Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohtuuttomasti vaativa lapsen kaveri, vai minunko syy?

Vierailija
07.07.2012 |

Meillä oli eilen yövieraana tytön kaveri, jolla on keliakia.

Laitoin hänelle erikseen aamuksi gluteenitonta pannaria, kun tytär sai tavallista. Banaanit kaveriksi. Söivät herättyään n. klo 10.

Sitten tein erikseen hänelle oman makaronilaatikon, kun muille taas oma. Söimme n. klo 14.

Sitten 2 tunnin päästä laitoin kummallekin 2 riisikakusta vaahtokarkeilla ja suklaalla täytetyt

smoret. Tietysti aina juomiset ja muut lisukkeet päälle. Vieras ei juo maitoa, siksi hänelle aina mehu.

Kun smoret oltiin syöty, vieras hetken päästä pyysi omenaa tai jotain muuta.

Tyttäreni sanoi, että syö se loppu makaronilaatikko, jos on nälkä. Itse en vielä kommentpinut mitää.

Sitten kun makaronilaatikko ei kelvannut, tuli minulta kinuamaan omenaa, johon sanoin, että eiköhän nyt olla hetki ilman ruokaa.

Siinä samassa vieras otti ja soitti äidilleen, että tulisi hakemaan pois. Onneksi kävikin tunnin kuluttua noutamassa nälässä pidetyn tytön pois.

Vielä tuon tunnin aikana, oli kinunnut tyttäreltäni, että voitaisko leipoa jotain? Omani sanoi, että mene itse kysymään, sinähän se haluat leipoa. No eipä tullut kyseleen.

Minusta ruokin tuota vierasta kyllä ihan tarpeeksi ja vastavierailulla heillä ei todellakaan tarjoilla jotakin jatkuvasti.

Vieraan vanhemmat ovat kuulemma tosi tiukkoja, ekalla kiellolla asian on mentävä perille.

Miksi ihmeessä tuo vieras meillä käyttäytyy noin, vai annanko todellakin liian vähän ruokaa?

Omat mahamme ovat ihan täynnä tuolla syömisellä.

Vieraskin on ihan hoikka tyttö.

Harmittaa, luulin olevani hyvä emäntä, mutten taaskaan ollut.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraiden lasten passaaminen on rasittavaa.

Vierailija
62/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tytär kyllä toki touhuaa itse keittiössä ja tosiaan on tämänkin vieraan kanssa leiponut, mutta kun nyt sattuu olemaan noin monta ongelmaa sen syömisen kanssa, minun on ihan pakko katsoa mitä se vieras suuhun laittaa.

Osaa toki itse lukea ja tietää mitä saa syödä, mutta en oikein pidä siitä, kun on mennyt omin lupineen kaapille tutkimaan kaikkia paketteja ja valikoinmaan mitä haluaa ottaa.

En ole niin vapaamielinen, että vieraat lapset saa meillä mennä jääkaapille penkomaan, mitä tekisi mieli ottaa.

Kaappitarkastuksen kaveri tekee joka kerta meille tullessaan ja kinuaa keksejä, joita tietää mulla olevan sille jemmassa. Kun en anna koko keksipakettia kerralla, on hyvin nyrpeä ja kerjää lisää, vaikka olen jo kieltänyt.

Kotonaan ei koskaan itse mene ilman lupaa kaapille, kun omani on heillä ollut kylässä. Aina tarvitsee luvan ja silloinkin vain harvoin sen saa.

Ihan kiva jos teillä tuollainen asia on ok, meille se ei nyt vaan sovi. ap.

Kerroit että tytöt ovat jo 12v. Siinä iässä käytiin kavereitten kanssa ihan kahden kesken keittiöön tekemään välipalamme eikä äidin tarvinnut vääntämään mitään riisikakkuja siinä. Ja todellakin jos oli hedelmiä esillä niin niitä sai ottaa jos kysyi ensin. Eikä silloinkaan tarvinnut äidiltä kysyä. Riitti että kysyi minulta. Ei me edes haluttu ketään vanhempaa hengailemaan keittiöön kanssamme kun piti juoruilla ja muuta mukavaa. Sama juttu oli kavereitteni luona. Tuollaisilla kuten sinä ap ei kukaan koskaan tykännyt käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sanoi, ettei nyt oteta. (Itseasiassa meillä ei edes ollut sitä.)

