Onko sopiva rippilahja? Minä ja mies eri mieltä...
Miehen kummilapsella on rippijuhlat. Olemme olleet 10v yhdessä, en ole koskaan nähnyt tuota kummilasta. En edes valokuvassa. Asumme eri paikkakunnalla. Mies lähettää aina synttäri- ja joululahjan ja nimipäiväkortin. Kummilapsen äiti laittaa välillä tekstarin tai sähköpostin miehelle. Mies on nähnyt kummilapsen 5v sitten, kun meni vartavasiten synttäreille 250km päähän.
Mies on suunnitellut rippilahjaksi kukkia, korttia ja 100 euroa rahaa. Minusta ihan ok muuten mutta meillä on itsellä tosi tiukkaa tällä hetkellä. Mies maksaa elareita kolmesta lapsesta yht. 850 euroa kuussa (hänen tulonsa noin 4000 euroa ennen veroja). Meillä itsellämme on kaksi lasta ja minä olen kotihoidontuella.
Minusta 50 euroa riittäisi mutta mies ei anna periksi..
Kommentit (62)
ja kaikki olisivat tyytyväisiä! Mä en tajua näitä raha- tai lahjakorttilahjoja kun se summa loistaa liian kauas.
Miehen kummilapsihan se on, ja hänen päätöksensä mitä haluaa antaa lahjaksi. Jos omat rahasi eivät riitä niin osta vähemmän turhuuksia, älä kadehdi kummilahjaa.
Jos pukkaa mukuloita jokaiselle vastaantulevalle naikkoselle niin silloin on syytäkin tienata tarpeeksi että saa ne elätettyä. Ihan hienoa että mies jaksaa silti muistaa vielä kummilapsiakin.
alkaa kauheasti kommentoimaan mutta sen verran vain totean, että monelle naiselle näyttää olevan kauhistuttava asia, että mies perustaa perheen vielä eron jälkeenkin. Moni toteaa että mies pukkaa mukuloita sinne tänne ;). Juu, ihan naimisissa ollaan oltu jo 8v ja olen miehen kolmas seksikumppani ikinä ;). Eka oli ennen isojen lasten äitiä.
Tuhlausta ei meidän perheessä harrasteta tällä hetkellä, turhuuksia ei tule mieleen ostella, usko pois. Mutta siommille toki ostetaan edelleen kaikkea tarpeellista.
ap
Että akoille tuntuu olevan vaikea käsittää, että joillain perheillä on yhteinen talous eikä sun ja mun rahat. Johtuu varmaan siitä että itse saa niitä senttejään laskeskella että saa uudet sukkikset kerran vuoteen, kun ukko ei kakaroiden päivähoitomaksuja maksa.
mistähän johtuu ??
ehkäpä on keksitty koko juttusi...
Mies saa noin 2900 e/kk rahaa, siitä lapsiin (5kpl) menee 1400 e/kk ja lopuilla voi tehdä mitä lystää. Asumiseen muutama satanen, ruokaan saman verran, vaatteisiin miehet ei yleensä isoja summia laita. Vai oletteko perhe, jossa lähilapsilla on korkeampi elintaso kuin etälapsilla?
Mikä hassuttelija se sinä olet?
koska kun lasketaan elareita niin oletetaan, että ne kattavat puolet lapsen menoista asumisineen kaikkineen. Siksi ei voida ajatella, että miehen lähilapsilla olisi sen paremmat oltavat kuin etälapsillakaan eli asumisen tulisi maksaa kaikille lapsille suunnilleen saman verran. Laskelmassani laskin, että kun 4-henkinen perhe asuu yhdessä, asumiskulut jaetaan 4:llä. Silloin miehen osuus asumiskuluista on muutama satanen - eihän ne etälapsetkaan asumisestaan sen enempää maksa!
Ymmärrätkö, että mies osallistuu jokaisen lapsensa elatukseen samalla tavalla, asui tämä sitten samassa taloudessa tai ei. Ei ne "lähiperheen" asumiskulut voi taivaita hipoa, jos ei samassa suhteessa hyvitetä etälapsia.
että miehen lähilasten asuminen maksaa 300 e/kk/lapsi eli enemmän, kuin mitä mies maksaa elareita etälapsista. Miksi ihmeessä hänelle lapset ovat noin eriarvoisia? Etenkin tilanteessa, jossa lähilasten äiti ei käytännössä osallistu lasten elatukseen kuin muutamalla kympillä kuussa.
