Kohtuuttomasti vaativa lapsen kaveri, vai minunko syy?
Meillä oli eilen yövieraana tytön kaveri, jolla on keliakia.
Laitoin hänelle erikseen aamuksi gluteenitonta pannaria, kun tytär sai tavallista. Banaanit kaveriksi. Söivät herättyään n. klo 10.
Sitten tein erikseen hänelle oman makaronilaatikon, kun muille taas oma. Söimme n. klo 14.
Sitten 2 tunnin päästä laitoin kummallekin 2 riisikakusta vaahtokarkeilla ja suklaalla täytetyt
smoret. Tietysti aina juomiset ja muut lisukkeet päälle. Vieras ei juo maitoa, siksi hänelle aina mehu.
Kun smoret oltiin syöty, vieras hetken päästä pyysi omenaa tai jotain muuta.
Tyttäreni sanoi, että syö se loppu makaronilaatikko, jos on nälkä. Itse en vielä kommentpinut mitää.
Sitten kun makaronilaatikko ei kelvannut, tuli minulta kinuamaan omenaa, johon sanoin, että eiköhän nyt olla hetki ilman ruokaa.
Siinä samassa vieras otti ja soitti äidilleen, että tulisi hakemaan pois. Onneksi kävikin tunnin kuluttua noutamassa nälässä pidetyn tytön pois.
Vielä tuon tunnin aikana, oli kinunnut tyttäreltäni, että voitaisko leipoa jotain? Omani sanoi, että mene itse kysymään, sinähän se haluat leipoa. No eipä tullut kyseleen.
Minusta ruokin tuota vierasta kyllä ihan tarpeeksi ja vastavierailulla heillä ei todellakaan tarjoilla jotakin jatkuvasti.
Vieraan vanhemmat ovat kuulemma tosi tiukkoja, ekalla kiellolla asian on mentävä perille.
Miksi ihmeessä tuo vieras meillä käyttäytyy noin, vai annanko todellakin liian vähän ruokaa?
Omat mahamme ovat ihan täynnä tuolla syömisellä.
Vieraskin on ihan hoikka tyttö.
Harmittaa, luulin olevani hyvä emäntä, mutten taaskaan ollut.
Kommentit (76)
vaikka mitä tarjottavaa juuri vieraalle sopivaa, oli tuo omena se viimeinen oljenkorsi, katkesi siihen.
En todellakaan ole mikään erikoisruokavalio asiantuntija, mutta kun nyt tuo tyttö kuuluu kaveripiiriin, olen YRITTÄNYT olla hyvä emäntä.
Kun kiitos on sitten suuttuminen kun ei saa omenaa silloin kun haluaa, tuntuu tosi typerältä.
Arvaa tekeekö mieli seuraavalla kerralla laittaa mitään? ap.
Luulen, että tämä omena oli vaan piste i:n päälle ap:lle. Kakaraa on saanu miellyttää koko vierailun ajan ja ap on tehnyt kaikkensa, jotta vieras viihtyy, minkä tämä pikkupissis tajus ja käytti tilannetta hyväkseen. Omenan jälkeen se olis kinunnu taas jotain ja jos ei olis sitä saanu olis soittanut äidilleen. En ottais enää tuollaista yökylään ellei olis tyttäreni bestis.
Sillä on kotona varmaan niin tiukka kuri, että kylässä yrittää rikkoa rajojaan.
Keliaakikkona arvostaisin todella tuollaista vaivannäköä.
voi olla maidolle allerginen ja silti voida syödä kypsennettyä maitoa, muttei juoda maitoa. Itselläni kaksi tällaista lasta. Ja lihallekin ihan oikeasti voi olla allerginen. Kaikelle lihalle.
Se kaksi riisikakun palasta ja vaahtokarkkia välissä on toki herkkupala, mutta ei se nälkää vie. Minkä kokoisen pannarin lapsi söi. Heräsivätkö juuri ennen sitä vai aiemmin. Paljonko söi makaronilaatikkoa?
Meinaan omat lapseni - 4,6,7,ja 9 olisivat heränneet 7-8 ja 10 aikaan jo tosi nälissään, ja jos taas 4 tunnin tauko seuraavaan ruokaan ja pohjalla oleva ruoka jotain pannaria, niin todellakin olis nälkä siinä vaiheessa, ja jos ei saisi oikeasti vatsaansa täyteen, niin voisi olla nälkä jo klo 16.
Ja voisi olla myös niin, että kohteliaisuudesta söisivät sen riisikakkuviritelmän, mutta inhoaisivat jälkimakua ja pyytäisivät siksi omenaa.
Ja jos ap on ilmaissut voivansa hoitaa ruoat yövieraalle, niin silloin ei ole oikeutta valittaa, että ei ole tuotu mitään mukana. Pitää sopia asiasta selkeästi kun yökyläilystä sovitaan.
että unohdat tuon. arvaan, että mietit nyt sitä, mitä se rasittava otus kertoo kotonaan siitä, miten on joutunu näkemään nälkää. Ärsyttävää!
mutta kun heillä kotona voi syödä lihaa :)
Miksi lapselle riittää kotona tuo 1 riisikakku aamupalaksi?
Heräsivät n. klo 10 ja heti oli aamupala. Niin monta pannarin palaa kun jaksoivat ja iso banaani kaverina. Minusta tuo oli oikein hyvä aamupala, kun ei kerran ollut vieras tuonut omaa leipää tullessaan. Mitä itse olisit laittanut?
Makaronilaatikkoa söi todella paljon, enemmän kuin oma lapseni. Kehui vielä kuinka hyvää, pyysi saako lopun kotiinsa!
Riisikakkuviritelmä on vieraan herkkua, edellisellä kerralla pyysi itse sitä...
Pyysin vierasta tuomaa edes omat leivät aamuksi, eipä tuonut. Miten tuon voi käsittää väärin, sanoin ettei meillä ole nyt mitään valmiina hänelle. Ihan varmasti voi tuoda jotain tullessaan, kun kerran ilmoitin noin.
Miten meillä oma tyttö pärjäsi samoilla sapuskoilla ja kun kysyin oliko hänellä nälkä vieraan lähdettyä, sanoi, että ei varmasti ole. ap.
Mulla ihan menee hermo sun puolesta! Jumaliste tota ruuan määrää ja täällä jeesustellaan, kuinka tällä hävyttömyydellä oli varmaan nälkä. Yritti vedättää, minkä kerkes! Häntä on palveltu ja passattu ja minkä saa palkaksi?! Sehän oli vielä yrittänyt leipomisiakin, ja kun ei käyny, suuttui.
Häivy nyt ap johonkin lenkille ja unohda koko juttu! Mulla ihan menee hermo sun puolesta! Jumaliste tota ruuan määrää ja täällä jeesustellaan, kuinka tällä hävyttömyydellä oli varmaan nälkä. Yritti vedättää, minkä kerkes! Häntä on palveltu ja passattu ja minkä saa palkaksi?! Sehän oli vielä yrittänyt leipomisiakin, ja kun ei käyny, suuttui.
välipalana vaahtokarkkia ja suklaata ei ole ihan OK edes kylässä.
pajolti siitä, miten tämä lapsi on kokonaisuudessaan käyttäytynyt. Tunnistan oman tyttöni kavereissa sen, miten sellaisia hyväkäytöksisiä ja herttaisia lapsia palvelee omilla ja antais vaikka kuun taivaalta. Sitten on sellaisia ylimielisiä ja hemmetin huonosti käyttäytyviä tyyppejä, joiden kanssa jossain vaiheessa katkee pinna.
Unohda koko juttu! Sä tiedät, että toimit aivan oikein ja palvelut vierasta ylenpalttisesti, joten anna armoa itsellesi.
Eiole yhtään sen parempi vaihtoehto. ohis
Mutta voi olla että heillä on kotona erilainen ruokarytmi ja oli ihan oikeasti nälissään. Meillä kävi kerran yökylässä samalla tavalla. Oli aamupala 10, lounas klo 14 ja kahvit siihen päälle. Pari tuntia myöhemmin meill kaikilla oli jo nälkä mutta sinnittelimme kohteliaasti klo 19 asti jolloin oli toinen ruoka. Olimme tottuneet kotona syömään jo klo 12 ja seuraavan kerran noin klo 17 eli ilmeisesti maha vaatii siihen aikaan ruokaa. Mulla on sama juttu viikonloppuisin. Eli olen tottunut syömään lounasta klo 12 ja siihen aikaan on nälkä vaikka söisin aamupalaa normaalia myöhemmin.
Mutta vaikea sanoa mistä on kyse ap:n tilanteessa. Toisaalta saattoi vain haluta omenaa. Toisaalta tuo teidän välipala tuntui aika niukalta jos olivat esim olleet ulkona leikkimässä.
välipalana vaahtokarkkia ja suklaata ei ole ihan OK edes kylässä.
Toisaalta tuo teidän välipala tuntui aika niukalta jos olivat esim olleet ulkona leikkimässä.
