Juhani on kyllä maailman tyhmin suvussa kiertävä toinen/kolmas nimi!
Mun miehellä on siis se, isällään on ja pojallaankin (aik. suhteesta) on se sama toinen nimi.
Arvatkaas tuliko sitä mun pojalle toiseksi nimeksi? Ehei!
Kommentit (28)
Kai mies voi päättää myös, minkä nimen lapselleen antaa? Eihän se mikään ap:n oma lapsi ole.
muu kuin kutsumanimi tulee ilmi? No, tietty esim ristiäisissä ja sit häissä.. :) ja sit virallisissa papereissa.. Mä tosin halusin mieheni toisen nimen, joka on myös mieheni isän toinen nimi, vanhimmalle pojalleni "perinnöksi", mutta hänen etunimensäkin on kyllä perintöä mun ja miehen isovanhemmilta..
Mutta toki voi sanoa, ettei halua jotain nimeä, jos ei siitä tykkää. Ei meillekään tuu ikinä Lumiaa, vaikka niin moni siitä tykkää.. tosin olis kyllä sit jo melkein sitä legendaarista Matteus, Markus, Luukas ja Pasi -sarjaa.. :)
Juhani on hienoin nimi seitsemästä veljeksestä sen sijaan lauri on täysin perseestä
Vielä näin jälkikäteen seuraavaa:
Jos jokin nimi ja sen säilyminen sukupolvien ketjussa on toiselle vanhemmista erityisen tärkeää, niin voisihan silloin myös miettiä nimen alkuperää ja sen mahdollisia muita muotoja ja yrittää löytää sieltä jonkin itselle mieluisamman vaihtoehdon kompromissiksi. Ja juuri "Juhanin", joka siis palautuu "Johannes" (heprean "Yochanan") -nimen ruotsinkieliseen versioon "Johan", nitä erilaisia vaihtoehtoja riittää. Suomen kielessä esim. seuraavat, almanakastakin löytyvät muodot: Juhani, Juhana, Juha, Juho, Jukka, Jussi, Janne, Jan, Jani, Hannes ja Hannu. Muista kielistä löytyy sitten vielä lisää.
Ja tässä kysyjän tapauksessahan oli vielä kyse toisesta tai kolmannesta etunimestä, ei siitä tavallisimmin käytetystä kutsumanimestä...
Vierailija kirjoitti:
"Mikähän annettas tolle meidän pojalle nimeksi?" "Öö.. ei keksi kyllä mitään..."
"Laitetaanko Juhani?"
"No joo, ei taija muutakaan keksiä.."
Älykkäämmät vanhemmat olisivat antaneet lapselleen nimeksi vaikka Mico-Zakarias