Antti Heikkilä suosittelee pastöroimatonta maitoa:
"Homogenointi on jätetty pois luomumaidosta, mutta myös ilman pastörointia pärjättäisiin.
? Pastörointi on tarkoitettu vanhaan aikaan, jolloin hygieeniset olosuhteet olivat huonot. Suomessa maidon käsittelyketju navetasta meijeriin on tänä päivänä äärimmäisen hyvä verrattuna mihin tahansa maahan, Heikkilä huomauttaa.
Valistuneimmat kuluttajat hankkivat maitonsa käsittelemättömänä suoraan tiloilta tai luomukaupoista, joita löytyy ainakin pääkaupunkiseudulta.
? Käsittelemätön maito ei ole olennaisesti kalliimpaa. Sen hankkiminen on vain halusta kiinni."
Kommentit (22)
Mä luulen että toi ehec-juttu oli vain tosi huonoa tuuria. Kun itse olin lapsi, kylä oli täynnä lehmiä ja maidon käsittely jotain aivan toista kuin nykyään. Lähtien siitä että lehmien utareista hutaistiin pahin paska pois todella, todella paskaisessa vedessä uivalla, paskasta ruskealla rätillä. Yhdellä ja samalla rätillä. Ja sitten eikun lypsämään. Ja rättiä vähän hutaistiin "puhtaaksi" lypsyjen välillä. Myöhemmin tuli sitten se systeemi, että rätit pestiin pesukoneessa 60 asteen pesulla ja jokaiselle lehmälle oli oma rätti, ja rättiä käänneltiin ja taiteltiin hienojen sääntöjen mukaan. Siinä vaiheessa voi puhua jo edes jonkinlaisesta hygieniasta.
Itse rakastan kaupan laihaa ja mautonta maitoa =).
sitä suosittelisi.