Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelkaa, miksi kannattaa ostaa merkkivaate/ keskihintainen vaate

Vierailija
30.06.2012 |

edullisen H&M-vaatteen, Vilan tai Vero Modan sijaan?

Onko niissä jotain eroa, vai maksetaanko vain merkistä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta koskaan vaatteita hm vila vero moda lindex what ever.

No sitten perusteluja tai kommentteja aihetta liipaten

- pyrin pukeutumaan melko klassisesti

- paidat maksavat minulla 60 - 120 euroa hintahaarukassa. Ne brandit joita suosin kestävät kolmesta neljään vuotta työpukeutumiskelpoisina. Inhoan nyppyyntyneitä tekstiilejä.

- kengistä maksan satasen paikkeilla

- toppatakista maksan 300 paikkeilla

- käsilaukkuja ostan vuodessa pari noin satasen hintaan ja harvakseltaan nahkalaukun hinnassa 400 - 600 eur

- kuukaudessa käytän ehkä 300 euroa vaatteisiin eli ostan yleensä pari kunnolliseksi kokemaani tuotetta, joita tiedän että käytän. Hutiostoja en tee ja halppiskamaa en ketjuliikkeistä osta koska ne jäävät vain käyttämättä kun olen parempaan tottunut.

Koko perheen vaateostokset menee samaa rataa. Teinin vaatteisiin menee varmaan parisataa kuussa, pienemmän lapsen vaateostoksiin varmaan 150 kuussa ja miehen vaatteisiin varmaan vaihdellen 100-300 kuussa. Kunnollista siis ostetaan kaikille ja vaatteet ovat käytössä aika pitkään. Tosin kai meillä vaatteita aika paljon on, sekin pidentää käyttöikää.

No en siis osaa varsinaisesti perustella miksi ostaa jotain muuta kuin ketjuvaatteita. Minulla se on syvältä nouseva vastenmielisyys. Joskus menen liikkeeseen sisälle jos jokin näyttää ikkunassa kivalta, mutta lähempi tarkastelu oaljastaa materiaalin heikkolaatuisuuden enkä halua laittaa rahaa huonoon tavaraan.

Vierailija
2/26 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos osaa valita vaatteen oikein, saa klassisia vaatteita, jotka kestävät aikaa ja pysyvät käytössä useita vuosia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa halpisvaatteistakin on kestänyt minulla hyvin, mutta esim. kengissä halvat ovat aina olleet huonot.

Eli joskus kannattaa satsata siihen kalliimpaan, mutta ei aina. Riippuu ihan vaatteista ja käyttötarkoituksesta mikä on parempi ratkaisu.

Vierailija
4/26 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisen laadukkaitakaan. Kunnon merkkitoppatakkia et saa 300 €:lla, satanen kengista on pieni hinta, samoin laukusta, aivan alehinta.

Mä ostan vaatteeni monesta paikasta, paljon ulkomailta, paljon Suomestakin, mutta myös HM:stä. Osaan valita sieltä esim. parempilaatuisen puuvillan. Pääsääntöisesti ostokseni ovat reilusti kalliimpia kuin sinun, mutta ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole varaa kaikkeen; toisaalta jotkut käyttävät vaatetta vain yhden sesongin ja ostavat silloin sen, joka on muodin kärjessä. HM on silloin nappivalinta. Senhän tunnustavat muotitalotkin.

Vierailija
5/26 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta klassisen ja laadukkaan ja työpukeutumiseen yhteensopivan saa.

Vierailija
6/26 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta koskaan vaatteita hm vila vero moda lindex what ever.

No sitten perusteluja tai kommentteja aihetta liipaten

- pyrin pukeutumaan melko klassisesti

- paidat maksavat minulla 60 - 120 euroa hintahaarukassa. Ne brandit joita suosin kestävät kolmesta neljään vuotta työpukeutumiskelpoisina. Inhoan nyppyyntyneitä tekstiilejä.

- kengistä maksan satasen paikkeilla

- toppatakista maksan 300 paikkeilla

- käsilaukkuja ostan vuodessa pari noin satasen hintaan ja harvakseltaan nahkalaukun hinnassa 400 - 600 eur

- kuukaudessa käytän ehkä 300 euroa vaatteisiin eli ostan yleensä pari kunnolliseksi kokemaani tuotetta, joita tiedän että käytän. Hutiostoja en tee ja halppiskamaa en ketjuliikkeistä osta koska ne jäävät vain käyttämättä kun olen parempaan tottunut.

Koko perheen vaateostokset menee samaa rataa. Teinin vaatteisiin menee varmaan parisataa kuussa, pienemmän lapsen vaateostoksiin varmaan 150 kuussa ja miehen vaatteisiin varmaan vaihdellen 100-300 kuussa. Kunnollista siis ostetaan kaikille ja vaatteet ovat käytössä aika pitkään. Tosin kai meillä vaatteita aika paljon on, sekin pidentää käyttöikää.

No en siis osaa varsinaisesti perustella miksi ostaa jotain muuta kuin ketjuvaatteita. Minulla se on syvältä nouseva vastenmielisyys. Joskus menen liikkeeseen sisälle jos jokin näyttää ikkunassa kivalta, mutta lähempi tarkastelu oaljastaa materiaalin heikkolaatuisuuden enkä halua laittaa rahaa huonoon tavaraan.

mielenkiinnosta kysyn

-miten paljon olet tutustunut oikeasti tuotteen valmistusprosessiin itse ts. varmistunut että tuotetta ei tehdä ihan tasan samalla hikipajalla kuin muitakin halpismerkkejä, sitten päälle vain merkki oli se mikä hyvänsä

-oletko yhtään kiinnostunut vaatteitasi tekevien työolosuhteista, lukenut esim no logoa, katsonut alasta tehtyjä dokumentteja, lukenut artikkeleita

-miettinyt miten on mahdollista että 60-70-luvulta kestää vaatteet nykypäivään pidettyinä, onko kyseessä huono merkki

...vai olisiko kaikki vain kiinni siitä että yrität elää mielikuvien varassa ja niiden avulla luoda itsestäsi kuvaa jonkinlaisena kun pelkäät sitä mitä niiden alla olet? Villi veikkaus vain...

Vierailija
7/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2007 tutkimuksen mukaan Esprit oli tällä sektorilla huonoin, H&M esim. hyvä, mutta tuskin tulos on enää luotettava

Vierailija
8/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en siis valitse vaatteita tai muita varusteita merkin tai hinnan perusteella, vaan tunnustelen käsin materiaalin laatua ja tarkastelen silmämääräisesti työn laatua. Näin saan yleensä vaatteita, jotka kestävät kauemmin hyvinä käyttöä, kuin muut vaatteet. Usein ne ovat vähän kalliimpia usein keskihintaisia ja joskus ne on jotain merkkiä - mut ei tietenkään aina. Eettisyyteenpyrin niin, että ostan paljon käsityölisten tekemään tavaraa, esim huivit, laukut, kengätkin joskus ja ompelutan itsekin.

Jonkun mainitsema esprit muuten tosi harvoin tarttuu mun matkaan näillä laatuperusteilla ja ne pari hätäostosta, jotka olen sillä merkillä joskus tehnyt, on kyllä osoittautuneet aika luokattomaksi kamaksi. Kirpparilla oon joskus ostanut hm-vaatteita, joten niissä ilmeisesti voi joskus olla jotain hyvää, vaikka itse kaupasta en ikinä löytänyt mitään ja lakkasin siksi kauan sitten käymästä niissä. Ei oo mun kokojakaan...

Vierailija
9/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laadulle on se, miltä vaatteet näyttävät kirppikselle tullessaan. Onko väriä jäljellä, miten saumat, kangas, mahd. painatukset.

Siitä tietää, kestääkö käyttöä.

Vierailija
10/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni käyttää oikeasti samoja vaatteita ja kenkiä useita vuosia? Esim. viisi vuotta sitten ostetut kengät näyttävät nykyisin vanhoilta ja epämuodikkailta. En tarkoita, että pitäisikään näyttää aina muodikkaalta, mutta usein merkkitietoisuuteen liittyy myös halu olla ainakin jossain määrin ajan ja muodin mukainen.

Itse ostin kyllä joskus yli viisi vuotta sitten kirpputorilta käytetyn H&M-paidan, joka on edelleen hyväkuntoinen. Ei haalistunut (vaikka on musta), ei nyppyyntynyt, ei reikiintynyt. Että joskus sen kestävän vaatteen voi saada ihan eurollakin, eikä tarvitse olla merkkivaate.

Toki niitä lyhytaikaisiakin on tullut vastaan, mutta yhtä lailla merkkivaatteissa kuin ketjuvaatteissa.

Vierailija
11/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tnnustelen sitä, miltä materiaali tuntuu käteen, onko se tarkoitukseensa sopivan jämäkkää, minkä paksuist se on, miten tiivistä se on, joustaako se ja millä tavalla, tuntuvatko pinnoitteet.hengittääksö se? Onko se tehty useasta ohuesta langasta vai yhdestä paksusta? Tuntuuko se oikealta?

Sitä on vähän vaikea yksiselitteisesti kuvata, koska eri tarkoituksiin vaatteen pitääkin tuntua erilaiselta, mutta ne kestävät oppii erottamaan hypistelemällä, kun aikansa harjoittelee. Sitä voi myös treenata hypsitelemällä kotona vamhoja, kestäviksi ja hyviksi osoittautuneita vaatteita, vaikka intäkäsittelyn tuntu on tietysti kaupassa toinen.

Vierailija
12/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki vaatekaappi kaipaa päivitystä, mutta perusvaatteen (ja -kengän) pitäisi kyllä kestää useampi vuosi.

Vierailija
13/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on itselleni sopiva mitoitus ja yleensä leikkaukset, yleensä voisi ostaa melkein sovittamatta vaatteen ja tietää että se sopii. Lisäksi katson, että esim. trikoopaidat ovat paksua materiaalia, joka kestää pitempään.

Halpakaupoista saattaa löytää hyviä tuotteita sattumanvaraisemmin, mutta varsinkin laadukas kangas yleensä näkyy hinnassakin, eikä eroa keskihintaisiin merkkeihin olekaan enää paljon.

En tiedä, olisiko keskihintaisissa tuotteissa edes mitään järkeä maksaa merkistä, kun niitä on kaikilla.

Vierailija
14/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhtaasti sen mukaan mikä mielestäni näyttää päälläni hyvältä. Sillä ei ole väliä onko se merkkiliikkeestä tai Prismasta.

Vierailija
15/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä marketeissa, vaateliikkeissä, että putiikeissa.

Jotenkin kai se on valittava, mihin niitä vaatteita menee katselemaan/etsimään.

(ainoa poikkeus kirppikset, joissa on kaikenlaisia vaatteita sekaisin.)

Vierailija
16/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni käyttää oikeasti samoja vaatteita ja kenkiä useita vuosia? Esim. viisi vuotta sitten ostetut kengät näyttävät nykyisin vanhoilta ja epämuodikkailta. En tarkoita, että pitäisikään näyttää aina muodikkaalta, mutta usein merkkitietoisuuteen liittyy myös halu olla ainakin jossain määrin ajan ja muodin mukainen.

Itse ostin kyllä joskus yli viisi vuotta sitten kirpputorilta käytetyn H&M-paidan, joka on edelleen hyväkuntoinen. Ei haalistunut (vaikka on musta), ei nyppyyntynyt, ei reikiintynyt. Että joskus sen kestävän vaatteen voi saada ihan eurollakin, eikä tarvitse olla merkkivaate.

Toki niitä lyhytaikaisiakin on tullut vastaan, mutta yhtä lailla merkkivaatteissa kuin ketjuvaatteissa.

on tän kevään uutuuslengissä samat kengät jotka ostin 5 v sitten.

Vierailija
17/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vuosittain uudet ostetaan

Vierailija
18/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tän kevään uutuuslengissä samat kengät jotka ostin 5 v sitten.

onhan niitä ns. "ajattomia" kenkiä ja vaatteita. Itse olen vaan huomannut, että olen yleensä n. 3-4 vuoden välein pistänyt omat vaatteeni kiertoon. Eli kyllä ne ovat kestäneet (ja osa ollut tosiaan ihan ketjuvaatteita), mutta oma maku muuttuu sen verran. Tyylini on periaatteessa pysynyt samana, mutta sen verran variaatiota tulee, etten itse jaksa pitää vuosikausia samoja vaatteita. Eikö teillä muilla tule mitään kyllästymistä tai muuten halu uudistaa vaatekaappia? (Ja en siis ole mikään vaateshoppailija, lähinnä kirpputorilta ostan tarpeeseen.)

Ja toki monella voi vaatekokokin vaihtua. Itse olen ollut onnekas sen suhteen, että raskaudenkin jälkeen suurin osa vaatteista mahtui päälle. Mutta aika monella saattaa vaatekoko muuttua vaikka numerolla. Harva pysyy samankokoisena vaikka sen 10 vuotta, mitä täällä on kirjoitettu laadukkaan vaatteen kestävän.

Vierailija
19/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika karseasti tulee juhlavaatteelle/kengälle hintaa/käyttö, jos joka kekkereihin tai vuosittain uudet ostetaan

Olen se, joka ihmetteli käytettävätkö ihmiset samoja vaatteita kymmenen vuotta... Ei kai kukaan ole mistään vuoden välein hankkimisesta puhunutkaan? Yhden ja kymmenen vuoden väliin mahtuu monta vuotta ja monet juhlat. Ja toisaalta silloinhan sitä hintaa vaatteelle/kengille juuri tulee, jos sen ostaa kalliilla!

Itse ole ostanut hienot juhlakengät kirpputorilta 12 eurolla - kävin ensin kyllä etsimässä ihan kenkäkaupoista, mutta niiden valikoimat eivät miellyttäneet. Ja vaatteitakin olen löytänyt kierrätettynä aika halvalla. Ikinä en ostaisi merkkivaatetta kalliilla, varsinkaan kun ei kuitenkaan käyttäisi sitä merkkivaatetta yhtään sen kauempaa kuin kirppikseltä ostettua halvalla löydettyä.

Eli ei ainakaan minulle ole tullut ylihintaisia ostoksia tai rahanmenoa, vaikka muutaman vuoden välein tuleekin ostettua uudet juhlakengät tai vaatteet (ja itse asiassa minulla on useitakin juhlavaatteita, koska ostan kirpputorilta yleensä aina, jos löydän jonkun, josta tykkään - kun hinta on alhainen, sen voi ostaa ja SILTI tulee halvemmaksi kuin jos panostaisi yhteen hintavaan, varsinkin kun ne kierrätetythän voi pistää uudestaan kiertoon melkein samalla hinnalla minkä on itse laittanut niihin.)

Vierailija
20/26 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin jos ne ovat ajattomia. Ja hyvinkin kestävät sen 10 vuotta vähintäänkin... mulla on sellaisia juttuja kaapissa mitä olen ajatellut käyttää loppuelämäni. Burberryn trenssi, LV Speedy, Pradan stilettokorkkarit esimerkiksi. Vaikea kuvitella että nämä ikinä menisivät pois muodista.

Mutta mistään pintajutusta en olisi valmis maksamaan ns. keskihintaista merkkiä enemmän. Sillä saa jo minusta riittävän hyvän materiaalin ja leikkauksen. Sitten jos on jotain sellaista mitä haluan kokeilla, enkä ole varma tulenko sitä käyttämään, niin saatan ostaa kokeeksi HM:stä tai vastaavasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme