Miten yh selviäisi arjesta oman työn ja kahden alakoululaisen kanssa?
Olen työssä, jossa päivät venyvät pari kertaa viikossa klo 17 asti. Toinen poikani menee neljännelle luokalle, toinen aloittaa ensimmäisen. Molemmat haluaisivat aloittaa myös uuden harrastuksen (toisella on yksi vakituinen sellainen jo ennestään). Meillä ei ole autoa.
Työskentelen matalapalkka-alalla (korkeakoulututkinto pohjalla) ja olen ollut töissä vasta jonkin aikaa. Pidän työstäni, mutta se pyörii mielessäni iltaisinkin, sillä tarvittavaa rutiinia ei ole vielä ehtinyt syntyä.
Taidan olla huolissani, kuinka jaksan syksyllä. Työ, lapset, kaupassakäynnit, kotityöt, harrastuksiin kuljettamiset... Lisäksi olen huono nukkumaan, joten univelkaa kertyy. Nyt lomalla huomaa kontrastin. Miten ihmeessä organisoisin arkemme, että siitä tulisi tavanomaisen hyvää ja mukavaa eikä vain selvitymistä ja suoriutumista?
Kommentit (4)
Joka päivä ei ole pakko siivota eikä laittaa ruokaa. Tee ruokia viikonloppuna pakkaseen ei tarvitse stressata viikolla. Tai tilatkaa pizza aina silloin tällöin.
Lapset auttamaan kotitöissä ikänsä/taitojensa mukaan. Voisiko harrastuksiin vientiä sopia vuoroteltavaksi jonkun kaverin kanssa? Tai opettaa lapset kulkemaan itse?
T: 2 lapsen yh
Vaikka kuinka sallisi epäjärjestyksen ja käyttäisi eineksia apuna, niin koko ajan on riittämättömyyden tunne. Sitä haluaisi jaksaa enemmän, ainakin olla lapsille enemmän oikeasti läsnä.
työrutiinit tulevat hiljalleen.
Miksi lapsia pitää kuljettaa harrastuksiin jos autoakaan ei ole? Opettelette reitin yhdessä ja sen jälkeen lapset kulkevat esim. toiseen suuntaan itsenäisesti, harjoittelun jälkeen molempiin suuntiin itsenäisesti.
Kaupassakäynnit sinun täytyy suunnitella etukäteen esim. siten, että mietit viikon ruuat etukäteen - näin vältät sen, että juuri sinä kiireisimpänä päivänä pitää juosta vielä kauppaan.
Ruokalistaa suunnitellessa kannattaa miettiä, miten raaka-aineita voisi hyödyntää parhaiten: itse esim. hyödynnän uunilohen loput esim. lohilaatikkoon (se loppulohi esim. pakkaseen jos ei halua syödä lohta kahtenä päivänä peräkkäin) tai tomaattisen kasvispastakastikkeet loput keiton pohjaksi.
Kotitöissä auttaa myös suunnittelu: pyykit pyörimään heti kun tulet kotiin, koneesta otat ne pois kun lapset nukkuvat. Tiskikoneen tyhjennys/täyttö sopii hyvin lapsille. Yhdenä päivänä vessan pesu, toisenä kylppäri, keittiö siistiksi joka ilta - näin perinteiseen viikottaiseen siivouspäivään ei jää kuin lattiat
ja pölyt.
Roskien vienti lapsille.
Vaatteet ym. työjutut laitat illalla valmiiksi, samoin laitatte lasten vaatteet ja koulureput yhdessä illalla valmiiksi.
Pientä organisointia ja etukäteissuunnittelua ja arki on varsin helppoa.
t. kahden alakouluikäisen työssäkäyvä yh-äiti, jonka perheeseen kuuluu myös koira
p.s. ja tärkeintä: älä stressaa - jos joskus jää siivoamatta niin antaa olla, jos ei jaksa kokata niin tilatkaa pizzaa jne.
kun on pakko...