Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Enkeli-Elisa on huijausta

Vierailija
07.07.2012 |

Vauva-lehden av:kin on muuten mainittu Hesarin Kuukausiliitteen perusteellisessa jutussa, jonka jälkeen kukaan täyspäinen ei usko Enkeli-Elisan tarinaan.

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onervakin yrittänyt hukuttaa lastaan ja katunut kun ei onnistunut.

Tarvitsiko niin monen hypätä jonkun sairastuneen ja kieroutuneen kirjailijan mielen syövereihin, joka totuutena syötti omia valheitaan ihmisille.

Vierailija
62/212 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aivan sama onko huijausta vai totta. Koulukiusaaminen samoin kuin masennus tappaa.

Itsemurhan glorifioiminen voi pahimmillaan synnyttää itsemurhien aallon. Masentuneet kiusatut ajattelee, että edes kuoleman jälkeen saa sääliä ja huomiota. Lukekaa kuukausiliitteen juttu ja ajatelkaa itse mikä on oikein.

Kiusaamisen vastustamiseksi tehdään monissa kouluissa hyvää työtä. Jos tämä oli keksitty juttu, on sen levitystapa vastuuton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin kielentutkija on myös analysoinut, että suuri osa tänne vauva-palstalle edellisen puolen vuoden aikana kirjoitetuista Elisan tarinaa epäilleitä agressiivisesti herjanneista viesteistä olisivat Vettenterän anonyymina kirjoittamia. Samat maneerit, kirjoitusvirheet ja erikoissanat toistuvat. Analysoitiin myös, että ainakin facebook-ryhmän anonyymi moderaattori "Kim" olisi yksi alterego lisää. Samalla asettuvat muut anonyymit toimijat epäilyksen alle.

Ei kai Hesarissa Kimiä mainittu, mun mielestä ei. Kim on ilmeisesti ainoa joka toimii Vettenrannan kanssa moderoimassa, ja se Kim tuntuu olleen tämän Elisa-kirjan taittaja. Tällaisia tietoja ja kuvia ainakin vielä eilen noilla Elisa-sivuilla oli, Kim oli sukunimensäkin kanssa siellä. Ne saattaa sieltä tietysti hävitä... :-p

Joku kysyi eilen suoraan siltä Kimiltä, onko hän nähnyt Elisan vanhempia. Ei vastannut siihen koskaan. Luultavasti Kim uskoo myös sokeasti Mintun juttuihin ja on ystävällisyyttään jo mennyt sitoutumaan "hyvän asian puolesta" eli taittanut kirjan ja modeeraa kaverina tuota FB-sivua.

Vierailija
64/212 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvästi keksitty juttu alusta loppuun!

Vierailija
65/212 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarina on tosi, niin tarina voi olla tosi vanhakin...jossain kuukausilehdessä oli vuosituhannen alussa tarina teinitytöstä, joka oli goottityylinen,joka kiusattiin ja päätyi itsemurhaan.Olisiko sama tapaus? Nora Bhatia? 16-vuotias Ruoveteläinen Tiina?

Mutta ikinä ei ole kuollut 2011 aikana, sillä siitä olisi noussut kyllä kohua.Nuo vanhemmat eivät voisi tai pystyisi pitämään kaikkia asiantiimoilta hiljaisina,joku puhuisi kyllä,koulussa samaanaikaan käynyt tai asiaa vierestä todistanut.Entäpä jos "Elisa" olisi halunnutkin,että asiasta tulee julkinen, juuri kuolemallaan sitä hakenut?Olisiko Elisa halunnut, että hänen asia painetaan hiljaisuuteen?Ja tosi inhottavaa, kun tietyissä, "enkeli-elisa" kuvissa kuvataan jotain aivan asiaankuulumatonta tyttöä. Ja tuo on sitten mielenkiintoista,tyttöä oli tönitty päiväkirjan mukaan naulakkoihin päin,ja siitä ei kukaan aikuinen mitään merkkejä nähnyt!Ei mustelmia tai opettaja kyyneliä, kyllä sellainen jo sattuisi niin, että kovimmaltakin tuskan kyyneliä tulisi...:/ Yleensäkin "enkeli-elisa" sivuston tyly suhtautuminen niihin, jotka ovat kertoneet omia kokemuksiaan, ei tunnu luontevalle...:/

Vierailija
66/212 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...itsekin kyseiseen FB ryhmään kuulun ja suurin osa Enkelin postauksista littyy kirjan myymiseen, outoa?

Vierailija
67/212 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä Onervan blogi että "Jossain kaukana on" -blogi ovat ilmeisesti Mintun omia.

Mintun blogi 2.7.2009:

http://taruolento.com/blog/2039796/jossain-kaukana-on-psykopaatti/

Tämä lienee se edellisessä mainittu "sukellus tarinaan" (10.07.2009):

http://jossai-nn.vuodatus.net/blog/2052650/uusi-blogi-avattu/

Vierailija
68/212 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammoinenkin on jossai-nn.vuodatus.net

Teksti on aika samankaltaista monin osin kuin jotkut muut tekstit...

Henk. koht uskon että kirjoittaja on kaikissa blogeissa, päiväkirjassa yms. sama. Päiväkirjat voi tosin olla nuoruuden ajalta...

Vierailija
69/212 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkeli-Elisan facebookissa Minttu toteaa näin:

"Enkeli-Elisa 1996-2011 Nyt pitää kyllä sanoa, että alkaa mennä pikkaisen yli tämä homma ja syyttely siitä, että minä olen Kaikki maailman ihmiset.

Tämä mystinen Kim, jonka nimissä täällä joidenkin väitteiden mukaan kirjoittelen, on ihan yhtä todellinen kuin Santtu tai Tiina, jotka ovat molemmat täällä myös ylläpitoa pyörittäneet.

Ja mitä tulee nettihäirikkööni, niin yhtäläisyyksien löytäminen tekstistä vain tukee sitä miten mahdotonta tällaista selvitystyötä on tehdä. Ko. henkilöä vastaan on menossa syyttäjällä kunninaloukkausjuttu ja ko. kirjoittajan henkilöllisyys on poliisin toimesta tarkistettu. Vaan ilmeisesti tässäkin on kyse siiitä kuuluisasta selittelystä ja minun jakautuneesta persoonastani. Eikös tuolla kopioblogissa kirjoitetakin jotain skitsofreniasta?"

Viitsiskö joku toimittaja selvitellä onko tälläistä juttua oikeasti poliisille annettu? Tääkin vois olla ihan mielenkiintoista jos juttu osottautuisi valheeksi.

Vierailija
70/212 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on taas ollut niitä päiviä, kun mikään ei luista. Vituttaa ja aina vaan vituttaa.

Yöllä heräilin, TAAS!

Siihen ei vaan taida loppua tulla.

Olen miettinyt pilleripurkkia. Olisiko siihen sittenkin taas helppo tarttua.

Kun mieli laahaa jossain helvetin esikaupungeissa, eikä mikään asia ota sujuakseen. Edes kirjoittamisesta ei tule mitään.

Psykopaatti...psykopaatti..huutaa se minun unessani. Ja aamulla alan olla entistä varmempi siitä, mitä minun on tehtävä. Tästä ei muuta ulospääsytietä taida olla.

Kaivoin kaikki pullotkin piilosta. Pillut pullosta. Vai miten päin se menikään.

Minulla on ryppyinen pillu ja kiiltävä pullo. Hyvinhän ne sopivat tähän olohuoneen päydälle...kumpikin... kun kukaan ei ole näkemässä.

