi kirjat muuttaa, paljonko maksatte siitä että he ottavat riskin petokseen osallistumisesta?
Vai onko tässä tarkoitus kiristää jotain eläkeläismummoa, joka menettää oman asumistukensa, että pojan perhe saa huijattua rahaa kelalta ja sossulta.
"mies olisi tietenkin sossun asiakkaana erikseen, ap lastensa kanssa. mies mahdollisesti "asuisi" vanhempiensa luona omana ruokakuntanaan siten, ettei hänelle tulisi vuokra-, sähkö ym kuluja, mutta saisi normaalin yhden hengen normien mukaisen tt-tuen."
Asuvatko miehen vanhemmat samassa kunnassa? Saavatko he toimeentulotukea? Mitä sitten, kun sossu haluaa tavata miehen vanhemmat kartoittaakseen kokonaistilannetta? Ovatko miehen vanhemmat halukkaita valehtelemaan sossulle?
Järjestely tuskin toimisi pidemmän päälle ainakaan lapsiperheessä. Lapset ennemmin tai myöhemmin möläyttävät, että molemmat vanhemmat asuvat kotona. Ja sitten siirrytäänkin oikeuteen käsittelemään petosta sosiaalitukien huijaamiseen liittyen.
Toimeentulotuki koostuu kohtuulliseksi katsotuista asumismenoista sekä perusosasta, joka määräytyy perheen pääluvun mukaan. Aikuiset saavat tietyn summan ja lapset vähän pienemmän summan perusosana. Kohtuulliset asumiskulut määritetään niin ikään perheen pääluvun mukaan: kahden henkilön taloudessa kohtuulliset asumiskulut ovat tietysti PIENEMMÄT kuin kolmen henkilön taloudessa. Kahden hengen talouteen perusosia maksetaan KAKSI, siinä missä kolmen hengen talouteen KOLME.
Näin ollen pienituloinen kolmen hengen perhe saa toimeentulotukea kohtuulliset asumismenot kolmen hengen taloudessa + 3 perusosaa, ja pientuloinen yh-perhe saa toimeentulotukea kohtuulliset asumismenot kahden hengen taloudessa + 2 perusosaa. - Jos aiotte jäädä asumaan samaan perheasuntoon ja olette joka tapauksessa kolmehenkinen perhe, voipi olla, että taloudellinen tilanteenne jopa heikentyy!
Kelan lapsilisän yh-korotus on muistaakseni jotain vähän päälle 40 euroa kuussa, joten sekään tuskin talouttanne kohentaa. - Ja kuten joku jo sanoikin, missä se mies sitten on kirjoilla niin, ettei hänellä ole yhtään asumiskuluja? Ymmärrätte varmaan, että silloin mies ei myöskään saa sossusta mitään: omaa osuuttaan kohtuullisista asumismenoista tai perusosaansa. Minun laskupääni mukaan teidän tt-tukenne tällöin pienenee (siis jos jo nyt olette perheenä toimeentulotukeen oikeutettuja).
Kaikkien tutkimusten mukaan ero on taloudellinen rasite; mistä tämä sitkeä harhaluulo, että yksinhuoltajille jotenkin annetaan enemmän rahaa? Toki joillakin kikkailuilla pystyy yhteiskuntaa huijaamaan siten, että oikeasti perheelliset tekeytyvät yksihuoltajiksi taloudellisen edun nimissä, mutta silloin on usein kyse tilanteesta, jossa se muka pois muuttava vanhempi on työssäkäyvä ja muka yksinhuoltajaksi jäävä on tuloton. Tällöin se "yh" saa toimeentulotuen itsensä ja lapsen osalta ja silti se toinen vanhempi tuo palkkaa talouteen. Nämä ovat siis tapauksia, joissa tt-tukea ei toisen vanhemman tulojen takia olisi alkuperäisasetelmassa saatu.
Sossun sivuilta muuten löytyy laskuri, jolla voit ihan laskea perheenne tilanteen nyt vs. hypoteettisen eron jälkeen.
Perusosan saa ilman asumismenojakin ja kyllä tuollainen järjestely hieman toisi lisää kokonaispottiin: 1 aikuisesta + 2 lapsesta koostuva perhe sekä 1 yksin asuva aikuinen saavat yhteensä hieman enemmän kuin 2 aikuisesta ja 2 lapsesta koostuvat perhe. Plus yksinhuoltajakorotus
Aika marginaalisista summista kuitenkin puhutaan.
Minäkin suosittelisin ap:lle ja hänen miehelleen jotain muuta ratkaisua, olisiko mahdollisuutta mennä vaikka töihin, niinkuin normaalit ihmiset tekevät?
ja aika moni itse asiassa käräyttääkin tällaiset huijarit. Ihan tiedoksesi ap, että ne väärin perustein maksetut tuet peritään takaisin tulevista tuista. Jonkin aikaa saatatte saada ns isompaa tukea, mutta jossain vaiheessa noista jää aina kiinni.
Lisäksi saatte olla todella hyviä valehtelijoita, nimittäin sossuntädit eivät ole kovin sinisilmäisiä (ainakaan kaikki). Arvaat varmaan, että jos sinulle tulee mieleen yrittää tuollaista "sanotaan että ollaan erottu vaikkei ollakaan" -huijausta, niin moni fiksumpi on keksinyt yrittää aika paljon monimutkaisempia ja mielikuvituksellisempia kuvioita.
tuollaisesta muka voisi käräyttää? Ja voisihan mies tietenkin hakea kaupungilta jotain halpaa yksiötä. Sitten sossu vaan joutuu maksamaan senkin. Ehkä tuo itse asiassa voisi olla hyvä ratkaisu meidän kannalta.
Mutta mitä oikein meinaat - että jos pariskunta eroaa, niin sossu voi ruveta "väittämään vastaan" ja päättää ihmisten puolesta, etteivät he olekaan eronneet?
Asuvatko miehen vanhemmat samassa kunnassa? Saavatko he toimeentulotukea? Mitä sitten, kun sossu haluaa tavata miehen vanhemmat kartoittaakseen kokonaistilannetta? Ovatko miehen vanhemmat halukkaita valehtelemaan sossulle?
Mies ei siis muuttaisi vanhemmilleen. Luultavasti helpoin ratkaisu olisi se, että hän hakee muka omaa asuntoa kaupungilta, jotain halpaa yksiötä. Sitten hänellä on paperilla oma osoite, sossu maksaa senkin vuokran, ja yhdessä elämme sitten hiukan paremmilla perusosilla.
Nykyisen asunnon vuokra on sen verran alhainen, että vaikka asujien määrä muuttuisi, ei se vaikuttaisi siihen, kuinka paljon sossu maksaa.
En ymmärrä kuinka kehtaat! Toivottavasti joku sinut käräyttää mahdollisimman pian. Itse käräyttäisin heti jos vain tietäisin kuka olet.
Asuvatko miehen vanhemmat samassa kunnassa? Saavatko he toimeentulotukea? Mitä sitten, kun sossu haluaa tavata miehen vanhemmat kartoittaakseen kokonaistilannetta? Ovatko miehen vanhemmat halukkaita valehtelemaan sossulle?Mies ei siis muuttaisi vanhemmilleen. Luultavasti helpoin ratkaisu olisi se, että hän hakee muka omaa asuntoa kaupungilta, jotain halpaa yksiötä. Sitten hänellä on paperilla oma osoite, sossu maksaa senkin vuokran, ja yhdessä elämme sitten hiukan paremmilla perusosilla.
Nykyisen asunnon vuokra on sen verran alhainen, että vaikka asujien määrä muuttuisi, ei se vaikuttaisi siihen, kuinka paljon sossu maksaa.
Asutte varmaan jossain muualla kuin pääkaup.seudulla? Koska jos eron jälkeen yksin asuva mies saa noin vaan kaupungilta yksiön ja vieläpä vuokraltaan edullisen.
Pienillä paikkakunnilla on se vaara, että oikeasti jää kiinni tuollaisesta huijaamisesta.
Pääkaup.seudulla taa se, että eron jälkeen mies saisi asunnon, on .. no, varmaan mahdollista.
Kuten joku jo ehdotti: miksi ette voi mennä töihin, jotta taloustilanteenne paranee? Yleensä ihmiset toimii niin, eikä ala kikkailemaan yhteiskunnan tukien kanssa.
En ymmärrä kuinka kehtaat! Toivottavasti joku sinut käräyttää mahdollisimman pian. Itse käräyttäisin heti jos vain tietäisin kuka olet.
haluaisin tietää, miten voi käräyttää tilanteessa, jossa miehellä on oma osoite? Tai vaikkei olisikaan - jos olisi vaikka pk-seudulla asuntojonossa, siis hakemassa omaa asuntoa?
Se, että on joskus asunut yhdessä ei ihan taitaisi riittää...
että miten niin ei sossun rahat riitä elämiseen? Miten sitten elätte? Meneekö kaikki raha tupakkaan ja eineksiin? kulutetaanko tuki jo ekana päivänä mäkkäriin?
Ihminen pärjää ihan hyvin halvemmallakin. Puuroa aamupalaksi ja tarvittaessa lounaaksikin (aikuisille). peruna on halpaa, kananmunia, silakkaa. nyt kesällä kannattaa kysellä sukulaisilta, saisko heiltä marjoja. Jos asutte kohtuumatkan päästä metsästä, käykää poimimassa marjoja ja sieniä. Jos mahdollista, viljelkää itse vihanneksia (vaikkka parvekkeella.
Nimimerkillä en koskaan ollut sossun asiakas, mutta omat raha-asiani sössinyt niin, että käytössä ollut rahaa pahimmillaan ei mitään koko kuuksi velkojen ja laskujen jälkeen. Ja tässä ollaan, velkaa vieläkin, mutta nyt käyttörajaa 500-1000 euroa kuussa ja se on luksusta!
Että mä vihaan tollasia sosiaalipummeja ja toisten siivellä eläviä. Käyttäisit tuonkin energian TÖIDEN etsimiseen, ei tukien väärinkäytön miettimiseen.
Ei tarttis sitten niitä tukia miettiä ja sossulan huijata kun ois ihan palkkatulot ja omat rahat...
Tämä Suomen touhu on niin perseestä, että jokainen ottakoon kaiken mitä irti saa.
Euroja syydetään ulkomaille, tiettyille ihmisryhmille annetaan kaikki mitä osaavat pyytää. Mutta me jotka ollaan hoidettu asiamme, maksettu veromme, emme saa apua tarvittaessa.
kun luulen työssäni lukeneeni näitä ilmoituksia. YLEENSÄ naapuri ilmoittaa, että tässä osoitteessa ja tämän henkilön luona asustelee joku, joka ei kuitenkaan ole kirjoilla siellä. Mutta kun sun mielestä naapureita ei voi kiinnostaa niin paljon, niin olen tainnut keksiä itse nuo kirjeet.Eri asia sitten, pitävätkö edes paikkaansa. Mutta kiinnostaisi se, että lähettelevätkö ne kerrostalokyttääjät niitä kirjeitä kaikista naapureistaan, tyyliin raportoivat säännöllisin väliajoin sossuun jokaisen asunnon joko oletetut tai todelliset asukkaat?
Nimittäin mistä joku sanotaan vaikka kolmannen kerroksen Hilma tietää ensinnäkään, ketkä rappukäytävässä nähdyt ihmiset asuvat oikeasti talossa, ja toiseksi mistä hän tietää, mistä perheestä "kannattaisi" tehdä raportti? Mistä joku tuntematon ihminen voi tietää naapureidensa työ- tai sossukuvioista yhtään mitään, paitsi ehkä varastamalla postia postiluukun kautta?
Esimerkiksi meidän naapurimme eivät tasan tiedä, keitä me olemme, mitä teemme ja eivät välttämättä sitäkään, keitä kaikkia meillä asuu. Paitsi toki sitten arvaavat, kun on riittävän monta kertaa törmätty rapussa. Itse en ole kaikkia naapureita koskaan nähnytkään.
että miten niin ei sossun rahat riitä elämiseen? Miten sitten elätte? Meneekö kaikki raha tupakkaan ja eineksiin? kulutetaanko tuki jo ekana päivänä mäkkäriin?
Ei.
Ihminen pärjää ihan hyvin halvemmallakin. Puuroa aamupalaksi ja tarvittaessa lounaaksikin (aikuisille). peruna on halpaa, kananmunia, silakkaa. nyt kesällä kannattaa kysellä sukulaisilta, saisko heiltä marjoja. Jos asutte kohtuumatkan päästä metsästä, käykää poimimassa marjoja ja sieniä. Jos mahdollista, viljelkää itse vihanneksia (vaikkka parvekkeella.
Joo, mutta me emme halua elää vain puurolla, perunalla ja silakalla. Emme myöskään kerjätä sukulaisilta ja tuttavilta heidän marjojaan.
Itse asiassa toimeentulotuki riittäisi oikein hyvin, jos ostaisi vain noita mainitsemiasi tuotteita, se riittäisi myös eineksiin ja se se riittäisi varsin hyvin mäkkäriin. Mutta meillä on tapana syödä vähän terveellisemmin ja monipuolisemmin, ja siihen se ei enää riitäkään. Tai okei, kyllähän se pelkkään ruokaan ehkä riittäisi, mutta ihmisillä on muitakin menoja kuin ruuat.
Ei.
Joo, mutta me emme halua elää vain puurolla, perunalla ja silakalla. Emme myöskään kerjätä sukulaisilta ja tuttavilta heidän marjojaan.
Itse asiassa toimeentulotuki riittäisi oikein hyvin, jos ostaisi vain noita mainitsemiasi tuotteita, se riittäisi myös eineksiin ja se se riittäisi varsin hyvin mäkkäriin. Mutta meillä on tapana syödä vähän terveellisemmin ja monipuolisemmin, ja siihen se ei enää riitäkään. Tai okei, kyllähän se pelkkään ruokaan ehkä riittäisi, mutta ihmisillä on muitakin menoja
kuin ruuat.
et ole vielä vastannut MIkSI ette mene TÖIHIN ?
Ja miten juttu sitten käytännössä menisi? Minne mies siirtäisi kirjansa? Miestä ei sitten laskettaisi perheen menoihin toimeentulotuessa. Millä tavalla tämä mitään auttaisi?