Enhän minä voi heti uutta ruokaa laittaa, kun juuri olivat syöneet.
Vieraan kotona "lounas" on voileipä, aamulla riisimuroja.
En nyt oikein voi tajuta, että meidän tarjottavat olisivat olleet kevyempiä ja väärään aikaan. ap.
Minusta tuo alkaa kuulostaa siltä, että vieras lapsi ei saa kotonaan tarpeeksi ruokaa ja sitten sen takia ahmii kylässä.
Minusta tuo alkaa kuulostaa siltä, että vieras lapsi ei saa kotonaan tarpeeksi ruokaa ja sitten sen takia ahmii kylässä.
Harkat kouluaikaan 4 krt. viikossa, nyt kesällä tauko.
Liekö sitten oltava pieni ja hoikka ja ei anneta syödä sen takia kotona? ap.
Lapsi pyysi normaalin aamupalan, lounaan ja välipalan jälkeen vielä omenaa n. klo 17 iltapäivällä.
Ap veti herneet nenuun eikä antanut, kun tuo ruoka "oli riittänyt hänen omalle lapselleenkin".
Siis vieraana oleva LAPSI pyytää OMENAA, eikä sitä saanut. Ja ap valittaa kuinka on nähnyt vaivaa kaiken ruokailun kanssa.
Olisi nyt vaan työntänyt sen omenan lapsen käteen, mikä ihmeen ongelma siinä oikein oli? Minkä takia sitä ei voinut antaa?
Senkö takia kun oma tytär oli käskenyt vierasta syömään makaronilaatikkoa jos oli nälkä - eli ei voinut ap ajaa tyttärensä "käskyn" yli?
Lapsi pyysi normaalin aamupalan, lounaan ja välipalan jälkeen vielä omenaa n. klo 17 iltapäivällä.
Ap veti herneet nenuun eikä antanut, kun tuo ruoka "oli riittänyt hänen omalle lapselleenkin".
Siis vieraana oleva LAPSI pyytää OMENAA, eikä sitä saanut. Ja ap valittaa kuinka on nähnyt vaivaa kaiken ruokailun kanssa.
Olisi nyt vaan työntänyt sen omenan lapsen käteen, mikä ihmeen ongelma siinä oikein oli? Minkä takia sitä ei voinut antaa?
Senkö takia kun oma tytär oli käskenyt vierasta syömään makaronilaatikkoa jos oli nälkä - eli ei voinut ap ajaa tyttärensä "käskyn" yli?
kinuskikastiketta. Ei olisi kelvannut ilman.
Jotenkin vaan ei mulla ollut enää energiaa alkaa tuohon touhuun. Ei tuolle vieraalle käy mikään "tavallien" tarjottava :( ap.
on kasvava lapsi kyseessä, saattaa silti olla nälkä. En olisi itse lähtenyt tekemään ongelmaa yhdestä omenasta.
On aika erikoista, jos ei normaalikokoinen 12v tyttö ole saanut ihan tarpeeksi syömistä.
Ei ole ihme että suomalaiset lihoo, jos noin paljon syömistä ajatellaan olevan liian vähän. ohis
Kerroit että tytöt ovat jo 12v. Siinä iässä käytiin kavereitten kanssa ihan kahden kesken keittiöön tekemään välipalamme eikä äidin tarvinnut vääntämään mitään riisikakkuja siinä. Ja todellakin jos oli hedelmiä esillä niin niitä sai ottaa jos kysyi ensin. Eikä silloinkaan tarvinnut äidiltä kysyä. Riitti että kysyi minulta. Ei me edes haluttu ketään vanhempaa hengailemaan keittiöön kanssamme kun piti juoruilla ja muuta mukavaa. Sama juttu oli kavereitteni luona. Tuollaisilla kuten sinä ap ei kukaan koskaan tykännyt käydä.
Luulen, että tämä omena oli vaan piste i:n päälle ap:lle. Kakaraa on saanu miellyttää koko vierailun ajan ja ap on tehnyt kaikkensa, jotta vieras viihtyy, minkä tämä pikkupissis tajus ja käytti tilannetta hyväkseen. Omenan jälkeen se olis kinunnu taas jotain ja jos ei olis sitä saanu olis soittanut äidilleen. En ottais enää tuollaista yökylään ellei olis tyttäreni bestis.
Sillä on kotona varmaan niin tiukka kuri, että kylässä yrittää rikkoa rajojaan.
Keliaakikkona arvostaisin todella tuollaista vaivannäköä.