Helvetin esikaupungeista mieli kulkee tämän koktailin jälkeen helvetin kartanoille. Levitän käteni auki ja juoksen sitä vastaan. "

Vierailija
71/212 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka kuolinpäivä olisi muutettu, miksi ihmeessä "isä" surisi facebookissa lastaan valheellisena päivänä? Saadakseen julkista sympatiaa? Eihän siitä nyt sentään mitään kansallista kiusaamisenvastaista päivää sentään ole julistettu. Luulisi perheen sitten kunnioittavan tyttönsä muistoa ihan keskenään ihan oikeana kuolinpäivänä, eikä satunnaisena sepitettynä päivänä. Siltä osin siis ainakin uskottavuus karisee myös tuolta versiolta, että tunnistamisen takia olisi muutettu tämäkin tieto.

Vierailija
72/212 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tästä projektista nyt ihan niin hirveitä rahasummia olisi irronnut, mutta ennenkaikkeahan Minttis on tällä kerännyt itselleen sosiaalisessa mediassa paljon sympatiaa ja kehumista. On varmasti aika huumaavaa kun jatkuvasti vaan kehutaan ja kannustetaan ja se on varmaan aika iso motivaattori. Kirjailija on kertonut avoimesti lehdissä mm. masennuksestaan ja koulukiusaamisestaan ja tämän projektin kautta varmaan terapoi heikkoa itsetuntoaan.

Vierailija
73/212 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muotoiltu, siis jos halutaan viitata siihen, että Enkeli-Elisaa ei ihan aikuisten oikeasti ole ollut juuri niinkuin jossain blogeissa tai Facebookissa on kuvattu.

Oikeammin ilmaistuna sen pitäisi siis olla:

"Enkeli-Elisa on fiktiivinen hahmo"

(jossa saattaa olla todellisuuspohjaa)

Tero

Vierailija
74/212 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muotoiltu, siis jos halutaan viitata siihen, että Enkeli-Elisaa ei ihan aikuisten oikeasti ole ollut juuri niinkuin jossain blogeissa tai Facebookissa on kuvattu.

Oikeammin ilmaistuna sen pitäisi siis olla:

"Enkeli-Elisa on fiktiivinen hahmo"

(jossa saattaa olla todellisuuspohjaa)

Tero

Vierailija
75/212 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai

Elisan väitettynä kuolinpäivänä ei kuollut koko Suomessa yhtäkään 14-, 15- tai 16-vuotiasta tyttöä.

Tottakai kuolinpäivä on muutettu,luultavasti myös vuosi.Ei kukaan voi olla niin hölmö että luulee ettei noita tietoja olis muutettu.Tässä suojellaan asianomaisten yksityisyyttä.

Vierailija
76/212 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluampujillahan oli myös kiusatun kohtalo. Jos Elisan tapausta pidetään itsemurhan romantisoimisena, niin millaisena pitäisi sitten nähdä luokkakavereihin kohdistettujen joukkosurmien kuvaukset? Tai perhesurmien taustalla olevat parisuhderistiriidat?

Tuo nuoren Wertherin tapauksen aikaansaama itsemurha-aalto pitää nähdä oikeassa kontekstissaan. Eihän silloin ollut mitään nykyisenkaltaista hyvinvointivaltion mahdollistamaa auttamisjärjestelmää. Itsemurha tai jopa kaksintaistelut rakastetun puolesta nähtiin kunniallisena.

Mitä tulee Elisan tapauksen tosipohjaisuuteen, toivon muiden tavoin, että Vettenranta tulisi avoimesti julkisuuteen kertomaan miten asia oikein on.

Nuoren Wertherin kärsimykset todellakin aiheutti vakavan itsemurha-aallon sydänsuruista kärsivien nuorten saksalaisten miesten keskuudessa. Mutta lainaamani kirjoittajan kontekstualisointi ja tekemä vertailu meni ikävä kyllä mynkään kahdesta syystä:

a) "Nuoren Wertherin kärsimykset" on kirjoitettu aikakaudella, jolloin itsemurha ei ollut mikään ihailtava, vaan äärimmäisen paheksuttava ja hävettävä teko. Itsemurhaajat esimerkiksi haudattiin useimmiten hautausmaan ulkopuolelle. Itsemurha oli vakava synti, ja tästä syystä romaani (ja Wertherin "copycatit") aikanaan aiheuttivatkin melkoisen moraalisen paniikin.

Sen sijaan on hyvin ontuvaa verrata sitä esim. koulusurmiin, hyvästä syystä: koulusurmaajien teot ovat vain äärimmäisen harvojen mielestä seuraamisen arvoisia. Koulusurmaajan tekoja, mielentiloja tai ajatuksia kohtaan on erittäin hankala tuntea empatiaa, toisin kui Elisan kaltaista "uhriutettua" koulukiusattua itsensä murhaajaa kohtaan.

Vierailija
77/212 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin aika pimeätä tekstiä on ja on syytä ollakin huolissaan "kirjailijan" lasten puolesta, mutta ehkä asialle on tehtykin jo jotain.

"Tänään kaikki taas tuntuu kaatuvan päälleni.

Tämä päivä on niitää päiviä, jolloin mietin, olisiko parempi ollut, että en olisi pelastanut tuota lasta itseltäni.

Silloin,

juuri viime hetkellä tunsin suurta katumusta ja kiidin lapsi käsivarsillani lääkärin luo.

Ja nyt tunnen suurta katumusta, etten vienyt tekoani loppuun.

Olen välillä niin kadoksissa, kadotettuna, yksin, vain tuo möykky rintalastani alla.

Välillä tuntuu, että minulla on vain tämä huone ja koneeni..... sormet, jotka kiitävät sen näppäimistöllä.

Seinät kaatuvat päälle..... vähä vähältä, metri metriltä ne tavoittavat minut ja ahdistavat puristavaan syleilyynsä.

Kaikki uskovat, että hengityksesi vain pysähtyi.....

Minä tiedän totuuden."

Kamalaa!!!

Ilmoita tuo blogi poliisille,olisiko lapsensa vaarassa!?

Vierailija
78/212 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaperäisiä persoonia ;)

Vierailija
79/212 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Enkeli-Elisa 1996-2011 Nyt pitää kyllä sanoa, että alkaa mennä pikkaisen yli tämä homma ja syyttely siitä, että minä olen Kaikki maailman ihmiset.

Tämä mystinen Kim, jonka nimissä täällä joidenkin väitteiden mukaan kirjoittelen, on ihan yhtä todellinen kuin Santtu tai Tiina, jotka ovat molemmat täällä myös ylläpitoa pyörittäneet.

Ja mitä tulee nettihäirikkööni, niin yhtäläisyyksien löytäminen tekstistä vain tukee sitä miten mahdotonta tällaista selvitystyötä on tehdä. Ko. henkilöä vastaan on menossa syyttäjällä kunninaloukkausjuttu ja ko. kirjoittajan henkilöllisyys on poliisin toimesta tarkistettu. Vaan ilmeisesti tässäkin on kyse siiitä kuuluisasta selittelystä ja minun jakautuneesta persoonastani. Eikös tuolla kopioblogissa kirjoitetakin jotain skitsofreniasta?"

Viitsiskö joku toimittaja selvitellä onko tälläistä juttua oikeasti poliisille annettu? Tääkin vois olla ihan mielenkiintoista jos juttu osottautuisi valheeksi.

Jännä juttu, että hänellä on aikaa kommentoida asiaa koko aika, vaikka hän on "kesälomalla" ja lupaa todisteita elokuussa, miksi siis edes kommentoi nyt?

Vierailija
80/212 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskellä nauttimaan. Jos asiat on kuten Minttis kertoo, niin hänhän on taas joutunut kiusatuksi. Median ja lukuisten anonyymien ihmisten taholta :(

Jännä juttu, että hänellä on aikaa kommentoida asiaa koko aika, vaikka hän on "kesälomalla" ja lupaa todisteita elokuussa, miksi siis edes kommentoi nyt?