Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon 100 kertaa pyytänyt teidän mielipiteitä liittyen äitiini, luulen nyt että olen tullut hulluksi.

Vierailija
05.07.2012 |

Siis ensinäkin mä en tiennyt että helposti ärsyyntyminen on synnytyksen jälkeisen masennuksen oire?!

Ton kun luin, tajusin, että mä oikeasti olen masentunut (itkuisuus, itsemurhan ajatteleminen ja alakulo ei ilmeisesti riittäneet tätä kertomaan?). En ole apua hakenut, vielä, kun sen eilen vasta tajusin. Olin pienen 5 kk vanhan poikani kanssa ensimmäistä kertaa mummolassa. Sama kaava jatkui, joka on jatkunut koko poikani eliniän, kaikki mitä vauvan kanssa teen, on väärin. On väärin ottaa vauva olohuoneen lattialta syliin kun kaikki muut keittiössä, vauva ei opi yhtään olemaan yksin. Kun sanoin että vieraassa paikassa tarvi yksin olla lattialla niin äitini puuskahti että no, sittenpähän näet kun et minnekään voi mennä ilman huutoa. Eikö eroahdistus tule kaikille vauvoille jossain vaiheessa?

Ja vauva kyllä viettää aikaa itsekseen lattialla esim. kotona.

Lapsen isoisoäiti asuu hyvin lähellä äitiäni ja olisin sinne halunnut mennä käymään (ei ole kuin kerran nähnyt uusimman lapsenlapsenlapsen), niin äitini sanoi että ei kun isoisoäiti tulee tänne meille. Sanoin että mieluusti menen sinne käymään ja äitini melkein kielsi minua menemästä. JA MÄ TOTTELIN! Kaikkien näiden vuosien jälkeen se ihminen pitää mua edelleen jossain talutushihnassa, JA MÄ TOTTELEN. Mä en ymmärrä mikä minua, aikuista ihmistä, vaivaa kun annan sen ihmisen päättää mun puolesta asioita. Ihan kuin olisin se pikkutyttö taas joka ei uskalla sanaakaan sanoa ettei äiti pahoita mieltään.

Se ihminen on jotenkin niin VAHVA mielipiteineen, (mutta silti niin heikko?) että sille ei vaan yksinkertaisesti voi sanoa vastaan missään asiassa. Jos yrittää hän marttyyrimaisesti hiljenee, haluaa kuitenkin aina sanoa sen viimeisen sanan.

Ja silloin kun lapsemme oli n. 2 kk ikäinen, hän loeptti päiväunilla nukkumisen kokonaan. Toki otrkahti, 30min, joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta parin tunnin unia ei enää nukuttu _missään_. No monella muullakin saman ikäisen vauvan äitillä oli samoja ongelmia, niin ajattelin että joku vaihe vaan taas.

No niinhän se olikin, vaikka kesti melkeink uukauden, oli ohimenevää ja sen jälkeen vauva nukkunut taas ihan ok päiväunet. No, teinpä sen virheen silloin aikoinaan että kerroin ettei vauva nuku. Äitini jankutti jankutti jankutti, miten niin ei nuku, mä en YMMÄRRÄ miten lapsi ei nuku, kaikki vauvat nukkuu päiväunia, kaikki syyttelyt vauvan palelemisesta, siitä että me huudetaan miehen kanssa niin kovaa kotona ettei toinen saa nukuttua kuulin tuon kuukauden aikana. No lopulta kun lapsi alkoi nukkumaan, niin kerroin kyllä tästä. Silti joka kerta kun äitini käy meillä ja lapsi nukkuu yli 45 min, äitini sanoo että mitä sä selität ettei se nuku. JOKA SAATANAN KERTA RAIVOSTUN ETTÄ NUKKUU SE NYT, NYT SE NUKKUU OON SATA KERTAA SANONU ETTÄ SE VAIHE OLI JA MENI KUN SE EI NUKKUNUT.

No eikö se taas siellä mummollassakin kun laps nukku melkein kolme tuntia päiväunia; Mitä sie selität ettei tuo nuku. (tarviiko mun edes kertoa kuinka paljon raivostuin? Ei caps lokissa riitä koko kertomaan kuinka vihanen mä oon kun se puhuu edelleen siitä mitä tapahtui 3 kk sitten ja josta olen jo kertonut että on oppinut nukkumaan taas paremmin) Mulla ihan verenpaineet nous tässä kun pelkästään kirjotin tätä. :0

No, all in all, päivä oli kuitenkin täynnä tiuskimista ja neuvoja, kun pääsin kotiin mulle tuli ihan fyysisesti huono olo, mun voimat oli TÄYSIN loppu, en jaksanut edes vauvaa pitää sylissä... se ihminen imee musta kaikki mehut kun tuntuu että mun pitää aina olla tuntosarvet pystyssä etten tekisi lapseni kanssa mitään virheitä.

En tiedä ymmärsikö kukaan, millainen ihminen äitini on, mutta en tiedä miten pitäisi häntä kohdella että hän vihdoin alkaisi kohdella mua ihmisenä, eikä pikku lapsena tai vajakkina, jona hän minut varmaan näkee?

Musta tuntuu että olen masentunut jo pelkästään siitä että minulla on tuollainen päällepäsmäri äiti. Joskus leikittelen ajatuksella että kerron hänelle käyväni terapiassa (en ole nyt pariin kuukauteen enää) ja jos hän kysyisi miksi vastaisin; Sinun takiasi. Ja tosiaan olen äidistäni tänne kirjoittanut lukemattomia kertoja (yksityiskohdat teksteissä saattaa vaihdella, mutta samasta lapsesta kirjoitan)..

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1614415/meni_lopulli…

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1627144/aitini_puhuu…

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1625867/aitini_alkoi…

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1635792/ahdistun_lap…

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1620042/auttakaa_voi…

Noita on varmasti paljon enemmänkin täällä aveella mutta en niitä nyt löydä... Itseasiassa nyt kun luin noi viestit mitä olin kirjoittanut niin ... sanattomaks vetää..

Mä oon niin hemmetin kiltti, oikea roskakorien roskakori jolle voi syytää kaikki paskat ja sanoo miten pahasti tahansa :'(

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän samaa ongelmaa, liekö kaikilla enemmän tai vähemmän ekan lapsen kanssa. Äitini vaan on niin herttainen, hyväätarkoittava ja oikein ylitsevuotava, uhrautuu vaikka kuinka paljon, on maailman paras marttyyri jne.

Oli todella kova kasvun paikka kun sain lapsen. En vieläkään, vaikka lapsi on muutaman vuoden vanha, ole kunnolla sisäistänyt sitä, että MINÄ olen lapsen äiti ja päätän kaiken ja tiedän mikä on lapsen parhaaksi eikä äitini.

Olen laittanut yhteydenpidon minimiin, lapsi saa olla mummilassa aika usein, mutta minä en keskustele äitini kanssa. Tämä on parantanut oloani ja musta tuntuu, että tämä on paljon normaalimpaa kuin se napanuora...

Eli, välit poikki, pää pystyyn ja sisäistämällä sisäistät sen, että sinä olet parasta lapsellesi :) Ja tiedät kaiken.

Ja minä tekisin niin, että sinuna pyytäisin äitiäsi sinun luokse, olet silloin omalla maaperällä ja reviirillä. Ja sanot äidillesi, että hän on VIERAANA sun luona. Niin mäkin sanoin omalle äidille, kun hän alkoi huseerata mun huushollissa.

Hyvää jatkoa! Ainiin ja kävinhän mä juttelemassa yhden kevään mtt-hoitajalle kun en päässyt näistä solmuista mihinkään. Se teki hyvää.

Vierailija
2/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsit itsellesi jotain harrastuksia mitä voit tehdä vauvan kanssa (vauvajumppa tms?) ja pidät itsesi kiireisenä niillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen ihan todella avun hakemista ammattilaisilta. Olet nuori ja sinulla on lapsia, niin pääset julkista reittiä psykiatrisen avun piiriin ja kelan korvauksilla terapiaan. Yksin tuon tien kulkeminen on kivisempää ja kestää kaeummin. Olen itse käynyt nyt vuoden terapiassa masennuksen ja ahdistuneisuuden takia ja se on ihan ihmeellisesti auttanut. Työstämistä se toki on, , apu ei tule lusikalla lappamalla, mutta kannattaa todella. Mene lääkäriin, se on ensimmäinen askel.

Vierailija
4/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että otat nyt pesäeroa äitiisi. Ja jos olet masentunut niin haet apua. Tosin luulen, että tuo äitisi voi olla takana tässä kaikessa. Ensiksi oma lapsi nostaa pintaan juttuja omasta lapsuudesta. Toisekseen olet epävarma esikoisen äiti (ihan kuten kaikki muutkin esikoisen äidit, usko pois) ja äitisi ei nyt varsinaisesti auta siihen. Taidat pohtia ainakin alitajuisesti aika paljon äitisi sanomisia. Ota pesäero, jos kysyy syytä niin sano jämäkästi ja sitten puhelin kiinni. Et jää kuuntelemaan sitä syyttelyä ja jupinaa. Etsi itsellesi mukavaa äiti-seuraa. Saat juttuapua niihin lasten 'vaiheisiin' ja perspektiiviä asioihin. Muusta seurasta nyt tietysti puhumattakaan. JOtenkin sun tarvitsee nyt päästä irti äitisi talutushihnasta. Jos se ei onnistu vähällä niin sitten paljolla eli välit poikki kokonaan. Kun olet saanut itseäsi vankemmalle tolalle niin yritä jutella äidillesi tunteistasi, joska avaisi hänen silmänsä. Mutta ota joku mukaan sinne äitisi luokse tuolla kerralla. Sä tarttet sinne jonkun puskurin, jonkun joka sanoo, että nyt mennään pois jos karkaa äidiltäsi mopo käsistä. Tsemppiä toivotan vielä

Vierailija
5/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja äitisi esitätte jotain kummallista näytelmää. Sinä esität alistetun ja nöyryytetyn tyttären roolia. Se onkin helppoa, kun nuorten äitien ikiaikaiseen tapaan niin täydellisesti "epäonnistut" lapsesi hoidossa ja kasvatuksessa.

Häijyn mummon roolia siinä näytelmässä esittää yleenä anoppi, mutta sinulla ei vissiin semmoista ole, eikä lapsen isäkään kovin aktiivisesti perhettään puolustamassa.

Jos et halua äitisi pillin mukaan tanssia, sinulla on vain yksi keino: SINÄ olet se, joka sille hommalle panet pisteen. Hankkiudu vaikka ensikotiin tai vastaavaan muutamaksi kuukaudeksi, jotta saat varmuutta lapsenhoitoon.

Vierailija
6/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neloselle; toki olen epävarma, kun tosiaan on ensimmäinen lapsi kyseessä. Sitäkin olen miettinyt että LUULISI että silloin kannustettaisiin, eikä heti lytättäisi kaikkia tapoja miten lastaan hoitaa, vaikka se erilainen olisikin. Jos lapseni ei oikeasti olisi tosi ihana aurinkoinen ja hymyilevä, sekä hyvin yönsä nukkuva lapsonen, en tiedä mitä olisin jo itselleni tehnyt :( Siinäkin sitten piti mummolasta lähtiessämme oikein tiuskaista, kun lapsi oli nauranut ja ollut hyvällä tuulella koko vierailun ajan ja sitten lopuksi tuli itkukohtaus, niin äitini sanoi; Kato nyt kun se alkoi vierastaa, kyllä teidän pitäisi useammin käydä... No joo-o, taitaa kyllä olla viimeinen kerta, jos minulta kysytään. Mutta mä tiedän itse että kun mä säälin sitä ihmistä, hän asuu yksin ja hällä ei ole kavereita tms. eikä sisaruksenikaan siellä käyä kuin joskus, niin mua säälittää se ihminen ja hänen yksinäisyys. Joten tiedän että hän taas puhuu mut ympäri ja menen sinne kiusattavaksi ja nolattavaksi.

Mä kävin odotusaikana välillä neuvolapsykologilla, mutta hänkin on nyt kesälomalla ... en sitten tiedä, neuvolan kautta varmaan sais apua haettua. Tai tuntuu ettäne siellä enemmän ottaa tosissaan kuin jos vaan tuohon terveyskeskukseen soittaisin?

Mulla on kyllä sekin ongelma että vähättelen mun tunteita ja ajattelen että ei tää nyt NIIN vakavaa oo. Mutta eilen illallakin tuli tunne kun katsoin kodissamme ympärilleni, ihan turhaa nääkin tavarat tänne tuotu.. kohtahan mä jo pois menen.. :(

ap

Vierailija
7/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja äitisi esitätte jotain kummallista näytelmää. Sinä esität alistetun ja nöyryytetyn tyttären roolia. Se onkin helppoa, kun nuorten äitien ikiaikaiseen tapaan niin täydellisesti "epäonnistut" lapsesi hoidossa ja kasvatuksessa.

Häijyn mummon roolia siinä näytelmässä esittää yleenä anoppi, mutta sinulla ei vissiin semmoista ole, eikä lapsen isäkään kovin aktiivisesti perhettään puolustamassa.

Jos et halua äitisi pillin mukaan tanssia, sinulla on vain yksi keino: SINÄ olet se, joka sille hommalle panet pisteen. Hankkiudu vaikka ensikotiin tai vastaavaan muutamaksi kuukaudeksi, jotta saat varmuutta lapsenhoitoon.

Ihan on mun omaa vikaa että alistun äitini tahdolle, mutta olen tehnyt sitä koko ikäni. Enpä ole ikinä äitini suusta kuullut; Hyvä Laura, hienosti tehty.

Mutta se on niin helppoa mun nytkin tässä näytön edessä ajatella että nyt mä teen pisteen tälle touhulle, mä sanon sille ämmälle suorat sanat. En mä sano, koska en uskalla. Ei omia vanhempia kohdella niin. No kysymys, kohdellaanko omia lapsia niin kuin minua on kohdeltu? En mä tiedä, kyllä kai, en mä ainakaan paremmasta tiedä?

ap

Vierailija
8/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin reilusti etäisyyttä äitiini ja sanoisin ihan suoraan syynkin, enkä kokisi yhtään huonoa omatuntoa vaan pelkkää oikeutusta ja helpotusta. Sun on ite suojeltava itseäsi tuollaisilta ihmisiltä, sulla on siihen velvollisuus itsesi vuoksi.

Vierailija
9/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitisi ei tuosta miksikään muutu.

Ainoa, jota voit muuttaa, on itsesi ja oma suhtautumisesi.

Jos äitisi ärsyttää, voit toki sanoa hänelle, että en pidä kun sanot näin tai noin tai että se on asiatonta. Mutta siitä ei ole mitään apua, hän ei siitä ota onkeensa, eikä muutu toisenlaiseksi.

Voit oppia olemaan välittämättä siitä, koska haaskaat omaa energiaasi aivan turhaan ärsyyntymällä siitä, tai jos tuntuu, ettet kestä sitä, minimoi yhteydenpito äitisi kanssa.

Vierailija
10/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on sairas äiti-tytär suhde. Lievempänä tota näkee paljon. Valitettavasti hän on kontrolloiva hirmu, joka ei ole antanut sun aikuistua, josta johtuen olet epävarma, itkeskelevä rassukka. Ota ero äidistäs ja nauti lapsestasi. Vähemmästäkin masentuu. Älä ala sääliä häntä. Tämän naistyypin naiset usein osaavat vetää sen marttyyrin roolin täydellisesti. Saa SUT tuntemaan, et oisit tehny jotain väärin. SUSSA EI OLE MITÄÄN VIKAA, äidissäs on. Olen puhunut.

Vierailija
11/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitisi luona, kerran viikossa, useammin, kerran kuussa?

Miksi käyt sellaisen ihmisen luona, joka saa sinut noin hermostuneeksi? Onko se sinua tai lastasi kohtaan oikein?

Vierailija
12/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein. Nyt pesäero! Yksinkertaisesti älä suostu häntä enää näkemään. En näe tuohon mitään muuta ratkaisua.. Jos ihminen voi olla noin ääliö käytökseltään ja saa sinussa tuollaisia reaktioita ym aikaan niin häntä ei ole syytä päästää lähelle!

Vierailija
13/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa vastaan, jos on kasvatettu kunnioittamaan vanhempiaan. Eikä sinun tarvitsekaan. Voit irrottautua äidistäsi, fyysisesti ottaa etäisyyttä, ja tavata harvemmin, ja henkisesti etääntyä ajattelemalla, ettei hänen ajattelutapansa ole sinulle hyväksi.

Mutta joka tapauksessa tarvitset tiiviin suhteen, joka sinua nyt tukee ja rakentaa, ja jos lähipiirissäsi ei ole sellaista, hanki ammattiapua, lapsesi takia.

Vierailija
14/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käyt sellaisen ihmisen luona, joka saa sinut noin hermostuneeksi? Onko se sinua tai lastasi kohtaan oikein?

Tää oli toinen kerta kun kävin sitten lapseni syntymän. Hän maanittelee, vetoaa isomummiin joka ei ole lapsenlapsenlastaan nähnyt, vetoaa kohta loppuvaan kesälomaansa ("no sittenhän sä et tänne enää pääsekään kun olen töissä kaiket päivät"). Ja käyn siksi koska SÄÄLIN häntä, yksinäistä ihmistä. Tiedän, tiedän, sääli on sairautta. :(

Mieheni on yrittäjä joten painaa pitkää päivää, hän ei oikein ymmärrä miten voin vihata omaa äitiäni, hänellä on loistavat suhteet omaan perheeseensä vaikka asuvat kaukana (tai ehkä just siks?). Myös mieheni on sanonut että hänen sydämensä särkyy kun hän ajattelee äitiäni, yksinäistä ihmistä....... Kai jollain tapaa pitää minua tunteettomana kun mä haukun ja vihaan tätä ihmistä?

Jos esim. sanon äidilleni että mä en halua tulla sinne kun sä joka asiasta pitää sanoa, äitini sanoo että olen väärin ymmärtänyt (hei tein muuten tuostakin aloituksen aiemmin, http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1642543/millainen_ih…) ja en ymmärrä huumoria ja vääntelen hänen sanojaan... Totean vaan että mulla ei ole enää huumorintajua.

Joskus mietin sitäkin että onko se vika mun päässä, suurentelen asioita omassa mielessäni, näen ongelmia kaikessa äitini sanomisissa.. Olenko sittenkin minä se jolla on ongelma?

ap

Vierailija
15/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli toinen kerta kun kävin sitten lapseni syntymän. Hän maanittelee, vetoaa isomummiin joka ei ole lapsenlapsenlastaan nähnyt, vetoaa kohta loppuvaan kesälomaansa ("no sittenhän sä et tänne enää pääsekään kun olen töissä kaiket päivät"). Ja käyn siksi koska SÄÄLIN häntä, yksinäistä ihmistä. Tiedän, tiedän, sääli on sairautta. :(

Mieheni on yrittäjä joten painaa pitkää päivää, hän ei oikein ymmärrä miten voin vihata omaa äitiäni, hänellä on loistavat suhteet omaan perheeseensä vaikka asuvat kaukana (tai ehkä just siks?). Myös mieheni on sanonut että hänen sydämensä särkyy kun hän ajattelee äitiäni, yksinäistä ihmistä....... Kai jollain tapaa pitää minua tunteettomana kun mä haukun ja vihaan tätä ihmistä?

