Kieltäisitkö alkoholin mielikuvamainonnan?
”Mainonta luo mielikuvaa aikuisuudesta ja elämästä, johon kuuluu alkoholi - alkoholin käyttäminen on luonnollista ja jopa suositeltavaa. Lisäksi se saa nuoret kuvittelemaan, että kaverit juovat enemmän kuin mitä he todellisuudessa.” (http://www.adressit.com/mielikuvamainonta.)
Alkoholimainonnan haitallisesta vaikutuksesta alaikäisiin lapsiin ja nuoriin on olemassa vahva tutkimusnäyttö. Lapset ja nuoret eivät elä tyhjiössä: ympärillä nähty vaikuttaa ja luovat omia mielikuvia, mainoksistakin. Vaikka alkoholimainonta ei olisi erityisesti suunnattu nuoriin, mainokset viehättävät niin nuoria kuin aikuisiakin. Viime vuonna tehdyssä kyselytutkimuksessa yli puolet 13 - 17 -vuotiaista nuorista koki alkoholimainonnan vetoavan nuoriin. Vain joka kuudes nuori arvioi, että nämä mainokset eivät vetoa nuoriin.
Onko mielestäsi mainonnalla tai sen kieltämisellä merkitystä?
Kommentit (78)
ja keskustelen VierasEOPH -nimimerkillä täällä tänään. Kaikki mukaan keskusteluun! :)
Tässä Ilmo EHYTistä keskustelee tällä nimimerkillä
ja maahantuonnin. Mainontakiellot ovat kosmeettisia yrityksiä ratkaista ongelmaa. Alkoholia ja tupakkaa ei tarvita. Suomen kansa voisi monella tapaa paljon paremmin ilman molempia turhakkeita.
ei ehkä kaikkiin, mutta esim. lapsiin ja nuoriin varmasti vaikuttaa se, kun näkevät aina iloisia ihmisiä jne. alkoholin parissa, eli se lisää heidän haluaan kokeilla alkoholia. Itsenikin alkaa aina tehdä mieli siideriä kun näen sen yhden siiderimainoksen, jossa porukka juhlii illalla jonkun puun alla, ja minä en edes pidä siideristä....
toisekseen, mielikuvamainonnasta ei ole hyötyä kenelläkään muulle kuin niille, jotka alkoholia myyvät, ja ne saisivat minun mielestäni pärjätä ihan ilman tuollaista mainontaa.
Tuomas Enbuske heitti aika hyvän kommentin tohon mielikuvamainonnan kieltämiseen. "Jos muutos tulee voimaan, että pelkästään tiedot saa olla mainoksessa niin mites jos televisiossa tulee mainos ""Koskenkorva, 40% puhdasta viinaa"". Eikö tämä ole mielikuvamainontaa parhaimmillaan?" Tämähän on tosin kärjistettyä, koska viinaahan ei saa markkinoida, mutta pääasia tuosta tulee selville.
Kyseessä olisi kieltolaki Toimisiko se oikeasti?
Varmasti salakuljetusta ja viinan salavalmistusta esiintyisi, mutta alkoholinkulutus vähenisi Suomessa joka tapauksessa radikaalisti.
ei ehkä kaikkiin, mutta esim. lapsiin ja nuoriin varmasti vaikuttaa se, kun näkevät aina iloisia ihmisiä jne. alkoholin parissa, eli se lisää heidän haluaan kokeilla alkoholia. Itsenikin alkaa aina tehdä mieli siideriä kun näen sen yhden siiderimainoksen, jossa porukka juhlii illalla jonkun puun alla, ja minä en edes pidä siideristä....
toisekseen, mielikuvamainonnasta ei ole hyötyä kenelläkään muulle kuin niille, jotka alkoholia myyvät, ja ne saisivat minun mielestäni pärjätä ihan ilman tuollaista mainontaa.
kts. http://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/alcohol/Forum/doc…
"Does marketing communication impact on the volume and patterns of consumption of alcoholic beverages, especially by young people?"
Pitäisikö alkoholimainonta kieltää kokonaan, niin kuin tupakan markkinointi on kielletty vai mainostaa juomia pelkin tuotetiedoin?
Mä en muista nähneeni alkoholin mielikuvamainontaa missään sitten 1990-luvun. Siis jos mielikuvamainonta määritellään sillä tavalla perinteisesti "malboromies on tosimies ja kävelee omia polkujaan" -tyyppiseksi pateettiseksi kuvaksi, johon todennäköisesti kukaan ei kuitenkaan usko.
Jos taas mielikuvamainontaa ei määritellä näin, niin miten sitten? Eikö kaikki mainostaminen ole mielikuvamainontaa? Eikö jopa tiedottaminen tuotteen omionaisuuksista ole jossain määrin mielikuvamainontaa? "XXX on kirpakka, mineraalinen, sitsuksinen ja hieman mausteinen viini, parhaimmillaan kanan tai kalan kanssa" - mitä muuta tuokaan on kuin mielikuva?
ja lopujen loupksi, vaikkei niistä sanottaisi muuta kuin ttä hinta on 6,90 tai 39,90 niin sekin luo mielikuvan, joka ei voi olla vaikuttamatta ostopäätökseen... Musta tämä koko mielikuvamainonnasta puhuminen on siis oikeasti ihan turhaa pelleilyä, mutta jos se jonkun mielen tekee hyväksi, niin kieltäkää toki sitten vain. Mihinkään se ei kyllä vaikuta.
Olennaista olisi minusta vaikuttaa siihen, mitä ihmiset päihteiltään haluavat. Niin kauan kuin halutaan pää sekaisin, mikään ei auta.
Kuin jos olisi
"Koskenkorva, 40% puhdasta viinaa" ja kuvassa olisi vahvoja ja kauniita parikymppisiä ihmisiä pelaamassa ultimatea hiekkarannalla. Eli ei mitään mielikuvaa, vaan pelkkää kuivaa asiaa
alkoholinkäyttö lisääntyi Suomessa voimakkaasti
ollut sinusta mielikuvamainontaa.
Mainoshan näytti ihmisten leijailevan, jos käyttivät kyseistä tuotetta.
Mainos rakensi selvän mielikuvan tuotteen ympärille, ihan nimeä myöten.
Ehkä kuitenkin aikuiset osaavat erottaa sen ettei Marlboromiehen tosimiehisyys ole kiinni savukkeista. Mutta entä kasvavat nuoret, he kuitenkin rakentavat vielä maailmankuvaansa.
Olisi kiva kuulla teidän muiden historiaa, miksi aloitte juomaan alkoholia. Itse olen "vasta" 29-v ja maistoin alkoholia ensimmäisen kerran 15-vuotiaana. Kai siihenkin aikaan oli alkoholimainontaa telkkarissa, mutta en edes muista niitä mainoksia, enkä edes kiinnittänyt mitään huomiota siihen aikaan niihin. En tyrmää ajatusta, että mielikuvamainonta lisäisi kokeiluja, mutta eiköhän ne perimmäiset syyt kokeilunhaluisuuteen tule ihan jostain muualta. Jos palataan vaikka tuonne 50 - 70-luvulle, jolloin telkkarimainoksia ei kyllä ollut, niin mistä silloin nuoret saivat tietää alkoholista ja kiinnostuivat siitä?
läpi poliitikkojen haluttomuuden takia, niin ehdotan lievempää vaihtoehtoa:
Alkoholituotteet pitäisi kaupassa saada pois silmistä, kuten nykyään tupakatkin ovat. Alkoholia saisi vain numeroiden takaa ja listalta voisi valita, mitä haluaa. Alkoholipullot eivät saisi olla nykyisenlaisia toinen toistaan houkuttelevamman näköisiä, vaan alkoholituotteet tulisi kaikki pakata ankean näköisiin pakkauksiin, joissa kaikissa on samanlainen etiketti, ja kaikissa samanlainen fontti. Tuotteissa ei saisi olla tuotenimiä. Ainoastaan voisi lukea esim: Olut, niin ja niin monta prosenttia alkoholia. Punaviini, niin ja niin monta prosenttia alkoholia.
Ja lopun tilan etiketistä voisi täyttää kertomuksilla alkoholihaitoista ja esim lasten kertomuksilla siitä, miltä vanhempien alkoholinkäyttö heistä tuntuu.
... ja tietenkin se mainonta pitäisi kieltää kokonaan.
Ongelma on vain se, että Suomen henkinen tila on nykyään yltiöliberalismin saastuttama, eikä juuri kukaan tule edes ajatelleeksi, että yksilön vapauksia voisi myös rajoittaa.
Olisi kiva kuulla teidän muiden historiaa, miksi aloitte juomaan alkoholia. Itse olen "vasta" 29-v ja maistoin alkoholia ensimmäisen kerran 15-vuotiaana. Kai siihenkin aikaan oli alkoholimainontaa telkkarissa, mutta en edes muista niitä mainoksia, enkä edes kiinnittänyt mitään huomiota siihen aikaan niihin. En tyrmää ajatusta, että mielikuvamainonta lisäisi kokeiluja, mutta eiköhän ne perimmäiset syyt kokeilunhaluisuuteen tule ihan jostain muualta. Jos palataan vaikka tuonne 50 - 70-luvulle, jolloin telkkarimainoksia ei kyllä ollut, niin mistä silloin nuoret saivat tietää alkoholista ja kiinnostuivat siitä?
koska vanhempani näyttivät esimerkillään, että alkoholia ei tarvita. Haastan teidät muutkin näyttämään lapsillenne samaa esimerkkiä. Kokeilkaa, tuottaako se tulosta.
Kuin jos olisi
"Koskenkorva, 40% puhdasta viinaa" ja kuvassa olisi vahvoja ja kauniita parikymppisiä ihmisiä pelaamassa ultimatea hiekkarannalla. Eli ei mitään mielikuvaa, vaan pelkkää kuivaa asiaa
Et tainnut ihan tajuta pointtia. Suomalaiset vain innostuvat mainoksesta joka korostaa prosentteja ja humalanhakuisuutta. Vertaileppa näitä mainoksia keskenään. Nykymielikuvamainos menee mainostulvan mukana monen ohi hiekkarantoineen ja värillisine kuvineen. Mutta esimerkiksi värimainoksien keskelle tulee vaikka musta ruutu, missä on vaikka valkoisella tekstillä alkoholimainos ja sen tiedot, eikö se vasta pomppaakkin kaikkien mainosten yli kaikkien tajuntaan? Ja vaikka olisi pelkkää "kuivaa asiaa" niin kalja on kalja ja siideri on siideri. Kyllä nuoret sen tajuaa.
"Itse olen "vasta" 29-v ja maistoin alkoholia ensimmäisen kerran 15-vuotiaana. Kai siihenkin aikaan oli alkoholimainontaa telkkarissa"
Ennen TV:ssä sai mainostaa vain ykkösolutta. 90-luvun laman aikoihin mainontaa vapautettiin.
mainonnalla on merkitystä, ja niin muodoin myös sen kieltämisellä.