Te, joita suututtaa/vituttaa/inhottaa/ärsyttää kotiäidit/kotirouvat
(siis työssäkäyvän ihmisen ei-työssäkäyvä puoliso)
mikä tähän on syynä? Vai osaatteko eritellä inhonne syitä? Tunnistatteko ärsyyntymisenne?
Kommentit (74)
Palsta mammoistakaan.
Jotain ihmisestä kertoo kyllä se, jos pitää vain samanikäisiä ja samassa elämäntilanteessa olevia seuraksi kelpaavina.
Kiitos monelle kirjoittajalle rehellisyydestä, he todistivat sen mitä olen luullut. Jotkut raskaissa ammateissa toimivat naiset valitsevat kotiäitiyden siksi, että ikävä ja huonopalkkainen duuni ei kiinnosta. Kotiäitiyttä ei valita lasten tai perheen edun mukaan, vaan äidin omaa etua ajatellen. Tunnen lähihoitajan, joka minusta 'pentutehtailee' aina vain lisää lapsia aviomiehensä suuresta vastustuksesta huolimatta, ja syyksi olen vähän uumoillut, että hän tekee niin vain siksi että hänen itsensä ei tartte mennä duuniin. Kaikki kotiäidit eivät tietty ole samanlaisia.
Haluaako olla kotiäiti tai -rouva vai työssäkäyvä nainen, on nykyaikaa. Itse pidän naisen aseman kannalta suurena saavutuksena vapautta valita asemansa, työnsä ja elämäntyylinsä ilman ulkopuolisten halveksuntaa, arvostelua tai vähättelyä. Toki kotirouvaksi heittäytymisen edellytys on, että myös mies sitä toivoo ja haluaa eikä rahasta tule suurta puutetta. Mitenkään halveksittavana en kuitenkaan pidä jos yhteisestä sopimuksesta nainen toteuttaa itselleen mieluista elämää, joka samalla kenties parantaa myös miehen elämänlaatua.
Yhteiskunnan kannalta pidän ainoana kriteerinä sitä, että perhe yksikkönä kykenee huolehtimaan itse itsestään. Ehkä se jopa hillitsee turhaa kuluttamista, kun vain toinen käy töissä.
Kohta tosin tähän tulee se vastaus, että no ei me teille haluttaisikaan töihin, kun ootte tuollaisia perhevastaisia kusipäitä. Mutta että ihan totta naiset, vuosien kotona olo varsinkin ilmann vakituista työpaikkaa, johon palata, on teille iso riski.
Olen itse äiti, feministi, koulutettu ja työnantaja. Kannatan lämpimästi työn ja perheen yhdistämistä. Olen nähnyt hyvin paljon työhakemuksia naisilta, jotka ovat valmistumisen jälkeen jääneet kotiin. Työkokemusta on ehkä muutama kuukausi opiskeluajoilta ja sitten ollaan oltu 5-7 vuotta kotona. Kun sitten samaan aikaan töihin hakee nainen tai mies, jolla tuo kotonaoloaika on huomattavasti lyhyempi ja työkokemus pidempi, totta kai minun pitää hänet ottaa töihin. Valtiolle ei vielä noin karkeilla työkokemuseroilla voi antaa "hyvän tyypin" ajaa pätevän ohitse. Ei, vaikka kuinka olisi mahtava, tuloksellinen ja innovatiivinen.
Valitettavasti vuosien kotona oleminen ja sen jälkeen hienon ja haastavan uran saaminen ei onnistu läheskään kaikilta niiltä, jotka sen haluaisivat. Julkisuudessa on muutamia esimerkkejä, mutta toisaalta taustalla on tuhansia naisia, jotka kituuttavat pätkätöissä valintojensa takia. Tuo on se riski, joka on tiedostettava. Näen sen joka kerta, kun pääsen rekrytoimaan väkeä vakituiseen virkaan.
Ihan tuli mieleen, että miten luulet 7 kotiäitiysvuoden vaikuttavan työnsaantiisi? Olen ollut työnantajana, eikä minulle tullut mieleenkään palkata 7 vuotta kotona ollutta miestä eikä naista, olipa taustat ja koulutus aikoinaan ollut mitä tahansa.
hoitoon niin minunkin pitäisi? Kun kaikki muutkin paahtavat töitä niska limassa työhön nähden pienellä palkalla niin minunkin pitäisi? Kun kaikki muut valittelevat burn outtia, vatsahaavaa, ei ole aikaa perheelle, avioliitto rakoilee ja masentaa niin minunkin pitäisi? Kiire-Kiire-Kiire, minullakin pitäsi olla?
HAH! Minullapa on ihan omat aivot ja olen löytänyt keinot toisenlaiseen elämään. Elämä on nykyään rauhallista, ilman kiirettä ja stressiä. Kukapa meistä ei haluaisi herätä pitkiin aamuihin, katsella ikkunasta rauhassa ulos ja miettiä mitä tänään tehdään?
Kukapa ei haluaisi viettää aikaa ystävien ja lastensa kanssa, ilman kiirettä? Kukapa meistä haluaa jättää väliin kaikki lapsen kehitysen suuret tapahtumat kuten puhumaan oppiminen ja kävely?
Luulisi että kaikki haluaisivat.. mutta ei. Vain täällä törmään ihmisiin joiden mielestä työ ja vain työ voi tuoda sinulle ihmisarvon ja elämän tarkoituksen.
Onneksi olen löytänyt elämäni tarkoituksen jostain muualta kuin kellokortista :) Nautin elämästä, jatkakaa te muut puurtamista. Vietttäkää parin viikon kesäloma ja nauttikaa, mä olen lomalla koko ajan :)
hoitoon niin minunkin pitäisi? Kun kaikki muutkin paahtavat töitä niska limassa työhön nähden pienellä palkalla niin minunkin pitäisi? Kun kaikki muut valittelevat burn outtia, vatsahaavaa, ei ole aikaa perheelle, avioliitto rakoilee ja masentaa niin minunkin pitäisi? Kiire-Kiire-Kiire, minullakin pitäsi olla?
HAH! Minullapa on ihan omat aivot ja olen löytänyt keinot toisenlaiseen elämään. Elämä on nykyään rauhallista, ilman kiirettä ja stressiä. Kukapa meistä ei haluaisi herätä pitkiin aamuihin, katsella ikkunasta rauhassa ulos ja miettiä mitä tänään tehdään?
Kukapa ei haluaisi viettää aikaa ystävien ja lastensa kanssa, ilman kiirettä? Kukapa meistä haluaa jättää väliin kaikki lapsen kehitysen suuret tapahtumat kuten puhumaan oppiminen ja kävely?
Luulisi että kaikki haluaisivat.. mutta ei. Vain täällä törmään ihmisiin joiden mielestä työ ja vain työ voi tuoda sinulle ihmisarvon ja elämän tarkoituksen.
Onneksi olen löytänyt elämäni tarkoituksen jostain muualta kuin kellokortista :) Nautin elämästä, jatkakaa te muut puurtamista. Vietttäkää parin viikon kesäloma ja nauttikaa, mä olen lomalla koko ajan :)
Onneksi kaikki naiset eivät ole samanlaisia. Ja mitähän miehesi ajattelisi, jos tietäisi että olet kirjoittanut tuon lomailuviestin tänne. Mahtaisi haluta välillä vaihtaa lomailijan töihin ja tulla itse puolestaan "lomalle"?
joillekin naisille mies on vain isän jatka ja elättäjä. Mutta ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa
Isiltä perittyjen 10 sijoitusasunnon tuotolla, kukaties?
Minulle on sama, käykö joku töissä vai ei, kunhan vastaa toimeentulostaan itse eikä aiheuta elämäntavallaan haittaa kenellekään.
...ja olen kyllä ollut läsnä kaikissa noissa...
onkin kotimies, akateemisesti koulutettu vielä. Aikoo olla kotona kunnes kuopus täyttää kolme.
Ärsyttääkö ketään? Edes jotakuta?
että on paljon ihmisiä, jotka ovat jääneet kotiin töistä, joissa kävivät vain palkan vuoksi. On eri asia jäädä kotiin lähärin työstä kuin bisnesmaailman urahuipulta. :))
Ymmärrä jo, että on paljon ihmisiä, jotka myös pitävät työstään! Minä olen lähihoitaja ja pidän työstäni. Lasta hoidin kotona pari vuotta. Tällä palstalla ei sitten koskaan opita, että myös ammattikoululainen voi ihan oikeasti pitää työstään.
on käynyt tuuri. Pitkää päivää tekevä mieheni harmittelee aina, kun kaikki menee "ohi". Sitten viikonloppuisin ihmettelee, että "osaakse tollastakin?!".
Ollaankin mietitty, että millainen kuva siitä lapsesta syntyisi meille, jos se olisi 9-10 tuntia päivässä arkena hoidossa. Tämä olisi meidän töiden kannalta välttämätöntä näet.
...ja olen kyllä ollut läsnä kaikissa noissa...
oman lomani maksanut ja jollei se riitä niin sittenpähän sinä maksat :) Niinkuin minä maksoin sinun peruskouluasi ja muita mahdollisia julkisiä opintojasi, voi olla että ikäni puolseta olen maksanut jopa päiväkotimaksusi.
Veroja joudumme kaikki makasamaan, myös minä, edelleen. Mieheni ei halua jäädä kotiin vaan haluaa tehdä töitään. Hän kuuluu niihin onnekkaisiin jotka nauttiva työstään ja saavat siitä muutakin hyvää itselleen kuin rahaa.
Kenelle se onni tulee mistäkin, minulle kotona lapsen kanssa olemisesta, miehelleni työssäkäymisestä. Minä en viihdy enää palkkatyössä, mies ei viihtyisi lapsen kanssa kotona.
Meillä on oikein hyvä avioliitto miehen kanssa, jokainen voittaa kun jokaisella perheestä on hyvä olla. Meillä kukaan ei ole loinen eikä elättäjä, me olemme PERHE.
...olen löytänyt keinot toisenlaiseen elämään. Kukapa meistä ei haluaisi herätä pitkiin aamuihin, katsella ikkunasta rauhassa ulos ja miettiä mitä tänään tehdään? Kukapa ei haluaisi viettää aikaa ystävien ja lastensa kanssa, ilman kiirettä? ... Nautin elämästä, jatkakaa te muut puurtamista. ... mä olen lomalla koko ajan :)
Tästä juuri kirjoitin. Eräät kotiäidit eivät ole kotiäitejä lastensa tai perheensä parasta ajatellen, vaan pelkästään omaa parastaan ajatellen.
Minä olen ns. uraäiti...ja olen kyllä ollut läsnä kaikissa noissa...
Mitään ei ole jäänyt väliin.
Päin vastoin, paljon muutakin on tullut nähtyä ja koettua. Lapset ovat saaneet kävellä ulkomailla ja oppia käyttämään vieraita kieliä, muun muassa.
Ovat ihan itsekseen päättäneet jäädä kotiin vielä nuorimmankin täytettyä 3v. Ovat tosi katkeria kun mies ei tarjoa parempaa elintasoa. Mies tekee yhtä tai kahta työtä, jotta perhe saisi edes sen perustoimeentulon, rahat silti koko ajan loppu. Sitten vaimo syyllistää, että mies ei ole kiinnostunut lapsista, eikä ole heidän kanssaan. Huono isä, ei lapsetkaan siitä välitä.
Jos oma elämä on balanssissa ja nautit siitä, millä todennäköisyydellä myös läheiset ihmiset voivat hyvin??
Kyllä kuule se äidin hyvinvointi heijastuu koko perheeseen, myös niihin lapsiin. Oletpa kapeakatseinen.
itse asiassa musta on hienoa, jos pystyy itse hoitamaan lastaan/lapsiaan pikkulapsivaiheen ajan. Ennen lapsia ollaan töissä ja lasten kasvettua mennään töihin taas. Ok ja hienoa, jokainen vuorollaan.
Se kotiäitiryhmä ihmetyttää, joka tekee äitiydestä uran aikomattakaan osallistua työelämään. Olen kuullut äitien tekevän "vielä yhden" lapsenkin vain siksi, etteivät halua mennä töihin. Nämä kotiäidit kuvittelevat tekevänsä suurenkin palveluksen yhteiskunnalle synnyttämällä uusia "veronmaksajia" - jotka todennäköisesti oppivat saman työtävieroksuvan suhtautumisen ja ovat vuorostaan käsi ojossa tukia hakemassa, itse maksamiseen milloinkaan osallistumatta.
kotiäidit ovat kotiäitejä ihan vaan siksi, että eivät viihdy töissä. Yksi on sanonut, että aikoo tehdä lapsia niin kauan kun v-mäinen pomonsa jää eläkkeelle.
Toinen sanoi jäävänsä kotiin, koska hänellä ei ole ajokorttia ja olisi niin hankala viedä lapsia hoitoon bussilla, kun mies on vuorotöissä eikä pääse aina kuskaamaan. Ei viihtynyt yhtään työssään ennen lasten tekoa, joten tiedä sitten mikä on totuus...
Kolmas jäi kotiin, kun ei pitänyt työstään huoltoaseman kassana.
Nämä olivat vain muutama esimerkki, muitakin tuttuja löytyy, joilla kaikilla on ihan rehellisesti joku työhön liittyvä syy, eikä mitään "olen kotona koska haluan seurata lapseni kehitystä"...
Kaikille tutuilleni on myös yhteistä maailman pienuus, eli siis oikein mistään muusta he eivät osaa puhua kuin kodinhoidosta ja lapsistaan. Kutan joku tässä ketjussa kirjoitti, tällaisten tyyppien elämä pyörii vain ja ainoastaan sen oman kodin ympärillä... Surullista.
lapsitehtailija ja bussia vieroksuva osaa keskustella muusta kuin kodinhoidosta... mietä on muunkinlaisia kotiäitejä. Niinkuin nähdään että vaikka nämäkin tuttusi ovat työelämässä olleet ei he mitään älykköjä ole silloinkaan olleet?
järjestetään 3 viikon päivityskoulutus jonka jälkeen voi jatkaa töitään. It ala on vähän eri asia, tiedän sen, niinkuin moni muukin ala jossa ollaan jatkuvasti päivitetyn tekniikan kanssa tekemisissä.
Omalla allalani riittää se 3 viikon tehopäivitys tämän päivän asioihin.
Ja kyllä omaa osaamistaan pitää muutenkin pitää yllä, työssäolivatkin joutuvat päivittämään tietojaan, miksei se siis onnistu töihinpalaavaltakin? Ja tietojaan voi päivittää myös vaikka onkin lapsen kanssa kotona. Se on omasta halusta kiinni.
19