Tuttavaperheen äiti kauhistelee, kun meillä lapset saavat aina ruuan kanssa limsaa, jos haluavat!
Sitten niillä lapsiraukoilla valuu kuola suusta, kun kyläreissulla muut lapset juovat limua ja heille pitää antaa maitoa. Ei siis edes tuollaisissa poikkeustapauksissa salli limsaa. Itse kyllä litkii siideriä ja näyttää ulospäin lähinnä meripoijulta :)
Kommentit (31)
jätskille ja karkille, ja niinpä itselläni oli jo kouluun mennessä pahasti reikäiset hampaat ja nyt kolmikymppisenä monta juurihoidettua hammasta. Suurin osa meistä lapsista oli myös ylipainoisia - itse olen pitkällisen taistelun jälkeen päässyt normaalipainoon.
Tätä karhunpalvelusta en tee omille lapsilleni. Ei meillä silti niuhoteta, eli viikonloppuna tai juhlapäivinä saa toki herkutellakin. Mutta limsa ei todellakaan ole jokapäiväinen ruokajuoma.
Meillä sai lapsena limsaa ruoan kanssa. Meillä oli kaapissa karkkia ja keksiä ja jäätelöä aina. Niitä sai syödä ruoan jälkeen niin kuin itse koki parhaaksi.
Näin ei ollut mitenkään alusta asti. Mun vanhemmat kyllästyi sillon ku olin kolmannella ni siihen, että syötiin karkkia. Ratkaisuna oli ostaa kaappi täyteen vapaata karkkia, itseasiassa lavallinen maraboun suklaata. Pakastimeen ostettiin jäätelöä litroittain ja useita eri makuja. Limsaa oli kaapissa pullotolkulla. Ja että niitä syötiin! Aamiaisen jälkeen, lounaan jälkeen, välipalaksi, päivällisen jälkeen.
Tätä kesti viikon verran. Sen jälkeen ei ole maraboun suklaa uponnut vielä aikuiselämässäkään. Mun ei tee mieli karkkia, suklaata eikä jäätelöä kuin pari kertaa vuodessa ja silloin riittää täydellisesti se yksi pala sitä suklaata, että alkaa ällöttää. Samoin kävi myös tuon limsan kanssa. Kaapissa pidettiin edelleen kyllä karkkia, limsaa, suklaata ja jäätelöä. Niihin ei vaan övereiden jälkeen ollut minkäänlaista houkutusta, päinvastoin.
En tiedä. Näissä asioissa on monta puolta. Ei tällanen välttämättä toimi kaikkiin lapsiin, mutta meihin toimi. Vanhemmat sai tahtonsa läpi, eli meidät lopettamaan mässyttämisen. Ovelat kieroilijat.
eihän sitä pakko uskoa ole, mutta niillä on paljon haittavaikutuksia. Light-juomia ei sais lapset juoda ollenkaan. Ne sotkee kehon normaalin sokeriaineenvaihdunnan tyystin. Päiviottäin siideri/limsa ON haitallista. Enkä ole mikään terveysterroristi.
jätskille ja karkille, ja niinpä itselläni oli jo kouluun mennessä pahasti reikäiset hampaat ja nyt kolmikymppisenä monta juurihoidettua hammasta. Suurin osa meistä lapsista oli myös ylipainoisia - itse olen pitkällisen taistelun jälkeen päässyt normaalipainoon.
Tätä karhunpalvelusta en tee omille lapsilleni. Ei meillä silti niuhoteta, eli viikonloppuna tai juhlapäivinä saa toki herkutellakin. Mutta limsa ei todellakaan ole jokapäiväinen ruokajuoma.
ei ollut rajoituksia noille, mutta seuraus oli toinen: meitä ketään lapsista ei erityisesti kiinnostanut karkki eikä limsa. Reikiä ei ole hampaissa vielä nyt 37-vuotiaana yhtään, olen hoikka (BMI 21). Samoin mennään omien lasten kanssa eli vapaasti on saatavilla ns. herkkuja, eivätkä he niistä niin kauheasti välitä. Joskus harvoin ottavat suklaata tai keksiä tai limonadia mutta ei niitä kovin usein näytä mieli tekevän.
Jokainen tajuaa eron normaaalin nautintoaineiden käytön ja epäterveellisen välillä. On hienoaa, jos seuraat, että limun juonti jää yhteen lasiin. Mutta on itsepeksellisia, tai ehkä tyhmiä, jotka väittävät että 'ihan yks lasi vaan juodaan', ''meillä syödään terveellisesti', ja syyttävät muita terveysterrositeiksi, mutta vaaka ja oma vaatekoko kertoo jotain ihan muuta sanomaa elämäntavoista.
meillä on aina syöty niin että suuhun ei aterioiden välillä laiteta mitään, eikä lapsetkaan ikinä ota mitään muuta kuin ruoka-aikoina vaikka saatavilla tosiaan olisi nytkin kaapissa suklaata, pakastimessa jäätelöä, jääkaapissa cokista. Ottavat sitten kohtuumäärän ruoan jälkiruokana vaan kuten me aikuisetkin. Ja kukaan ei siis kiellä tai pakkorajoita mitään.
Uskon että meillä ei kellään ole himoa ahmia isoja määriä tuollaisia juuri siksi ettei niihin ole mitään rajoituksia, ne eivät ole kielletty hedelmä tai harvinainen herkku. Hoikkia ollaan kaikki eikä edes päivittäin makeaa syöneellä äidillä vielä ole yli 30 v ikään mennessä reikiä hampaissa. Mutta tosiaan, syön vain 3 kertaa päivässä enkä niiden kertojen välillä mitään, en napostele makeita.
valitettavasti näen työssäni joka päivä seuraukset vapaasta mehujen ja limpparien juomisesta. Pahasti reikiintyneitä hampaita löytyy näistä mehupullo-limsapullo -perheistä. Ja vanhemmat ovat usein vilpittömän hämmästyneitä lasten hampaiden huonosta kunnosta :-O
23 (ammatiltaan suuhygienisti)
ei ollut rajoituksia noille, mutta seuraus oli toinen: meitä ketään lapsista ei erityisesti kiinnostanut karkki eikä limsa. Reikiä ei ole hampaissa vielä nyt 37-vuotiaana yhtään, olen hoikka (BMI 21). Samoin mennään omien lasten kanssa eli vapaasti on saatavilla ns. herkkuja, eivätkä he niistä niin kauheasti välitä. Joskus harvoin ottavat suklaata tai keksiä tai limonadia mutta ei niitä kovin usein näytä mieli tekevän.
raukat eivät saa kylässäkään limsaa et äiti voi kunnolla kauhistella sitä sokerin litkimistä.
Mutta noin muuten, kyllä mustakin limsa kuuluu vain erityistilanteisii, ei jokapäiväiseksi. en kyllä tietenkään lapsilta sitä kylässä kiellä, ja juodaan sitä meilläkin muttei joka päivä.
Minä voisin esim kertoa, että meillä lapset saa karkkia koska tahansa ja siksi juuri lopetimme karkkipäivän kun lapset halus karkkia aina kun heitä sitä haluttaa.
Limsaakin saavat juoda aina kun haluavat ruoan kanssa.
Kun asia menee niin, että kun meillä oli kerran viikossa karkkipäivä, lapset sanoivat, että se on liian useasti. Nyt kun on vapaa karkki niin syövät pari kertaa kuukaudessa. Limsaa eivät halua koskaan ruoalla, koska kaikki tykkää maidosta. Limsaa juodaan tositosiharvoin.
Joten taidan myös kokeilla kauhistelijamammoille tuota ap.n taktiikkaa. Kerron vain tuon alun ja jätän lopun kertomatta :)
neljän äiti
valitettavasti näen työssäni joka päivä seuraukset vapaasta mehujen ja limpparien juomisesta. Pahasti reikiintyneitä hampaita löytyy näistä mehupullo-limsapullo -perheistä. Ja vanhemmat ovat usein vilpittömän hämmästyneitä lasten hampaiden huonosta kunnosta :-O
23 (ammatiltaan suuhygienisti)
Tosin lapset eivät pääsääntöisesti limsaa halua, joten turha nyt ryhtyä kiljumaan, että pilaan lapseni.
He saavat itse valita ruokajuomansa, oli se sitten maito, vesi, limsa tai jotain muuta, vaikka jääteetä, jos siltä tuntuu. Yleensä ottavat maitoa. Mutta jos haluavat limsaa, on se minusta ihan OK. Vanhin on jo 17v täyttänyt, hampaissa ei reikiä, "kasvukäyrän" mukaan alipainoinen. Nähtävästi asiat olisivat paremmin, jos olisin muistanut lapsille kertoa, että he eivät missään nimessä saa juoda limsaa, koska siitä tulee läskiksi.
lapsilta, että eikö kukaan tosiaan halua limsaa ruoalla. Ei halunnut. Yksi otti vettä ja kolme otti maitoa.
Eli tosiaan, meillä saa lapset juoda limsaa aina kun haluavat ruoalla.
neljän äiti
ps. kenelläkään ei ole yhtään reikää hampaissa ja normaalipainoisia. Vain yksi kyllä kulkee alipainon rajalla (hassua tämäkin, että tuntuu kuin ihmiset kehuisivat sillä, että lapset on alipainoisia), muut kolme normaalipainoisia.
Tosin lapset eivät pääsääntöisesti limsaa halua, joten turha nyt ryhtyä kiljumaan, että pilaan lapseni.
He saavat itse valita ruokajuomansa, oli se sitten maito, vesi, limsa tai jotain muuta, vaikka jääteetä, jos siltä tuntuu. Yleensä ottavat maitoa. Mutta jos haluavat limsaa, on se minusta ihan OK. Vanhin on jo 17v täyttänyt, hampaissa ei reikiä, "kasvukäyrän" mukaan alipainoinen. Nähtävästi asiat olisivat paremmin, jos olisin muistanut lapsille kertoa, että he eivät missään nimessä saa juoda limsaa, koska siitä tulee läskiksi.
minusta ei ole myönteistä totuttaa lapsia sokerijuomiin ja yleensä limuihin. Limujen juonti voi jäädä tavaksi, josta ei opi pois. Minusta limut ovat ihan ok silloin tällöin mutta joka päiväisessä ruokavaliossa niissä on liikaa sokeria.
Itselläni on omakohtaista kokemusta limujen juomisen huonoista puolista. Olin neljä vuotta töissä hampurilaisravintolassa, jossa sai juoda aina limua, kun oli jano. Oli myös pakko juoda jotain, koska työ oli hikistä. Sen seurauksena hampaani ovat kuluneet, niissä on eroosio. En voi enää juoda appelsiinimehua pelkiltään, koska se syövyttää hampaiden pintaa liikaa. Janojuomaksi hammaslääkäri suosittaa minulle vettä.
Minusta siis on hyvin kielteistä, jos janojuomaksi annetaan limua tai ruokavalio sisältää tarpeetonta sokeria.
Meillä sai lapsena limsaa ruoan kanssa. Meillä oli kaapissa karkkia ja keksiä ja jäätelöä aina. Niitä sai syödä ruoan jälkeen niin kuin itse koki parhaaksi.
Näin ei ollut mitenkään alusta asti. Mun vanhemmat kyllästyi sillon ku olin kolmannella ni siihen, että syötiin karkkia. Ratkaisuna oli ostaa kaappi täyteen vapaata karkkia, itseasiassa lavallinen maraboun suklaata. Pakastimeen ostettiin jäätelöä litroittain ja useita eri makuja. Limsaa oli kaapissa pullotolkulla. Ja että niitä syötiin! Aamiaisen jälkeen, lounaan jälkeen, välipalaksi, päivällisen jälkeen.
Tätä kesti viikon verran. Sen jälkeen ei ole maraboun suklaa uponnut vielä aikuiselämässäkään. Mun ei tee mieli karkkia, suklaata eikä jäätelöä kuin pari kertaa vuodessa ja silloin riittää täydellisesti se yksi pala sitä suklaata, että alkaa ällöttää. Samoin kävi myös tuon limsan kanssa. Kaapissa pidettiin edelleen kyllä karkkia, limsaa, suklaata ja jäätelöä. Niihin ei vaan övereiden jälkeen ollut minkäänlaista houkutusta, päinvastoin.
En tiedä. Näissä asioissa on monta puolta. Ei tällanen välttämättä toimi kaikkiin lapsiin, mutta meihin toimi. Vanhemmat sai tahtonsa läpi, eli meidät lopettamaan mässyttämisen. Ovelat kieroilijat.