Kovettumat pois jaloista kotikonstein. Miten?
Menisin jalkahoitoon, mutta ei ole varaa moiseen luksukseen. Miten saisin jalkani siedettävään kuntoon kotikonstein, että kehtaisi sandaaleja laittaa jalkaan?
Hyvään raspiin voisin satsata hieman. Mutta millainen se olisi?
Kommentit (32)
Miten hohkakiveä käytetään? Onko se yhtä terävä kuin raspi?
Compeed-kovettumalaastarilla olen saanut vähän lähtemään. Mutta tulee vaan takaisin. Eli niitä jalkoja pitäisi jaksaa hoitaa koko ajan. Rasvoina Helosan tai kookospohjaiset on parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaksi kannattaa hankkia Schollin halkeileville kantapäille tarkoitettua tuotetta. En tiedä, mitä ne siihen laittaa, mutta tehokasta on. Siis jos on oikeasti kovat kantapäät (näillä, jotka ei raspaa, ei ole).
Ei toimi mulla. Taitaa olla liian "vaativat" kantapäät. Helosan ja kookosrasva ovat olleet tehokkaampia.
Otan jalkahöylällä kovettumat pois n. 6-8 viikon välein ja muuten joka ilta pesu, kuivaus, kunnon rasva ja sukat.
No tuossa asialliset tiedot
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00…
(Synteettinen) hohkakivi maksaa muutaman euron. On myös jalkojen kuorintaan tarkoitettuja voiteita.
Jos iho on kovin kuiva, Dr. Schollin tai muun merkin voide, jossa on karbamidia, on paras kosteuttaja.
Muuten voi kotona laittaa mitä tahansa rasvaista vartalovoidetta hohkakivellä käsiteltyihin jalkoihin, ja sitten öljyä (vaikka vauvaöljyä) päälle, ja siihen kääriä muovia (esim. muovikassista) päälle, sitten sukat ja yöksi nukkumaan.
Myös pehmentäviä sukkia myydään apteekissa, mutta jos iho on herkkä, tämä ei ehkä ole paras apu.
Mutta tärkeintä olisi mennä jalkahoitajalle ja selvittää kovettumien syy, ja pyrkiä sitten jalkoja hoitamalla, tukipohjallisilla sekä treenillä ehkäisemään kovettumia.
Minä en raspaile.
Pesun jälkeen tuorekelmulle Ceridalin lipogeeliä (on paksua voidetta) kelmu kantapään ja nilkan ympärille, voi laittaa hiukka teipillä kiinni. Päälle sukat.
Jos ei viikonloppuna/lomalla menoja voi kotioloissa pitää vaikka 2vrk yhtäsoittoa.
Kääreet pois ja pesu kera pesukäsineen (itsellä pellavaa), vie ylimääräisen irtoavan pois kantapäistä.
Pesun jälkeen hento rasvaus.
Todella ongelma-kantapäät pysyvät hyvinä.
Pienoisporalla ja sen hiomapäällä ajan kovettumat pois.
Vierailija kirjoitti:
Compeed-kovettumalaastarilla olen saanut vähän lähtemään. Mutta tulee vaan takaisin. Eli niitä jalkoja pitäisi jaksaa hoitaa koko ajan. Rasvoina Helosan tai kookospohjaiset on parhaita.
Ne kovettumat johtuu siitä että kävelee väärin ja/tai on huonot kengät. Varsinkin jos varpaiden päissä on kovettumaa. Ongelmaa voi olla myös jaloissa, eli asentovirhettä. Tai toisaalta voi olla jokin sairaus, joka kovettaa jalkapohjan ihoa.
Eli pitää hankkia paremmat, ergonomiset kengät ja siihen tukipohjallinen. Jumpata jalkoja ja hoitaa asentovirheitä pois.
Sienet ja bakteerit yms. voivat kuivattaa jalkojen ihoa, ja siten kovettaa kovettumia lisää. Jos jaloissa on kuivumista, kutinaa, haavautumia varsinkin varpaiden välissä, sitten voi epäilllä näitä.
HOHKAKIVI EHDOTTOMASTI!! POISTAA KOVETTUMAT HELLÄVARAISESTI. Itse aina kun käyn suihkussa niin kun vähän kosteat jalat niin lähtee se kuollut solukko. Suosittelen lämpimästi :)