Vieras oli sitten jankuttanut tytölleni, että otetaan nyt vaan jätskiä ja tytär siihen, ettei isä halua meidän ottavan.

Ei vaan kelvannut sekään vastaus ja laittoi tyttären uudelleen tinkimään sitä. Sitte oli pakko rauhottua, kun sanottiin, ettei sitä edes ole. ap.

Vierailija
64/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai provo sittenkin? aluksi valitit vain omenasta, että kehtaa pyytää omenaa sen jälkeen kun mielestäsi on syöty tarpeeksi.

Jokaisen viestin myötä tytöstä tulee kamalampi ja huonokäytöksisempi.

Toki, jos on valitteleva ja huonokäytöksinen, niin sitä ei tarvitse sietää. Mutta jos vain pyytää omenaa, sen voisi antaa.

Ja miten ihmeessä ap tiedät niin hyvin mitä lapsi kotonaan syö ja milloin syö?

Vierailija
65/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut sen minkä tytär on minulle kertonut, kun asia rupesi vaivaamaan ja kyselin kuinka siellä kotona oikein syömiset tapahtuu, silloin kun hän on kylässä.

Ei mua kiinnostas yhtään heidän tapansa, jos vieras meillä käyttäytyisi niinkuin muut tytön kaverit.

Toki sitten haluan tietää, miten nää meidän ruokailut on niin erilaisia kuin kaverin käytös antaa ymmärtää.

En nyt kirjoittanut ekaan viestiin kaikkia omituisuuksia ja jäätelön kerjuita, kun ne tulee mieleen tän jutun mukana. Mitään kuitenkaan en ole itse keksinyt, valitettavasti.

ap.

Vierailija
66/76 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venyyy ja vanuuu, eikä tajua lähteä ajoissa kotiin.

Viimeksikin sanoi että lähtee illalla 19.30 ja yritin sanoa että meille tulee kohta vieraita, lähti sitten loppujen lopuksi lähes vieraiden kanssa samasta ovesta klo 17 ja jäi siten ilman ruokaakin.

Meillä tyttö haetaan klo 12-13 pois yökylästä.

Vierailija
67/76 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh, ei ihme että on ollut nälkä, ei tuollaiset riisikakut yms. pidä nälkää. Mutta eihän sinun mikään pakko ollut sitä omenaa antaa, kerran lapsella on ollut mahdollisuus sitä makaronilaatikkoa syödä.

Meillä ei ostella mehuja omalle perheelle eikä kyllä varmaan osteltaisi lasten kavereille. Vesi saisi kelvata tai sitten oma mehu mukaan.

Vierailija
68/76 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä on makaronilaatikko, ? ei mitään.... ja mitkä ihmeen smoret??vaahtokarkeilla ÖÖÖÖÖ ihan karseeta.....

ei siis ihme ,e t raukka oli nälissään.

eli aamuateria on klo 10, ok pannukakku

mutta milloin ol lounas ? meillä se on viimeistään klo 13, ja aina on monipuolista evästä, eli puoli lautasellista salaattia, jossa erivihanneksia, lisukkeena keitettyjä=höyrystettyjä vihanneksia ja juureksia, sit esim broilerfile, uudet perunat tms

ja ei mehua , ikinä, ne vie hampaat, se joka ei juo maitoa, juo vettä !

välipala on klo 14-15 riippuen onko lounas klo 12 vaiko 13, ja se välipala on just vihanneksiaHEDELMIÄ7marjoja, eli tänään omenalohkoja, veismeloonia, mansikoita, tuoreita herneitä ; )

ait on päivällinen viel klo 17-18 vaihdellen kuten yllä lounas

iltapal on klo 20, leipää, päällisinen juusto; filettä tms maitoa juo lapset

eli ap , tarjoilusi oli SURKEAA, ei ihme, et lapsi halusi kotiin......

jokaisen kuuluu syödä joka aterialla vihanneksia, hedelmiä aamu,väli, iltapaloina

eli kaatuiko budjettisi yhteen omenaan ????????????

