miten saada lapsille hyvä lapsuus jos köyhä?
meillä on iso omakotitalo ja isovanhempien ostama trampoliini pihalla. Matkoja emme tee muuta kuin kesällä ja kotimaassa. Vaatteita lapset saa ja leluja. Harrastuksia ei ole. Miten saada hyvä lapsuus lapsille. Lapset 8v ja 6v
Kommentit (29)
mutta ei muistanut mennä sinne tai oli ulkona leikkimässä ja unohti vaikka muistutin. Sen takia ei enää ole siinä. Jos uudestaan. Partiotavarat on hankittu kyllä. Lisäksi partiolaisilla leirejä jotka maksaa...eli ei ole ilmaista sekään.
ap,joka ei muuta omakotitalostaan
Millainen oma lapsuutesi oli? Mitä mukavia muistoja sinulla on? Monet nyt aikuiset muistavat nyt mukavimpina lapsuusmuistoina sellaisia asioita, joihin ei tarvita rahaa, ei ainakaan paljon: oltiin yö ulkona, paistettiin nuotiolla makkaraa, poimittiin marjoja, ongittiin elämän ensimmäinen kala...
asuttiin omakotitalossa, matkusteltiin 2kertaa/v. oli leluja ja vaatteita melkein yllin kyllin. Oltiin keskituloisia ja yrittäjäperhe, sen takia oli varaa kaikkeen tuohon. Lisäksi lasketeltiin, olin luistelussa.
ap
Anna lapsille lahjaksi hyvä itsetunto, sillä pärjää pitkälle.
Minä asuin lapsuuteni pienessä vuokra-asunnossa ihan hirveässä naapurustossa, asuttiin nimittäin kahden narkomaanin välissä ja yläkerrassamme asui joku pikkurikollinen.
Meillä ei ollut autoa, ei koskaan matkusteltu _missään_, vaatteet kirppikseltä ja kierrätyskeskuksesta, samoin lelut yms.
Koko ajan oli huoli rahasta, ei voitu ostaa herkkuja, koska rahat riittivät hädintuskin kunnon ruokaan (puuroa, makaronia ja näkkäriä)
Minun mielestä noilla pääsee pitkälle. Kun ei ole varaa harrastuksiin, pitää olla keksiliäs ja luova tekemisen suhteen.
Itse en ole kovin kekseliäs, joten en osaa ehdottaa mitää juuri nyt noin "isoille" muksuille.
asuttiin omakotitalossa, matkusteltiin 2kertaa/v. oli leluja ja vaatteita melkein yllin kyllin. Oltiin keskituloisia ja yrittäjäperhe, sen takia oli varaa kaikkeen tuohon. Lisäksi lasketeltiin, olin luistelussa.
ap
eihän lapsuus ole omakotitaloja, matkoja, leluja ja vaatteita, vaan lapsuus tulee SISÄLLÖSTÄ - mitä kokee, mitä tuntee, jne. Sulla on perusasiat ihan hakusessa, jos kuvittelet, että lapsuus "rakennetaan" tuolla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Tosi köyhät ei asu isossa ok-talossa. He eivät matkusta edes kotimaassa. Eikä välttämättä ole edes leluja.
Jotkut tosi köyhät asuvat vanhassa omakotitalossa ilman, että on varaa muuttaa edes vuokra-asuntoon, jossa yhteiskunta maksaisi vuokrat. Kaikkein huonokuntoisimpia omakotitaloja ei saa kaupaksi millään hinnalla, kun tontin jälleenmyyntiarvo alittaa vanhan talon purkukustannukset. Eli jos tontin arvo on jossain vaika 2000 euroa ja talo on purkukuntoinen, ja purku maksaisi 7000 euroa, niin ei taloa kukaan osta, vaikka ilmaiseksi tarjoaisi.
Omakotitaloasumiseenkin voi tosi köyhä kyllä saada hakiessaan jotain tukia, kuten toimeentulotukea:
www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet
, jos tietää hakea. Mutta moni ei edes osaa tehdä tukihakemuksia, eikä kaikilla ole varaa edes Internetiin, mitä kautta tukihakemuksen voisi jättää. Mutta jos on vaikka öljylämmitteinen omakotitalo, jossa pelkkä lämmityslasku on 3000 euroa vuodessa, ja tulot ovat peruspäivärahan verran, eikä mitään tukea hae, niin asumiskulut voivat viedä jopa yli 70 % kaikista tuloista omakotitalon kohdalla, vaikka jättäisi talon kaikki uudet viat koko ajan korjaamattakin. Silloin ei jää varaa matkustaa mihinkään, eikä uusia vaatteitakaan ostella. Loput rahoista menee vuokraan.
Tuli kirjoitusvirhe. Viimeisenä sanana piti lukea ruokaan, ei vuokraan.
Millainen oma lapsuutesi oli? Mitä mukavia muistoja sinulla on?
Monet nyt aikuiset muistavat nyt mukavimpina lapsuusmuistoina sellaisia asioita, joihin ei tarvita rahaa, ei ainakaan paljon: oltiin yö ulkona, paistettiin nuotiolla makkaraa, poimittiin marjoja, ongittiin elämän ensimmäinen kala...