Jos esim. sanon äidilleni että mä en halua tulla sinne kun sä joka asiasta pitää sanoa, äitini sanoo että olen väärin ymmärtänyt (hei tein muuten tuostakin aloituksen aiemmin, http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1642543/millainen_ih…) ja en ymmärrä huumoria ja vääntelen hänen sanojaan... Totean vaan että mulla ei ole enää huumorintajua.

Joskus mietin sitäkin että onko se vika mun päässä, suurentelen asioita omassa mielessäni, näen ongelmia kaikessa äitini sanomisissa.. Olenko sittenkin minä se jolla on ongelma?

ap

Vierailija
16/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äitini käy sitten meillä ehkä pari kertaa kuussa maksamassa laskujaan. Osti meille lahjaksi tietokoneen ja vastapalveluksena autan häntä maksamaan laskunsa kun ei osaa itse nettiä käyttää. Arvatkaa vaan mitkä omantunnontuskat tästä koneestakin tulis että näin arvokkaan lahjan olen ottantu vastaan ja sitten katkaisen välit? :( ap

Vierailija
17/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tekevät sen murrosiässä, mutta varsinkin joillekin naisille se on vaikeaa. Ehkä se johtuu äiti-tytär-suhteesta, joka on ollut liian läheinen liian pitkään.

Nyt on sinun vuorosi katkaista napanuorasi. Tunnet vihaa ja epätoivoa siksi, että äitisi on liian lähellä sinua. Tunteesi ovat oikeutettuja ja kertovat siitä, että jotain on tehtävä. Älä välitä siitä mitä muut ajattelevat. Äitisi yksinäisyys kertoo paljon hänen luonteestaan.

Sait hyviä vinkkejä siitä miten toimia. Minusta olisi tärkeää, että olisit rohkea ja sanoisit äidillesi miten SINÄ osaat itse hoitaa lapsesi parhaiten. Omalla kohdallani äitini vastustaminen auttoi ja hän suhtautuu minuun kunnioittavasti. Enää hän ei tule minua neuvomaan ja harvemmin aiheuttaa pahaa mieltä. Monet hänen kommenttinsa sivuutan höpöhöpö-juttuina. Olen kasvattanut itsevarmuutta eikä sitä yksi höperö mummeli horjuta.

Toivotan paljon rohkeutta! Tästä alkaa uusi elämäsi, eikö niin?

Vierailija
18/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ystävien kanssa, palaa töihin sitten jossain vaiheessa kun lapsi isompi, harrasta, hae positiivisia kokemuksia ja panosta hyviin ihmissuhteisiin. On oma valintasi, jos jäät pyörimään näissä asioissa. Hanki muutakin elämää ja paljon, niin äitisi osuus ja vaikutus tunteisiisi pienenee luonnollisesti. Turha häneltä on hakea itsellesi itsetuntoa. Hae se oma-aloitteisesti muualta.

Vierailija
19/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele olemaan omavarainen. Et tarvitse hänen lahjuksiaan. Jos hän haluaa tietokoneensa takaisin, niin sitten annat sen hänelle. Älä roiku materian vuoksi tuollaisessa, menetät mielenterveytesi lopullisesti. Ajattele lastasi!

terv. edellinen vastaaja

Vierailija
20/20 |
05.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä siitä mitä muut ajattelevat. Äitisi yksinäisyys kertoo paljon hänen luonteestaan.

juuri näin!