Vierailija
69/76 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä on makaronilaatikko, ? ei mitään.... ja mitkä ihmeen smoret??vaahtokarkeilla ÖÖÖÖÖ ihan karseeta.....

ei siis ihme ,e t raukka oli nälissään.

eli aamuateria on klo 10, ok pannukakku

mutta milloin ol lounas ? meillä se on viimeistään klo 13, ja aina on monipuolista evästä, eli puoli lautasellista salaattia, jossa erivihanneksia, lisukkeena keitettyjä=höyrystettyjä vihanneksia ja juureksia, sit esim broilerfile, uudet perunat tms

ja ei mehua , ikinä, ne vie hampaat, se joka ei juo maitoa, juo vettä !

välipala on klo 14-15 riippuen onko lounas klo 12 vaiko 13, ja se välipala on just vihanneksiaHEDELMIÄ7marjoja, eli tänään omenalohkoja, veismeloonia, mansikoita, tuoreita herneitä ; )

ait on päivällinen viel klo 17-18 vaihdellen kuten yllä lounas

iltapal on klo 20, leipää, päällisinen juusto; filettä tms maitoa juo lapset

eli ap , tarjoilusi oli SURKEAA, ei ihme, et lapsi halusi kotiin......

jokaisen kuuluu syödä joka aterialla vihanneksia, hedelmiä aamu,väli, iltapaloina

eli kaatuiko budjettisi yhteen omenaan ????????????

Ap tarjoili kaikki nuo ruoat kuuden tunnin sisään. Lapsi kinusi herkkuja eli jätskiä, leipomista ja lopulta sitä omenaa, jonka päälle olisi pitänyt saada kinuskikastiketta. Siis helvetin huonosti käyttäytyvä kersa. Ei kenelläkään ole tuolla syömisellä koko ajan nälkä eikä ainakaan balettia harrastavalla. Se nyt vaan on fakta. Ja eihän tytölle kelvannut se makaronilaatikko, jota hänelle tarjottiin omenan tilalle eli ihan vaan taas kokeili kepillä jäätä.

Teillä siis syödään 2-3 tunnin välein. Se on tosi usein. Lapset eivät syö koulupäivän aikanakaan noin usein. Jatkuva napostelu johtaa lihomiseen, vaikka söisikin terveellisesti.

Vierailija
70/76 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa minun mielestä tuo pannukakku + smorehärväkkeet + vaahtokarkit + makaroonilaatikko on täysin riittävä ruokamäärä päivällä.

Ja siis itsehän ymmärsin tuosta ap:n tekstistä sen että tällä vierailevalla lapsella ei ole ollut käytöstapoja.

Itse olen lapsesta saakka ollut suursyömäri ja olen aina liikkunut normaalipainossa, eli ei ikinä tippaakaan ylipainoa. Keskimääräisesti söin jopa 3-5 kertaisia annoksia kavereihini nähden. Kotona sainkin syödä mitä halusin ja leipoa mitä ja usein tulikin tehtyä esim litran pannukakku ja syötyä se yksinään. Mutta ei olisi ikinä tulut mieleenikään lähteä pyytään kaverin vanhemmilta ruokaa, varsinkin jos on jo saanut aamupalan välipalan ja ruoan.

Kun vieraillaan, niin sitten syödään se mitä tarjotaan ja jos se ei riitä niin voi mennä lähikauppaan ja ostaa sitten mitä ikinä leipälakeensa haluaa tunkea.

Kyseinen lapsi ei siis ole oppinut minkään näköisiä käytöstapoja ja hän onkin varmaan niitä jotka tunnilla huutelevat hävyttömyyksiä opettajille ja kiusaavat urpoja.

