Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko olla työkkärissä työnhakijana jos voin ottaa vain iltatyötä?

Vierailija
30.06.2012 |

Ja olenko edes oikeutettu saamaan päivärahaa? Olen naimisissa, lapsia 3, työelämässä ollut viimeksi 10v sitten...

Miten ylipäänsä työkkärissä huomioidaan perheelliset työttömät, kun lapsilla ei ole hoitopaikkoja tai jos ei voi ottaa vastaan kuin esim iltatyötä? Vai onko työttömän vain pakko ottaa vastaan se mitä tarjotaan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että lapset hoitoon ja itse otat vastaan kaiken työn mitä tarjotaan. Kyllähän siinä jonkinsorttisen kartoituksen tekevät mutta en usko että saisit pelkästään iltatyötä tehdä. Kannattaa ehkä tarkistaa nuo henkilöstövuokrausfirmoja koska siellä saa valita että tekee vaan iltavuoroja. Ja onhan sossukin olemassa. Käy työkkärissä ja juttele heidän kanssaan mahdollisuuksista.

Vierailija
2/9 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kolmivuorotyötä ja lapsia 2, 3 ja 5v ovat vuoropäiväkodissa ja hyvin on arki sujunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottamaan vastaan alallasi tyypilliseen aikaan tehtävää työtä. Esimerkiksi hoitoalalla ei voi sanoa, että en tee sitten muuta kuin päivävuoroa.

Eli lapsille hoitopaikka, sinulle mahdollisuus mennä töihin päivälläkin.

Työnhakijana ilman päivärahaa voit olla, jos otat vastaan vain iltatyötä.

Vierailija
4/9 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entäpä tuon päivärahan saannin suhteen, että saisinko sitä edes?

Mietin vaan, varsinkin jos en saisi edes päivärahaa, että en sitten mene ollenkaan työkkärin asiakkaaksi vaan koetan etsiä iltatyötä itse. Reilun kymmenen vuoden takaisia työkkäriaikojani en kovin hyvillä mielin muistele, eihän siellä ole mitään ihmisarvoa työttömällä, vaan on vain pakko osallistua kaikenlaisiin koulutuksiin ym mitä keksivät, tai tulee karenssi. Ja lastenhoidon kannalta ajateltuna varsinkin, minulla on pitkäaikaissairas lapsi joka aloittaa koulun, ja alle kouluikäinen, heidän hyvinvointinsa on etusijalla ja menee kaiken edelle.

ap

Vierailija
5/9 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu siitä, täytätkö tietyt ehdot (ks. kelan sivut), oletko jonkin ammattitutkinnon suorittanut, yli 25-vuotias, koskaan vähintään 34 viikkoa töitä tehnyt parin vuoden aikarajan sisällä jne.

Vierailija
6/9 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvin ilmottautua työkkäriin työnhakijaksi ja sanoa että etsit vain iltatyötä. Voihan olla että sitä kautta jotain löytyy (tosin heidän kauttaan löytyvät paikat ovat löydettävissä myös itse mol.fi -palvelusta - en tiedä ovat ko kaikki mutta suurin osa varmasti).

Mutta ET saa "työttömän työnhakijan" statusta, joka oikeuttaisi sinut työttömyyspäivärahaan, jos et ole valmis ottamaan vastaan myös päivätyötä alaltasi.

Toisaalta, jos et ole "työtön työnhakija" niin sinulla ei myöskään ole mitään velvollisuutta ottaa vastaan mitä tahansa työtä, joten ihan hyvin voit ilmoittaa tietosi mysö työvoimatoimistoon.

Työvoimatoimistolla on siis kaksi eri tehtävää ja roolia sinun kannaltasi. Toisaalta se on paikka jonka kautta voi etsiä mitä tahansa työpaikkoja.

Toisaalta se on paikka jonka lausunnon mukaan päätetään oletko sellainen "työtön työnhakija" joka on oikeutettu päivärahoihin. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa asiaan liittyy monenlaisia ehtoja. Mutta voit siis käyttää työkkäriä pelkästään työnhakupaikkanakin.

Vierailija
7/9 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sekä omastani että tuttavien voin sanoa, että työvoimatoimistossa ei suhtauduta ollenkaan ymmärtäväisesti lapsiperheen hankaluuksiin. Ihan hirveää simputtamista on sieltä tullut, mm. kahden alle kouluikäisen lapsen äidille määräys mennä kurssille maanantaina klo 9. Määräys tuli torstaina edellisellä viikolla, lapsilla ei mitään hoitopaikkaa.

Vierailija
8/9 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos et edes väitä olevasti "työtön työnhakija" etkä hae päivärahoja, niin silloin ei tietnkään mitään simputustakaan tule. Tosin voi olla ettei paljon työpaikkojakaan, mutta tuleeko niitä muutenkaan sitä kautta?

Vierailija
9/9 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työttömäksi tyänhakijaksi ilmoittautuneet tulee olla valmis ottamaan vastaan työta tai koulutusta. Eli ensin hankitaan lapsille hoitopaikka, sitten haetaan töitä. Maksajat eli kassat tai Kela edellyttävät, että työtön työnhakija on välittömästi työmarkkinoiden käytettävissä, ei ne työkkäristtä voi maksajalle valehdella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän