Hajuttomia pesuaineitä käyttävät: haisevatko hajustetut pesuaineet hyvältä?
Joku voi pitää kysymystä outona, mutta varmasti on niitäkin, jotka käyttävät hajuttomia pyykinpesuaineita perheenjäsenten tai vaikkapa työn takia.
Itse käytän hajusteettomia pyykinpesuaineta ja mun nenään hajustetut pyykki- ja huuhteluaineet haisevat pahalta.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:13"]
Pesuaine sellaisenaan haisee myrkylle (kuten mikä tahansa muukin kodin kemikaali), mutta ei sitä liene tarkoitus suoraan purkista nuuhkiakaan. Eikä se hajusteeton sen terveellisempi ole haistella tai maistella, vaikka tuoksuja ei siitä erittyisikään.
Hajustetulla aineella pestyt pyykit eivät haise oikeastaan millekään, kun ainetta on annosteltu oikein/kohtuullisesti/alle ohjeen ja koneen huuhteluohjelma toimii oikein. Jos sitä lorauttaa litran ja pesee vettä säästävälle ohjelmalla, niin toki ainetta jää vaatteiisiin niin että sen aistii. Mutta edelleen eivät ne hajusteettomatkaan jäämät vastaavassa tapauksessa ole sen enemmän hyväksi ihokontaktissa tai itse kankaalle.
[/quote]
Mä oon kyllä eri mieltä tuosta, että hajustetuilla aineilla pestyt pyykit eivät haisisi. Kyllä ne haisevat, ja jos heität sellaisella pestyn vaatteen hajusteettomalla aineella pestävän pyykin joukkoon, haisee koko pyykki siltä aineelta. Pyykkiaineiden hajut tarttuvat myös muihin tavaroihin. Esim. kaverilta saatu rintapumppu haisi keitettäessä pitkään joltain Bio Luvililta, jota tämä kaverini käyttää.
Ap
[/quote]No se on sinun kokemuksesi. Evvvk. En jaa sitä kanssasi, mutta otan osaa jos oikeasti olet noin yliherkkä hajuille. Elämäsi on varmasti muutenkin hyvin vaikeaa, siitä kertoo jo kulutustottumuksesi. Kuka oikeasti hankkii jotain käytettyjä intiimilaitteita ellei ole aivan pakko?
[/quote]
En ole yliherkkä, mutta mulla on hajuaisti. Mun elmä ei ole rankkaa, sen todistaa jo se, että mulla ei mene kuppi nurin, jos joku on eri mieltä kanssasi. Intiimilaite :D Rintapumppu putkahti mulle postipakettina, enkä ole vielä keksinyt yhtään hyvää syytä, miksen voisi sitä käyttää, vaikka kaverini on käyttänyt sitä ennen minua. Ajatteletko muuten, että sairaaloiden sähköiset rintapumput ja/tai niiden pestävät osat ovat kertakäyttökamaa?
Ap
[/quote]En tokikaan. Tiedän myös, että sairaaloissa käytettävät alushousut ovat käytössä potilaalta toiselle, ja niihin varmasti on lurahtaisi eritelty jos toinenkin, mutta siitä huolimatta omat pikkupöksyni ostan uutena kaupasta.
[/quote]
No, tuo ei kuitenkaan saa mua vakuuttuneeksi, etten voisi käyttää käytettyä rintapumppua.
Ap
[/quote]Jos se haju selvästikin kiusaa sinua, niin miksi väen väkisin altistat itsesi sille? Uusia pumppuja saa kaupasta.
[/quote]
Jos luit vastaukseni, siinä luki "haisi keitettäessä pitkään". Ei haise enää, eikä se haju mitenkään kiusannut, sen keksit itse. Uusia pumppuja saa kaupasta, mutta miksipä mä semmoisen hankkisin, kun mulla on tämä yksi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:17"]
Pasuaineet ja huuhteluaineet eivät mielestäni tuoksu pahalta, mutta ne tuoksuvat selkeästi pesuaineelta.
En haluaisi olla nirppanokka, mutta minusta se on jotenkin todella wt, kun vaatteet tuoksuu pesuaineelle. Ehkä pyyhkeet ja lakanat voivat kotona vähän tuoksuakin pesu/huuhteluaineelle, mutta eivät vaatteet.