Vierailija
71/76 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun muksuilla on ollut menossa kasvupyrähdys, on nälkä jopa tunnin välein ja ruokaa uppoaa päivän mittaa kuin aikamieheen. Sitten taas tilanne tasaantuu kun pituuskasvukin hidastuu.

Ei tämä varmaan niin vakava asia silti ole, että siitä kannattaa vääntää ketjua foorumille, jos on kerran itse vakaasti sitä mieltä, että on toiminut oikein. Miksi pitää jokaiseen asiaan saada foorumilaisten hyväksyntä? Oli asia nyt niin tai näin, niin ei se lapsi nälkään ehtinyt nääntyä tai sinä saada lapselle traumoja aikaiseksi.

Sitä kutsutaan elämäksi ja meitä ihmisiksi...

Vierailija
72/76 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap itsekäs paska suoraan sanottuna, oikeen heität päin naamaa ja ylistät itseäs kun oikeen TARJOILIT RUOKAA VIERAANA OLEVALLE LAPSELLE. huhhuh. En IKINÄ haluais olla sun vieraana, kun teillä vissiin lasketaan kaikki mitä tarjotaan. Missä vieraanvaraisuus??!! YKSI OMENA?? are u kiddin me ??

Ja kehtaat vielä kutsua sitä kerjäämiseksi!! 12 vuotias lapsi!! meillä todellakin saa syödä mitä tahansa, koska tahansa, kun meillä on vierailulla.

Tässä taas näkee suomalaisen itsekkyyden, ihmekös meillä voidaan niin huonosti.

Vierailija
73/76 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa siltä, että kylässä on ollut hemmoteltu ja huonokäytöksinen kersa. Ruoka-aikana syödään. Ja ap on kyllä tarjonnut ruokaa enemmän kuin tarpeeksi.

Ihme mussutusta täällä taas. Mulla menis hermo, jos lapsen kaveri alkais kerjätä ruuan jälkeen yhtään mitään. Jotain rajaa nyt sentään!

Olen satavarma, että kyseinen tenava vedättää vanhempiaan sata-nolla. Jos meidän lapset vetäis moista omenashowta kaverinsa luona, niin olis kyllä suht napakan kasvatuskeskustelun paikka.

En tajua näitä moralisoijia yhtään!

Vierailija
74/76 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaronilaatikkoa? Naurettavaa vääntöä sinun puoleltasi - minun mielestäni.

Kun on useampia lapsia niin näkee monenmoista. Ei jaksa periaatteesta aina tingata. Ja samalla oppii myös ymmärtämään sitä, että kaikki ei kasvata lapsiaan samalla tavalla ja on monenlaisia koteja ja lapsilla saattaa olla joitain traumoja ja vaikka ja mitä kaikkea mahdollista.

Ihme vinkumista ja marttyyrin leikkimistä aikuiselta naiselta yhden lapsen omenan takia.

Vierailija
75/76 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet kotiin sinulle ap. Noin minäkin olisin omalla kohdallani toiminut. :) ruokaa oli aivan riittävästi 12 vuotiaalle lapselle, olkoonkin kasvuiässä. Ja kokkina olen sitä mieltä että huomiot gluteiinittoman ruokavalion todella hyvin. :)

Itse ollessani lapsi, äitini valitti joka kerta kavereideni tullessa kylään, "minä en koko kylän kakaroita ruoki". Minkä seurauksena olen päättänyt jo ajat sitten etten IKINÄ omille lapsille niin sano. Mutta siitäkin huolimatta, ruoka määrä oli aivan riittävä teillä. :)

Taitaa tosiaan olla kyse vain siitä ettei saanut omaa tahtoaan läpi, josta sitten suuttui. ( ja jokseenkin tuntuu että ei ole nykypäivänä mitenkään harvinaista) ;)

-Jenny-

Vierailija
76/76 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäisessä viestissä harmittelit, kun et ollut hyvä emäntä. Nyt se todellinen syy on tullut esiin. Et pidä siitä tytöstä, siinä se syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä