Legojen/Duplojen pesu
Nyt kaivataan vinkkejä! Ostin kirppikseltä pussillisen duploja, mutta en tiedä, mikä olisi parhain tapa pestä ne. Onko jotain pesuainetta millä ne saisi kunnolla puhtaaksi?
Kommentit (12)
Mä olen myös pessyt legoja tiskikoneessa ja hyvä niistä tuli. Huuhtelin ne vielä suihkun alla, koska osaan jäi vähän vettä koneesta. Legot siis pesupussiin, ettei lentele pitkin konetta ja astianpesukone päälle.
Aikoinaan sairaalassa pestiin legoja ihan fairy tiskiharja kombolla ja sitten liotettiin muutama tunti desinfiointiaineessa. Näin siis sairaalapuhdasta jälkeä...
Pestään usein, kun on syöpälapsi perheessä. Pussilakanan sisälle, lakana kiinni solmulla tai hiuslenkillä. Lakanapyykki tulee samalla kuin puhtaat legot.
Huuhteluainetta ei tietenkään käytetä.
Pesin tiskikoneessa, ilman pesupussia...! Asettelin ne nätisti koneeseen ja vähän pesuainetta. Osa oli kääntyillyt ja saanut vettä sisäänsä, mutta suurin osa pysyi ihan hyvin paikallaan. Riippuu varmaan koneestakin. Ostin ison muovikassillisen kirpparilta, joten pari koneellista piti pestä!
ja oksennustaudin jälkeen kaadoin desinfiointiainetta legojen muoviseen säilytyslaatikkoon ja lisäsin vettä päälle. Siinä huljuttelin ja annoin kuivua.
Kiitoksia kaikille neuvoista! Päädyin laittamaan duplot pesupussiin ja tiskikoneeseen.
Ap
joten minä en ainakaan viitsisi pestä isompaa satsia siellä.
Legot tehdään ABS muovista, joka itsessään kestää 105C lämpötilaa. Väriaineet voivat kärsiä ennen tuota. Jos legot laittaa vaikka saunan lauteille lämmityksen ajaksi, pitäisi pöpöjen olla kuollut ja pelkkä huuhtelu voi riittää.
Legot tehdään ABS muovista, joka itsessään kestää 105C lämpötilaa. Väriaineet voivat kärsiä ennen tuota. Jos legot laittaa vaikka saunan lauteille lämmityksen ajaksi, pitäisi pöpöjen olla kuollut ja pelkkä huuhtelu voi riittää.
Juuri näin! Legolle on erittäin tärkeää palikkojen laatu, joten ihan heti ei kannata huolestua.
Täältä löytyi ihan artikkeli legojen pesusta http://www.palikkatesti.fi/lego/legojen-pesu-nain-puhdistat-legot/
Laitoin duplot pesupussiin ja tiskikoneeseen. Pesun jälkeen vielä huuhtelin ne tiskialtaassa. Puhtaaksi tulivat.
ap
Laita vetoketjulliseen pesupussiin ja pyykinpesukoneeseen. Voi kannattaa varmistaa vetoketjun kiinnipysyminen ompelemalla.