On ihan ok, jos ohikulkeva ihminen tuoksahtaa hajuvedelle tai vaikka hiuslakallekin, mutta että pesuaineelle.. se on selkeesti nou nou...
[/quote]
Hei, täällä ollaan ihan samaa mieltä!!
Minustakin tuo pesuaineen tuoksu vaatteissa ei ole hajuongelma vaan nimenomaan se siinä tökkii, ette miksi joku ihminen haluaa ylipäätään tuoksua jollekin supermarketin kahden euron pesuainepullolle...
Jotkut haisevat ällöttävältä. Saan ystävältäni aina käytettyjä vauvanvaatteita ja joudun aina espesemään ne useita kertoja ennen käyttöönottoa saadakseni voimakkaan ja omaan nenääni inhottavan hajun lievemmäksi. En tiedä mitä pesuainetta he käyttävät, mutta se on ylivoimaisesti pahin haistamani. Olen toki muuten hyvin kiitollinen vaatteista.
Miedosti hajustettu pesuaine on ok, esim. Serto. Vihreä litku on hirveän hajuista, Ariel vai Omo? Ei ole allergiaa, mutta en vain tykkää hajustetusta pesuaineesta. Hajua tulee riittävästi jo mm. dödöstä, liika hajustepeitto on vain liikaa...
Hajustettua pesuainetta käyttävän vaatteet haisevat omaan nenään todella voimakkaalle, en tiedä onko annostelu pielessä vai onko normaalia, että kanssalenkkeilijöiden vaatteiden pesuaine haisee nenään ulkoilmassakin kun joku ohittaa tms. Pienessä tilassa on todella tukalaa olla, kun naapurin vaatteet on pesty Omolla, dödönä on jotain Axea ja on vielä lotrattu tuoksua niskaan. Lovely.
[/quote]
Mä oon huomannut omissa urheiluvaatteissa, että käyttöiän ollessa lopussa pinttyy hien haju vaatteeseen ja sitten kun pestessä se pesuaineen haju kanssa pinttyy eli kaikki hajut haisee voimakkaammalta.
Mä olen tällainen rasismia vihaava, humaaneja arvoja ajava toimeentulotuella elelevä henkevä vihreä luomuekohippi, ja mä pesen meidän pyykit vain pesupähkinäliemellä. Mä olen huomannut, että vallitseva trendi valkoisen roskaväen eli duunarien ja väärät arvot omaavan valkokaulusväenkin kulutustottumuksissa on juuri hajustettujen pyykinpesuaineiden käyttö. Mä kutsunkin sitä leikkisästi valkoroskan hajuksi. Kateelliset ja älähtävät koirat alapeukuttaa, mutta totuus ei pala tulessakaan! ;)
Minä käytän pyykissä ja henk.koht. hygieniassa vain hajustamattomia tuotteita. Miehenkin olen opettanut käyttämään hajustamattomia tuotteita. Kirpparilla tunnistan tutun kirppispöydän aina hajun perusteella ohi kulkiessani.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 19:15"]
Minä käytän pyykissä ja henk.koht. hygieniassa vain hajustamattomia tuotteita. Miehenkin olen opettanut käyttämään hajustamattomia tuotteita. Kirpparilla tunnistan tutun kirppispöydän aina hajun perusteella ohi kulkiessani.
[/quote]Mä olen huomannut saman. Mä aina ihmettelen, minkälainen valkoroska tuo vaatteensa kirpputorille tai kierräytyskeskukseen HAISEVANA! Itsekeskeisyyden multihuipentuma. Miksi ei ajatella vaatteen tai tavaran seuraavaa käyttäjää, vai ihanko kiusallaan noilla pesuaineilla on pakko lotrata? Mä olen monta kertaa jättänyt ottamatta ilmaislaarista hyvän vaatteen, kun Omon löyhkä on niin voimakas. Mä en vaan pysty.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:24"]
Alapeukuttajia kismittää, että kaikki eivä tykkääkään heidän hajustaan :D
[/quote]
En ole alapeukuttaja, mutta kylläpä todella mietin ostavani ensi kerralla hajustamatonta ainetta. Tähän asti menty violetti Ariel + sininen Comfort -linjalla. Olen vimeaikoina alkanut miettimään, että hajujen kaikkinainen kakofonia ei ehkä olekaan kiva, kun vaatteiden hajun päälle tällää vielä suihkusaippuan, shampoon, dödön, hiusmuotoilutuotteet, ehkä hajuveden (ensi kerralla tähän mökkiin tulee myös hajusteeton lakka, jos se vaan toimii)..
Mikä olisi hyvä aine? Mielummin jauhemainen.
Eräässä kaupungin vuokrakerrostalossa on pyykkitupa ihan ulko-oven vieressä. Sieltä leijuu hyvinvoimakas pesuaineen haju aina. Oikein kuin muuri pöllähtää vastaan. Enneneivät pesuaineen hajut haitanneet. Nykyään ottaa nenään kyllä pahasti joku omo-ariel katku. Itse pesen sertolla jossa lienee kyllä mieto tuoksu myös.
Meidän perheessä ovat kaikki henkilökohtaiseen puhtauteen ja pyykkiin tarkoitetut tuotteet olleet hajustamattomia varmaan kanssa sen 25 vuotta. Tuoksuna käytämme jokainen sukupuolesta riippumatta kukin omaa hajuvettä, mutta hyvin hyvin maltillisesti.
En ymmärrä, miksi ihmiset haluavat synnyttää eri tuotteista ympärilleen tuoksujen sekamelskan, joka yhdistelmänä on useimmiten todella vastenmielinen.
Kyllä tuoksuvat hyvälle :) Ja kotona hajusteettomat aineet käytössä.
Jengi vissiin kuvittelee, että se pesuaineen haju on merkki puhtaudesta.
Äitini taitaa käyttää Omoa, eikä se mielestäni haise mitenkään pahalta, mutta joskus se haju vain tuntuu häiritsevän voimakkaalta. Serto on kai hajustettua, eikä se muistikuvieni mukaan haise juuri millekään.
Niin mutta jos käyttää samaa ainetta vuodesta toiseen niin se ei enää haise omaan nenään millekään. Sitten sitä pitää laittaa yliannostus, jotta pyykki haisisi taas omasta mielestä puhtaalle eli pesuaineelle. Ja monet hajun voimakkuudesta päätellen laittavat. Silloin omasta mielestään on hajuton mutta kaverit nyrpistelee nenäänsä kun joutuvat istumaan rouva bio luvilin vieressä.
Lienee sama homma kuin hajuvesien kanssa. Kun istuu oopperassa, teatterissa tm. niin silmät alkaa vuotaa ja aivastuttaa, niin että tekee mieli pitää hihaa naaman edessä ettei tukehdu, kun mummot käyttävät samaa hajuvettä 30 vuotta ja joka vuosi laittavat aina yhden ruiskauksen enemmin kuin edellisenä...
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 20:39"]
Meidän perheessä ovat kaikki henkilökohtaiseen puhtauteen ja pyykkiin tarkoitetut tuotteet olleet hajustamattomia varmaan kanssa sen 25 vuotta. Tuoksuna käytämme jokainen sukupuolesta riippumatta kukin omaa hajuvettä, mutta hyvin hyvin maltillisesti.
En ymmärrä, miksi ihmiset haluavat synnyttää eri tuotteista ympärilleen tuoksujen sekamelskan, joka yhdistelmänä on useimmiten todella vastenmielinen.
[/quote]
Minäkin käytän hajusteetonta deodoranttia ja pyykinpesuainetta, mutta esimerkiksi shampoissa ja hoitoaineissa hajusteettomien valikoimat ovat liian suppeat. Koska hiusten ulkonäkökin kiinnostaa, olen tahtomattani osaltani aiheuttamassa tätä hajujen kakofoniaa.
Todellakin haisee kaikki pyykki, jos joukossa on ollut voimakkaasti huuhteluaineelle tuoksuva vaate. Esim. ystäväni palauttama lastenvaate. Riittää hajustamaan koko koneen. Itse käytän Allegroa.
Ei nyt pahalta mutta se tuoksu on ihan liian voimakas. Se häiritsee itseäni eniten. Inhoan kyllä muutenkin kaikkea voimakkaan hajuista vaikka haju itsessään ei olisikaan paha.
Huuhteluaine sopivasti annosteltuna haisee hyvälle. Esimerkiksi vanilja ja omppu. Mutta vaikka annostelussa lukee korkillinen, niin 7kg koneeseen max. kolmasosa tai mielummin neljäsosa korkkia on sopiva annostus. Jos laittaa koko korkin, niin vaatteet haisee metrien päähän. Hyvin vähän laitettuna jää vieno tuoksu, jonka haistaa vain tunkemalla naaman siihen vaatteeseen.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 20:39"]
[/quote]
Minäkin käytän hajusteetonta deodoranttia ja pyykinpesuainetta, mutta esimerkiksi shampoissa ja hoitoaineissa hajusteettomien valikoimat ovat liian suppeat. Koska hiusten ulkonäkökin kiinnostaa, olen tahtomattani osaltani aiheuttamassa tätä hajujen kakofoniaa.
[/quote]
Totta puhut, hiustenhoitotuotteissa ei löydy hajusteettomia hyviä. Onneksi hiuksissa tuoksu ei ole kovin voimakas, sen aistii vasta ihan läheltä:)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 18:13"]
Pesuaine sellaisenaan haisee myrkylle (kuten mikä tahansa muukin kodin kemikaali), mutta ei sitä liene tarkoitus suoraan purkista nuuhkiakaan. Eikä se hajusteeton sen terveellisempi ole haistella tai maistella, vaikka tuoksuja ei siitä erittyisikään.
Hajustetulla aineella pestyt pyykit eivät haise oikeastaan millekään, kun ainetta on annosteltu oikein/kohtuullisesti/alle ohjeen ja koneen huuhteluohjelma toimii oikein. Jos sitä lorauttaa litran ja pesee vettä säästävälle ohjelmalla, niin toki ainetta jää vaatteiisiin niin että sen aistii. Mutta edelleen eivät ne hajusteettomatkaan jäämät vastaavassa tapauksessa ole sen enemmän hyväksi ihokontaktissa tai itse kankaalle.
[/quote]
Mä oon kyllä eri mieltä tuosta, että hajustetuilla aineilla pestyt pyykit eivät haisisi. Kyllä ne haisevat, ja jos heität sellaisella pestyn vaatteen hajusteettomalla aineella pestävän pyykin joukkoon, haisee koko pyykki siltä aineelta. Pyykkiaineiden hajut tarttuvat myös muihin tavaroihin. Esim. kaverilta saatu rintapumppu haisi keitettäessä pitkään joltain Bio Luvililta, jota tämä kaverini käyttää.
Ap
[/quote]No se on sinun kokemuksesi. Evvvk. En jaa sitä kanssasi, mutta otan osaa jos oikeasti olet noin yliherkkä hajuille. Elämäsi on varmasti muutenkin hyvin vaikeaa, siitä kertoo jo kulutustottumuksesi. Kuka oikeasti hankkii jotain käytettyjä intiimilaitteita ellei ole aivan pakko?
[/quote]
En ole yliherkkä, mutta mulla on hajuaisti. Mun elmä ei ole rankkaa, sen todistaa jo se, että mulla ei mene kuppi nurin, jos joku on eri mieltä kanssasi. Intiimilaite :D Rintapumppu putkahti mulle postipakettina, enkä ole vielä keksinyt yhtään hyvää syytä, miksen voisi sitä käyttää, vaikka kaverini on käyttänyt sitä ennen minua. Ajatteletko muuten, että sairaaloiden sähköiset rintapumput ja/tai niiden pestävät osat ovat kertakäyttökamaa?
Ap
[/quote]En tokikaan. Tiedän myös, että sairaaloissa käytettävät alushousut ovat käytössä potilaalta toiselle, ja niihin varmasti on lurahtaisi eritelty jos toinenkin, mutta siitä huolimatta omat pikkupöksyni ostan uutena kaupasta.
[/quote]
No, tuo ei kuitenkaan saa mua vakuuttuneeksi, etten voisi käyttää käytettyä rintapumppua.
Ap
[/quote]Jos se haju selvästikin kiusaa sinua, niin miksi väen väkisin altistat itsesi sille? Uusia pumppuja saa kaupasta.