Asumusero edessä, mites lain kiemurat ym.?
Hyvissä fiiliksissä erotaan, ei ole tarvetta tapella tai kiristää toista. Yhteishuoltajuus on ja pysyy, käytännön rahajutuissa ei pitäisi olla ongelmia. Mutta miten tässä nyt sitten edetään, muuttaako puoliso vain pois ja asumusero astuu voimaan vai haetaanko avioeroa erikseen? Entä ositukset ym., onko ne pakko tehdä tietyllä tavalla? Säästöjä ei ole kamalasti, voiko yhteiskunnalta saada tukea jotta pärjää arjessa?
Kommentit (5)
Ja voiko sitten muuttaa, olla oikeutettu avustuksiin ym.? En ole rahan perään, mutta säästöjä ei ole juurikaan.
ap
Avioeroa haetaan käräjäoikeudesta, ei maistraatista. Erilleen muuttaminen ei edellytä että eroa on haettu, eikä eron hakeminen pakota muuttamaan erilleen, saman katon alla voi asua edelleen.
Tuista en tiedä, normaalisti ihmiset pärjäävät tuloillaan.
Hanki asianajaja jos olet itse noin pihalla asioista, että menevät asiat varmasti oikein.
jolloin on puoli vuotta harkinta-aika, jonka jälkeen voitte hakea lopullisen eron. Tai voitte asua kaksi vuotta erillänne ja hakea eron sen jälkeen ilman harkinta-aikaa.
Osituksen voi periaatteessa helpoimmillaan tehdä kuinka haluaa, jos asioista pystytään sopimaan. Netistä löytyy mallipohjia. Sopimus hyväksytetään maistraatissa. Mitään virallisia laskelmia ei ole pakko tehdä. Toki, jos on paljon erilaisia varoja, velkoja, omaisuutta ja versinkin jos toinen osapuoli jää asumaan vanhaan yhtiseen omistusasuntoon, kannattaa laskea / lasketuttaa mahdollinen tasinko.
Tuon osituksen voi tehdä sen jälkeen kun eropaperi on laitettu menemään. Tuista en osaa sanoa mitään muuta kuin sen, että itse en ainakaan mitään tukia saa, kun olen ihan normaalissa työelämässä, ja pärjään niin. Luonnollisesti siis saan korotetun lapsilisän ja minimi elatusmaksun Kelan maksamana, mutta esim. maksan täyttä hoitomaksua päiväkoti-ikäisestä.
hakea sossusta tukea. Kyllä se avioero pitää hakea.