Kauhistuttaa katsoa, miten paljon enemmän lähilapsiin pitää satsata kuin ekan liiton lapsiin.
kyllä 100 euroa on aika paljon, minusta 50€ on ihan hyvä summa lahjarahaksi! Onko sellainen lahja mukava ottaa vastaan kun tietää että toiselta se on iso raha pois jos kerran on rahallisesti tiukkaa. Jokaisen kuuluu antaa sen arvoinen lahja kuin mikä tuntuu sopivalta, ei suinkaan koko lompakkoa, eikä niin että oma rahatilanne kärsii! Ei kaikki mitään miljardöörejä ole!
Ja jos ollaan naimisissa niin itseasiassa tulot ja menot on yhteisiä, ja kuuluu molemmille! Ei mies voi yksin rahankulutuksesta päättää! Ja kyllä niitä lapsiakin yhdessä tehdään eikä yksinään, eli kyllä vauvan hoito kuuluu pääasiassa vielä äidille, eikä hoitopaikan tätille!
(on täällä lapsellista porukkaa!?!)
kyllä 100 euroa on aika paljon, minusta 50€ on ihan hyvä summa lahjarahaksi! Onko sellainen lahja mukava ottaa vastaan kun tietää että toiselta se on iso raha pois jos kerran on rahallisesti tiukkaa. Jokaisen kuuluu antaa sen arvoinen lahja kuin mikä tuntuu sopivalta, ei suinkaan koko lompakkoa, eikä niin että oma rahatilanne kärsii! Ei kaikki mitään miljardöörejä ole! Ja jos ollaan naimisissa niin itseasiassa tulot ja menot on yhteisiä, ja kuuluu molemmille! Ei mies voi yksin rahankulutuksesta päättää! Ja kyllä niitä lapsiakin yhdessä tehdään eikä yksinään, eli kyllä vauvan hoito kuuluu pääasiassa vielä äidille, eikä hoitopaikan tätille! (on täällä lapsellista porukkaa!?!)
Kyllä molemmat edelleen saavat tienestinsä käyttää niin kuin tahtovat ja päättää omasta rahankäytöstään. Elatusvelvollisuus on olemassa, mutta se ei ole kovin laaja ja kattava.
Ap:n tapauksessa miehellä on täysi oikeus päättää omien tulojensa käyttämisestä niin kauan kun pitää huolen siitä, että maksaa lähilasten kuluja vähän yli 500 e/kk ja siihen sisältyy jo tuo sikakallis asuminen. Muuten hän voi tehdä rahoillaan ihan mitä tahtoo.
kyllä 100 euroa on aika paljon, minusta 50€ on ihan hyvä summa lahjarahaksi! Onko sellainen lahja mukava ottaa vastaan kun tietää että toiselta se on iso raha pois jos kerran on rahallisesti tiukkaa. Jokaisen kuuluu antaa sen arvoinen lahja kuin mikä tuntuu sopivalta, ei suinkaan koko lompakkoa, eikä niin että oma rahatilanne kärsii! Ei kaikki mitään miljardöörejä ole!
Ja jos ollaan naimisissa niin itseasiassa tulot ja menot on yhteisiä, ja kuuluu molemmille! Ei mies voi yksin rahankulutuksesta päättää! Ja kyllä niitä lapsiakin yhdessä tehdään eikä yksinään, eli kyllä vauvan hoito kuuluu pääasiassa vielä äidille, eikä hoitopaikan tätille!
(on täällä lapsellista porukkaa!?!)
Rahan arvo on ihmisiltä näköjään sumentunut, häälahjaksi satanen olisi ok, rippilahjaksi ei niin läheiselle mielestäni liikaa.
Lapsi sai kummeilta (2 kpl) 200 e molemmilta, isoäidiltä 300 e, muilta sukulaisilta (perheiltä) 100 e ja niiltä serkuilta, jotka jo ovat muuttaneet pois vanhempiensa luota 50 e yhdessä tyttö/poikaystävän kanssa. Sama juttu oli serkkutytön juhlissa aikaisemmin keväällä eli alle 50 e ei rippilapselle lahjaksi annettu. Liekö sitten syynä se, että meillä rippijuhlissa on vain lähisukua eikä mitään kaukaisia isotätien ensimmäisten avopulisoiden lasten jälkeläisiä.
Lapsi itse ei odottanut mitään muuta lahjaa kuin rippiristiä eli oli iloisesti yllättynyt siitä, miten monet halusivat häntä muistaa.
Lapsi sai kummeilta (2 kpl) 200 e molemmilta, isoäidiltä 300 e, muilta sukulaisilta (perheiltä) 100 e ja niiltä serkuilta, jotka jo ovat muuttaneet pois vanhempiensa luota 50 e yhdessä tyttö/poikaystävän kanssa. Sama juttu oli serkkutytön juhlissa aikaisemmin keväällä eli alle 50 e ei rippilapselle lahjaksi annettu. Liekö sitten syynä se, että meillä rippijuhlissa on vain lähisukua eikä mitään kaukaisia isotätien ensimmäisten avopulisoiden lasten jälkeläisiä.
Lapsi itse ei odottanut mitään muuta lahjaa kuin rippiristiä eli oli iloisesti yllättynyt siitä, miten monet halusivat häntä muistaa.
ja mitähän lapsi saa kun pääsee ylioppilaaksi ???
entäpä kun menee kihloihin, naimisiin???
entäpä, kun valmistuu maisteriksi/tohtoriksi ????
haloo, jotain suhteellisuudentajua !
on tainnu rahanarvo hävitä....
varmaan tuon 50 euroa, mutta mulla ei ole kyllä noin isot tulotkaan.
Mutta kyllä miehesi varmaan saa tuon asian päättää aivan itse?
Lapsi sai kummeilta (2 kpl) 200 e molemmilta, isoäidiltä 300 e, muilta sukulaisilta (perheiltä) 100 e ja niiltä serkuilta, jotka jo ovat muuttaneet pois vanhempiensa luota 50 e yhdessä tyttö/poikaystävän kanssa. Sama juttu oli serkkutytön juhlissa aikaisemmin keväällä eli alle 50 e ei rippilapselle lahjaksi annettu. Liekö sitten syynä se, että meillä rippijuhlissa on vain lähisukua eikä mitään kaukaisia isotätien ensimmäisten avopulisoiden lasten jälkeläisiä. Lapsi itse ei odottanut mitään muuta lahjaa kuin rippiristiä eli oli iloisesti yllättynyt siitä, miten monet halusivat häntä muistaa.
ja mitähän lapsi saa kun pääsee ylioppilaaksi ??? entäpä kun menee kihloihin, naimisiin??? entäpä, kun valmistuu maisteriksi/tohtoriksi ???? haloo, jotain suhteellisuudentajua ! on tainnu rahanarvo hävitä....
Eli olisiko sittenkin niin, että sinulla ei ole käsitystä siitä, että rahan arvo on muuttunut. Vai asutko talossa, jonka hinta on 50 000 euroa, ajat tuliterällä autolla, jonka ostit 5000 eurolla ja maksat maitolitrasta 10 snt?
PS. Meillä ylioppilas sai vierailta keskimäärin 100 e, isovanhemmilta yhteensä 8000 e. Joson rahaa, miksi ei antaisi sitä lapsenlapsille? Tälläkin palstalla itketään, että ei isovanhemmat rahaa tarvitse ja säästävät sitä maailman tappiin ja jos sitten nuorelle annetaan rahaa, on sekin pahasta.
Lapsi sai kummeilta (2 kpl) 200 e molemmilta, isoäidiltä 300 e, muilta sukulaisilta (perheiltä) 100 e ja niiltä serkuilta, jotka jo ovat muuttaneet pois vanhempiensa luota 50 e yhdessä tyttö/poikaystävän kanssa. Sama juttu oli serkkutytön juhlissa aikaisemmin keväällä eli alle 50 e ei rippilapselle lahjaksi annettu. Liekö sitten syynä se, että meillä rippijuhlissa on vain lähisukua eikä mitään kaukaisia isotätien ensimmäisten avopulisoiden lasten jälkeläisiä. Lapsi itse ei odottanut mitään muuta lahjaa kuin rippiristiä eli oli iloisesti yllättynyt siitä, miten monet halusivat häntä muistaa.
ja mitähän lapsi saa kun pääsee ylioppilaaksi ??? entäpä kun menee kihloihin, naimisiin??? entäpä, kun valmistuu maisteriksi/tohtoriksi ???? haloo, jotain suhteellisuudentajua ! on tainnu rahanarvo hävitä....
Eli olisiko sittenkin niin, että sinulla ei ole käsitystä siitä, että rahan arvo on muuttunut. Vai asutko talossa, jonka hinta on 50 000 euroa, ajat tuliterällä autolla, jonka ostit 5000 eurolla ja maksat maitolitrasta 10 snt?PS. Meillä ylioppilas sai vierailta keskimäärin 100 e, isovanhemmilta yhteensä 8000 e. Joson rahaa, miksi ei antaisi sitä lapsenlapsille? Tälläkin palstalla itketään, että ei isovanhemmat rahaa tarvitse ja säästävät sitä maailman tappiin ja jos sitten nuorelle annetaan rahaa, on sekin pahasta.
itse olemme rakennutttaneet :) ajelemme farmari volvolla ; ) sekin uusi.
eli raha on hallussa kyllä.
eipä sitä muuten omaisuuttta saisikaan kerrytettyä, mikäli rahoja hölväisi joka kissanristiäisissä kaiken karvaisille puoli tutuille D )
ELI KYSE ON SIITÄ, MITEN LÄHEINEN LAHJANSAAJA ON , ELI JOS EI OLLA NÄHTY , KUN VUOSIAKUDET SITTEN, EIKÄ OLE NUORELLA TAI EDES VANHEMMILLAAN HALUA PITÄÄ YHTEYTTÄ , NIIN EN TODELLAKAAN ANTAISI KUIN TUON 50E
antaisi 100 euroa, jos eivät kerran itse pidä yhteyttä.
mutta silti 50e kuulostaa mielestäni kohtuulliselta,riittäisi aivan hyvin mutta jos miehesi haluaa 100e antaa niin ei se 50e lopulta ole iso summa enemmän.
(Pakko kommentoida elastusmaksujen suuruutta kun en koskaan aikaisemmin ole törmännyt asiaan missään; todella isolta summalta kuulostaa 3 lapsesta,lasten äitihän saa vielä lapsilisät noiden lisäksi ja varmaankin käy itse töissä ja miehesi ostaa vielä kaikkea muuta ja matkatkin teidän luokse vievät 300e, toivottavasti tuo elarien määrä on tarkastettu miehesi tulojen pudottua,eikö ne vaikuta asiaan kuitenkin...Tuntuu vain tooosi hurjalta että miehesi entisen avioliiton lapset (heitä yhtään vähättelemättä,mutta koska asuvat äidin luona niin..) vievät melkein puolet miehen nettpalkasta kuukaudessa vaikka onhan heillä äitikin elättämässä...)
lahjaksi esim. korun/kellon tms. Selviäisitte silloin alle 100 eurolla.
850e/kk elareita ja maksaa vielä matkat 300e/kk ja ostaa pyörät ym., niin mihin näiden isompien lasten äiti niitä rahoja lykkää? miksi suostutte tähän?
meneekö kolmeen lapseen 850e/kk + lapsilisät päälle???
1200 e /kk kolmiosta on tooodella paljon, tuolla rahalla maksatte lainaakin jo kivasti, jopa täällä pääkaupunkiseudulla....
kerrostalo kolmiota saa kyllä suht halvalla.
ja missä korvessa neex perheen lapset asuu?? ja miksi ukko joutuu maksamaan niiden matkat??
entä onko elareita tarkistettu? miehen tulot siis pienentyneet???
miksi ostelee niin paljon lapsille ? eikäö äidin kuuluisi ostaa, kun kerran saa lapsilisät ja noi isot elarit?????????