Äiti hakee lapsille ja lapsien kavereille viinat!
Kihisen niin raivosta...
14 vuotias lapseni oli muutama viikko sitte kaverillaan yötä. Kaverin olin aiemmin tavannu, mutta perhettä en. Soitin kaverin äidille, varmistin että poikani on sinne myös menossa ja että vanhemmat huolehtivat että nuoret menevät ajoissa kotiin jne.
No nyt sitte selvis mulle että oli jo etukäteen ennen soittoani sovittu, että äiti valehtelee minulle! Pojat on riekkunu ympäri kyliä ja tämän kaverin äiti on ostanu heille minttulikööripullot ja tupakka-askit!
Mitä mun tilanteessa tekisitte? Soitanko poliisille? Sille äidille?
Poikani olisi taas ensi viikolla sinne yökylään menossa.. Odotanko siihen asti ja menen sitte paikan päälle jossain vaiheessa itse?
Kommentit (25)
nämähän on juridisesti haastavia... jos luit pojan privafacesta niin se ei ole ehkä ihan hyvä homma tai ainakaan kannata mainita (vaikka täällähän see jo lukee)... tästähän on keskusteltu mitkä on vanhemman oikeudet ja velvollisuudet etenkin kirjesalaisuuden näkökulmasta. Eli jos teet viranomaisasian tästä niin se toinen vanhempi voi heittää tuon vastapallona jos oikeen riitoihin äimistytte...
Jututas niitä muita lasten vanhempia ensin jos kerran oli mukana useampia.
t. kolmen sällin iskä
Apn kersa on tupakoiva teinialkkis :) vahinko on jo tapahtunut. Ei se juomistaan lopeta vaikka polio sille menisit.
Ja sit alan selvittelee asiaa pojan kanssa. Kiitos iskälle hyvistä vinkeistä :).
ap
Apn kersa on tupakoiva teinialkkis :) vahinko on jo tapahtunut. Ei se juomistaan lopeta vaikka polio sille menisit.
Luuletko että sun viestis mua jotenki hetkauttais?
suhtautunut näihin ja vastaaviin niin, että ensin kysyn lapselta että mitä on tapahtunut. Jos kiertelee niin johdattelen sitten tarkentavilla kysymyksillä kohti hänen näkemystään tapahtumista. Yleensä sieltä suuntaa saa teiniltäkin vaikkei aina ihan koko totuutta.
Sitten menisin sinne kaverin oven taakse ja jututtaisin sitä vanhempaa. Juurikin rakentavasti ja kiihkottomasti. Sanoisin että on tullut korviin sitä ja sitä ja että onko hänellä tietoa. Sitten samalla tavalla johdattelisin keskustelun sinne ytimeen ja kaivaisin irti mitä oli ostettu ja lopulta mikä oli ajatus takana jos näin tosiaan tapahtui. Ja sitten lopuksi oma näkemys asiasta.
Kun tapaat ja juttelet henkilön kanssa pystyt muodostamaan aika nopeasti käsityksen ihmisestä ja tyylistä. Vielä jos pääset ovenraosta sisälle niin paljastuu äkkiä lisää tietoa arvomaailmasta.
Todennäköisesti totuus on jossakin puolimaastossa, juniorit kun liiottelee reteesti mutta ei ne ihan hatusta juttuja yleensä tempaa. Tyyliin äiti oli biffannut röökin omasta askistaan mutta ei se neljää askia ole ostanut.
Tarkoitus siis aktivoida keskustelua vanhempien kesken, ei kaikkea suoraan poliisille ja lakitupaan. Tämä yhteiskunta on vain niin hyvä kun me siitä yhdessä teemme ja poliisivaltiot harvoin ovat mukavia :-)
Kerro kuinka tarina päättyy... on ajankohtainen itsellekin ja näistä puhutaan varmaan sällin kanssa piakkoin...
Vielä tuli mieleen, että aina on hyvä tehdä pistokokeita eli kun seuraavan kerran menee (jos siis päästät) niin mene illalla käymään siellä. Vie vaikka kotiavaimet, puhelimenlaturi tms. ja zekkaa samalla tilanne. Aika usein näin oman isäni kävelyllä kun puistossa sippailtiin olutta alaikäisenä ja kyllä koko ajan oli persiissä fiilis että mistä se seuraavaksi tulla tupsahtaa (oltiin 16 vuotiaita)...
Tiedän myös omasta nuoruudestani vanhempia jotka ostivat vodkalimen lapselleen, oltiin silloin 16-vuotiaita. Joka tapauksessa 14 vuotias on liian nuori näihin hommiin ja luulot pois saman tien, ei huutamalla, ei provosoimalla vaan hänen omaantuntoon ja harkintakykyynsä vedoten 'hiljaisella piinalla'. Se on tehokkaampaa kuin räyhääminen johon turtuu aika nopeasti.
t. kolmen sällin iskä