Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteiden säilyttäminen vuosikymmeniä

Vierailija
28.06.2012 |

Haluaisin säilyttää muistoksi ja kenties mahdollisille lapsenlapsille lasteni käyttämiä vaatteita, esim. 1-vuotisjuhlamekon, nimiäispotkupuvun jne.

- Mitkä materiaalit säilyvät, mitä taas on turha varastoida? Ilmeisesti kuminauha ja elastaani hapertuvat. Säilyykö kuitenkin puuvillatrikoo hyvänä, eikö se ole vain kudontatapa? Päätellen 70-luvulta säilyneistä vaatteista frotee (ja velour?), farkku (kaikki puuvilla?) ja vakosametti säilyvät, niinkö?

- Miten vaatteet olisi parasta säilyttää? Käykö esim. suljetussa muovilaatikossa lämpimässä kuivassa vaatehuoneessa?

- Oletteko itse säästäneet lastenvaatteita? Mitä ja paljonko? Oletteko itse saaneet lapsuutenne vaatteita omille lapsille käyttöön?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistot ovat muistoja ja niitä voi toki säilöä, mutta käyttöä varten ei kamalasti kannata säästellä. Hyvät puuvillakankaat voivat toki säilyä (pussilakanat, paitapuserot jne)

Mielenkiintoinen vaikka tietysti masentava esimerkki. Hm. Luopuako nyt ajatuksesta? Osaisiko vielä joku kertoa vaatteiden säilyvyydestä?

Vierailija
2/8 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän on kaikkien vaikea luopua mistään, ei hyvä.

Omilla lapsillani on ollut käytössä minun vanhat vauvanpeitot, makuupussit, lakanoita. Potkupukuja, villapukuja, tumppuja, hameita, farkkuja, froteehirvityksiä, jopa akryylinen (hyi) neulehaalari - ja ihan hyviä ja ehjiä ovat olleet, 70-luvulta. Muutama kuminauha on vaihdettu.

Säilytetty oli pahvilaatikossa kylmällä vintillä (mikään siellä ollut ei haise, yllättävää kyllä, ilma kiertää hyvin).

Pahvilaatikkoa vaatehuoneessa suosittelisin itse. Kiinniommellut kuminauhat ovat huonoja, mutta nauhakujassa olleet on helppo vaihtaa. Omat froteiset vuoden 1970 potkarit ovat olleet ihan kunnossa:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli säilyttänyt minun vanhoja vaatteita (olen syntynyt -82), kun esikoisemme syntyi (-10) vaatteet otettiin esiin. Vaatteet oli ensimmäiset 5v puolilämpimällä kerrostalon ullakolla ja sen jälkeen kylmässä varastossa pahvilaatikossa

Puuvillaiset (lakanat jne.) Oli säilyneet hyvin, siis pesun jälkeen täysin samassa kunnossa kuin laatikkoon laitettaessa. Trikoiset, villaiset ja froteiset olivat myös ihan käyttökelpoisia. Elastaanit ja kuminauhat olivat hapertuneet pilalle. Osa valkoisista (trikoo?) oli kellastunut ruman näköisisksi.

Vaatteita on käytetty meidän kahdella "murusella" jonkin verran. Lähinnä "fiilistely" ja kyläilyvaateina (äiti oli tietenkin säilyttänyt ne kaikkein näteimmät ja rakkaimmat). Ihan arkikäyttöön vaatteet ovat hiukan epäkäytännöllisen oloisia, eli mielummin pitää uusia bodeja, kuin vanhoja paitoja, nykyaikaiset nepparit on mukavampia, kuin vanhanajan muovinepparit ja nappiviritykset jne.

Toiveikkaana olen säästänyt muutamia näistä jo kahdessa sukupolvessa käytetyistä, josko saisin joskus luovuttaa ne omille lapsen lapsille. Samoin olen säästänyt muutamia lasteni suosikkivaatteita, jotta ne voivat sitten näyttää/käyttää niitä omille lapsilleen aikanaan.

Mieheni suvussa kiertää yli 70v kastepuku. Puku on edelleen ihan "uudennäköinen" siis kangas ei ole haprastunut, kellastunut tms.

Vierailija
4/8 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan potkupuvun eli sen millä tultiin sairaalasta kotiin.

En enempä, tuskin kukaan niitä haluaa pitää 25-30 vuoden päästä. Nuo ovat vain omia muistoja varten.

Ja mull on omia ja miehen vanhoja vaatteita 1970- luvulta, mutta ei tulisi mieleenkään pistää niitä froteehirvityksiä lassteni päälle...

Vierailija
5/8 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan potkupuvun eli sen millä tultiin sairaalasta kotiin.

En enempä, tuskin kukaan niitä haluaa pitää 25-30 vuoden päästä. Nuo ovat vain omia muistoja varten.

Ja mull on omia ja miehen vanhoja vaatteita 1970- luvulta, mutta ei tulisi mieleenkään pistää niitä froteehirvityksiä lassteni päälle...

Olemme siinä erilaisia, että minä puen mielelläni lapsille myös niitä "froteehirvityksiä". :) Olen myös tutkinut valokuvia ja kysynyt äidiltäni, missä nyt on tämä ja tämä vaate, joko lastenvaate tai joku äitini hieno asu. Vastaus on aina, että hän vei ne roskiin.

AP

Vierailija
6/8 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin säilyttää muutaman vauvavaatteen, mummonneulomat villatakit, ehkä jonkun tyynyliinan tms. molemmalle pojalle ja kastepuvun. Kuminauhat ja elastaania sisältävä kangas ei varmaan säily, mutta pitää valita sellaiset, jotka ei niitä sisällä.

Villaiset on ainakin hyvä säilyttää ilmavasti, eli ei muovilaatikossa. Itse ajattelin jonkun pahvilaatikon tai vaikka äitiyspakkauslaatikon ottaa siihen tarkoitukseen. Kuitenkin joitakin lelujakin pitää säilyttää, joten äp-laatikkoon mahtuu...

Vierailija
7/8 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vanhanaikaisia, itseni ja mieheni vanhoja vauvanpaitoja ja villatakkeja olen käyttänyt myös omilla lapsillani, röyhelöpaita oli kiva juhlapaitana kun sen valkaisi kloriitilla ennen käyttöä.

Froteevaatteita ei ollut säilynyt niin hyvänä, mutta niitä olen uutena ostanut omille lapsilleni, tykkään joustofroteesta ja retrokuoseista vaikkeivat muotia oliskaan.

Vierailija
8/8 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottu esim. elastaani ja kuminauhat hapertuu. Minusta hyvä esimerkki tästä on seuraava. Miehen mummo kuoli ja anoppi antoi minulle ison pussillisen mummon ompelulankoja (jostain 60-70-luvuilta). Niitä oli aika paljon ja päätin, että teenpä lujuustestin ja heitän roskiin ne, jotka katkeavat. Ihan vaan normaalisti kiskaisin lankaa. Mulle jäi tästä jättipussista jäljelle viisi rullaa. Yhdellä näistä ompelin saumat lapsen paitaan ja kas, ensimmäisessä pesussa lanka katkeili sieltä täältä. heitin sitten roskiin ne loputkin. Muistot ovat muistoja ja niitä voi toki säilöä, mutta käyttöä varten ei kamalasti kannata säästellä. Hyvät puuvillakankaat voivat toki säilyä (pussilakanat, paitapuserot jne)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi