Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi huomauttelet lapsen kuullen lapsen koosta, jos lapsi on lyhyehkö?

Vierailija
01.07.2012 |

Luuletko että kolmasluokkalaisestani on kiva kuulla, että "oho, miten voi olla, meidän eskarilainen on samanpituinen"?

Lapseni on noin 126 cm ja ihan normaalipituinen, tosin -1-käyrällä ja loppuvuoden lapsi.

Sun lapsi on ehkä alkuvuonna syntynyt ja kasvaa pluskäyrillä? Siinä ei kuitenkaan ole yhtään mitään taivasteltavaa jos nyt sattuvatkin olemaan samanpituisia.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 129cm pitkä ja pituus lääkäreiden mukaan ihan ok... ja kesäkuussa syntynyt. Nyt alkanut itse kyselemään miksi on niin lyhyt ym

Vierailija
2/8 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta lapsen puolesta, kun tuttavat oikein taivastelevat hänen pituuttaan. Itse vastaan noissa tilanteissa mahdollisimman neutraalisti, mutta kyllä keittää kun aikuiset ihmiset ovat niin ajattelemattomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi väännät että kaikki niin tekisi?

Vierailija
4/8 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan omasta lapsuudesta, kun mua jo koulussa kiusattiin lyhyydestä ja sitten vielä kaikki mahdolliset aikuisetkin sitä hämmästeli. Kaverien vanhemmat heitti kaikkia kasvatuslaitos vitsejä ja käski syömään enemmän. Silloin se tuntui pahalta, tuntui että mussa on jotain vikaa ja oon tehnyt jotain väärin kun olen niin lyhyt. Aloin jopa jossain vaiheessa tankkaamaan salaa hirveät määrät ruokaa, jos se vaikka auttaisi :D Fiksu lapsi joo.

Yläasteella etenkin tuntui pahalta, omat vanhemmatkin tuntui välillä suorastaan "häpeävän" minua, näytin yleisesti ottaen paljon lapsemmalta kuin ikätoverini..

Vierailija
5/8 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvoitko kuitenkin normaali pituiseksi aikuiseksi?

Vierailija
6/8 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapseni on sen verran pieni, ettei ole kummemmin kommentteja pituudestaan ottaa. Mutta kun itse ja mies ollaan molemmat aika lyhyitä, pidän sitä ihan normaalina asiana eikä pituus ole minulle mitenkään negatiivinen tai positiivinen, se vain on. Joten tulee joskus itsekin kommentoitua, kun oma lapsi on aika lyhyt, enkä ole asiaa sen kummemmin ajatellut. Minusta "sen vain kuuluu olla niin", meidän perheessä "kuuluu" olla lyhyt.

Vierailija
7/8 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma äiti (1950-luvulla syntynyt) teki just tollai: kommentoi meidän pojan kaverin pituutta (lyhyyttä), vaikka poika oli itse vieressä! Tuntuu, että ton ikäluokan ihmisille lapset on jotenkin näkymättömiä, eli niistä voi sanoa mitä vaan, vaikka ovat kuulemassa (on tullut esiin muissakin kommenteissa joskus). Ojensin äitiäni kyllä ton jälkeen, että ihmiset nyt sattumoisin on erilaisia ja lapsillakin on tunteet ;) Onneks en oo omissa kavereissani tai nuoremmissa tollaseen törppöyteen törmännyt.

Myötätunto ap:lle ja tämän lapselle!

Vierailija
8/8 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi väännät että kaikki niin tekisi?

En voi sanoa että ihan kaikki olisivat ottaneet puheeksi poikamme pituuden, mutta harvassa on ne ihmiset jotka eivät siitä mitään sano. Ehkä pituuteen ei kiinnitä huomiota ainakaan lapseton ihminen jolla ei ole myöskään lapsi-tuttuja. Hän ei silloin tiedä miltä minkäkin ikäisen "pitäisi" näyttää.

Lähes aina pojan sanoessa ikänsä seuraava lause kuuluu "en olisi uskonut, hän näyttää paljon nuoremmalta". Tämä sanotaan yleensä pojan ohi, niinkuin lyhyyden lisäksi hän olisi kuuro tai tyhmä. Usein jopa sanotaan "ei voi olla totta, et kyllä ole 8-vuotias" tms. ja aletaan oikein vänkäämään asiasta.

t. eräs jonka 8-vuotias on alle 120 cm (ei ap)